Από τις 10 Ιουνίου αρχίζει να μετρά αντίστροφα ο χρόνος των 36 μηνών για την ολοκλήρωση του μεγαλύτερου επενδυτικού σχεδίου, ύψους 1 δισ. ευρω, αυτήν την περίοδο στην Ελλάδα, της διπλής ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με την Αττική.
Δείτε: Στις 10 Ιουνίου οι υπογραφές για την έναρξη του έργου του μεγάλου καλωδίου Κρήτη – Αττική
Τότε υπογράφονται οι συμβάσεις της θυγατρικής του ΑΔΜΗΕ “Αριάδνη Interconnection” με τις αναδόχους εταιρίες των έργων για τα καλώδια και των σταθμών μετατροπής και με βάση το δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα το project θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί έως τον Ιούνιο του 2023.
Σύμφωνα με πληροφορίες, έχει προγραμματιστεί, εξαιτίας και των συνθηκών που έχει διαμορφώσει η πανδημία, ειδική τελετή με τη χρήση της τεχνολογίας. Σε τηλε-διάσκεψη η διοίκηση του ΑΔΜΗΕ από το Ηράκλειο της Κρήτης, οι έξι ανάδοχες εταιρίες από τις έδρες τους και η ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας από την Αθήνα θα ανακοινώσουν την υπογραφή των συμβάσεων και την έναρξη των εργασιών κατασκευής.
Η διπλή ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης συνολικής ισχύος 1.000 Μεγαβάτ αναμένεται να επιλύσει το πρόβλημα ενεργειακής επάρκειας των τεσσάρων περιφερειακών ενοτήτων του νησιού. Αξίζει να αναφερθεί ότι ακόμη και για αυτό το καλοκαίρι οπότε και η τουριστική κίνηση και η ζήτηση ρεύματος εκτιμώνται μειωμένες λόγω κορωνοϊού, η ΔΕΗΔΕΗ +3,68% θα μεταφέρει ηλεκτροπαραγωγά ζεύγη ισχύος 58 Μεγαβάτ με δυνατότητα προσαύξησης κατά 25 Μεγαβάτ προκειμένου να καλύψει πλήρως την κατανάλωση.
Πέραν, όμως της ασφάλειας εφοδιασμού της Κρήτης, η διπλή διασύνδεση ανοίγει το δρόμο και για επενδύσεις εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ σε ΑΠΕ. Όταν ολοκληρωθούν η μικρή διασύνδεση (Κρήτης – Πελοποννήσου) και η μεγάλη (Κρήτης – Αττικής) θα υπάρχει η δυνατότητα εγκατάστασης συστημάτων ΑΠΕ επιπλέον ισχύος 760 Μεγαβάτ. Μαζί με τους υφιστάμενους σταθμούς παραγωγής από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, το σύνολο της ισχύος ανεβαίνει στα 1.080 Μεγαβάτ.
Η διασύνδεση των ρεκόρ και του περιβάλλοντος
Η διασύνδεση της Κρήτης με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας είναι ένα έργο, που είχε σχεδιαστεί εδώ και δύο τουλάχιστον δεκαετίες, χωρίς ωστόσο να υλοποιείται λόγω των ιδιαίτερων τεχνικών προκλήσεων που αντιμετωπίζει.
Το μήκος της θαλάσσιας διαδρομής των δύο καλωδίων είναι 380 χλμ και θα ξεκινά από την παραλία των Μεγάρων καταλήγοντας στην Κορακιά του Ηρακλείου.
Έχει σχεδιαστεί στην υψηλότερη τάση αυτήν τη στιγμή στην Ελλάδα στα 500 kV (κιλοβόλτ). Τα δύο καλώδια θα μεταφέρουν ισχύ 1.000 Μεγαβάτ και το μέγιστο βάθος πόντισης τους ανέρχεται στα 1.300 μέτρα.
Η διασύνδεση Κρήτης-Αττικής περιλαμβάνεται στο «top 5» των πιο καινοτόμων έργων διασύνδεσης συνεχούς ρεύματος (DC) πανευρωπαϊκά, με το μεγαλύτερο βάθος πόντισης. Συγκεκριμένα, χρησιμοποιούν τάση 500 Kv DC και την πλέον σύγχρονη τεχνολογία (Voltage SourceConverter- VSC).
Τα οφέλη από το έργο θα φανούν στους λογαριασμούς ρεύματος των καταναλωτών της χώρας καθώς δεν θα πληρώνουν 400 εκατ. ευρώ ετησίως για ΥΚΩ. Το συνολικό ποσό των ΥΚΩ υπολογίζεται στα 800 εκατ. ευρώ. Επίσης, βελτιώνεται δραστικά το περιβαλλοντικό αποτύπωμα της Κρήτης. Το 2023 (πρώτος χρόνος λειτουργίας του μεγάλου καλωδίου) οι εκπομπές CO2 του νησιού θα μειωθούν κατά 500.000 τόνους.
Συνολικά από τις δύο διασυνδέσεις (μικρή και μεγάλη), οι ρύποι CO2 της Κρήτης θα μειωθούν κατά 60% σε σύγκριση με τα τρέχοντα επίπεδα. Κι αυτό καθώς οι σημερινές ρυπογόνες ντιζελοκίνητες μονάδες θα σταματήσουν να λειτουργούν.
Η Εταιρική Κοινωνική Υπευθυνότητα
Κατά τη χάραξη του έργου, ο ΑΔΜΗΕ έλαβε σοβαρά υπόψη τα αιτήματα των τοπικών κοινωνιών για την ελαχιστοποίηση της όχλησης. Για τον λόγο αυτό, προχώρησε σε υπογειοποίηση όλων των επίγειων γραμμών του έργου με πρόσθετο κόστος περίπου 40 εκατ. ευρώ (μαζί με άλλες βελτιώσεις που έχουν γίνει μετά από διαβούλευση με τους τοπικούς φορείς).
Σύντομα ο ΑΔΜΗΕ θα ανακοινώσει και δέσμη κοινωφελών έργων (υποδομής κ.α.) που θα αναλάβει να κατασκευάσει προς όφελος των κατοίκων της ευρύτερης περιοχής του Ηρακλείου.
Οι ανάδοχοι των έργων
Το έργο, των καλωδιακών τμημάτων συνολικού προϋπολογισμού 615 εκ. ευρώ, έχουν κερδίσει κατόπιν ηλεκτρονικού πλειστηριασμού στις 14 Νοεμβρίου του 2019:
1. Η Prysmian, για το πρώτο τμήμα το οποίο αφορά στην μελέτη, προμήθεια και εγκατάσταση του ενός από τα δυο υποβρύχια καλώδια που θα συνδέουν την Κρήτη με την Αττική και των σταθμών ηλεκτροδίων σε Κρήτη και Αττική.
2. Η Nexans, για το δεύτερο τμήμα το οποίο αφορά το δεύτερο υποβρύχιο καλώδιο.
3. Οι εταιρείες Ελληνικά Καλώδια-ΝΚΤ για το τρίτο τμήμα το οποίο αφορά στα υπόγεια καλωδιακά τμήματα που θα συνδέσουν τους Σταθμούς Μετατροπής σε Κρήτη και Αττική με τα υποβρύχια καλωδιακά τμήματα.
4. Η Prysmian, για το τέταρτο τμήμα το οποίο αφορά στην μελέτη, προμήθεια και εγκατάσταση οπτικών ινών.
Η κατασκευή των σταθμών μετατροπής στο ΚΥΤ Κουμμουνδούρου και τη Δαμάστα Ηρακλείου προϋπολογισμού 370 εκ. ευρώ ανατέθηκε στην κοινοπραξία Siemens – ΤΕΡΝΑ.
Η χρηματοδότηση
Στο πρώτο δεκαήμερο του Ιουνίου, σύμφωνα με πληροφορίες, ο ΑΔΜΗΕ αναμένεται να ανακοινώσει τη σύναψη δανείου ύψους 400 – 500 εκατ. ευρώ με ελληνική συστημική τράπεζα για την κάλυψη μέρους της χρηματοδότησης του έργου.
Όπως έκανε πρόσφατα γνωστό η διοίκηση του Διαχειριστή, η χρηματοδότηση είναι εξασφαλισμένη. Και προέρχεται από το μετοχικό κεφάλαιο των 200 εκ. ευρώ της «Αριάδνης Interconnection», ακόμη 300 με 400 εκατ. ευρώ θα προέλθουν από την επιχορήγηση του ΕΣΠΑ, ενώ για το υπόλοιπο μέρος της χρηματοδότησης ο Διαχειριστής συμφώνησε, όπως προαναφέρθηκε, για δάνειο από ελληνική τράπεζα. Το επιτόκιο είναι χαμηλότερο από 2,5% καθώς οι όροι κλείδωσαν πριν την επέλαση της πανδημίας.
Κέρδος