1 στους 2 μειώνουν τις αγορές τους για βασικά καταναλωτικά είδη π.χ. διατροφή
Οι δραματικές συνθήκες ακρίβειας στα τρόφιμα επιβάλλουν στους Έλληνες να ξεχάσουν για τους ίδιους και τα παιδιά τους κάθε φροντίδα που αφορά την υγεία και την ποιότητα, είναι το συμπέρασμα από τα στοιχεία της νέας έρευνας του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών.
Τον Απρίλιο του 2020, όταν η πανδημία είχε αρχίσει να χτυπά την Ελλάδα, η Υγιεινή και Ασφάλεια ήταν η απόλυτη προτεραιότητα των καταναλωτών στις επιλογές που έκαναν στο ράφι του σούπερ μάρκετ, τους πάγκους των λαϊκών αγορών, τα κρεοπωλεία κτλ. Λιγότερο από τρία χρόνια μετά, από το 31% αυτή η προτεραιότητα αφορά πλέον μόλις το 7%.
Η έρευνα καταγράφει την αγωνιώδη προσπάθεια των νοικοκυριών να προστατεύσουν ενήλικες και παιδιά από την διατροφική κρίση που αντιμετωπίζουν. Ενώ τον Απρίλιο του 2020 η ποιότητα των καταναλωνώμενων προϊόντων προτασσόταν ως κριτήριο από το 14% (τέταρτη κατά σειρά), σήμερα με 18% είναι δεύτερη, με τους πολίτες να «ξεχνάνε» για χάρη της την άνεση/ευκολία στις αγορές τους, αλλά και να ανησυχούν περισσότερο γι’ αυτήν.
Τα χρήματα που δίνουν για τρόφιμα, ήταν κριτήριο μόλις για το 17%. Τα νέα στοιχεία δείχνουν ότι το κόστος είναι πλέον απόλυτο κριτήριο για το 65%, δηλαδή για δύο στους τρεις.
Ο αντίκτυπος για τον Έλληνα παραγωγό και την ελληνική βιομηχανία τροφίμων είναι σαφής, καθώς είναι ανύπαρκτη ως κριτήριο η προέλευση των προϊόντων.
Η ανακοίνωση του ΙΕΛΚΑ αναφέρει σαφώς «το πόσο έντονη είναι η στροφή του αγοραστικού κοινού στην εξοικονόμηση χρημάτων … τον τελευταίο χρόνο από τον Ιούλιο και μετά, η χρηματική δαπάνη αποτελεί το βασικό κριτήριο, αλλά ειδικά στις τελευταίες μετρήσεις η ένταση είναι εντυπωσιακή. Ενώ τα προηγούμενα χρόνια το ποσοστό του αγοραστικού κοινού που αγόραζε με βασικό κριτήριο τα χρήματα κινούταν περί το 30% και σε ίδια επίπεδα με τα ποιοτικά κριτήρια, σήμερα το ποσοστό αυτό ξεπερνάει το 60%. Το στοιχείο αυτό δείχνει πόσο έντονη είναι η ανησυχία του κοινού και την αλλαγή στην αγοραστική συμπεριφορά».
Τα νοικοκυριά αναγκάζονται σε άμεσες αλλαγές στις καταναλωτικές τους συνήθειες:
- 8 στους 10 καταναλωτές ακυρώνουν δαπάνες διασκέδασης
- 2 στους 3 μειώνουν την κατανάλωση ρεύματος και αναβάλουν εργασίες συντήρησης-επισκευής
- 1 στους 2 μειώνουν τις αγορές τους για βασικά καταναλωτικά είδη π.χ. διατροφή