Δεν προκύπτει ευθύνη της Ρένας Δούρου από το πόρισμα του εμπειρογνώμονα που διόρισε η Εισαγγελία στο πλαίσιο της διερεύνησης των τυχόν ποινικών ευθυνών για την τραγωδία στο Μάτι. Σύμφωνα με πηγές της Περιφέρειας Αττικής «δεν προκύπτει τίποτε επιβαρυντικό γενικά για την Περιφερειάρχη Αττικής και ειδικότερα τίποτε το επιβαρυντικό σε σχέση με τη σύγκληση του ΣΟΠΠ (Συντονιστικού Οργάνου Πολιτικής Προστασίας), για το οποίο γίνεται απλή αναφορά χωρίς καμία αξιολόγηση από τον συντάκτη του Πορίσματος».
Σε απάντηση όσων έχουν δει το φως της δημοσιότητας αναφορικά με το περιεχόμενο του πορίσματος, οι ίδιες πηγές κατ΄ αρχάς επισημαίνουν τα παρακάτω:
Στις δασικές πυρκαγιές ένας είναι ο συντονιστής: είναι ο αξιωματικός που έχει οριστεί υπεύθυνος στη συγκεκριμένη δράση. Αυτό αναφέρει σαφώς το θεσμικό πλαίσιο, ο κανονισμός λειτουργίας της Πυροσβεστικής αλλά και η κοινή λογική αφού μόνο αυτοί έχουν εκπαιδευτεί, έχουν την εμπειρία, τη γνώση και την ικανότητα για την οργάνωση, τη διεύθυνση και το συντονισμό μιας τόσο σοβαρής επιχείρησης. Όλα τα άλλα όργανα και όλοι οι άλλοι φορείς συνδράμουν το έργο της Πυροσβεστικής και αυτό μόνο και εφόσον ζητηθεί, από τον αξιωματικό της Πυροσβεστικής.
Σχετικά με θέμα της σύγκλησης του Συντονιστικού Οργάνου Πολιτικής Προστασίας (ΣΟΠΠ) την 23η Ιουλίου, σε σχέση με το Πόρισμα του εμπειρογνώμονα της εισαγγελικής Αρχής που διερευνά την υπόθεση, διευκρινίζονται -πάντα με βάση τις ίδιες πηγές- και τα εξής σημεία:
Πρώτον: Σύμφωνα με την εγκύκλιο για τις Δράσεις Πολιτικής Προστασίας για την Αντιμετώπιση Κινδύνων λόγω Δασικών Πυρκαγιών (σελ. 19, παρ. 2.2) : «Το Πυροσβεστικό Σώμα έχει την ευθύνη και τον επιχειρησιακό σχεδιασμό της καταστολής των πυρκαγιών και την παροχή συνδρομής για τη διάσωση των ατόμων και υλικών αγαθών, που απειλούνται από αυτές».
Δεύτερον: Το Συντονιστικό Όργανο Πολιτικής Προστασίας (ΣΟΠΠ) δεν αποτελεί όργανο επιχείρησης κατάσβεσης δασικής πυρκαγιάς. Δεν είναι εκείνο το επιτελικό όργανο που εντέλει τους φορείς που μετέχουν σε αυτό. Είναι υποβοηθητικό όργανο του Αντιπεριφερειάρχη ως προς το ρόλο του, που αφορά τη συνδρομή με μέσα, της Πυροσβεστικής. Κάθε φορέας που μετέχει σε αυτό είναι αποκλειστικά υπεύθυνος για την υλοποίηση των δράσεων αρμοδιότητάς του (άρθρο 160, παρ. 3 του Καλλικράτη).
Συγκεκριμένα, μάλιστα σύμφωνα με την παράγραφο 2.2, σελ. 19, του Σχεδίου Δράσεων Πολιτικής Προστασίας για την Αντιμετώπιση Κινδύνων λόγω Δασικών Πυρκαγιών, το Όργανο αυτό δεν έχει καμία επιτελική λειτουργία αφού : «το πυροσβεστικό σώμα έχει την ευθύνη για τον επιχειρησιακό σχεδιασμό της καταστολής των πυρκαγιών και της παροχής συνδρομής για την διάσωση των ατόμων και υλικών που απειλούνται από αυτές. Ως επιχειρησιακός σχεδιασμός της καταστολής νοείται η οργάνωση, η διαχείριση και ο συντονισμός όλων των δυνάμεων πυρόσβεσης και διάσωσης ,του εξοπλισμού και των άλλων μέσων». Μάλιστα «κάθε φορέας που συμμετέχει στο ΣΟΠΠ είναι αποκλειστικά υπεύθυνος για τη υλοποίηση δράσεων αρμοδιότητας του». Τούτο συνεπάγεται επιχειρησιακή ανεξαρτησία του κάθε φορέα που όμως ενεργεί σύμφωνα με τις οδηγίες και τις εντολές του αξιωματικού του Πυροσβεστικού Σώματος, ο οποίος ενεργεί σε τοπικό επίπεδο ως συντονιστής του έργου της κατάσβεσης.
Τρίτον: Η έκτακτη σύγκληση ΣΟΠΠ μετά από την εκδήλωση δασικής πυρκαγιάς, δεν είναι υποχρεωτική αλλά δυνητική όπως προκύπτει από το υπ’ αριθμ 3752/ 25-5-2018 έγγραφο της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας. Το θεσμικό πλαίσιο σωστά δεν επιβάλλει σε κάθε δασική πυρκαγιά να συγκαλείται ΣΟΠΠ και δίνει την δυνατότητα σύγκλησης του ανάλογα με τις συνθήκες ή την αναγκαιότητα που υπάρχει ή τις δυνατότητες σύγκλησης στη πράξη και πάντα συμφώνα με την ενημέρωση από τον αξιωματικό της πυροσβεστικής. Βλ. παράγραφο 5.5 σελ. 56 και 57 του Σχεδίου Δράσεων Πολιτικής Προστασίας για την Αντιμετώπιση Κινδύνων λόγω Δασικών Πυρκαγιών (της 25/5/2018).
Τέταρτον: Ενδεικτικό του ρόλου που έχει το ΣΟΠΠ είναι και το γεγονός ότι από τους 45 προσκληθέντες νομίμως και εγκαίρως, στις 23/7, προσήλθαν μόνο 3. Μάλιστα ο αρμόδιος της πυροσβεστικής που θα είχε το πρώτο ρόλο όχι μόνο στην ενημέρωση αλλά και στο συντονισμό της κλιμάκωσης των περαιτέρω επιχειρήσεων και ενεργειών, δεν ήρθε. Ούτε ο εκπρόσωπος της αστυνομίας, ούτε του δήμου Ραφήνας. Προφανώς δεν έχουν ολιγωρήσει γιατί εκείνη την ώρα ενεργούσαν σύμφωνα με το επιχειρησιακό τους σχέδιο και δεν είχαν ανάγκη από κάποια άλλη συνδρομή που θα τους παρείχαν άλλοι φορείς .
Πέμπτον: Κάλλιστα θα μπορούσε να μη έχει συγκληθεί το ΣΟΠΠ αφού η σύγκληση του δεν είναι υποχρεωτική και εκ των πραγμάτων δεν μπόρεσε να παίξει κάποιο ρόλο, ειδικά αφού η Περιφερειάρχης Αττικής είχε ήδη ζητήσει να συγκληθεί το ΚΣΟΠΠ, το οποίο έχει περισσότερες αρμοδιότητες και επειδή εδρεύει στο κέντρο επιχειρήσεων της πυροσβεστικής, καλύτερες δυνατότητες επικοινωνίας. Η έλλειψη αναγκαιότητας για την σύγκληση του ΣΟΠΠ αποδεικνύεται επιπλέον και από το γεγονός ότι δεν συγκλήθηκαν τα τοπικά ΣΤΟ των δυο δήμων.
Το συμπέρασμα στο οποίο καταλήγουν οι κύκλοι από την Περιφέρεια Αττικής είναι ότι «από την απλή ανάγνωση των “Συμπερασμάτων” του Πορίσματος δεν προκύπτει τίποτε επιβαρυντικό γενικά για την Περιφερειάρχη Αττικής και ειδικότερα τίποτε το επιβαρυντικό σε σχέση με τη σύγκληση του ΣΟΠΠ, για το οποίο γίνεται απλή αναφορά χωρίς καμία αξιολόγηση από τον συντάκτη του Πορίσματος».