Ο Γιώργος Σταθάκης σήμερα σε συνέντευξη Τύπου που έχει προγραμματίσει στο Ηράκλειο παρουσία του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου του ΑΔΜΗΕ, Μάνου Μανουσάκη, αναμένεται να ανακοινώσει με πανηγυρικό τρόπο την έναρξη του έργου της μεγάλης διασύνδεσης της Κρήτης με την Αττική, με διπλό καλώδιο συνολικής ισχύος 1.000 MW. Η προκήρυξη του έργου αναμένεται να γίνει τον Ιανουάριο.
Το έργο θα είναι έτοιμο το 2022, ενώ δεν αποκλείεται να αναφερθεί και στις λύσεις ασφάλειας εφοδιασμού που εξετάζονται για το ενδιάμεσο χρονικό διάστημα από το 2020 έως το 2022 οπότε και θα πρέπει να αποσυρθούν οι ρυπογόνες ντιζελοκίνητες μονάδες της ΔΕΗ.
«σφραγίζεται» ουσιαστικά η θετική απάντηση στη σχετική επιστολή που έστειλε η Κομισιόν για τα συμφωνηθέντα στη σύσκεψη των Βρυξελλών και ανοίγει ο δρόμος για την προκήρυξη διαγωνισμών για τη μεγάλη διασύνδεση της Αττικής με την Κρήτη.
Η επίσημη απάντηση των εμπλεκομένων πρέπει να σταλεί μέχρι αύριο. Την αποδοχή των συμφωνηθέντων πρέπει να επικυρώσει και η ΡΑΕ η οποία θα υποχρεωθεί να τροποποιήσει τις αποφάσεις απευθείας ανάθεσης του έργου στο SPV «Αριάδνη Interconnection» ως επίσημο φορέα υλοποίησης του έργου.
Ειδικότερα, το SPV «Αριάδνη Interconnection» θα πρέπει να αλλάξει μετοχική σύνθεση και να προσαρμοστεί εξαρχής βάσει του μνημονίου που υπέγραψαν ΑΔΜΗΕ και Euroasia πέρυσι τον Οκτώβριο. Θα πρέπει δηλαδή η ΡΑΕ στην τροποποιημένη απόφασή της να αναφέρει ρητά ότι το SPV «Αριάδνη Interconnection» θα συμμετέχουν σε ποσοστό 51% ο ΑΔΜΗΕ, 39% ο Euroasia και ποσοστό 10% θα διατεθεί με τον τρόπο που θα συμφωνήσουν οι δύο εταιρείες.
Ως προς τα τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου δημιουργείται Τεχνική Επιτροπή που θα απαρτίζεται από έναν εκπρόσωπο του SPV «Αριάδνη» για το κομμάτι της διασύνδεσης Κρήτη – Αττική, έναν του SPV που θα συστήσει ο Euroasia για το κομμάτι Κρήτη – Κύπρου – Ισραήλ, από έναν εκπρόσωπο των διαχειριστών Ελλάδας και Κύπρου (ΑΔΜΗΕ και ΔΣΜΚ) και ένα πέμπτο μέλος που θα είναι ο πρόεδρος και θα προέρχεται από τον ENTSO-E (Πανευρωπαϊκός Οργανισμός Διαχειριστών Συστημάτων Μεταφοράς), και θα πρέπει να έχει ειδικότητα σε multiterminal.
Κρίσιμο ζήτημα είναι τώρα εάν ο Euroasia Interconnector θα εξασφαλίσει τα χρήματα για να εισέλθει στο μετοχικό κεφάλαιο της «Αριάδνης» με ποσοστό έως 39%, υπογράφοντας έως τις 10 Ιανουαρίου 2019 τη Συμφωνία Μετόχων.
Το θέμα της εξεύρεσης χρημάτων δεν είναι καθόλου αυτονόητο αν ληφθεί υπόψη ότι το αρχικό μετοχικό κεφάλαιο της “Αριάδνη Interconnection” έχει οριστεί στα 200 εκατ. ευρώ, γεγονός που σημαίνει ότι ο Euroasia πρέπει να βρεί περί τα 80 εκατ. ευρώ, ενώ μέχρι σήμερα, σε καμία φάση της διαδικασίας «δεν έχει εμφανίσει κεφάλαια στο τραπέζι», ενώ και η ίδια η εταιρεία έχει μικρό μετοχικό κεφάλαιο χωρίς άλλα περιουσιακά στοιχεία.
Ενδιαφέρον έχει πάντως το γεγονός ότι, με βάση τα συμφωνηθέντα, τα έξοδα που έχει κάνει μέχρι σήμερα ο Euroasia για μελέτες της διασύνδεσης Αττική – Κρήτη, θα εισφερθούν από αυτόν και θα αποτιμηθούν ως μέρος της συμμετοχής του στο μετοχικό κεφάλαιο του «Αριάδνη»