Την μηδενική πρόοδο στις εργασίες του ΒΟΑΚ στο τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος ένα χρόνο μετά την υπογραφή της σχετικής σύμβασης, αναδεικνύει με την κατάθεση Ερώτησης προς τον Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών ο Βουλευτής Ηρακλείου του ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία Χάρης Μαμουλάκης, με την συνυπογραφή 16 ακόμη Βουλευτών.
«Ένα έργο του οποίου η σύμβαση υπεγράφη τον Σεπτέμβριο του 2022 και για το οποίο ο κ. Μητσοτάκης έστησε ολόκληρη φιέστα τον Ιανουάριο του 2023 δηλώνοντας ότι “σήμερα επί της ουσίας ξεκινάει”, παραμένει στάσιμο» αναφέρει σε δήλωσή του ο Χάρης Μαμουλάκης, τονίζοντας: «Ο νέος Υπουργός Υποδομών & Μεταφορών, με ενθουσιώδεις δηλώσεις προβλέπει ότι θα έχει ολοκληρωθεί εντός της τρέχουσας τετραετίας. Παραβλέποντας προφανώς τις κυβερνητικές αβλεψίες τόσο ως προς την κοστολόγηση του έργου όσο και ως προς το ζήτημα των απαλλοτριώσεων. Γι’ αυτό τον καλούμε να δώσει απαντήσεις για να πληροφορηθούν οι πολίτες της Κρήτης τι πραγματικά συμβαίνει σε αυτό το τόσο σημαντικό έργο για την καθημερινότητα, αλλά και την αναπτυξιακή προοπτική του τόπου μας.».
Όπως αναφέρεται στην Ερώτηση, η σύμβαση ύψους 169 εκ. ευρώ για το συγκεκριμένο τμήμα του ΒΟΑΚ υπεγράφη στις 5/9/2022, με χρηματοδότηση από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Έκτοτε, το εργοτάξιο της Νεάπολης παραμένει ουσιαστικά ανενεργό έχοντας εξυπηρετήσει μόνο τον σκοπό της επικοινωνιακής προβολής του κ. Μητσοτάκη.
Ως προς τις απαλλοτριώσεις (οι οποίες είχαν κηρυχθεί τον Δεκέμβριο του 2021), υπενθυμίζεται ότι από τον Μάιο του 2022 θιγόμενοι ιδιοκτήτες είχαν κοινοποιήσει στην κυβέρνηση την διαμαρτυρία τους, όχι ως προς το έργο, αλλά ως προς την μέθοδο υπολογισμού της συνταγματικά προβλεπόμενης αποζημίωσης. Η απροθυμία της κυβέρνησης να επιλύσει το πρόβλημα, δημιουργεί νομική επισφάλεια στο έργο προσθέτοντας νέες καθυστερήσεις στο ήδη θολό χρονοδιάγραμμά του.
Ο Χάρης Μαμουλάκης ζητάει απαντήσεις από τον αρμόδιο Υπουργό σχετικά με το ποια είναι η πρόοδος και πότε προβλέπεται η ολοκλήρωση του έργου, καθώς και με ποια μέθοδο θα υπολογιστεί η αξία της απαλλοτριωθείσας περιουσίας και η αποζημίωση των ιδιοκτητών.
Η ερώτηση
Προς τον κ. Υπουργό
Υποδομών και Μεταφορών
Θέμα: «Μηδενική πρόοδος στον τμήμα του ΒΟΑΚ Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος»
Στις 5 Σεπτεμβρίου του 2022 υπογράφει η σύμβαση για το πρώτο τμήμα του ΒΟΑΚ Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος. Το έργο επρόκειτο να κατασκευαστεί ως δημόσιο έργο με χρηματοδότηση τόσο από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων όσο και από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας συνολικού προϋπολογισμού 169 εκατομμυρίων ευρώ. Ο τότε Υπουργός κ. Καραμανλής δήλωνε στην συνέντευξη τύπου με την οποία εξήγγειλε την υπογραφή της σύμβασης κατασκευή του έργου ότι τις επόμενες μέρες θα στηθούν και τα πρώτα εργοστάξια του έργου.
Τις υποτιθέμενες εν εξελίξει εργασίες του ΒΟΑΚ στη Νεάπολη επισκέφτηκε ο πρωθυπουργός στα τέλη του Ιανουαρίου του 2023 δηλώνοντας τότε ότι το έργο του ΒΟΑΚ «σήμερα επί της ουσίας ξεκινάει». ‘Έκτοτέ το εργοτάξιο της Νεάπολης παραμένει ουσιαστικά ανενεργό έχοντας εξυπηρετήσει τον σκοπό της επικοινωνιακής προβολής του κ. Μητσοτάκη γεγονός που είχε αναδειχθεί και από τοπικά μέσα ενημέρωσης τον Απρίλιο του 2023 που με πλούσιο φωτορεπορτάζ αναδείκνυαν την απόλυτη στασιμότητα του εργοταξίου. Με την ανάληψη του νέου Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών οι δηλώσεις ενθουσιασμού για την πρόοδο του έργου συνεχίστηκαν, με τον κύριο Σταϊκούρα να δηλώνει στις αρχές Αυγούστου του 2023 ότι το τμήμα Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος θα έχει ολοκληρωθεί εντός της τρέχουσας τετραετίας.
Η παραπάνω επικοινωνιακή εικόνα σκιάζει σήμερα την πραγματικότητα των κυβερνητικών αβλεψιών τόσο ως προς την κοστολόγηση του έργου όσο και ως προς το ζήτημα των απαλλοτριώσεων. Ειδικότερα αναφορικά με τις απαλλοτριώσεις του εν λόγω τμήματος του ΒΟΑΚ, οι οποίες είχαν κηρυχθεί τον Δεκέμβριο του 2021, ήδη από τον Μάιο του 2022 θιγόμενοι ιδιοκτήτες είχαν κοινοποιήσει στην κυβέρνηση την διαμαρτυρία τους, όχι ως προς το έργο, αλλά ως προς την μέθοδο υπολογισμού της συνταγματικά προβλεπόμενης αποζημίωσης τους. Οι θιγόμενοι ιδιοκτήτες της περιοχής με την κίνηση τους αυτή αξίωναν την αποτύπωση των ιδιοκτησιών τους στη βάση ολοκληρωμένων κτηματολογικών στοιχείων και την άμεση καταβολή της εύλογης αποζημίωσης τους έχοντας ενσωματώσει σε αυτή το κόστος μετεγκατάστασης κατοικιών και εν λειτουργία επιχειρήσεων από τις απαλλοτριούμενες εκτάσεις. Η απροθυμία της κυβέρνησης να παρέχει λύσεις στα παραπάνω προβλήματα δημιουργεί σήμερα νομική επισφάλεια στο έργο προσθέτοντας νέες καθυστερήσεις στο ήδη θολό χρονοδιάγραμμα με το οποίο η κυβέρνηση δηλώνει ότι το ανατολικό τμήμα του ΒΟΑΚ υλοποιείται.
Λαμβάνοντας υπόψιν όλα τα παραπάνω, ερωτάται ο κύριος Υπουργός:
- Ποια είναι η μέχρι σήμερα πρόοδος του έργου Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος, συμπεριλαμβανομένης και της εκταμίευσης πόρων από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας για τις ανάγκες του;
- Πότε θα ολοκληρωθεί το σκέλος του ΒΟΑΚ Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος;
- Με ποια μέθοδο θα υπολογιστεί η αξία της απαλλοτριωθείσας περιουσίας και η αποζημίωση των ιδιοκτητών που θίγονται από την κατασκευή του έργου;
Οι Ερωτώντες Βουλευτές
Μαμουλάκης Χάρης
Γιαννούλης Χρήστος
Αναγνωστοπούλου Σία
Αποστολάκης Ευάγγελος
Αυλωνίτης Αλέκος
Ζαμπάρας Μίλτος
Καραμέρος Γιώργος
Κασιμάτη Νίνα
Κόκκαλης Βασίλης
Κοντοσόλη Μαρίνα
Μάλαμα Κυριακή
Παππάς Πέτρος
Πέρκα Θεοπίστη
Πούλου Γιώτα
Τσακαλώτος Ευκλείδης
Φωτίου Θεανώ
Ψυχογιός Γεώργιος