Τρεις ερωτήσεις κατέθεσαν στη Βουλή σήμερα βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ σχετικά με την αντιμετώπιση ζητημάτων που αφορούν τον κορωνοϊό.
Αναλυτικά οι ερωτήσεις που κατέθεσαν οι βουλευτές:
Προς τους κ.κ. Υπουργούς:
- Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων
- Ανάπτυξης και Επενδύσεων
Θέμα: «Πώς θα αντιμετωπισθούν τα προβλήματα που έχουν ανακύψει κι αφορούν στη λειτουργία του Πληροφοριακού Συστήματος Κρατικών Ενισχύσεων (ΠΣΚΕ) κατά τη διάρκεια λειτουργίας του στην εφαρμογή Επιχειρησιακών Προγραμμάτων την παρούσα Προγραμματική Περίοδο;»
Δεδομένου ότι οδεύουμε στη λήξη της προγραμματικής περιόδου ΕΣΠΑ 2014-2020 και στην προετοιμασία της επόμενης περιόδου 2021-2027, θα πρέπει να ληφθούν υπόψη και να αντιμετωπισθούν ορισμένα προβλήματα που ανέκυψαν στο Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης 2014-2020 (ΠΑΑ 2014-2020) και αφορούν στη λειτουργία του Πληροφοριακού Συστήματος Κρατικών Ενισχύσεων (ΠΣΚΕ) μέσω του οποίου γίνεται ο χειρισμός όλων των δράσεων (τομεακές, περιφερειακές, διακρατικές) της προγραμματικής περιόδου 2014-2020.
Πιο συγκεκριμένα, προέκυψαν προβλήματα με τον τρόπο διαχείρισης του ΠΣΚΕ: για να μπορέσει να ανοίξει το πληροφοριακό σύστημα ώστε να γίνουν διορθώσεις από τον δυνητικά δικαιούχο ακολουθείται μία χρονοβόρα διαδικασία που δημιουργεί προβλήματα στα χρονοδιαγράμματα και στην τήρησή τους, σύμφωνα με την οποία η εμπλεκόμενη ΕΥΔ εισηγείται στον κεντρικό διαχειριστή του ΠΣΚΕ, στην Ειδική Υπηρεσία Κρατικών Ενισχύσεων (ΕΥΚΕ) και μόνο μετά τη συμφωνία της τελευταίας ως προς το αίτημα, δίνεται εντολή στη Μονάδα Οργάνωσης της Διαχείρισης Αναπτυξιακών Προγραμμάτων (ΜΟΔ) να επιτρέψει τη διόρθωση στο ΠΣΚΕ.
Σύμφωνα με μαρτυρίες ενδιαφερομένων (δυνητικά δικαιούχων, μελετητών, υπαλλήλων των εμπλεκομένων υπηρεσιών), υπήρξαν προβλήματα από τον προαναφερόμενο τρόπο λειτουργίας και ενδεικτικά αναφέρονταιτα ακόλουθα:
- Κατά την υποβολή για παράδειγμα πρότασης στο ΠΣΚΕ για το μέτρο 19: Τοπική ανάπτυξη LEADER, για επουσιώδες αριθμητικό σφάλμα (80 λεπτών) κατά τη μεταφορά ποσών από δυνητικά δικαιούχο από τον επιλέξιμο προϋπολογισμό στην καρτέλα χρηματοδοτικού σχήματος, δεν μπόρεσε να γίνει η οριστικοποίηση της αίτησης και να ληφθεί αποδεικτικό κατάθεσης. Δεδομένου ότι στην προκήρυξηπροβλέπεται στα κριτήρια επιλογής βαθμολογίας, το κριτήριο «Σαφήνεια και πληρότητα πρότασης» με υψηλό συντελεστή βαρύτητας 11-15%, όποιες τέτοιες περιπτώσεις θα μπορούσαν να έχουν αντιμετωπιστεί αναλογικά και όχι απαγορευτικά.
- Αντίστοιχα προβλήματα παρουσιάστηκαν και στην υποβολή προτάσεων στο υπομέτρο 4.1: Σχέδια βελτίωσης και ειδικά στο Ν. Ροδόπης είχε σαν αποτέλεσμα να μην εγκριθεί μεγάλος αριθμός προτάσεων. Κατά την υποβολή, για παράδειγμα, αιτήσεων για παραγωγούς-δικαιούχους, λόγω σφάλματος του πληροφοριακό συστήματος, κατά τη μεταφορά της υφιστάμενης κατάστασης από το ΟΣΔΕ 2017 στο υπόδειγμα των κρατικών ενισχύσεων που λειτουργεί στο πληροφοριακού σύστημα για τα αγροτεμάχια και τα ζώα, η αποτυπωμένη κατάσταση δεν αποθηκεύτηκε με αποτέλεσμα την απόρριψή τους. Εάν και υποβλήθηκαν ενστάσεις, λόγω των χρονικών περιθωρίων είναι πολύ πιθανόν εάν αξιολογηθούν σε μία δεύτερη φάση να μην υπάρχουν οι αναγκαίες πιστώσεις για την υλοποίηση των επενδύσεων.
- Κατά τη φάση της αξιολόγησης επίσης, σε περίπτωση που η Γνωμοδοτική Επιτροπή, ήτοι το αρμόδιο όργανο για την αξιολόγηση των προτάσεων, διαπιστώσει στην πορεία ότι υπήρξε κάποιο λάθος στην αξιολόγησή της, δεν δύναται να εισέλθει στο σύστημα και να διορθώσει την απόφασή της εάν δεν λάβει την έγκριση της ΕΥΚΕ, γεγονός που ενδέχεται να δημιουργήσει επιπλέον καθυστερήσεις.
Επειδή η σωστή και έγκαιρη εφαρμογή των προγραμμάτων και ιδιαίτερα η εφαρμογή του ΠΑΑ είναι πρωταρχική αναγκαιότητα για την ανάπτυξη και το ξεπέρασμα της ύφεσης.
Επειδή για την επίτευξη των στόχων των αναπτυξιακών προγραμμάτων εξυπακούεται ότι απαιτείται η άμεση διορθωτική παρέμβαση επί ενός ηλεκτρονικού συστήματος, ως εργαλείου για τη σωστή εξέταση των περιπτώσεων όπου εμφανίζονται δυσλειτουργίες.
Επειδή τυχόν καθυστερήσεις ή αρρυθμίες στη λειτουργία και στη διαδικασία ενημέρωσης του ΠΣΚΕ θα προκαλούσαν δυσμενείς επιπτώσεις στη διαδικασία παρακολούθησης των προγραμμάτων τη στιγμή που οι τοπικές κοινωνίες έχουν ανάγκη για επενδύσεις και νέες θέσεις εργασίας.
Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:
- Πώς προτίθεστε να αντιμετωπίσετε τέτοια προβλήματα λειτουργίας του ΠΣΚΕ; Θα προχωρήσετε σε βελτιώσεις του για την αποτελεσματικότερη λειτουργία του συστήματος και ιδιαίτερα στην υλοποίηση του ΠΑΑ;
- Πώς προτίθεστε να διορθώσετε τις τυχόν αρνητικές συνέπειες για συγκεκριμένες περιπτώσεις θιγόμενων από τα προβλήματα στο σύστημα;
Οι ερωτώντες βουλευτές
Χαρίτου Δημήτριος (Τάκης)
Αβραμάκης Ελευθέριος
Βαρδάκης Σωκράτης
Βερναρδάκης Χριστόφορος
Βέττα Καλλιόπη
Γκαρά Αναστασία
Ελευθεριάδου Σουλτάνα
Ζαχαριάδης Κώστας
Ηγουμενίδης Νικόλαος
Καρασαρλίδου Ευφροσύνη (Φρόσω)
Κατρούγκαλος Γιώργος
Κάτσης Μάριος
Καφαντάρη Χαρά
Μάλαμα Κυριακή
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Μωραϊτης Θάνος
Ξανθόπουλος Θεόφιλος
Παππάς Νικόλαος
Πούλου Παναγιού (Γιώτα)
Ραγκούσης Γιάννης
Σαρακιώτης Γιάννης
Σκουρολιάκος Παναγιώτης (Πάνος)
Τσίπρας Γεώργιος
Φάμελλος Σωκράτης
Προς τον κ. Υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων
Θέμα : Να μην εισπράττονται προμήθειες από τις τράπεζες για όσο διάστημα διαρκούν τα περιοριστικά μέτρα για τον κορωνοϊό
Πάγια είναι η θέση του ΣΥΡΙΖΑ ότι πρέπει να επέλθει εξ ορθολογισμός στις χρεώσεις που επιβάλλουν οι τράπεζες στις συναλλαγές τους με τους πελάτες τους καθώς και ότι μια σειρά από χρεώσεις και προμήθειες που επιβάλλουν είναι αδικαιολόγητες και θα έπρεπε να έχουν σταματήσει με την άρση των capital controls. Σήμερα όμως που η χώρα διέρχεται μια υγειονομική κρίση και έστω με μεγάλη καθυστέρηση πάρθηκαν μέτρα προκειμένου να εμποδιστεί η περαιτέρω διασπορά του ιού στην ελληνική κοινωνία, η κυβέρνηση οφείλει να παρέμβει και στις τράπεζες αναστέλλοντας πλήρως τις χρεώσεις που επιβάλλουν σε μια σειρά από υπηρεσίες που προσφέρουν. Η προσπάθεια περιορισμού των μετακινήσεων, το κλείσιμο καταστημάτων, ο περιορισμός χρήσης μετρητών και η λειτουργία μόνο των απαραίτητων καταστημάτων και υπηρεσιών που έχουν επιβληθεί, αναστέλλονται μερικώς στην πράξη από μεγάλη μερίδα καταναλωτών που θέλουν να αποφύγουν την χρέωση των λογαριασμών τους με προμήθειες υπέρ των τραπεζών είτε αυτό αφορά εξόφληση λογαριασμών είτε μεταφορές χρημάτων σε άλλους λογαριασμούς. Πέραν το γεγονότος ότι πολλές από τις χρεώσεις είναι αδικαιολόγητες και πρέπει να σταματήσουν, κρίνεται σκόπιμο τουλάχιστον αυτή την περίοδο να ανασταλεί η χρέωσή τους προκειμένου να χρησιμοποιήσουν περισσότεροι καταναλωτές την ευχέρεια της πληρωμής των λογαριασμών ΔΕΚΟ, τηλεφωνίας και άλλων υποχρεώσεων μέσω e-banking. Ακόμα και οι μεταφορές χρημάτων κρίνεται σκόπιμο να μπορούν να γίνουν ηλεκτρονικά και ανέξοδα ούτως ώστε να περιοριστεί ακόμα περισσότερο η ανάγκη να επισκεφτεί κάποιος ένα τραπεζικό κατάστημα.
Επειδή, το κράτος πρέπει να υιοθετήσει κάθε πρόσφορο μέτρο που θα περιορίσει στο ελάχιστο τις μετακινήσεις και τις επαφές με κόσμο
Επειδή, υπάρχουν πολίτες που προσέρχονται σε καταστήματα και υπηρεσίες για να αποφύγουν την χρέωση των λογαριασμών τους με προμήθειες των τραπεζών
Επειδή, και οι τράπεζες οφείλουν να συνδράμουν στην προσπάθεια αντιμετώπισης του κορωνοϊού
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
Θα παρέμβετε για να ακυρώσετε τις προμήθειες που επιβάλλουν οι τράπεζες για την πληρωμή λογαριασμών και για την μεταφορά χρηματικών ποσών μέσω ebanking τουλάχιστον μέχρι να επιστρέψει η χώρα σε κανονικούς ρυθμούς καθημερινότητας;
Οι ερωτώντες Βουλευτές
Αβραμάκης Ελευθέριος
Αυλωνίτης Αλέξανδρος
Βερναρδάκης Χριστόφορος
Βέττα Καλλιόπη
Γιαννούλης Χρήστος
Γκιόλας Γιάννης
Δραγασάκης Γιάννης
Ελευθεριάδου Σουλτάνα
Ζεϊμπέκ Χουσεΐν
Ηγουμενίδης Νίκος
Καλαματιανός Διονύσης
Κασιμάτη Νίνα
Καρασαρλίδου Φρόσω
Κάτσης Μάριος
Καφαντάρη Χαρά
Κόκκαλης Βασίλης
Λάππας Σπύρος
Μάλαμα Κυριακή
Μάρκου Κώστας
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Μπάρκας Κωνσταντίνος
Μωραΐτης Θάνος
Παπαχριστόπουλος Θανάσης
Παππάς Νικόλαος
Πέρκα Θεοπίστη
Ραγκούσης Γιάννης
Σαντορινιός Νεκτάριος
Σαρακιώτης Γιάννης
Σκουρλέτης Πάνος
Σκουρολιάκος Πάνος
Τριανταφυλλίδης Αλέξανδρος
Τσίπρας Γιώργος
Φάμελλος Σωκράτης
Φίλης Νικόλαος
Χαρίτου Δημήτρης
Χατζηγιαννάκης Μίλτος
Χρηστίδου Ραλλία
Ψυχογιός Γιώργος
Προς τους κ.κ. Υπουργούς:
Οικονομικών
Δικαιοσύνης
Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων
ΘΕΜΑ: Μέτρα στήριξης δικηγόρων.
Η κρίση του κορονοϊού έχει ήδη οδηγήσει την Κυβέρνηση στη λήψη μέτρων που θα παραλύσουν την κοινωνική και οικονομική ζωή της χώρας. Ένα από τα μέτρα που ήδη αποφασίστηκε από την Κυβέρνηση είναι και η αναστολή λειτουργίας των δικαστηρίων, για την αποφυγή συγκεντρώσεων που θα σημάνουν τη διασπορά του ιού.
Για τον λόγο αυτό, στις 11.03.2020, δημοσιεύθηκε σχετική Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου, δυνάμει του άρθρου 11 της οποίας προβλέπεται η επιβολή του μέτρου της προσωρινής, μερικής ή ολικής, αναστολής λειτουργίας των δικαστηρίων και των εισαγγελιών της χώρας, ενώ, στις 12.03.2020, με την με αριθμό Δ1α/ΓΠ.οικ. 17734 ΚΥΑ που δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ 833 Β’, όπως αυτή αντικαταστάθηκε κατά περιεχόμενο από την από 15.3.2020 ΚΥΑ (ΦΕΚ Β’ 864/15.3.2020), επιβλήθηκε το μέτρο της προσωρινής αναστολής λειτουργίας όλων των Δικαστηρίων και Εισαγγελιών στο σύνολο της Επικράτειας και της Εθνικής Σχολής Δικαστικών Λειτουργών, για το χρονικό διάστημα από 13.3.2020 έως και 27.3.2020.
Ο κίνδυνος από τον ιό είναι υπαρκτός και δεν πρέπει να υπάρξει κανένας εφησυχασμός. Ωστόσο, κλείσιμο των δικαστηρίων, που προβλέπεται να διαρκέσει πολλές εβδομάδες, ίσως και μήνες, σημαίνει οικονομική ασφυξία, ιδιαίτερα για τους άμισθους δικηγόρους.
Ειδικότερα δε η γενικευμένη ανησυχία λόγω της εξάπλωσης του νέου κορονοϊού στους Νομούς Αχαΐας, Ηλείας και Ζακύνθου έχει ήδη σαν αποτέλεσμα ένα βαρύτατο οικονομικό πλήγμα για τους δικηγόρους των άνω περιοχών, δεδομένου ότι ο Δικηγορικός Σύλλογος Πατρών και άλλοι Δικηγορικοί Σύλλογοι των νομών αυτών είχαν αποφασίσει την αποχή από τα καθήκοντά των μελών τους πολλές μέρες πριν από την δημοσίευση των προαναφερόμενων Π.Ν.Π. και Κ.Υ.Α..
Επειδή η αναστολή λειτουργίας των Δικαστηρίων, και μάλιστα για μεγάλο χρονικό διάστημα, θα επιφέρει τεράστιες αρνητικές οικονομικές επιπτώσεις στους δικηγόρους και τις οικογένειές τους. Είναι ένας πολυπληθής επαγγελματικός κλάδος που έχει υποστεί αναμφίβολα μεγάλες ζημίες κατά την δεκαετή κρίση και συνεχίζει να δοκιμάζεται.
Επειδή το Κράτος πρέπει να μεριμνήσει για όσους δικηγόρους έχουν ως μόνη πηγή εισοδήματος το επάγγελμα τους, ώστε να μην οδηγηθούν στο κλείσιμο των γραφείων τους.
Επειδή η κυβέρνηση οφείλει να λάβει μια συγκεκριμένη δέσμη μέτρων που θα εξασφαλίζει τη βιωσιμότητα των δικηγόρων για όσο διάστημα διαρκέσουν τα μέτρα έκτακτης ανάγκης, όπως ενδεικτικά:
1. Να παραταθεί η προθεσμία καταβολής και να ανασταλεί η είσπραξη οφειλών που έχουν βεβαιωθεί από δηλώσεις Φ.Π.Α.. Κατά το χρονικό διάστημα παράτασης της προθεσμίας καταβολής και αναστολής είσπραξης, τα οφειλόμενα ποσά δεν θα πρέπει να επιβαρύνονται με τόκους ή προσαυξήσεις.
2. Να παραταθεί η προθεσμία καταβολής και να ανασταλεί η είσπραξη βεβαιωμένων οφειλών στις Δ.Ο.Υ, καθώς και οι προθεσμίες καταβολής των δόσεων ρυθμίσεων ή διευκολύνσεων τμηματικής καταβολής βεβαιωμένων οφειλών. Κατά το χρονικό διάστημα παράτασης της προθεσμίας και αναστολής καταβολής των βεβαιωμένων οφειλών και των δόσεων ρυθμίσεων ή διευκολύνσεων τμηματικής καταβολής βεβαιωμένων οφειλών, τα οφειλόμενα ποσά δεν θα πρέπει να επιβαρύνονται με τόκους ή προσαυξήσεις.
3. Να παραταθεί η προθεσμία καταβολής των ασφαλιστικών εισφορών, καθώς και οι προθεσμίες καταβολής των δόσεων ρυθμίσεων ή διευκολύνσεων τμηματικής καταβολής ασφαλιστικών εισφορών. Η παράταση της προθεσμίας καταβολής των ασφαλιστικών εισφορών και των δόσεων ρυθμίσεων ή διευκολύνσεων τμηματικής καταβολής ασφαλιστικών εισφορών, δεν θα πρέπει να επιβαρύνεται με τόκους ή προσαυξήσεις.
4. Να καταβληθεί έκτακτη οικονομική ενίσχυση με εισοδηματικά κριτήρια στους άμισθους δικηγόρους, μέσω του Ο.Α.Ε.Δ., υπέρ του οποίου το σύνολο των δικηγόρων (έμμισθοι και άμισθοι) καταβάλουν εισφορές εδώ και μια 10ετία περίπου, χωρίς καμία ανταποδοτικότητα μέχρι σήμερα.
5. Οι γονείς έμμισθοι δικηγόροι να δύνανται να κάνουν χρήση της άδειας ειδικού σκοπού, όπως αυτή ορίζεται στην Π.Ν.Π. της 11-3-2020 (ΦΕΚ Α΄ 55/11-3-2020).
6. Να καταβληθεί έκτακτη οικονομική ενίσχυση σε δικηγόρους επαρχιών με εισοδηματικά κριτήρια μέσω του Λ.Ε.Δ.Ε., υπέρ του οποίου υφίσταται για τα μέλη του παρακράτηση 5% επί της αξίας των γραμματίων προείσπραξης ασφαλιστικών εισφορών που εκδίδει για κάθε παράσταση ο οικείος Δικηγορικός Σύλλογος.
Επειδή το συγκεκριμένο πλήγμα για τους δικηγόρους οφείλεται σε μία γενικευμένη κατάσταση εκτάκτου ανάγκης, την οποία οι ίδιοι δεν θα μπορούσαν να έχουν προβλέψει.
Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:
–Τι μέτρα σκοπεύουν να πάρουν τα συναρμόδια Υπουργεία για τη στήριξη των δικηγόρων, που πλήττονται ανυπολόγιστα από τα μέτρα πρόληψης κατά του κορονοϊού;
-Είναι στις προθέσεις των συναρμόδιων Υπουργείων να προβούν σε ευνοϊκές ρυθμίσεις όσον αφορά τις ασφαλιστικές εισφορές, τις φορολογικές υποχρεώσεις και άλλες οφειλές των δικηγόρων;
-Προτίθενται τα συναρμόδια Υπουργεία να προβούν σε θέσπιση και καταβολή ειδικού έκτακτου επιδόματος στους άμισθους δικηγόρους και συνολικά στους ελεύθερους επαγγελματίες;
-Τι μέτρα σκοπεύουν να πάρουν τα συναρμόδια Υπουργεία για τη στήριξη των γονέων έμμισθων δικηγόρων αναφορικά με τη χρήση της άδειας ειδικού σκοπού;
Οι Ερωτώντες Βουλευτές
Mάρκου Κώστας
Αναγνωστοπούλου Αθανασία (Σία)
Αβραμάκης Ελευθέριος
Αυλωνίτης Αλέξανδρος
Βαρδάκης Σωκράτης
Βέττα Καλλιόπη
Γκιόλας Γιάννης
Ζεϊμπέκ Χουσεϊν
Ηγουμενίδης Νικόλαος
Κασιμάτη Νίνα
Καφαντάρη Χαρά
Μπάρκας Κωνσταντίνος
Μωραΐτης Θάνος
Πέρκα Θεοπίστη
Σαρακιώτης Γιάννης
Σκουρολιάκος Παναγιώτης
Σκούφα Μπέττυ
Τζούφη Μερόπη
Τριανταφυλλίδης Αλέξανδρος
Φάμελλος Σωκράτης
Χαρίτου Δημήτριος
Χρηστίδου Ραλλία
Ψυχογιός Γεώργιος