Ερώτηση του Χ. Μαμουλάκη προς τον Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών
Τα ερωτηματικά που προκαλεί το περιεχόμενο του διαγωνισμού πρόσληψης τεχνικού συμβούλου για τον σχεδιασμό του συστήματος διοδίων στην Κρήτη, αναδεικνύει με Ερώτηση που κατέθεσε προς τον Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών ο αν. Τομεάρχης Ανάπτυξης & Επενδύσεων Κ.Ο. ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία, Βουλευτής Ηρακλείου, Χάρης Μαμουλάκης, με την συνυπογραφή 9 Βουλευτών.
«Παρά την σύσσωμη αντίδραση της τοπικής κοινωνίας, η κυβέρνηση Μητσοτάκη εμμένει στην επιβολή διοδίων σε όλο το οδικό δίκτυο της Κρήτης, γεγονός που θα έχει αρνητικό αναπτυξιακό αποτύπωμα και θα οδηγήσει σε επιβάρυνση των χρηστών του δικτύου που κατοικούν και εργάζονται πέριξ του αστικού ιστού του Ηρακλείου» αναφέρει σε δήλωσή του ο Χάρης Μαμουλάκης, τονίζοντας: «Πρόσφατα έγινε γνωστό ότι το Υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών προτίθεται να προσλάβει τεχνικό σύμβουλο για τον σχεδιασμό του συστήματος διοδίων και μεταξύ των παραδοτέων είναι και η διενέργεια δημοσκόπησης για την ενημέρωση της κυβέρνησης σχετικά με το αν είναι αποδεκτά τα διόδια από τους κατοίκους του νησιού. Αν αυτό αληθεύει, είναι προφανές ότι μια τέτοια μελέτη δεν αποσκοπεί στη διασαφήνιση του τεχνικού αντικειμένου του έργου, αλλά στο να βρει τρόπους που θα νομιμοποιούν τις προειλημμένες πολιτικές αποφάσεις της κυβέρνησης, αυξάνοντας χωρίς προφανή λόγο το κόστος του έργου. Ο Υπουργός οφείλει εξηγήσεις.».
Όπως αναφέρεται στην Ερώτηση, τους τελευταίους μήνες η κυβέρνηση επιδίδεται σε μια επικοινωνιακή προσπάθεια για να πείσει τους κατοίκους του νησιού ότι η εισαγωγή διοδίων δεν θα έχει αρνητικό αναπτυξιακό αποτύπωμα και δεν θα οδηγεί σε επιβάρυνση των χρηστών του δικτύου που κατοικούν και εργάζονται πέριξ του αστικού ιστού του Ηρακλείου. Σκοπός της ηγεσίας του Υπουργείου Υποδομών είναι να διασκεδαστούν οι αντιδράσεις από την ευρεία χωροθέτηση σταθμών διοδίων σε όλες τις βασικές εισόδους και εξόδους της πόλης του Ηρακλείου, αποκλείοντας επί της ουσίας το ενδεχόμενο, όπως προβλέπεται από τις σχετικές ευρωπαϊκές οδηγίες, η μετακίνηση από και προς το πολεοδομικό συγκρότημα της πόλης να μπορεί να πραγματοποιηθεί χωρίς την διέλευση από αυτούς.
Γι’ αυτό και ζητείται από τον αρμόδιο Υπουργό να ξεκαθαρίσει ποιο είναι το ακριβές φυσικό αντικείμενο, η διαδικασία που ακολουθείται και το χρονοδιάγραμμα για την πρόσληψη τεχνικού συμβούλου με αντικείμενο τον σχεδιασμό του συστήματος διοδίων του ΒΟΑΚ, αλλά και να απαντήσει για ποιο λόγο έχει ενσωματωθεί στο φυσικό αντικείμενο του παραπάνω διαγωνισμού η διεξαγωγή έρευνας κοινής γνώμης για τις στάσεις και τις αντιλήψεις των κατοίκων του νησιού της Κρήτης αναφορικά με την εισαγωγή διοδίων.
Η ερώτηση
Θέμα: «Ερωτηματικά προκαλεί το περιεχόμενο του διαγωνισμού για την πρόσληψη τεχνικού συμβούλου με θέμα τον σχεδιασμό του συστήματος διοδίων στην Κρήτη»
Είναι γνωστές πλέον τόσο η επιμονή της κυβέρνησης στην επιβολή διοδίων σε όλο το οδικό δίκτυο της Κρήτης επ’ αφορμή της δημιουργίας του νέου ΒΟΑΚ όσο και η σύσσωμη αντίδραση της τοπικής κοινωνίας σε αυτή την προοπτική.
Ως αποτέλεσμα των τοπικών αντιδράσεων η κυβέρνηση τους τελευταίους μήνες επιδίδεται σε μια επικοινωνιακή προσπάθεια για να πείσει τους κατοίκους του νησιού ότι η εισαγωγή διοδίων ούτε θα έχει αρνητικό αναπτυξιακό αποτύπωμα ούτε και θα οδηγεί σε επιβάρυνση των χρηστών του δικτύου που κατοικούν και εργάζονται πέριξ του αστικού ιστού του Ηρακλείου. Σκοπός της ηγεσίας του Υπουργείου Υποδομών είναι να διασκεδαστούν οι αντιδράσεις από την ευρεία χωροθέτηση σταθμών διοδίων σε όλες τις βασικές εισόδους και εξόδους της πόλης του Ηρακλείου, αποκλείοντας επί της ουσίας το ενδεχόμενο, όπως προβλέπεται από τις σχετικές ευρωπαϊκές οδηγίες, η μετακίνηση από και προς το πολεοδομικό συγκρότημα της πόλης να μπορεί να πραγματοποιηθεί χωρίς την διέλευση από αυτούς.
Ενδιαφερόντως, στα μέσα του Οκτώβρη εμφανίστηκαν στον τοπικό τύπο της Κρήτης δημοσιεύματα που αναφέρονταν στην μέριμνα του Υπουργείου Υποδομών να αναθέσει το νέο σύστημα υπολογισμού των διοδίων σε εξειδικευμένο τεχνικό σύμβουλο μέσα από την διαδικασία της απευθείας διαπραγμάτευσης με τρεις εταιρίες που καλέστηκαν για αυτό το σκοπό.
Βάση των σχετικών δημοσιευμάτων, μεταξύ των παραδοτέων του Τεχνικού Συμβούλου του έργου αποτελεί και η «3. Διενέργεια διερευνητικής τηλεφωνικής έρευνας καταγραφής γνώμης κοινού και βασικών χαρακτηριστικών των επωφελούμενων από την κατασκευή και λειτουργία του αυτοκινητόδρομου». Εν ολίγοις, η κυβέρνηση προτίθεται να προσλάβει ένα τεχνικό σύμβουλο για τον σχεδιασμό του συστήματος διοδίων και μεταξύ των παραδοτέων του είναι και η ενημέρωση της κυβέρνησης για το αν και κατά πόσο τα διόδια είναι, και υπό ποιους όρους, αποδεκτά για τους κατοίκους του νησιού.
Αν τα προαναφερθέντα δημοσιεύματα αληθεύουν είναι προφανές ότι μια τέτοια μελέτη δεν θα αποσκοπούσε στην διασαφήνιση μέρους του τεχνικού αντικειμένου του έργου αλλά θα προσπαθούσε απλά να βρει τους τρόπους μέσα από τους οποίους θα νομιμοποιούταν οι προειλημμένες πολιτικές αποφάσεις της κυβέρνησης αυξάνοντας χωρίς προφανή λόγο το κόστος του έργου.
Λαμβάνοντας υπόψη όλα τα παραπάνω ερωτάται ο κύριος Υπουργός:
- Ποιο είναι το ακριβές φυσικό αντικείμενο, η διαδικασία που ακολουθείται και το χρονοδιάγραμμα για την πρόσληψη τεχνικού συμβούλου με αντικείμενο τον σχεδιασμό του συστήματος διοδίων του ΒΟΑΚ;
- Αν αληθεύουν τα δημοσιεύματα του τοπικού τύπου, για ποιο λόγο έχει ενσωματωθεί στο φυσικό αντικείμενο του παραπάνω διαγωνισμού η διεξαγωγή έρευνας κοινής γνώμης για τις στάσεις και τις αντιλήψεις των κατοίκων του νησιού της Κρήτης αναφορικά με την εισαγωγή διοδίων;
Οι Ερωτώντες Βουλευτές
Μαμουλάκης Χάρης
Αυλωνίτης Αλέξανδρος
Γιαννούλης Χρήστος
Ηγουμενίδης Νίκος
Θραψανιώτης Μανόλης
Μωραΐτης Θάνος
Παπαδόπουλος Σάκης
Πούλου Γιώτα
Σκουρολιάκος Πανος
Φίλης Νίκος