Κλιμάκιο του ΚΚΕ με τους Μανώλη Συντυχάκη, μέλος της ΕΠ Κρήτης του ΚΚΕ, βουλευτή Ηρακλείου του κόμματος και εκ νέου υποψήφιο και Δημήτρη Βρύσαλη, μέλος της Επιτροπής Περιοχής Κρήτης του ΚΚΕ και δημοτικό σύμβουλο Ηρακλείου με τη Λαϊκή Συσπείρωση, επισκέφτηκε τον Οργανισμό Λιμένος Ηρακλείου ΑΕ. Συζήτησαν με τον πρόεδρο Γ. Βαρδαβά και τον Διευθύνοντα Σύμβουλο Μ. Παπαδάκη για την επικείμενη ιδιωτικοποίηση του λιμανιού, τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι αλιείς του Ηρακλείου και τα χαράτσια που τους επιβάλλει ο ΟΛΗ σε συνθήκες οικονομικής ασφυξίας.
Η Διοίκηση του ΟΛΗ, επιβεβαίωσε την επικείμενη πώληση πλειοψηφικού ποσοστού τουλάχιστον 67% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας σε ιδιώτη επενδυτή.
Φυσικά η εξέλιξη αυτή της ιδιωτικοποίησης του λιμανιού δεν ξεκίνησε σήμερα. Το 2012 το Λιμενικό Ταμείο Ηρακλείου μετατράπηκε σε ΟΛΗ ΑΕ, με την κυβέρνηση ΝΔ-ΠΑΣΟΚ να μεταφέρει το σύνολο του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΗ στο ΤΑΙΠΕΔ. Ακολούθησε το 2019, επί ΣΥΡΙΖΑ, η υποπαραχώρηση της κρουαζιέρας χωρίς να αποκλείει την μελλοντική παραχώρηση σε ιδιώτες και άλλων τομέων για «Συνδυασμένες Δραστηριότητες». Την σκυτάλη παίρνει σήμερα η κυβέρνηση της ΝΔ, ολοκληρώνοντας το σχέδιο ιδιωτικοποίησης του Λιμένα Ηρακλείου, με την πώληση του 67% στους ιδιώτες.
Το αστικό κράτος έχει συνέχεια, προωθώντας από κοινού ΝΔ-ΣΥΡΙΖΑ-ΠΑΣΟΚ και την ιδιωτικοποίηση των λιμανιών, στο πλαίσιο της πολιτικής της ΕΕ για πλήρη απελευθέρωση των λιμενικών υπηρεσιών (ελλιμενισμού πλοίων, φορτοεκφόρτωσης ξηρού χύδην φορτίου και γενικών συμβατικών φορτίων, δραστηριότητες κρουαζιέρας καθώς και παράκτιες μεταφορές επιβατών).
Τα έργα που προγραμματίζει ο ΟΛΗ το προσεχές διάστημα, ενταγμένα στη γενικότερη λογική της πράσινης μετάβασης, θα «κουμπώσουν» σταδιακά στις ανάγκες των επενδυτών και στην πλήρη ιδιωτικοποίησή του.
Κυβέρνηση και ΟΛΗ ΑΕ, αξιοποιώντας τα τεχνολογικά επιτεύγματα με την ένταξη τριών μεγάλων έργων μείωσης ανθρακικού αποτυπώματος, ηλεκτροδότησης και ηλεκτροφόρτισης πλοίων, μέσω αξιοποίησης και της κυματικής ενέργειας, εξασφαλίζουν την ανταγωνιστικότητα και σίγουρα κέρδη για τους επενδυτές, τους tours operators και τους τουριστικούς πράκτορες.
Η σχεδιαζόμενη περαιτέρω ιδιωτικοποίηση του λιμανιού δεν έχει καμία σχέση με τις πραγματικές λαϊκές ανάγκες για ασφαλείς, γρήγορες και φθηνές ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες. Σε τίποτα δεν έχουν να ωφεληθούν τα λαϊκά στρώματα της πόλης του Ηρακλείου, ούτε οι εργαζόμενοι του ΟΛΗ, που θα υποστούν ακόμη πιο αρνητικές αλλαγές στις εργασιακές τους σχέσεις, όπως στον Πειραιά με την COSCO.
Για το ΚΚΕ, τα λιμάνια και συνολικά οι υποδομές της χώρας μπορούν να γίνουν μοχλός πραγματικής ανάπτυξης και ευημερίας για τους εργάτες και τις λαϊκές οικογένειες, προστασίας του περιβάλλοντος και της δημόσιας υγείας, μόνο όταν η αξιοποίησή τους δεν γίνεται για τις ανάγκες της ανταγωνιστικότητας και της κερδοφορίας του κεφαλαίου, αλλά όταν υποταχθούν σε ένα επιστημονικό κεντρικό σχεδιασμό με κριτήριο την ικανοποίηση των κοινωνικών αναγκών.
Αυτό προϋποθέτει τα μέσα παραγωγής να γίνουν κοινωνική ιδιοκτησία, η οποία θα πραγματοποιηθεί μόνο όταν η εργατική τάξη πάρει την εξουσία στα χέρια της.
Επίσης, ο βουλευτής του ΚΚΕ έθεσε στη Διοίκηση του ΟΛΗ ΑΕ, τα προβλήματα των αλιέων του Ηρακλείου και την δεινή οικονομική τους κατάσταση, η οποία επιτείνεται από τα τέλη ελλιμενισμού που επιβάλλει ο Οργανισμός σε όλα τα σκάφη, μέχρι και τα πιο μικρά (παραδοσιακά σκαριά) στο αλιευτικό καταφύγιο Ηρακλείου, το χαράτσι για την ανέλκυση-καθέλκυση των σκαφών, την οποία πραγματοποιούν οι ίδιοι και όχι οι υπηρεσίες του Ο.Λ.Η., τις υπερημερίες που ζητά από την πρώτη στιγμή που θα βγει το σκάφος στη στεριά για τη συντήρησή του και την υψηλή τιμολόγηση του νερού για το πλύσιμο των αλιευμάτων και την δυσβάσταχτη κοστολόγηση του ρεύματος.
Η διοίκηση του ΟΛΗ ΑΕ, ξεκαθάρισε ότι λειτουργεί με όρους αγοράς και «κόστους – οφέλους» και δεν μπορεί να ικανοποιήσει τα αιτήματα των αλιέων, παρά μόνο αν υπάρξει νομοθετική ρύθμιση, πετώντας το μπαλάκι στην κυβέρνηση.
Τα προβλήματα των αλιέων θα τεθούν τις προσεχείς ημέρες από τον βουλευτή του ΚΚΕ υπόψη του υπουργού Ναυτιλίας και Αγροτικής Ανάπτυξης, στα πλαίσια του κοινοβουλευτικού ελέγχου.
Μετά τη συνάντηση, το κλιμάκιο του ΚΚΕ συνομίλησε με τους εργαζόμενους της υπηρεσίας για τις πολιτικές εξελίξεις και το προδιαγεγραμμένο έγκλημα στα Τέμπη.
Η συζήτηση κατέληξε στην ανάγκη αποφασιστικής ενίσχυσης του ΚΚΕ στις επερχόμενες εκλογές ως προϋπόθεση για την ανασύνταξη του κινήματος και την οργάνωση της λαϊκής αντεπίθεσης.