Σε τροχιά πλήρους υλοποίησης τίθεται αυτόν τον μήνα η «μικρή» ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης-Πελοποννήσου, το πρώτο έργο καλωδιακής σύνδεσης της ελληνικής μεγαλονήσου με το ηπειρωτικό σύστημα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας.
Δείτε επίσης: Ξεκινά η «μικρή διασύνδεση» της Κρήτης- Αυτό είναι το πλοίο που θα ποντίσει το καλώδιο σε βάθος 950 μέτρων (βίντεο)
Προχωρούν οι διαδικασίες για την ενεργειακή διασύνδεση της Κρήτης με την Πελοπόννησο
Αρχίζουν οι υποβρύχιες εργασίες για το καλώδιο Κρήτης – Πελοποννήσου
Με την κατασκευή του σημαντικού έργου πραγματοποιείται το πρώτο, κρίσιμο βήμα για την άρση της ενεργειακής απομόνωσης της Κρήτης, του μεγαλύτερου απομονωμένου ενεργειακού συστήματος στη χώρα μας, δίνοντάς της τη δυνατότητα πλήρους κάλυψης των αναγκών της τους χειμερινούς μήνες, κατά τους οποίους η ενεργειακή ζήτηση υποχωρεί σε πιο χαμηλά επίπεδα, λόγω της αναμενόμενης, εποχικής μείωσης στην τουριστική κίνηση. Η συνολική διάρκεια των εργασιών έχει οριστεί σε 22 μήνες τοποθετώντας την ολοκλήρωση του έργου στο τέλος του 2020.
«Τρέχουν» οι κατασκευαστικές εξελίξεις στο έργο
Οι εργασίες στα υποθαλάσσια τμήματα έχουν ξεκινήσει, ενώ σύμφωνα με πηγές του ΑΔΜΗΕ, ο Οκτώβριος 2019 αποτελεί μήνα «ορόσημο» για την εξέλιξη της κατασκευαστικής φάσης καθότι ξεκινά η κατασκευή των καλωδιακών τμημάτων στο έδαφος της Κρήτης (σ.σ. υπόγεια γραμμή ΒΟΑΚ) και της Πελοποννήσου (από το σημείο προσαιγιάλωσης έως τον υποσταθμό).
Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι έχει ξεκινήσει η παραγωγή του υποβρύχιου καλωδίου, η πόντιση του οποίου, σύμφωνα με τον προγραμματισμό του έργου, αναμένεται τον Ιούλιο του 2020.
Παράλληλα, εντός του μήνα, θα υπογραφούν 2 συμβάσεις για την απαραίτητη αναβάθμιση των εναέριων γραμμών ενόψει του έργου της καλωδιακής διασύνδεσης: με την ΙΝΤΡΑΚΑΤ, για την εναέρια γραμμή Μολάοι-Τερματικός Σταθμός (Μεγαλόπολη) και τη NARI-ΕΛΕΚΤΡΟΜΕΚ για τη γραμμή ΗΡΑΚΛΕΙΟ ΙΙΙ–STATCOM (Σύστημα Αντιστάθμισης).
Το έργο
Το έργο, ως γνωστόν, αφορά τη διασύνδεση της Κρήτης με το Ηπειρωτικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (Φάση Ι/Πελοπόννησος), μέσω 2 κυκλωμάτων Ε.Ρ., τάσης 150 kV, 200 MVA έκαστο.
Στο αντικείμενο του έργου περιλαμβάνονται οι παρακάτω εργασίες:
– Αναβάθμιση υφιστάμενων & κατασκευή νέων εναέριων Γ.Μ. στην Πελοπόννησο
– Αναβάθμιση/επέκταση υφιστάμενων Υ/Σ στην Πελοπόννησο
– Κατασκευή νέου Τερματικού Σταθμού στην ΝΑ Πελοπόννησο και επέκταση του Υ/Σ Χανιά Ι
– Κατασκευή διπλής υποβρύχιας & υπόγειας καλωδιακής Γ.Μ στην Πελοπόννησο και την Κρήτη
– Εγκατάσταση συστήματος STATCOM στην Κρήτη
Υπενθυμίζεται ότι σε επίπεδο αναδόχων του έργου, τις καλωδιακές συνδέσεις έχουν αναλάβει οι: Fulgor (δυτικό κύκλωμα και υπόγειες συνδέσεις Πελοποννήσου με 140,2 εκατ. ευρώ), Prysmian Powerlink (ανατολικό κύκλωμα με 125,9 εκατ. ευρώ) και Ελληνικά Καλώδια (υπόγειες συνδέσεις Κρήτης με 41,09 εκατ. ευρώ). Το έργο των υποσταθμών έχει αναλάβει η ΤΕΡΝΑ έναντι τιμήματος 18,5 εκατ. ευρώ.
Όπως σχολίασε πρόσφατα ο Πρόεδρος και Δ/νων Σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ, Μάνος Μανουσάκης, από το βήμα του 2nd Athens Investment Forum, η διασύνδεση Κρήτη-Πελοποννήσου, που χαϊδευτικά αποκαλούμε «μικρή», μόνο μικρή δεν είναι καθότι με την ολοκλήρωσή της θα χριστεί κάτοχος ενός σπάνιου ρεκόρ όσον αφορά τις τεχνικές προδιαγραφές της, εφόσον θα είναι η μεγαλύτερη καλωδιακή σύνδεση εναλλασσόμενου ρεύματος στον κόσμο, με συνολικό μήκος 180 χλμ.
Τα ρεκόρ όμως για το μεγάλο ενεργειακό έργο δε σταματούν εδώ αφού εκτός από το μεγαλύτερο καλώδιο εναλλασσόμενου ρεύματος θα γίνει και η βαθύτερη υποβρύχια καλωδιακή διασύνδεση Υψηλής Τάσης με τριπολικό καλώδιο τεχνολογίας μόνωσης XLPE παγκοσμίως (με βάθος πόντισης που προσεγγίζει τα 1.000 μέτρα) ενώ είναι -για την ώρα- το μεγαλύτερο ενιαίο έργο σε προϋπολογισμό (που ξεπερνά τα 350 εκατ. ευρώ) στην ιστορία του Διαχειριστή.
Το έργο θα συμπληρωθεί με τη «μεγάλη» διασύνδεση Κρήτης-Αττικής, για την οποία οι διαγωνιστικές διαδικασίες βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη. Με την υποβρύχια διασύνδεση που θα ενώσει την Κρήτη με την Αττική και το ΕΣΜΗΕ, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2022, θα εξασφαλιστεί η πλήρης ενεργειακή επάρκεια και ευστάθεια του νησιού.
Πηγή: ypodomes