Την επόμενη εβδομάδα αναμένεται να κυρωθεί από τη Βουλή η σύμβαση παραχώρησης για την κατασκευή και λειτουργία του νέου, διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλι Ηρακλείου, το οποίο θα αποτελέσει το μεγαλύτερο έργο που έχει γίνει στην Κρήτη και μία από τις μεγαλύτερες ιδιωτικές επενδύσεις στη χώρα τα επόμενα έτη.
Το κόστος κατασκευής του αεροδρομίου, το οποίο θα αντικαταστήσει το «Νίκος Καζαντζάκης», θα ανέλθει σε 480 εκατομμύρια ευρώ, δίχως να υπολογίζεται ο εξοπλισμός αεροναυτιλίας που εμπίπτει στη δικαιοδοσία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ).
Το αεροδρόμιο στο Καστέλι, η κατασκευή του οποίου αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί εντός 60 μηνών από την ημερομηνία έναρξης της παραχώρησης, θα αποτελέσει σημαντική αναβάθμιση συγκριτικά με το υφιστάμενο αεροδρόμιο Ηρακλείου.
Το 2018 το «Νίκος Καζαντζάκης», με περισσότερους από 8 εκατομμύρια επιβάτες, ήταν το δεύτερο αεροδρόμιο της χώρας σε επιβατική κίνηση πίσω μόνο από το «Ελευθέριος Βενιζέλος». Ωστόσο, το αεροδρόμιο του Ηρακλείου έχει ήδη ξεπεράσει τη χωρητικότητα της επιβατικής του κίνησης και δεν έχει πλέον δυνατότητα να εξυπηρετήσει περισσότερους ταξιδιώτες.
Έως το καλοκαίρι αναμένεται να έχει εγκριθεί επισήμως η επένδυση και από τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DG Comp), προκειμένου να ξεκινήσουν τα έργα για την κατασκευή του νέου αεροδρομίου.
Τα έργα
Ο διάδρομος προσγείωσης-απογείωσης του αεροδρομίου θα έχει μήκος 3,2 χιλιόμετρα και θα είναι διεθνών προδιαγραφών, ίδιου επιπέδου με τους διαδρόμους στο «Ελευθέριος Βενιζέλος» (κατηγορία ICAO 4E). Προβλέπεται η κατασκευή ενός παράλληλου τροχόδρομου κίνησης αεροσκαφών ίσου μήκους, ο οποίος θα συνδέεται με τον κύριο διάδρομο με 8 τροχόδρομους.
Το νέο, διεθνές αεροδρόμιο της Κρήτης θα διαθέτει χώρο στάθμευσης 400 στρεμμάτων, ο οποίος θα μπορεί να εξυπηρετεί περίπου 30 αεροσκάφη.
Το κτήριο του αεροσταθμού θα έχει 5 επίπεδα με συνολική επιφάνεια 72.000 τμ, από τα οποία τα 13.000 τμ προορίζονται για εμπορικές χρήσεις και 1.100 τμ για μόνιμοι εκθεσιακοί χώροι.
Εκτός από την κατασκευή του αεροδρομίου, προβλέπεται να υλοποιηθούν και σημαντικά έργα για την κατασκευή νέων δρόμων και την αναβάθμιση των τοπικών οδών.
Ενδεικτικό παράδειγμα αποτελεί η κατασκευή αυτοκινητόδρομου μήκους 18 χιλιομέτρων, με 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, ο οποίος θα συνδέει το αεροδρόμιο με το Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) στο ύψος του οικισμού Χερσονήσου. Κατά την περίοδο κατασκευής, θα δημιουργηθούν 1.500 θέσεις εργασίας.
Τα έργα θα αναλάβει η ΤΕΡΝΑ Α.Ε., η οποία μαζί με την ινδική GMR Airports Limited, θα διατηρεί ποσοστό 54,1% στην εταιρεία που θα συσταθεί για τη λειτουργία και διαχείριση του αερολιμένα για 35 έτη, με το ποσοστό του Δημοσίου να ανέρχεται σε 45,9%. Η συμμετοχή του Δημοσίου στο κόστος κατασκευής θα ανέλθει σε περίπου 180 εκατομμύρια ευρώ.
Όταν ξεκινήσει η λειτουργία του αεροδρομίου τα τέλη θα ανέλθουν σε περίπου 19 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη και θα περιοριστούν σταδιακά στα 17 ευρώ. Σύμφωνα με πληροφορίες, το όριο χωρητικότητας του νέου αεροδρομίου αναμένεται να διαμορφωθεί σε περίπου 10 εκατομμύρια επιβάτες το χρόνο.
Στη σύμβαση παραχώρησης προβλέπεται πως 2% από τα έσοδα του αεροδρομίου θα αποδίδονται στο δήμο Μίνωα Πεδιάδος και στους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης της περιφερειακής ενότητας Ηρακλείου.
Οι αντιδράσεις
Στην κατασκευή του αεροδρομίου στο Καστέλι αντιδρούν ορισμένοι τοπικοί φορείς και κάτοικοι του Ηρακλείου. Το βασικό τους επιχείρημα είναι πως το αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης» μπορεί να αναβαθμιστεί με πολύ μικρότερο κόστος από αυτό που θα απαιτηθεί για το νέο αεροδρόμιο.
Δίπλα στο υφιστάμενο αεροδρόμιο, στην περιοχή της Νέας Αλικαρνασσού, υπάρχει δημόσιος χώρος που τον χρησιμοποιούσαν οι ένοπλες δυνάμεις και ο οποίος μπορεί πλέον να αξιοποιηθεί για την επέκταση του αεροδρομίου, δίχως να χρειαστεί το Δημόσιο να πληρώσει απαλλοτριώσεις, υποστηρίζουν τοπικοί φορείς.
Ορισμένοι τουριστικοί φορείς της πόλης μάλιστα, υποστηρίζουν πως η απόσταση των 45 χιλιομέτρων του νέου αεροδρομίου από την πόλη του Ηρακλείου ενδέχεται να βλάψει τις τουριστικές προοπτικές της πρωτεύουσας της Κρήτης.