Στον ίδιο δρόμο της ιδιωτικοποίησης της καθαριότητας, συνεχίζει και η νέα δημοτική αρχή Χερσονήσου, παρά την αντίθεση του σημερινού δημάρχου όταν ήταν στην αντιπολίτευση… Μάλιστα η σημερινή δημοτική αρχή ήδη, με τις ίδιες μελέτες της προηγούμενης, δρομολογεί την παραχώρηση σε ιδιωτική εταιρεία του τομέα της Καθαριότητας, αυξάνοντας μάλιστα το κόστος για τον δήμο κατά 900.000 ευρώ το χρόνο! Δηλαδή, από τα 3,2 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο που ήταν το κόστος για το δήμο, σύμφωνα με τη δημοτική αρχή Μαστοράκη τον Δεκέμβρη του 2018, η σημερινή δημοτική αρχή Σέγκου αυξάνει το κόστος στα 4,1 εκατομμύρια ευρώ ετησίως, με ίδια δεδομένα (έργο, κόστος εργαζομένων, μελέτες κλπ). Δηλαδή, από τα 16 εκατομμύρια της προηγούμενης σύμβασης, η νέα θα “πετάξει” στα 20,5 εκατομμύρια την πενταετία!
Τις αποκαλύψεις αυτές κάνει με ανακοίνωσή της η δημοτική παράταξη «Δύναμης Δημιουργίας» με επικεφαλής τον Μανώλη Διαμαντάκη.
Διαβάστε την ανακοίνωση
Αναγκαία η αλλαγή πολιτικής στην καθαριότητα του Δήμου Χερσονήσου.
Ο Δήμος Χερσονήσου, παρά την πρόσφατη αλλαγή της δημοτικής αρχής, ακολουθεί την ίδια πολιτική στον τομέα της Καθαριότητας. Και η νέα δημοτική αρχή, ακριβώς όπως και οι προηγούμενες, συνεχίζει να αναθέτει την αποκομιδή απορριμμάτων και τον καθαρισμό των κοινοχρήστων χώρων σε ιδιώτες, με περίπου ίδιες μελέτες. Παρά τις επίσημες τοποθετήσεις του σημερινού δημάρχου κ. Ιωάννη Σέγκου στο παρελθόν, τόσο για τον τρόπο αποκομιδής(1) όσο και για το κόστος της υπηρεσίας αυτής(2), σήμερα, από τη θέση του δημάρχου αποφασίζει και δρομολογεί την εκτέλεση των εργασιών αυτών και πάλι από ιδιώτη για τα επόμενα πέντε χρόνια και μάλιστα με ιδιαίτερα υψηλό οικονομικό αντάλλαγμα.
Αντί καλά οργανωμένης και επίπονης προσπάθειας για παροχή καλύτερων υπηρεσιών καθαριότητας προς τους δημότες, αφού όλοι συμφωνούμε ότι το επίπεδο των παρεχόμενων υπηρεσιών είναι χαμηλότερο των προσδοκιών μας, αντί της προώθησης πρακτικών που θα στοχεύουν στην πρόληψη, στην επαναχρησιμοποίηση, στην επανάκτηση υλικών και στην ανακύκλωση, αντί της επιστημονικής μελέτης για τον καθορισμό αποδοτικού συστήματος αποκομιδής, η δημοτική αρχή εμμένει στη διαιώνιση του για 10 χρόνια δοκιμασμένου χωρίς επιτυχία μοντέλου καθαριότητας που ακολουθείται στο Δήμο μας, διαθέτοντας μάλιστα πακτωλό χρημάτων στους υποψήφιους εργολάβους. Είναι χαρακτηριστικό ότι προκειμένου να καλυφθεί το κόστος της εργολαβίας, η δημοτική αρχή αποφασίζει να δαπανά για τα επόμενα 5 χρόνια το σύνολο σχεδόν των εσόδων που θα διαθέτει χωρίς να προβληματίζεται για την εξεύρεση αποδοτικότερων λύσεων. Αποφασίζει οριστικά και χωρίς δυνατότητα ανάκλησης να διαθέτει το σύνολο των εσόδων στην συγκεκριμένη εργολαβία και να αφήνει ψίχουλα για όλες τις άλλες ανάγκες του δήμου, όπως είναι η δημιουργία υποδομών, η λειτουργία κοινωνικών δομών, η ενίσχυση σχολικών ή άλλων μονάδων, η συντήρηση οδικών δικτύων κ.α.
Ενώ η σημερινή δημοτική αρχή τα προηγούμενα χρόνια ισχυριζόταν ότι το κόστος αποκομιδής των απορριμμάτων, συμπεριλαμβανομένων και των ανακυκλώσιμων, δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 2,3 – 2,5 εκατ. ευρώ με αντικειμενικά στοιχεία(2), ενώ η μελέτη που συντάχτηκε τον Δεκέμβρη του 2018, επί δημαρχίας Μαστοράκη, προέβλεπε ετήσιο κόστος 3,2 εκατ. ευρώ, η τωρινή μελέτη επί δημαρχίας Σέγκου αυξάνει το κόστος αυτό στα 4,1 εκατ. ευρώ. Και αυτό, παρά το γεγονός ότι οι προβλεπόμενες εργασίες και στις δύο μελέτες είναι ίδιες, η απαιτούμενη ανθρωποδύναμη σχεδόν ίδια, ίδιος είναι και ο απαιτούμενος εξοπλισμός (απορριμματοφόρα κυρίως), εν τούτοις το προβλεπόμενο κόστος είναι αυξημένο κατά 900.000 ευρώ το χρόνο. Σε όλους μας είναι γνωστό ότι οι αυξήσεις στη μισθοδοσία των εργαζομένων που έγιναν τον περασμένο Φεβρουάριο (υπουργική απόφαση Αχτσιόγλου) μόλις που φτάνουν το 10% σε κάποιες περιπτώσεις, εντούτοις οι χρησιμοποιούμενες τιμές για το μηνιαίο κόστος εργασίας που θα εισπράττει ο ιδιώτης εργολάβος στην τωρινή μελέτη είναι αυξημένες κατά 35% σε σχέση με τις τιμές της μελέτης του 2018 (3).
Η δημοτική αρχή, παρά τις επίμονες πιέσεις μας στις συνεδριάσεις των αρμοδίων οργάνων, αρνείται πεισματικά να κάνει δεκτές ακόμη και φραστικές τροποποιήσεις που θα έκαναν περισσότερο ξεκάθαρες και χωρίς ενδεχόμενες παρερμηνείες τις υποχρεώσεις του ιδιώτη εργολάβου με την δικαιολογία της «ευελιξίας» αντιμετώπισης των όποιων αναγκών προκύπτουν. Έτσι αρνείται να ορίσει με σαφήνεια τα δρομολόγια των απορριμματοφόρων. Αρνείται να διερευνήσει σχολαστικά υπερβολές της μελέτης που επισημαίνουμε (π.χ. λαμβάνεται σαν δεδομένο ότι τα απορριμματοφόρα του εργολάβου στις κοινότητες Μαλίων και Μοχού κατά τους χειμερινούς μήνες Νοέμβριο, Δεκέμβριο, Ιανουάριο και Φεβρουάριο θα διανύουν καθημερινά 180 χιλιόμετρα 7 φορές την εβδομάδα, δηλαδή 1.260 χιλιόμετρα την εβδομάδα, ενώ αντιστοίχως υπερεκτιμημένα είναι τα νούμερα και για τις άλλες περιοχές ή και για τους υπόλοιπους μήνες.) Αρνείται πεισματικά να διορθώσει εξόφθαλμα λάθη, όπως είναι η χρέωση κόστους καυσίμων για εφεδρικά απορριμματοφόρα, οχήματα δηλαδή τα οποία θα κινηθούν μόνο για να αντικαταστήσουν κάποια από τα τακτικά οχήματα, όταν αυτά δεν θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν λόγων μηχανικών προβλημάτων (το προβλεπόμενο κόστος καυσίμων των αναπληρωματικών οχημάτων είναι 45.000 ευρώ το χρόνο). Ακόμη, αρνείται να ζητήσει από τον ανάδοχο να καταθέτει ψηφιακά τα δρομολόγια που θα πραγματοποιούν τα απορριμματοφόρα, ώστε και έλεγχος να μπορεί να γίνει αλλά και μελέτη για την βελτίωση του όλου συστήματος, όπως επίσης αρνείται να ζητά από τον ανάδοχο αποδείξεις για την εμπρόθεσμη πληρωμή των εργαζομένων.
Ενώ το κύριο αντικείμενο της εργολαβικής σύμβασης που θα υπογραφεί αφορά την αποκομιδή των σύμμεικτων οικιακών απορριμμάτων, στη σχετική μελέτη δεν γίνεται καμία απολύτως αναφορά στις ποσότητες των απορριμμάτων αυτών. Το Τοπικό Σχέδιο Διαχείρισης Απορριμμάτων του Δήμου Χερσονήσου, όπως έχει συνταχθεί και ισχύει σύμφωνα με το Περιφερειακό αλλά και το Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Απορριμμάτων, προβλέπει μειώσεις στις ποσότητες των σύμμεικτων. Σύμφωνα με τα προβλεπόμενα, οι σήμερα παραγόμενες ποσότητες σύμμεικτων οικιακών απορριμμάτων ανέρχονται στους 32.000 τόνους ετησίως ενώ τα επόμενα χρόνια προβλέπεται η δραστική μείωσή τους, ακόμη και σε ποσοστό της τάξης του 50% σε κάποιες περιπτώσεις, με παράλληλη αύξηση των ανακυκλώσιμων και του διαχωρισμού βιοαποβλήτων. Συνεπώς, ακόμη και σε μικρότερα ποσοστά επιτυχίας του διαχειριστικού σχεδίου, οι ποσότητες των σύμμεικτων απορριμμάτων που ο ιδιώτης θα έχει την υποχρέωση να συλλέγει θα μειωθούν σε μεγάλο βαθμό, ενώ τα ανακυκλώσιμα απορρίμματα τα οποία θα αυξηθούν, θα συλλέγονται από άλλο συνεργείο που αποτελείται από υπαλλήλους του Δήμου. Στο ενδεχόμενο αυτό, ο ιδιώτης εργολάβος θα συνεχίσει να αμείβεται τα επόμενα πέντε χρόνια για έργο που δεν θα εκτελεί, αφού δεν θα υπάρχει τέτοιο έργο, ούτε όμως και πρόβλεψη αλλαγής της αμοιβής του. Η Δημοτική Αρχή αρνείται πεισματικά και στην περίπτωση αυτή να συμπεριλάβει μηχανισμό αυξομείωσης του κόστους λαμβάνοντας υπόψιν και τις ποσότητες των απορριμμάτων που συλλέγονται, ίσως γιατί γνωρίζει ότι δεν θα κάνει απολύτως τίποτα για την προώθηση πολιτικών μείωσης των σύμμεικτων. Μάλιστα, χρησιμοποιεί τον παράλογο ισχυρισμό ότι η ανακύκλωση είναι καταδικασμένη να αποτύχει, αφού τα διαχειριστικά σχέδια στηρίζονται σε ανεφάρμοστους νόμους και υπουργικές αποφάσεις, σχέδια τα οποία πρέπει, κατά τους υπεύθυνους της δημοτικές αρχής, να καταργηθούν. Ίσως το πλέον εξοργιστικό, την επόμενη ακριβώς ημέρα από αυτή κατά την οποία λέχθηκαν τα παραπάνω σε συνεδρίαση της Οικονομικής Επιτροπής, ο Δήμαρχος Χερσονήσου σε σχετική ημερίδα στα Μάλια, παρουσία πολυπληθούς ακροατηρίου δήλωσε ότι ο Δήμος Χερσονήσου προωθεί και θα επιτύχει πολιτικές «Μηδενικών Αποβλήτων» !!!.
Μονόδρομος είναι η αναθεώρηση των πολιτικών που οι δημοτικές αρχές Χερσονήσου τα τελευταία χρόνια ακολουθούν στο θέμα της καθαριότητας της περιοχής. Επιτακτική είναι η ανάγκη να υιοθετήσομε στην πράξη πολιτικές μείωσης των αποβλήτων ενισχύοντας πρωτοβουλίες που προωθούν την διαλογή στην πηγή και στηρίζονται στις αρχές της επανάχρησης υλικών και της Κυκλικής Οικονομίας. Επιτακτική ακόμη η ανάγκη της επιστημονικής μελέτης του συστήματος αποκομιδής, μελέτης που θα βασίζεται στην καταγραφή, ανάλυση και τεκμηρίωση με επιστημονικό τρόπο του όλου προβλήματος. Ο σεβασμός των χρημάτων που οι πολίτες καταβάλουν στο Δήμο, ο σεβασμός στο περιβάλλον και στο επίπεδο καθαριότητας που πρέπει να έχει ο δήμος μας, επιβάλλουν την χωρίς παρωπίδες και προκαταλήψεις μελέτη και τον επανασχεδιασμό των ακολουθούμενων πολιτικών με στόχο την αύξηση του επιπέδου των παρεχόμενων υπηρεσιών καθαριότητας. Σε κάθε περίπτωση, η «τυφλή» ανάθεση σε ιδιώτη εργολάβο δεν αποτελεί ενδεδειγμένο τρόπο για υποχρέωση που -σε τελική ανάλυση- είναι ευθύνη του Δήμου.
(1). Πρακτικά Δημοτικού Συμβουλίου, 10 Ιουλίου 2018, σελίδα 67. Σέγκος: «Ο δήμος εντός των προσεχών μηνών είναι έτοιμος να πάρει την αποκομιδή των απορριμμάτων; Το ερώτημα είναι ρητορικό, είναι μονοσήμαντη η απάντηση. Δεν είναι έτοιμος να πάρει την αποκομιδή των απορριμμάτων, άρα δυστυχώς είτε το θέλουμε είτε όχι είναι μονόδρομος η επέκταση της συμβάσεως, δεν υπάρχει άλλη δυνατότητα για μας. Μακάρι να υπήρχε, μακάρι να είχε άλλη στόχευση η Δημοτική Αρχή».
(2). Δήλωση δημοτικής ομάδας Σέγκου στα μέσα ενημέρωσης, 20 Ιανουαρίου 2015: «Το κόστος αποκομιδής των απορριμμάτων και των ανακυκλώσιμων υλικών στο Δήμο μας, δεν θα πρέπει υπερβαίνει κατ΄ έτος, με αντικειμενικά στοιχεία και συμπεριλαμβανομένου του εργολαβικού οφέλους, τα 2,3 ως 2,5 εκατομμύρια ευρώ». Τώρα μόνο για τα σύμμεικτα το κόστος ανέρχεται στα 4,1 εκατ. ευρώ.
(3). Σύμφωνα με την μελέτη του Δεκεμβρίου 2018 οι απαιτούμενοι ανθρωπομήνες ανά έτος είναι 1.180 και το υπολογιζόμενο εργασιακό κόστος είναι 1.572.636 €. Στην μελέτη του Δεκεμβρίου 2019 οι αντίστοιχες ποσότητες είναι 1.206 ανθρωπομήνες με εργασιακό κόστος 2.081.631 €. Δηλαδή ενώ η μεταβολή των ανθρωπομηνών είναι της τάξης του 2.2% η μεταβολή του εργασιακού κόστους είναι της τάξης του 33% !!!. Αυτό συμβαίνει διότι το μηνιαίο κόστος ανά εργαζόμενο που έχει χρησιμοποιηθεί στις δύο μελέτες έχει τεράστιες αποκλίσεις. Για παράδειγμα, ενώ το μηνιαίο κόστος συνοδού απορριμματοφόρου ή οδοκαθαριστή στη μελέτη 2018 ήταν 1.046 €, στην μελέτη του 2019 έχει υπολογιστεί στα 1.442 €, δηλαδή αυξημένο κατά 38% !!!