Η πολιτική απόφαση για την κατασκευή του FlyOver της Θεσσαλονίκης ήταν εξαρχής μια εξαιρετικά προβληματική πρωτοβουλία. Μέχρι και σήμερα, κανείς δεν έχει πειστεί για την αναγκαιότητά του, ακριβώς γιατί οι κυβερνητικοί φωστήρες δεν έχουν δώσει καμία εμπεριστατωμένη απάντηση στα εύλογα ερωτήματα των κατοίκων.
Γιατί να δαπανηθεί το αστρονομικό ποσό των 1,55 δισεκατομμυρίων ευρώ για ένα φαραωνικό έργο δήθεν συγκοινωνιακής αποσυμφόρησης τη στιγμή που:
1. Το Μετρό θα παραδοθεί σε λειτουργία πολύ σύντομα -σύμφωνα με την Κυβέρνηση- και θα δημιουργήσει νέα δεδομένα για την κυκλοφορία στους οδικούς άξονες της πόλης, τα οποία πρέπει να αξιολογηθούν πριν εξεταστεί η σκοπιμότητα ενός νέου αυτοκινητοδρόμου.
2. Το αρνητικό περιβαλλοντικό, οικολογικό, και χωροταξικό αποτύπωμα του FlyOver (αποψιλώσεις δέντρων, μπάζωμα ρέματος, κατεδάφιση γεφυρών που συνδέουν άμεσα τον αστικό ιστό με το δάσος Σέιχ-Σου) έρχεται να επιδεινώσει μια ήδη πολλαπλά επιβαρυμένη πόλη, και καταργεί τα σύγχρονα πορίσματα της επιστήμης για ανάγκη θωράκισης έναντι της κλιματικής αλλαγής και για προαγωγή της βιώσιμης ανάπτυξης με απόλυτο σεβασμό στο οικοσύστημα.
3. Η Θεσσαλονίκη ταλαιπωρείται έντονα από σοβαρά προβλήματα και στοιχειώδεις ελλείψεις, οι οποίες θα μπορούσαν να καλυφθούν πολύ γρηγορότερα και αποτελεσματικότερα αν η σχετική χρηματοδότηση διοχετευόταν σε άλλες λύσεις, τη στιγμή που τα έργα κατασκευής του Μετρό έχουν προκαλέσει επί 12 χρόνια απερίγραπτα προβλήματα στην καθημερινότητα δημοτών και επιχειρήσεων.
4. Η Θεσσαλονίκη είναι η μόνη πόλη τέτοιου μεγέθους στην ΕΕ με ένα και μόνο μέσο μαζικής μεταφοράς (ΟΑΣΘ), το οποίο έχει απαξιωθεί πλήρως και σε καμία περίπτωση δεν ικανοποιεί κατοίκους και επισκέπτες με τον στόλο και τις υπηρεσίες του, παρότι από το 2000 έχει κατατεθεί ολοκληρωμένος κυκλοφοριακός και περιβαλλοντικός σχεδιασμός (master plan) με ευρεία και άμεση προώθηση των ΜΜΜ ώστε να καταστούν κυρίαρχα σε σχέση με τα ΙΧ (λεωφορειολωρίδες, προτεραιότητα σε φωτεινή σηματοδότηση, λεωφορειακές γραμμές ταχείας εξυπηρέτησης, δημιουργία δικτύου τραμ, διασύνδεση μετρό/τραμ/λεωφορείων με δημιουργία χώρων μετεπιβίβασης, σύστημα θαλάσσιας αστικής συγκοινωνίας στον Θερμαϊκό, πεζοδρομήσεις και αναπλάσεις δημόσιου χώρου, δίκτυο ποδηλατοδρόμων).
5. Το έργο ήδη προκαλεί τεράστιες καθυστερήσεις κατά τη μετακίνηση των πολιτών στον οριζόντιο άξονα της πόλης και άνευ προηγουμένου συμφόρηση στις κάθετες εξόδους, γεγονός που επιδεινώνει σφοδρά την ποιότητα της καθημερινότητας των πολιτών, υπονομεύει την οικονομική δραστηριότητα, τυραννά εργαζόμενους και επιχειρήσεις, και περιορίζει δραστικά την αποτελεσματικότητα ανταπόκρισης της Πολιτείας σε έκτακτες περιπτώσεις (κίνηση ασθενοφόρων, πυροσβεστικών, και περιπολικών οχημάτων) οι οποίες είναι εξαιρετικά πιθανό να κοστίσουν ζωές.
Με την απόφαση για προσωρινή διαταγή απαγόρευσης των έργων της υπερυψωμένης περιφερειακής οδού, το ΣτΕ διαπίστωσε αυτά που οι δημότες της Θεσσαλονίκης φωνάζουν από την πρώτη μέρα: αφενός ότι το FlyOver αποτελεί μνημείο παραλογισμού, αυθαιρεσίας, αναποτελεσματικής διοίκησης, και αιχμαλωσίας μιας ολόκληρης πόλης και των ταλαιπωρημένων κατοίκων της, και αφετέρου ότι η Κυβέρνηση και η ανάδοχος δεν πείθουν κανέναν με τις εξηγήσεις και τις τυπικές δεσμεύσεις τους.
Αισθανόμαστε υπερηφάνεια και δικαίωση που για άλλη μια φορά σταθήκαμε πλάι στο δίκαιο και στην κοινή λογική, πλάι στους πολίτες της Θεσσαλονίκης που παλεύουν με ανιδιοτέλεια για το μέλλον που τους αξίζει.
Δίνουμε όλοι μαζί την επόμενη μάχη κατά την ακρόαση των οργανώσεων δημοτών στην Επιτροπή Αναφορών του Ευρωκοινοβουλίου και στηρίζουμε αδιαπραγμάτευτα τον έντιμο αγώνα τους.