Συνεχείς φαίνεται πως ήταν στο πρόσφατο παρελθόν οι προειδοποιήσεις από συνδικαλιστικούς φορείς αλλά και από πολιτικά κόμματα αναφορικά με την κατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου, η οποία ήρθε στην επιφάνεια με τραγικό τρόπο μετά το πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη.
Μάλιστα, σύμφωνα με το vouliwatch, από τον Αύγουστο του 2020 καταγράφεται ερώτηση στη Βουλή η οποία προειδοποιούσε για την κατάσταση που επικρατεί στις σιδηροδρομικές υποδομές της χώρας τονίζοντας -μεταξύ άλλων- πως τίθενται ζητήματα ασφαλείας για το επιβατικό κοινό λόγω της μη λειτουργίας των συστημάτων ETCS, των φωτοσημάτων και της τηλε-διοίκησης. Πρόκειται για ερώτηση που κατέθεσαν προς το αρμόδιο υπουργείο Μεταφορών 33 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ.
Συγκεκριμένα, η ερώτηση των 33 βουλευτών της αξιωματικής αντιπολίτευσης είχε κατατεθεί στις 31 Αυγούστου του 2020 με πρωτοβουλία της τότε αναπληρώτριας τομεάρχη υποδομών του ΣΥΡΙΖΑ, Πέτης Πέρκα, με αφορμή τον εκτροχιασμό συρμού του Προαστιακού Σιδηρόδρομου που πραγματοποιούσε το δρομολόγιο Κιάτο – Αίγιο. Σε αυτή επισημαίνονταν πως «η κατάσταση της σιδηροδρομικής υποδομής στο σύνολο του δικτύου είναι σήμερα σε οριακό επίπεδο, με αποτέλεσμα, πέρα από το χαμηλό επίπεδο εξυπηρέτησης που προσφέρει ο σιδηρόδρομος στους επιβάτες, να τίθενται και ζητήματα ασφαλείας και αξιοπιστίας του δικτύου, τα οποία είναι υψίστης σημασίας».
Στην ερώτηση γινόταν αναφορά στη συγκεκριμένη γραμμή και σημειωνόταν πως «στη νέα γραμμή Κιάτο – Αίγιο, τα συστήματα ασφαλείας (φωτοσήματα, τηλε-διοίκηση, ETCS) δε λειτουργούν, με αποτέλεσμα η κυκλοφορία να ρυθμίζεται από σταθμάρχη στο Κιάτο. Τα δρομολόγια βασίζονται δηλαδή σχεδόν αποκλειστικά στον ανθρώπινο παράγοντα». Τονιζόταν δε πως «παρά την άμεση αντίδραση του μηχανοδηγού όταν αντιλήφθηκε ότι ο μηχανισμός αλλαγής τροχιάς είχε τοποθετηθεί σε λάθος θέση, αναδεικνύεται ξεκάθαρα ο σημαντικός ρόλος των ηλεκτρονικών συστημάτων, αφού αν τα συστήματα ασφαλείας λειτουργούσαν, το συμβάν δε θα γινόταν».
Επισημαινόταν μάλιστα πως «η σύμβαση με την οποία κατασκευάστηκε το έργο της νέας σιδηροδρομικής γραμμής, περιλαμβάνει, τόσο την κατασκευή σύγχρονου συστήματος σηματοδότησης με τηλε-διοίκηση και ETCS επιπέδου 1, αλλά και την κατασκευή τηλεπικοινωνιακών συστημάτων για τη μετάδοση και διαχείριση όλων των δεδομένων για την άρτια λειτουργία της κυκλοφορίας».
Οι ερωτώντες βουλευτές υπογράμμιζαν επίσης πως «στο σύνολο της σιδηροδρομικής υποδομής, τα φωτοσήματα και η τηλεδιοίκηση λειτουργούν σε ελάχιστα τμήματα, ενώ το ETCS που έχει εγκατασταθεί σε όλους τους συρμούς δε λειτούργησε ποτέ. Παράδειγμα, στον Προαστιακό της Αθήνας στις σήραγγες στα Μέγαρα, χρόνια τώρα δε λειτουργεί ο φωτισμός και τα συστήματα επικοινωνίας, όπως και στις σήραγγες των Τεμπών και του Πλαταμώνα, ενώ τις τελευταίες εβδομάδες το επιβατικό κοινό ταλαιπωρήθηκε ανεξήγητα καθώς οι συρμοί InterCity σταματούσαν συχνά και για αρκετή ώρα μόλις 1 χιλιόμετρο πριν τον σταθμό Θεσσαλονίκης στο σημείο Τχ1, αναμένοντας τη διευθέτηση του μηχανισμού αλλαγής τροχιάς». Επισημαίνονταν, παράλληλα, ότι «η κατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου επιδεινώνεται συνεχώς και πλέον χαρακτηρίζεται ως οριακή».