Καταγγελίες αναγνωστών της «Εφ.Συν.», που έμειναν με το εισιτήριο στο χέρι έπειτα από ακυρώσεις πτήσεων αλλά δεν πήραν πίσω τα χρήματά τους.
Οι αγωνιώδεις ανακοινώσεις των αεροπορικών εταιρειών για την καθίζηση των εσόδων τους από την καθήλωση των αεροσκαφών πήραν ευρύτατη δημοσιότητα, μαζί με τα αιτήματά τους για κρατικές ενισχύσεις προκειμένου να αποφύγουν τη χρεοκοπία και με την υπόσχεση της κυβέρνησης και του υπουργού Ανάπτυξης Αδ. Γεωργιάδη ότι «δεν θα αφήσουμε εταιρείες, όπως η Aegean, χωρίς φροντίδα».
Λιγότερη -έως καμία- τύχη είχαν στα ΜΜΕ οι καταγγελίες των επιβατών που έμειναν με τα εισιτήρια στα χέρια μετά τις μαζικές ακυρώσεις πτήσεων ή υποβλήθηκαν σε τεράστια ταλαιπωρία για να εξυπηρετηθούν από τις ελάχιστες πτήσεις που πραγματοποιούνταν. Κι αυτό, με τις πλάτες της κυβέρνησης που έσπευσε να προστατεύσει νομοθετικά τις εταιρείες, με διάταξη σε ΠΝΠ, από τις απαιτήσεις των επιβατών.
Παραθέτουμε δύο από τις δεκάδες καταγγελίες αναγνωστών στην «Εφ.Συν.» που συνιστούν πλήρη καταστρατήγηση της ευρωπαϊκής και ελληνικής νομοθεσίας για τα δικαιώματα των επιβατών (τα στοιχεία των καταγγελλόντων δημοσιεύονται με αρχικά).
1. Η κ. Γ.Σ. καταγγέλλει ότι λίγες μέρες μετά την ανακοίνωση της Aegean ότι ξεκινάει κάποιες πτήσεις στο εξωτερικό, στις 8 Μαΐου έκλεισε εισιτήριο για πτήση προς Τσεχία στις 6 Ιουνίου. Στις 18/5 έλαβε μήνυμα ότι η πτήση ακυρώνεται χωρίς την παραμικρή νύξη για αποζημίωση (βλέπε επισυναπτόμενη ακύρωση). «Οχι μόνο δεν αναφέρουν αποζημίωση», σημειώνει στην καταγγελία της η κ. Γ.Σ., «αλλά οι πτήσεις ξεκινούν από 23/6. Δηλαδή δεσμεύουν τα χρήματά μου και η μόνη δυνατότητα που μου δίνουν είναι να κλείσω άλλη πτήση με την Aegean, ενώ εγώ πρέπει να βρίσκομαι στην Τσεχία στις 6/6. Περιττό να αναφέρω ότι από το πρωί (σ.σ. 18/5) δεν λειτουργεί το τηλεφωνικό της κέντρο.
2. Ανάλογη είναι η περιπέτεια του κ. Α.Δ. Στις 16/5, αφού επιβεβαίωσε ότι εκτελείται κανονικά η πτήση Α3 1151 της 22/5 από Σόφια προς Αθήνα της Aegean μέσω της συνεργαζόμενης Bulgaria Air, προχώρησε σε αγορά εισιτηρίου. Στις 17/5 έλαβε sms και e-mail από την Aegean για ακύρωση της πτήσης.
Δοκίμασε να κλείσει νέο εισιτήριο για το ίδιο δρομολόγιο και το σύστημα τον ενημέρωσε ότι οι πτήσεις της Aegean στο δρομολόγιο αυτό θα ισχύσουν μόνο από 1/6. Ομως, τόσο η Bulgaria Air, όσο και το «Ελ. Βενιζέλος» τον ενημέρωσαν ότι η πτήση Σόφια – Αθήνα στις 22/5 της βουλγαρικής εταιρείας θα γινόταν κανονικά (ως FB807). Κι έτσι την ίδια μέρα προχώρησε σε αγορά νέου εισιτηρίου από τη Bulgaria Air. Ο κ. Α.Δ. αναρωτιέται: Εφόσον το δρομολόγιο εκτελείται κανονικά μέσω της συνεργαζόμενης Bulgaria Air, πού αποσκοπεί η ακύρωση της Aegean; «Δηλώνω απογοητευμένος και προδομένος. Λυπάμαι αλλά θα απευθυνθώ στη Star Alliance», καταλήγει.
Ο κ. Α.Δ. δεν είναι ο μόνος που έχει λόγους να αισθάνεται προδομένος. Εκατομμύρια πολίτες από όλες τις χώρες της Ε.Ε., αν και δέχτηκαν ως αυτονόητη την ακύρωση των ταξιδιών τους, δεν θεωρούν αυτονόητη την ακύρωση των στοιχειωδών δικαιωμάτων τους ως επιβατών. Ο ευρωπαϊκός κανονισμός 261/2004 της Ε.Ε. ορίζει ότι ο κάθε επιβάτης δικαιούται να ζητήσει την επιστροφή του πλήρους αντιτίμου του εισιτηρίου του σε πτήση που ακυρώθηκε. Δηλαδή, να έχει την επιλογή ανάμεσα σε επιστροφή χρημάτων και αλλαγή ημερομηνίας εισιτηρίου. Μάλιστα η αεροπορική εταιρεία έχει υποχρέωση να καταβάλει το αντίτιμο σε 7 μέρες από την υποβολή του αιτήματος, ειδάλλως απειλείται με πρόστιμο από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας.
Ωστόσο, η ελληνική κυβέρνηση είναι ανάμεσα στις 12 της Ε.Ε. που επέλεξαν να καταστρατηγήσουν πλήρως την ευρωπαϊκή νομοθεσία. Με την ΠΝΠ της 13/4, που βρίσκεται προς επικύρωση στη Βουλή, όρισε ότι οι απαιτήσεις επιστροφής του αντιτίμου των εισιτηρίων για πτήσεις που ακυρώθηκαν ή θα ακυρωθούν από 25/2 έως 30/9 ικανοποιούνται μόνο με «πιστωτικό σημείωμα» (credit voucher) ίσης αξίας με το εισιτήριο της ματαιωθείσας πτήσης και με ισχύ για 18 μήνες. Μόνο μετά το 18μηνο ο επιβάτης μπορεί να ζητήσει επιστροφή χρημάτων.
Αυτό το πλεονέκτημα το έχουν οι εταιρείες με έδρα την Ελλάδα (Aegean, Olympic Air, Sky Express, Ellinair, Astra), αλλά βάσει του ευρωπαϊκού κανονισμού αδειοδότησης (Κανονισμός 1008/2008 της Ε.Ε.), αφορά μόνο τις ακυρωμένες πτήσεις από και προς χώρες της Ε.Ε., όχι τις πτήσεις εσωτερικού. Στην πραγματικότητα, ούτε η ελληνική ΠΝΠ που «φεσώνει» χιλιάδες επιβάτες υπέρ των αεροπορικών για 1,5 χρόνο, ούτε οι νομοθετικές ρυθμίσεις των άλλων 11 χωρών της Ε.Ε. είναι πραγματικά δεσμευτικές. Ωστόσο, μέχρι στιγμής, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει επιλέξει να κάνει τα «στραβά μάτια».
Η αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Μαργκρέτε Βεστάγκερ στις 12/5 είχε ανακοινώσει την αποστολή προειδοποιητικών επιστολών στα 12 κράτη-μέλη που παραβιάζουν τον ευρωπαϊκό κανονισμό, χαρακτηρίζοντας «θεμελιώδες το δικαίωμα των επιβατών να πάρουν πίσω τα χρήματά τους αν το θέλουν».
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι, εκτός από την προειδοποίηση της Ευρ. Επιτροπής, οι αρμόδιες υπηρεσίες –Γενική Γραμματεία Προστασίας Καταναλωτή, Συνήγορος Καταναλωτή κ.α.-, όπως και τα… ψηφιακά κυτία παραπόνων των αεροπορικών εταιρειών έχουν πλημμυρίσει από ανάλογες καταγγελίες, που δεν αποκλείεται να πάρουν και δικαστικό χαρακτήρα, στα πρότυπα της αγωγής που ήδη κατατέθηκε από καταναλωτική ένωση στη Γαλλία εναντίον 20 ευρωπαϊκών αεροπορικών εταιρειών.