Στη σκιά ενός τραγικού θανάτου και της αγωνίας εύρεσης των αγνοουμένων, τα ερωτηματικά σχετικά με την πρόκληση της πυρκαγιάς στο πλοίο Euroferry Olympia αλλά και της διαχείρισης του περιστατικού είναι πολλά, τονίζει ο τομεάρχης Ναυτιλίας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Νεκτάριος Σαντορινιός.
Η κοινή γνώμη, όσοι βίωσαν εκείνες τις ώρες τον εφιάλτη και οι οικογένειες του θύματος και των αγνοούμενων, δικαιούνται άμεσες και ειλικρινείς απαντήσεις από την Κυβέρνηση, την εταιρεία και τις αρμόδιες υπηρεσίες του ΛΣ- ΕΛΑΚΤ:
1. Γιατί πρωταγωνιστικό ρόλο στο περιστατικό έπαιξε, αρχικά, σκάφος της Ιταλικής Οικονομικής Αστυνομίας, ενώ η φωτιά εκδηλώθηκε και εκτυλίχθηκε σε ελληνικά χωρικά ύδατα; Πότε ενημερώθηκε το ΕΚΣΕΔ; Ποιος ήταν ο χρόνος ανταπόκρισης του ΛΣ- ΕΛΑΚΤ σε σχέση με το πρώτο σήμα για βοήθεια που έλαβε; Πότε προσέγγισαν τα σκάφη του ΛΣ-ΕΛΑΚΤ το φλεγόμενο σκάφος; Το Υπουργείο Ναυτιλίας οφείλει να δώσει στην δημοσιότητα όλο το χρονοδιάγραμμα του πλάνου επιχείρησης καθώς και το ημερολόγιο του ΕΚΣΕΔ.
2. Πού βρισκόταν το πυροσβεστικό πλοίο που εδρεύει στην Ηγουμενίτσα και πότε έφθασε στο τόπο του συμβάντος το πυροσβεστικό της Πάτρας; Για ποιο λόγο το Πυροσβεστικό πλοίο της Ηγουμενίτσας είναι υπό συντήρηση περίπου ένα χρόνο, όπως και το αντίστοιχο της Πάτρας; Η αλήθεια είναι πως η κυβέρνηση, λόγω μη κατανομής των απαραίτητων πόρων, έχει αμελήσει την έγκαιρη συντήρηση των σκαφών του ΛΣ- ΕΛΑΚΤ και της Πυροσβεστικής με αποτέλεσμα, σημαντικά σκάφη για τις επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης να βρίσκονται ακινητοποιημένα και αδρανή.
3. Πότε ειδοποιήθηκε η ΕΜΑΚ για να επιχειρήσει στο πλοίο και πότε επιβιβάστηκε σε αυτό; Γιατί δεν ειδοποιήθηκε από την πρώτη στιγμή του συμβάντος αφού επρόκειτο για πυρκαγιά με αγνοούμενους; Γιατί δεν παρέμεινε η ΕΜΑΚ από την πρώτη νύχτα στην θαλάσσια περιοχή ώστε να επιχειρεί κατά διαστήματα και σε βάρδιες αφού είχαμε αγνοούμενους και το κάθε λεπτό ήταν πολύτιμο για την σωτηρία τους;
4. Το Λιμενικό Σώμα, που είχε κάνει τις επιθεωρήσεις του πλοίου, είχε προμηθεύσει την ΕΜΑΚ με τα σχέδια του πλοίου για τον σχεδιασμό των επιχειρήσεων διάσωσης; Το γεγονός ότι ο Λευκορώσος διασωθείς κινήθηκε από το κατώτατο γκαράζ, στο κατάστρωμα, μέσω των οδών διαφυγής αφήνει υπόνοιες για έλλειψη γνώσης και κενά στο σχεδιασμό της επιχείρησης διάσωσης.
5. Με ποια δεδομένα εκτίμησης της κατάστασης επιλέχθηκε η εν πλώ απομάκρυνση των επιβατών με σωσίβιες λέμβους, από τη στιγμή που το πλοίο απείχε σχετικά λίγα ναυτικά μίλια από την Κέρκυρα; Η συγκεκριμένη διαδικασία εκκένωσης διασφάλισε την ασφάλεια της ζωής και της περιουσίας των επιβαινόντων; Ήταν μια απόφαση στην οποία συναίνεσαν τα έμπειρα στελέχη του ΛΣ- ΕΛΑΚΤ;
Όταν τον Αύγουστο του 2018 εκδηλώθηκε πυρκαγιά 10ναυτικά μίλια ανοιχτά της Ύδρας, βράδυ, σε ένα από τα μεγαλύτερα σε χωρητικότητα, πλοία της ελληνικής ακτοπλοΐας, το «Ελευθέριος Βενιζέλος», με πάνω από 1000 άτομα επιβαίνοντες και με 6 τουλάχιστον μποφόρ καιρικές συνθήκες, το Λιμενικό Σώμα δεν συνηγόρησε στην εγκατάλειψη του πλοίου εν πλω, δεδομένου ότι η συγκεκριμένη επιχειρησιακή μέθοδος ενέχει πολλούς κινδύνους για τους επιβαίνοντες. Αντίθετα, αφού έλαβε υπόψη όλα τα δεδομένα της κατάστασης και σε διαρκή πάντα συνεννόηση με τον Πλοίαρχο, φρόντισε να μεταφερθεί το πλοίο, υπό διαρκή επιτήρηση και παρουσία της Μονάδας Υποβρυχίων Αποστολών του ΛΣ- ΕΛΑΚΤ, μέσα στο Λιμάνι του Πειραιά από τα ανοιχτά της Ύδρας όπου έπλεε. Σε εκείνη την περίπτωση είχε γίνει κατορθωτό να αποβιβαστούν όλοι οι επιβαίνοντες σώοι, πλήρωμα και επιβάτες, ενώ για μέρες μετά δόθηκε μάχη με τις φλόγες ώστε να προστατευτούν οι περιουσίες των ανθρώπων και να μπορέσει τελικά το πλοίο να καταστεί και πάλι αξιόπλοο, όπως και έγινε τελικώς.
6. Γιατί ενώ ακόμη δεν είχε ξεκινήσει η καταγραφή των περισυλλεγόμενων, ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Κατσαφάδος, (Αντ1 18/2/22) μετέφερε στην κοινή γνώμη πληροφορίες από πηγές της εταιρείας ότι έχουν διασωθεί και οι 290 επιβαίνοντες; Δεν είχε ενημερωθεί ως πολιτική ηγεσία από τις παρούσες στον τόπο του συμβάντος, δυνάμεις του ΛΣ- ΕΛΑΚΤ; Δεν θα έπρεπε, σύμφωνα με τον θεσμικό του ρόλο, να έχει καλύτερη εικόνα της κατάστασης την ώρα που η πραγματικότητα ήταν εντελώς διαφορετική και σήμερα θρηνούμε και αγωνιούμε για ανθρώπινες ζωές;
7. Τι συμβαίνει τελικά με τον φάκελο επιθεώρησης του EuroferryOlympia;
α) Σύμφωνα με την κοινοτική οδηγία 2017/2110 ΕΚ, τα πλοία που διενεργούν διακοινοτικούς πλόες υπόκεινται σε δυο υποχρεωτικές επιθεωρήσεις τον χρόνο, μια εν όρμω και μια κατά την εκτέλεση τακτικού δρομολογίου. Καταγράφονται για το συγκεκριμένο πλοίο αρχεία για τις εν λόγω επιθεωρήσεις;
β) Ενώ οι επιθεωρήσεις της διακοινοτικής οδηγίας 2017/2110 ΕΚ (reportofInspectioninaccordancewithEUlegislation), δεν αναφέρουν καμία παρατήρηση, εντούτοις σημαντικές παρατηρήσεις για την ίδια επιθεώρηση καταγράφονται μόνο στην αναφορά ενός άλλου πρωτοκόλλου, του ParisMOU. Για ποιο λόγο η έκθεση επιθεώρησης για το πλοίο, που διενεργείται και συντάσσεται με βάση τις αρχές της ΕΕ παρουσιάζεται χωρίς παρατηρήσεις και ελλείψεις;
γ) Στην επιθεώρηση του 02/22 παρατηρείται ότι το επιχειρησιακό φυλλάδιο πυρασφάλειας του πλοίου είναι ημιτελές και ότι υπήρχαν προβλήματα με τους χώρους ενδιαίτησης οι οποίοι συγκεκριμένα αναφέρονται ως ακάθαρτοι, κάτι το οποίο συνάδει με τις μαρτυρίες των διασωθέντων. Ήταν αυτά δευτερεύοντα προβλήματα σε σχέση με τους κανόνες ασφαλείας και δόθηκε η άδεια στο πλοίο για απόπλου;
8. Λειτούργησαν το σύστημα πυρανίχνευσης και το σύστημα πυρόσβεσης Drencher στο χώρο οχημάτων;
9. Γιατί βρέθηκαν οδηγοί να είναι εγκλωβισμένοι στα οχήματά τους την ώρα της πυρκαγιάς, αφού σύμφωνα με το πρωτόκολλο ασφαλείας απαγορεύεται κατά τον απόπλου να βρίσκονται άτομα στο γκαράζ;
10. Μπορεί να υπάρξει μια αξιόπιστη απάντηση σχετικά με αν το πλοίο ήταν υπέρβαρο σε οχήματα και επιβάτες; Γιατί βρέθηκαν διασωθέντες επιβάτες, οι οποίοι δεν συμπεριλαμβάνονταν στην λίστα επιβαινόντων; Πως εφαρμόστηκε ο ISPS Code από την λιμενική εγκατάσταση ΟΛΗΓ Α.Ε. και πως από το πλοίο και ποιος ο έλεγχος από τις Λιμενικές Αρχές που όπως γνωρίζουμε διαθέτουν και όχημα X-rayScanner;