Στην τελική ευθεία εισέρχονται οι διαδικασίες για την κατασκευή του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι της Κρήτης.
Εάν και δεν έχουν τηρηθεί τα αρχικά χρονοδιαγράμματα για ποικίλους λόγους, εντούτοις οι κατασκευαστικές εργασίες ίσως εκκινήσουν στα τέλη του 2018 (απομένει η έγκριση της σύμβασης από το ΣτΕ και η κύρωση από τη Βουλή).
Ανάδοχος για περίοδο 35 ετών έχει ανακηρυχθεί η κοινοπραξία Ariadne Airport Group, στην οποία μετέχουν η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και η ινδική GMR.
Το νέο αεροδρόμιο χαρακτηρίζεται ζωτικής σημασίας για την Κρήτη, δεδομένου ότι θα αντικαταστάσει το υπάρχον αεροδρόμιο του Ηρακλείου, το οποίο είναι το 2ο μεγαλύτερο της Ελλάδας με 7,5 εκατ. επιβάτες.
Τα χαρακτηριστικά του νέου αεροδρομίου είναι τα ακόλουθα:
-Το κεντρικό κτίριο, συνολικής επιφάνειας 71.620 τμ, θα είναι βιοκλιματικό και αρχιτεκτονικά θα “δένει” με το ύφος της περιοχής, ενώ θα επιδιωχθεί να πάρει και την πιστοποίηση κατά LEED.
Θα διαθέτει 19 αίθουσες αναμονής επιβατών, με δυνατότητα εξυπηρέτησης έως 15 εκατ. επιβατών ετησίως, δύο πυροσβεστικούς σταθμούς, ένα αστυνομικό σταθμό, ιατρικές εγκαταστάσεις, εγκαταστάσεις και εξοπλισμό επίγειας εξυπηρέτησης αεροσκαφών, σύστημα διαχείρισης αποβλήτων με βιολογικό καθαρισμό, χώρους στάθμευσης κατ` ελάχιστον για 800 οχήματα, χώρους κατ’ ελάχιστον πενήντα τουριστικών λεωφορείων, εκατόν πενήντα ταξί και είκοσι μίνι βαν ξενοδοχείων και θέσεις στάθμευσης για Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.
-Ο διάδρομος προσαπογείωσης θα έχει μήκος 3.200 μέτρα (θα μπορεί μελλοντικά να επεκταθεί στα 3.800 μέτρα) και πλάτος 23 μέτρα, με πρόβλεψη για μελλοντική κατασκευή και δεύτερου τροχόδρομου, τρεις κατ’ ελάχιστο συνδετήριους τροχόδρομους υψηλής ταχύτητας και δύο κατ’ ελάχιστον συνδετήριους τροχόδρομους μεταξύ του Αεροδρομίου και του Στρατιωτικού Αεροδρομίου (θα λειτουργεί παράλληλα).
Το αεροδρόμιο θα διαθέτει 27 θέσεις στάθμευσης την πίστα, με δυνατότητα αυτόνομης προσέγγισης και απομάκρυνσης, σύστημα αποθήκευσης και διανομής καυσίμων με υπόγειο δίκτυο τροφοδοσίας αεροσκαφών για κάθε θέση στάθμευσης.
-Το κατασκευαστικό κόστος που προσέφερε η ανάδοχος κοινοπραξία φτάνει τα 480 εκατ. ευρώ, περίπου 50% χαμηλότερο από το εκτιμώμενο κατασκευαστικό κόστος του έργου που υπολογιζόταν σε 850 εκατ. ευρώ.
-Τα τέλη χρήσης (ΤΕΑΑ) είναι κάτω από τα 20 ευρώ και κατά μέσο όρο κοντά στα 17 ευρώ, ενώ το ελληνικό δημόσιο θα διατηρήσει το 46% του μετοχικού ποσοστού του νέου αεροδρομίου.
-Πέρα από το αεροδρόμιο, θα κατασκευαστεί νέος κλειστός αυτοκινητόδρομος με 2 λωρίδες ανά κατεύθυνση και στηθαίο ασφαλείας που θα συνδέει το Καστέλι με το κεντρικό οδικό δίκτυο στην περιοχή της Χερσονήσου.
-Η εταιρεία παραχώρησης θα μπορεί να αναπτύξει στην ευρύτερη περιοχή εμπορική ζώνη 400 στρεμμάτων.
Τα οφέλη
Η κατασκευή του σημαντικού αυτού έργου είναι αναγκαία, καθόσον το υφιστάμενο σήμερα αεροδρόμιο στην περιοχή της Αλικαρνασσού, δεν μπορεί να δώσει λύση στην αποφόρτιση της πόλης του Ηρακλείου από τις υφιστάμενες πιέσεις, λόγω του αυξημένου μεταφορικού φορτίου του αεροδρομίου.
Επιπλέον, το υφιστάμενο αεροδρόμιο Ηρακλείου δεν μπορεί να ικανοποιήσει τις σημερινές και, κατά μείζονα, λόγω των μελλοντικών απαιτήσεων σε κινήσεις επιβατών.
Παράλληλα, προσφέρεται η δυνατότητα κατασκευής ενός σημαντικού αναπτυξιακού έργου, το οποίο θα προσδώσει σημαντικά οφέλη, εξ αιτίας της προσέλκυσης τουριστών, στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Κρήτης, λόγω της δυνατότητας χρησιμοποίησης του διαδρόμου προσαπογειώσεων, με ασφάλεια, από πολύ μεγαλύτερο αριθμό, αεροσκαφών.
Της Βάσως Βεγιάζη, metaforespress.gr