Κίνηση Πολιτών: “Ηχορύπανση στο Ηράκλειο: Αυτοί είναι οι ένοχοι!”

Τους υπεύθυνους για την ηχορύπανση στο Ηράκλειο, “δείχνει” και περιγράφει με εκτενή ανακοίνωσή της η κίνηση “Πολίτες κατά της Ηχορύπανσης- Σύλλογος για την Ποιότητα ζωής στο Ηράκλειο”.

Εκτός από συγκεκριμένα καταστήματα, η κίνηση καταγράφει όλες εκείνες τις διαδικασίες που αντί να αντιμετωπίζουν το πρόβλημα, το γιγαντώνουν.

Ολόκληρη η ανακοίνωση:

Ηχορύπανση στο Ηράκλειο: Αυτοί είναι οι ένοχοι!

Είναι κοινή διαπίστωση η έντονη ηχορύπανση στο Ηράκλειο. Οι πηγές θορύβου είναι πολλές. Κάποιες από τη φύση τους είναι, αντικειμενικά,  πολύ δύσκολο να αντιμετωπιστούν.  Ωστόσο, οι  πιο σημαντικές είναι μόνιμες και με πολύ  συγκεκριμένη διεύθυνση: Μιλάμε για ηχορύπανση λόγω μουσικής από καταστήματα ψυχαγωγίας και  από μηχανολογικό εξοπλισμό διαφόρων επιχειρήσεων (συστήματα ψύξης/κλιματισμού, πλυντήρια αυτοκινήτων κ.λ.π.). Σε όλες τις περιπτώσεις αυτές είναι ξεκάθαρη η προέλευση του ήχου και η υπεύθυνη επιχείρηση. 

Σήμερα θα αναφερθούμε – για μια ακόμα φορά- στην ηχορρύπανση από μπαρ, εστιατόρια, κλαμπ κ.α. παρόμοια καταστήματα. (Σε επόμενο δημοσίευμα θα καλύψουμε το θέμα του μηχανολογικού εξοπλισμού).

Μετά από αυτή την εισαγωγή θέτουμε τα παρακάτω ερωτήματα: 

Έχουν ελέγξει ποτέ οι  υπηρεσίες του δήμου  τη νομιμότητα της χρήσης μουσικής σε υπαίθριο ή ημιϋπαίθριο χώρο, κάτι που κατά κόρον παρατηρείται; 

Πόσους ελέγχους σε καταστήματα ψυχαγωγίας  έκαναν οι δημοτικές υπηρεσίες το χρόνο που πέρασε; 

Πόσους ελέγχους σε καταστήματα ψυχαγωγίας για ηχορύπανση έκαναν οι υπηρεσίες της αιρετής περιφέρειας το χρόνο που πέρασε; 

Υπάρχει αυτή τη στιγμή τρόπος οι «αρμόδιες αρχές» να έχουν άμεση και πλήρη εικόνα για τις αδειοδοτήσεις που έχει ένα κατάστημα,  τους –πιθανούς- ελέγχους που έχουν γίνει σε αυτό και τα αποτελέσματα αυτών των ελέγχων;

Γιατί δεν αφαίρεσαν πριν μερικούς μήνες  την άδεια από το μπαρ  SABBIA, που είχε σφραγιστεί από την αστυνομία για 3 συνεχόμενες παραβάσεις εντός έτους και είναι γνωστό πως κάθε χρόνο  ηχορυπαίνει και παρανομεί συστηματικά; 

Το ίδιο ερώτημα εκφράζουμε για το DORE-TUCAN, με τις επαναλαμβανόμενες παρανομίες του, που, επί πλέον, ……. επιβράβευσαν δίνοντάς του…..παράταση ωραρίου μουσικής ως τις 12.30 μ.μ…….(που….φυσικά παρατείνεται κι άλλο αυθαίρετα ως τα ξημερώματα!)

Σε όλες αυτές τις περιπτώσεις είναι ολοφάνερο πως η χρήση μουσικής ενοχλεί τους περιοίκους (που μπορεί  να κατοικούν λίγα μόλις μέτρα από την πηγή της), καθώς είναι πολύ δυνατή και εκπέμπεται από υπαίθριους ή ημιϋπαίθριους χώρους ή από κτίρια χωρίς μονώσεις ή με ανοιχτές πόρτες και παράθυρα…. Οι υπεύθυνοι των επιχειρήσεων αυτών έχουν πλήρη συνείδηση της βλάβης που προκαλούν…. Υπάρχει όμως πλήρης ασυδοσία! Και οι αιτίες είναι η σχεδόν σίγουρη ατιμωρησία των υπευθύνων, καθώς, ενώ υπάρχει σχετική νομοθεσία, η (συνειδητή) σταδιακή αποδυνάμωσή της με το πέρασμα των χρόνων, η αδράνεια και έλλειψη συνεργασίας των (πολλών) υπηρεσιών που έχουν ελεγκτικό ρόλο και, βασικά, η έλλειψη πολιτικής βούλησης από την τοπική αυτοδιοίκηση διαμορφώνουν ένα εφιαλτικό σκηνικό, όπου ο θιγόμενος πολίτης, αν δεν έχει ισχυρές διασυνδέσεις και άφθονο χρήμα για να κινήσει ο ίδιος  νομικές διαδικασίες, πρέπει ή να εγκαταλείψει το σπίτι του ή να ξεκινήσει έναν προσωπικό αγώνα αυτοπροστασίας με καταγγελίες σε πλήθος υπηρεσιών και φορέων που (υποτίθεται πως) είναι αρμόδιες και μπορούν να ελέγξουν την κατάσταση. Συνήθως δεν πετυχαίνει τίποτα, απλά κυκλοφορούν κάποια χαρτιά από υπηρεσία σε υπηρεσία….

Το νομικό πλαίσιο και οι διαδικασίες

Πιο συγκεκριμένα: Για να λειτουργήσει μια επιχείρηση (εδώ:  ένα κατάστημα αναψυχής υγειονομικού ενδιαφέροντος) απαιτούνται βεβαιώσεις συμμόρφωσης για προδιαγραφές χώρων, εξοπλισμό κ.λ.π. από πάρα πολλές υπηρεσίες και φορείς, (πολεοδομία, ηλεκτρολόγος,  μηχανολόγος, πυροσβεστική,  Τμήμα Δημόσιας Υγείας  κ.λ.π.) Ως το  2016 γίνονταν, -σε γενικές γραμμές-  από αυτές τις υπηρεσίες κάποιοι έλεγχοι πριν ξεκινήσει η λειτουργία. (Στην περίπτωση της χρήσης μουσικών οργάνων, -εφ΄όσον υπήρχε τέτοια αίτηση- δίνονταν οι νόμιμες προδιαγραφές και μετά έλεγχος για μονώσεις, ένταση ήχου κ.λ.π.. Το τι συνέβαινε μετά κατά τη λειτουργία του καταστήματος είναι βέβαια άλλη ιστορία…..). Ωστόσο ήταν θετικό αυτό το αρχικό πλαίσιο ελέγχου. 

Από το 2016, με βάση το νόμο Ν. 4442/2016, (ΦΕΚ 230/Α/7-12-2016),  διαμορφώθηκε μια χειρότερη κατάσταση καθώς, με το πρόσχημα της «διευκόλυνσης της επιχειρηματικής δραστηριότητας» και της «αποφυγής της γραφειοκρατίας» δεν απαιτείται διοικητική πράξη έκδοσης άδειας λειτουργίας και άδειας μουσικής,  ο οποιοσδήποτε επίδοξος επιχειρηματίας καταθέτει στον τοπικό δήμο μια «γνωστοποίηση» έναρξης δραστηριότητας και, υποτίθεται, πως το επόμενο χρονικό διάστημα θα υλοποιήσει όλες τις υποχρεώσεις σε εξοπλισμό, χώρους, πυρασφάλεια κ.λ.π. ώστε να είναι ΣΥΝΝΟΜΟΣ ΣΕ ΚΑΠΟΙΟ  ΠΙΘΑΝΟ ΜΕΛΛΟΝΤΙΚΟ ΕΛΕΓΧΟ. Από το σύνολο των νέων γνωστοποιήσεων ο τοπικός δήμος οφείλει να εξασφαλίζει πως ελέγχονται το 30% ανά εξάμηνο. Εδώ μια παρένθεση:

Το μόνο «χαρτί» που υποχρεώνεται να φέρει από την αρχή για να ξεκινήσει η διαδικασία είναι η βεβαίωση από την πολεοδομία του δήμου πως η δραστηριότητα που θέλει να κάνει επιτρέπεται στη συγκεκριμένη περιοχή. Αυτή τη βεβαίωση είναι πολύ εύκολο να την πάρει, γιατί οι συγκεκριμένες δραστηριότητες «αναψυχής» (καφετέριες, μπαρ, μεζεδοπωλεία κ.λ.π.) επιτρέπονται σε όλη την παλιά πόλη του  Ηρακλείου, -και σε πολλές περιοχές έξω από αυτή- χωρίς κανένα περιορισμό, δίπλα ή και στα ίδια κτίρια με κατοικίες. (Το αν, τώρα, μετατρέπει την καφετέρια σε χορευτικό κέντρο τις μεταμεσονύχτιες ώρες, αυτό προφανώς δεν το είχε γράψει στην αίτηση….) 

Μέσα στη «γνωστοποίηση», τώρα, υπάρχει και η χρήση της μουσικής….Εδώ πρέπει να αναφέρουμε και το εξής σοκαριστικό: Δεν υπάρχει στο νόμο καμιά  ρητή και ξεκάθαρη απαγόρευση για μουσική σε υπαίθριους ή ημιϋπαίθριους χώρους! Στην περίπτωση αυτή απαιτείται  τεχνική  μελέτη από εξειδικευμένο μηχανικό που να τεκμηριώνει  (!!!) πως οι περίοικοι δεν θα ενοχλούνται……..(Θα ήταν ενδιαφέρον να μάθουμε αν υπάρχει έστω και ένα από τα διάφορα καταστήματα που βγάζουν ηχεία στο δρόμο  που έχει παραγγείλει, πληρώσει και μπορεί να επιδείξει τέτοια επιστημονική βεβαίωση…)

Ο συγκεκριμένος νόμος προέβλεπε πως θα δημιουργηθεί μια  ηλεκτρονική πλατφόρμα που λέγεται «Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα ΄Ασκησης Δραστηριότητας και Ελέγχου» στην οποία θα αναρτώνται και η βεβαίωση της πολεοδομίας, και η γνωστοποίηση και οι διάφορες άλλες βεβαιώσεις και αποτελέσματα ελέγχων. ΑΥΤΗ Η ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ ΩΣ ΤΩΡΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ ΜΟΝΟ ΕΝ ΜΕΡΕΙ. Μπορούν να «ανέβουν» σ’ αυτή ορισμένα στοιχεία, αλλά ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΕΙ ΓΙΑ ΕΛΕΓΧΟ. Αυτή τη στιγμή, για μια δεδομένη επιχείρηση, ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΣΕ ΚΑΝΕΝΑ ΓΡΑΦΕΙΟ ΚΑΜΙΑΣ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ ένας φάκελος ή ένα ηλεκτρονικό αρχείο που να περιέχει συγκεντρωμένα ΟΛΑ τα  στοιχεία που την αφορούν. Αν προκύψει κάποιο ζήτημα, πρέπει οι διάφορες υπηρεσίες να αρχίσουν να ανταλλάσουν μηνύματα προσπαθώντας να συγκεντρώσουν τα αναγκαία στοιχεία! Επί πλέον, το γεγονός πως δεν υφίσταται κάποιο «χαρτί» άδειας λειτουργίας ούτε προβλέπεται κάποιο σύστημα αρχικών ελέγχων, έχει οδηγήσει στις υπηρεσίες (του Δήμου βασικά) στο –πολύ βολικό!- συμπέρασμα  πως δεν παίζουν πια κανένα ρόλο, ούτε καν  στη φάση που θα δούμε παρακάτω, όπου οι επιχειρήσεις που παρανομούν υφίστανται επανειλημμένες κυρώσεις για παρανομίες, και μπαίνει θέμα όχι μόνο προστίμων αλλά και παύσης  της λειτουργίας τους για κάποιο χρονικό διάστημα ή και για πάντα (Π.Δ. 180/1979, Αστυν. Διάτ. 3/96 (1023/2/37-ια/08.01.1996).

    Αυτό θα το αναπτύξουμε πιο αναλυτικά παρακάτω.

Αυτή τη στιγμή, λοιπόν, οι απλοί θιγόμενοι πολίτες καλούνται να «βγάλουν το φίδι από την τρύπα»!!!! Ποιες ενέργειες μπορούν να κάνουν για να κινητοποιήσουν τις «αρχές» να ξεκινήσουν κάποιο έλεγχο; 

Αστυνομία: Κάνει ελέγχους και μάλιστα και τη νύχτα είτε από δική της πρωτοβουλία είτε μετά από καταγγελία. (Έχει και τμήμα καταστημάτων). Η «λύση απελπισίας» γι΄ αυτούς που δεν μπορούν να κοιμηθούν τις μεταμεσονύχτιες ώρες από τη φασαρία είναι να τηλεφωνήσουν στο «100». Ωστόσο θα πρέπει να παρακολουθήσουν την εξέλιξη, γιατί πολλές φορές περνά ένα περιπολικό από την επιχείρηση, οι αστυνομικοί κάνουν «συστάσεις» στον υπεύθυνο και μετά αποχωρούν. Το αποτέλεσμα είναι μόνο μια προσωρινή ανακούφιση λίγων λεπτών! Εκείνο που πρέπει να γίνει  είναι ΕΠΩΝΥΜΗ ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΑ και  επαγρύπνηση-  οι αστυνομικοί πρέπει να κάνουν κανονικό έλεγχο, να διαπιστώσουν παρανομίες (μία σίγουρη είναι η χρήση μουσικής σε ώρα κοινής ησυχίας.  Είναι σκόπιμο την επομένη να πηγαίνουμε στο αστυνομικό μέγαρο και να ζητάμε την αναφορά του περιπολικού. Η αστυνομία κάνει μηνύσεις και τις προωθεί στον εισαγγελέα πρωτοδικών. Να βρισκόμαστε σε συνεχή επικοινωνία με την αστυνομία ώστε να ξέρουμε πόσες μηνύσεις έχουν γίνει. (Όταν συμπληρωθούν 3 καταγγελίες η αστυνομία μπορεί να σφραγίσει το κατάστημα για 10 μέρες. Στη φάση αυτή, σύμφωνα με το νόμο,  το Γραφείο Αδειών & Ρύθμισης Εμπορικών Δραστηριοτήτων του Δήμου μπορεί να εισηγηθεί παραπέρα κλείσιμο ως 2 μήνες ή και για πάντα). Ωστόσο υπάρχουν νομικά περιθώρια να προσβληθούν και να αναιρεθούν μερικά ή συνολικά αυτές οι αποφάσεις….

Εισαγγελία Πρωτοδικών: Δεν έχουμε δει ως τώρα καμιά ενέργεια βασισμένη σε συγκεκριμένες  καταγγελίες μας. Ενεργοποιείται μόνο με βάση τις καταγγελίες της αστυνομίας. Έχουμε ζητήσει ως σύλλογος συνάντηση με τον κ. εισαγγελέα. 

Δνση Δημόσιας Υγείας – Τμήμα Υγειονομικού Ελέγχου (Υπάγεται στην Αιρετή Περιφέρεια Κρήτης): Η υπηρεσία αυτή μπορεί να κάνει ελέγχους (ηχομετρήσεις) τόσο στο χώρο του καταστήματος όσο και στο χώρο του θιγόμενου πολίτη και να βγάλει επίσημο πόρισμα. Χρειάζεται γραπτή αίτηση και πίεση, και προς το παρόν δεν στέλνουν συνεργείο  τη νύχτα, που συνήθως υπάρχει το μεγάλο πρόβλημα. 

Επιτροπή Ποιότητας Ζωής Δήμου Ηρακλείου-Γραφείο Καταστημάτων και ελέγχου εμπορικών δραστηριοτήτων:  Το Γραφείο Καταστημάτων μπορεί να μην έχει να κάνει κάτι στη φάση της γνωστοποίησης-έναρξης δραστηριότητας, αλλά ΘΑ ΕΠΡΕΠΕ να εισηγηθεί στην Επιτροπή Ποιότητας Ζωής κάτι για τον έλεγχο κάθε επιχείρησης στη συνέχεια, και κυρίως ΝΑ ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ, όπως αναφέραμε παραπάνω, ΒΑΡΥΤΕΡΕΣ ΚΥΡΩΣΕΙΣ  (ως δύο μήνες κλείσιμο ή και οριστικά, σύμφωνα με το νόμο) για τις – πολύ γνωστές!- επιχειρήσεις  που επί σειρά ετών ταλαιπωρούν τους περιοίκους τους και γι αυτό καταδικάζονται σε πρόστιμα και προσωρινό κλείσιμο. ΔΕΝ ΤΟ ΕΧΟΥΝ ΚΑΝΕΙ ΠΟΤΕ, κι αυτό δημιουργεί πολλά ερωτηματικά……. Τονίζουμε εδώ πως ο σύλλογός μας όταν πληροφορείται οχλήσεις από ηχορύπανση τις καταγγέλλει εγγράφως σε όλες τις παραπάνω υπηρεσίες και επί πλέον στο Γραφείο Δημάρχου. Επίσης όλες οι μηνύσεις της αστυνομίας και οι αποφάσεις του εισαγγελέα κοινοποιούνται και στη δημοτική αρχή. Ωστόσο ο ίδιος ο πρόεδρος της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής του Δήμου παραδέχτηκε σε πρόσφατη συνομιλία μας πως, λόγω του μεγάλου αριθμού των εγγράφων που στέλνει η αστυνομία στις δημοτικές υπηρεσίες, κάποια πιθανά δεν διαβάζονται καν..!!!

Γραμματεία Αποκεντρωμένης Διοίκησης Κρήτης: Υπηρεσία του κεντρικού κράτους, ελέγχει τις αποφάσεις του Δήμου και τις εγκρίνει ή τις απορρίπτει. Σε κάποιες περιπτώσεις είναι χρήσιμο να καταφεύγουμε σ΄ αυτήν. 

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΙΚΑ: 

Το πρόβλημα της ηχορύπανσης έχει να κάνει με:

  1. Τη νομοθεσία που, όσον αφορά την προστασία των πολιτών από την ηχορύπανση  που προέρχεται από επιχειρήσεις είναι καθαρά προσχηματική, με τα τόσα «παραθυράκια» που περιλαμβάνει…..
  2. Την αδράνεια – προκλητική σε πολλές περιπτώσεις- αρκετών από τις εμπλεκόμενες υπηρεσίες.  Θα μπορούσαν με το συντονισμό τους και τη δραστηριοποίησή τους να απαλύνουν σημαντικά το πρόβλημα, εξαντλώντας όλες  τις δυνατότητές τους για διενέργεια ελέγχων.  

            Με βάση τα παραπάνω δεδομένα είναι ανάγκη να υπάρξει κινητοποίηση συλλογικοτήτων και  πολιτών τόσο σε τοπικό όσο και σε πανελλαδικό επίπεδο. Ως σύλλογος επεξεργαζόμαστε μια δέσμη προτάσεων τις οποίες θα δημοσιοποιήσουμε σύντομα. Μία από αυτές, πάντως, που μπορούμε από τώρα να αναφέρουμε είναι το αίτημα προς τις αρμόδιες αρχές: 

Να αφαιρεθεί η δυνατότητα χρήσης μουσικής  από τα καταστήματα που έχουν,  τεκμηριωμένα,  υποπέσει σε παράπτωμα ηχορύπανσης 2 τουλάχιστον φορές (και, αν συνεχίσουν την παρανομία, να κλείσουν).  Αυτό είναι νομικά εφικτό και η αρμόδια αρχή γι΄αυτό είναι ο τοπικός δήμος, σύμφωνα με το Π.Δ. 180/1979 και την Αστυν. Διάταξη  3/96 (1023/2/37-ια/08.01.1996.

Τέλος, αναφέρουμε  τις  πιο πρόσφατες ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΕΣ ΓΙΑ ΗΧΟΡΥΠΑΝΣΗ: 

Μεταμεσονύχτια όχληση από την ταράτσα του «TUCAN-DORE» στην πλατεία Ελευθερίας, από το «ENVY» στην παραλιακή, από το «ΠΑΡΚΟ» στην Ιδαίου Άντρου & Μιλάτου, ημερήσια όχληση από την καντίνα (!!!) Container Café στην Εθν. Αντιστάσεως.

ΒΑΣΙΚΗ ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ: Επισημαίνουμε πως, στο σύνολο των καταστημάτων εστίασης-ψυχαγωγίας (μπαρ, καφετέριες, ταβέρνες κ.λ.π.) της πόλης μας,   αυτά που ηχορυπαίνουν είναι σχετικά πολύ λίγα. Θα θέλαμε να συμμορφωθούν και να συνεχίσουν τη δραστηριότητά τους χωρίς να ενοχλούν. Όμως σε καμιά περίπτωση δεν ανεχόμαστε να μπαίνει η κερδοφορία κάποιων ασυνείδητων σε προτεραιότητα σε σχέση με την υγεία και την ψυχική ηρεμία των συμπολιτών μας. 

ΖΗΤΟΥΜΕ από τους Ηρακλειώτες συμπολίτες μας: 

Να συνδεθούν με τον σύλλογό μας και να τον υποστηρίξουν με κάθε τρόπο, άσχετα αν προσωπικά αντιμετωπίζουν κάποιο πρόβλημα ηχορύπανσης ή όχι. Ένας μαζικός σύλλογος μπορεί να διεκδικήσει και να πετύχει πολλά στον τομέα της ποιότητας της καθημερινής ζωής μας. 

Ηράκλειο 28-8-2022

Σύλλογος Ποιότητας Ζωής Ηρακλείου

Επικοινωνία: 

E-mail: pistheteros@gmail.com

F/b: www.facebook.com/poiotitazoisherakleiou 

Σχετικά Άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

* Το email σας δεν θα εμφανιστεί