Προληπτικούς περιοδικούς ελέγχους και τακτικές συντηρήσεις όλων των υποδομών της χώρας προαναγγέλλει ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σπίρτζης, σε συνέντευξή του στο Έθνος της Κυριακής, στην οποία περιγράφει τους βασικούς άξονες του νομοσχεδίου για το ηλεκτρονικό Μητρώο Υποδομών, που αναμένεται σύντομα στη Βουλή.
Όπως αναφέρει, το Μητρώο θα περιλαμβάνει τις απαραίτητες μελέτες και προβλέψεις για την ασφάλεια, τη συντήρηση και τη λειτουργία κάθε υποδομής, έτσι ώστε ο κάθε δημόσιος φορέας να προγραμματίζει εγκαίρως τη συντήρηση και το κόστος της, να προβλέψει το απαιτούμενο προσωπικό και τις δεξιότητές του.
Στο νομοσχέδιο προβλέπεται, επίσης, η θεσμοθέτηση του Παρατηρητηρίου Τιμών και Προδιαγραφών, «προκειμένου να υπάρχουν σύγχρονες προδιαγραφές και πραγματικές τιμές και τιμολόγια τεχνικών εργασιών, ώστε να ξέρουμε, επιτέλους, ότι ο προϋπολογισμός ενός έργου δεν είναι ένα μέγεθος που δεν αντιστοιχεί στο πραγματικό κόστος».
«Στον βωμό του κέρδους και της ψηφοθηρίας, για δεκαετίες, ο τομέας των ιδιωτικών έργων λειτουργούσε χωρίς διαβάθμιση, μητρώα και προδιαγραφές», τονίζει ο κ. Σπίρτζης.
Για τη διακοπή των δρομολογίων του τραμ στο τμήμα Σύνταγμα – Νέος Κόσμος λόγω αντιμετώπισης βλαβών στην υπόγεια κοίτη του Ιλισού, ο υπουργός Υποδομών υπογραμμίζει πως «δεν μπορεί κανείς να ρισκάρει με την ασφάλεια των πολιτών» και σημειώνει ότι ο τρόπος αντιμετώπισης του προβλήματος «δίνει την κατεύθυνση που πρέπει να ακολουθήσουν όλοι οι φορείς, δημόσιοι και ιδιωτικοί».Ξεκαθαρίζει, τέλος, ότι η κυβέρνηση δεν προτίθεται να ιδιωτικοποιήσει τα 23 κρατικά αεροδρόμια αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο για την ανάπτυξη ΣΔΙΤ μόνο σε επιμέρους υποδομές που κινδυνεύουν με απαξίωση.
Αναλυτικά η συνέντευξη του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστου Σπίρτζη στην Εφημερίδα «Έθνος» της Κυριακής και τη δημοσιογράφο Μαρία Λιλιοπούλου:
– Ποιοι είναι οι βασικοί άξονες του νομοσχεδίου για τη δημιουργία ηλεκτρονικού μητρώου των δημοσίων και ιδιωτικών έργων που καταρτίζει το υπουργείο και πότε αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή;
Βρισκόμαστε στην τελική φάση σύνταξης του νομοσχεδίου το οποίο θεσμοθετεί το κεντρικό Ηλεκτρονικό Μητρώο Υποδομών που θα περιλαμβάνει τις απαραίτητες μελέτες και προβλέψεις για την ασφάλεια τη συντήρηση και τη λειτουργία κάθε υποδομής. Με τη λειτουργία αυτού του συστήματος θα μπορεί κάθε δημόσιος φορέας να προγραμματίζει εγκαίρως τη συντήρηση και το κόστος της, να προβλέψει το απαιτούμενο προσωπικό και τις δεξιότητές του και ταυτόχρονα οι αρμόδιοι φορείς να έχουν το εργαλείο για τον εποπτικό έλεγχο, τη συντήρηση και την ασφάλεια των υποδομών και των πολιτών. Να γνωρίζουμε, με δύο λόγια, όλοι πότε έγινε συντήρηση, πότε πρέπει να γίνει, από ποιους και ποιος έχει την ευθύνη λειτουργίας. Στο νομοσχέδιο προβλέπεται, επίσης, η θεσμοθέτηση του Παρατηρητηρίου Τιμών και Προδιαγραφών, προκειμένου να υπάρχουν σύγχρονες προδιαγραφές και πραγματικές τιμές και τιμολόγια τεχνικών εργασιών ώστε να ξέρουμε επιτέλους ότι ο προϋπολογισμός ενός έργου δεν είναι ένα μέγεθος που δεν αντιστοιχεί στο πραγματικό κόστος.
– Θα ορίζονται υποχρεώσεις των κατασκευαστών μετά την παράδοση έργων ακόμα και στα ιδιωτικά; Ποιες θα είναι αυτές;
Οι υποχρεώσεις και οι ευθύνες όλων των εμπλεκομένων μετά την παράδοση ενός έργου είναι καθορισμένες και σήμερα. Λείπουν τα εργαλεία και οι διαδικασίες ώστε να έχουμε αξιόπιστους ελέγχους και σύστημα επιτήρησης, κυρίως στα ιδιωτικά έργα. Ακόμη και οι στοιχειώδεις προδιαγραφές των τεχνικών εταιρειών ιδιωτικών έργων, για λόγους παλαιοκομματικής θεώρησης, δεν υπάρχουν. Στον βωμό του κέρδους και της ψηφοθηρίας, για δεκαετίες, ο τομέας των ιδιωτικών έργων λειτουργούσε χωρίς διαβάθμιση, μητρώα και προδιαγραφές.
– Πριν από λίγες ημέρες ανακοινώσατε τη διακοπή των δρομολογίων του τραμ από τον Ν. Κόσμο μέχρι το Σύνταγμα εξαιτίας σοβαρών βλαβών στην υπόγεια μη συντηρημένη κοίτη του Ιλισού. Θα προχωρήσει το υπουργείο σε πρόγραμμα ελέγχου στα παλαιά έργα;
Είναι ένα τρανταχτό αλλά τυπικό παράδειγμα του πώς λειτουργεί το ελληνικό κράτος στις δημόσιες υποδομές. To 1936 έγινε η εκτροπή της υπόγειας κοίτης του Ιλισού. Από τότε σε έλεγχο που έγινε το 1988 και στη συνέχεια θάφτηκε, διαπιστώθηκαν φθορές υλικών και δυσλειτουργίες. Το ίδιο επαναλήφθηκε το 2002 πριν ξεκινήσουν τα έργα του τραμ. Ελέγχθηκε μόνο η πλάκα επικάλυψης του τραμ και όχι τα τοιχία αντιστήριξης. Εμείς κάναμε το αυτονόητο. Ενεργοποιήσαμε και συντονίσαμε όλους τους συναρμόδιους φορείς ξεπερνώντας γραφειοκρατικές αγκυλώσεις και, προληπτικά, διακόψαμε τα δρομολόγια του τραμ. Δεν μπορεί κανείς να ρισκάρει με την ασφάλεια των πολιτών. Ο τρόπος αντιμετώπισης του προβλήματος στον Ιλισό δίνει την κατεύθυνση που πρέπει να ακολουθήσουν όλοι οι φορείς, δημόσιοι και ιδιωτικοί. Προληπτικοί, περιοδικοί έλεγχοι όλων των υποδομών ,τακτικές απαιτούμενες συντηρήσεις, καθορισμένες ευθύνες, προδιαγραφές προσωπικού λειτουργίας. Στο νομοσχέδιο θα προβλέπονται και οι διαδικασίες ιεράρχησης των ελέγχων σε κρίσιμες υποδομές.
– Είναι στις προθέσεις της κυβέρνησης η αποκρατικοποίηση και άλλων αεροδρομίων που σήμερα είναι κρατικά;
Προφανώς, όχι. Έχω, επανειλημμένα, πει και έχω δεχθεί έντονη κριτική για τη διαφωνία μου σε σχέση με τον λάθος τρόπο ιδιωτικοποίησης των περιφερειακών αεροδρομίων. Άλλωστε, επιβεβαιώθηκα πολύ σύντομα με το πλήθος των προβλημάτων που ακολούθησαν. Οι προηγούμενες κυβερνήσεις δέσμευσαν τη χώρα με δύο διαγωνισμούς παραχώρησης των κερδοφόρων αεροδρομίων, αφήνοντας τα υπόλοιπα στις πλάτες του ελληνικού λαού. Δεν θα ακολουθήσουμε αυτή τη λαθεμένη πολιτική. Ούτε, όμως, μια λαθεμένη πολιτική δογματικού κρατισμού που αφήνει τις κτιριακές υποδομές, τους χώρους στάθμευσης, την προσέλευση εταιρειών στα αεροδρόμια εγκαταλειμμένα και απαξιωμένα. Σε αυτούς τους τομείς, και μόνο, μπορεί να υπάρχει συνεργασία του δημοσίου και ιδιωτικού τομέα. Τα κρατικά αεροδρόμια πρέπει να αντιμετωπισθούν ως ενιαίο σύνολο. Να αναπτυχθούν με σύγχρονες επαρκείς και ασφαλείς υποδομές και κυρίως να μην κοστίζουν ούτε ένα ευρώ στον ελληνικό λαό. Προφανώς το αεροδρόμιο στο Καστελόριζο και άλλα μικρά αεροδρόμια δεν θα είναι ποτέ κερδοφόρα. Αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να κλείσουν, όπως με μαθηματική ακρίβεια οδηγούσε η νεοφιλελεύθερη πολιτική των προηγούμενων κυβερνήσεων. Όσα από τα κρατικά αεροδρόμια μπορούν να γίνουν κερδοφόρα θα πρέπει να καλύψουν το κόστος λειτουργίας των υπολοίπων. Αυτός είναι ο πολιτικός μας στόχος. Όσοι ονειρεύονται να ιδιωτικοποιηθούν αεροδρόμια ακόμη για να κλείσουν τα υπόλοιπα ή για να πληρώνει ο ελληνικός λαός τη λειτουργία των υπολοίπων ας το ξεχάσουν.
– Η διαδικασία της αναθεώρησης ξεκίνησε σε πολεμικό κλίμα. Πιστεύετε ότι θα έπρεπε η κυβέρνηση να κάνει ένα βήμα πίσω έτσι ώστε να διασφαλιστεί εντέλει η συναίνεση μιας ευρύτερης πλειοψηφίας ως προς τα αναθεωρητέα άρθρα;
Η πρόθεση της κυβέρνησης και του πρωθυπουργού, Αλέξη Τσίπρα, είναι να ξεκινήσει η κορυφαία διαδικασία της συνταγματικής αναθεώρησης με κινήσεις θεσμικής ευθύνης, επιτυγχάνοντας τις μέγιστες δυνατές πολιτικές συναινέσεις. Οι προτάσεις που κατέθεσε ο πρωθυπουργός αλλάζουν σελίδα σε μια σειρά από στρεβλές καταστάσεις στη χώρα μας και σε μια σειρά από κοινωνικοπολιτικά θέματα. Αυτός είναι ο πραγματικός λόγος που η ΝΔ αλλά και όσοι θέλουν να διατηρηθούν αναχρονιστικές προβλέψεις, γκρίζες ζώνες και συντηρητικοί μηχανισμοί τορπιλίζουν από την πρώτη στιγμή την προοδευτική πρωτοβουλία του πρωθυπουργού. Τίθενται, λοιπόν, τα ερωτήματα και καλούνται να τοποθετηθούν όλοι ξεκάθαρα: Συμφωνούν ή όχι να αλλάξει ο νόμος περί ευθύνης ή καλύτερα περί μη ευθύνης υπουργών που το πολιτικό σύστημα του χθες φρόντισε να ισχύει; Συμφωνούν ή όχι να μην ιδιωτικοποιηθεί το νερό και η ηλεκτρική ενέργεια; Συμφωνούν ή όχι να καθιερωθούν θητείες για τους βουλευτές, να είναι αιρετός ο πρωθυπουργός; Πρέπει να δοθούν καθαρές απαντήσεις από όλους και στις προτάσεις της προοδευτικής συνταγματικής αναθεώρησης.
– Μετά την παραίτηση Κοτζιά θεωρείται λήξαν το ζήτημα της συνοχής της συμπολίτευσης. Τι θα γίνει αν ο κ. Ζάεφ ολοκληρώσει νωρίτερα του αναμενόμενου τις διαδικασίες;
Η κυβερνητική συνοχή σε καμία περίπτωση δεν σχετιζόταν με την παραίτηση του Νίκου Κοτζιά, ούτε υπήρχε ούτε υπάρχει θέμα συνοχής της συμπολίτευσης. Είναι γνωστές οι διαφορές του ΣΥΡΙΖΑ με τους ΑΝΕΛ στο θέμα της Συμφωνίας με την ΠΓΔΜ. Δεν είναι κάτι νέο. Εμείς μένουμε προσηλωμένοι στην υλοποίηση της Συμφωνίας των Πρεσπών σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που έχει οριστεί η οποία θα διαμορφώσει νέες συνθήκες στα Βαλκάνια και θα συμβάλει αποφασιστικά στη συνεργασία και την ειρηνική οικονομική ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής. Όποτε κι αν έρθει η συμφωνία στην ελληνική Βουλή θα υπερψηφιστεί Και μην εκπλαγείτε αν έχουμε περισσότερα «ναι» υπέρ της Συμφωνίας των Πρεσπών από όσα αναμένονται με βάση τους κομματικούς συσχετισμούς. Το θέμα της συμφωνίας με την ΠΓΔΜ είναι ένα πολύ σοβαρό εθνικό θέμα και για αυτό θέτει και ισχυρές πολιτικές διαχωριστικές γραμμές ακόμη και στο εσωτερικό των κομμάτων. Επομένως, το κρίσιμο ερώτημα είναι τι θα γίνει στη ΝΔ και στα κόμματα της αντιπολίτευσης όταν έρθει η συμφωνία προς ψήφιση στο ελληνικό Κοινοβούλιο.