Ερώτηση προς τους Υπουργούς Ανάπτυξης & Επενδύσεων και Υποδομών & Μεταφορών με πρωτοβουλία του βουλευτή Ηρακλείου του ΣΥΡΙΖΑ -ΠΣ
Την αναγκαιότητα ενίσχυσης των μικρομεσαίων κατασκευαστικών και τεχνικών επιχειρήσεων για να μπορέσουν να ανταποκριθούν στις δυσθεώρητες αυξήσεις των υλικών κατασκευής, αναδεικνύει με Ερώτηση προς τους Υπουργούς Ανάπτυξης & Επενδύσεων και Υποδομών & Μεταφορών ο αν. Τομεάρχης Ανάπτυξης & Επενδύσεων Κ.Ο. ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Βουλευτής Ηρακλείου, Χάρης Μαμουλάκης, με τη συπογραφή των Τομεαρχών Νίκου Παππά και Αλέξη Χαρίτση, καθώς και 37 Βουλευτών.
«Οι αλματώδεις αυξήσεις στις τιμές των οικοδομικών υλικών, σε συνδυασμό με τις επιπτώσεις της πανδημίας, έχουν αρνητική επίπτωση στην κατασκευαστική δραστηριότητα» αναφέρει σε δήλωσή του ο Χάρης Μαμουλάκης, τονίζοντας: «Ο κατασκευαστικός κλάδος, ένας από τους σημαντικότερους της Ελληνικής οικονομίας αφού εμπλέκονται σε αυτόν, άμεσα ή έμμεσα, δεκάδες επαγγελματικές κατηγορίες, πρέπει να υποστηριχθεί από την Πολιτεία. Ειδικά οι μικρές και μεσαίες κατασκευαστικές και τεχνικές εταιρείες που είναι πιο ευάλωτες στους κλυδωνισμούς της οικονομίας, πρέπει να ενισχυθούν αποτελεσματικά, άμεσα.».
Όπως αναφέρεται στην Ερώτηση, οι αυξήσεις των τιμών των υλικών κατασκευής, έχουν εκτοξεύσει το κόστος κατασκευής κατά 30% περίπου, με την εκρηκτική αυτή άνοδο να επιβεβαιώνουν και τα πρόσφατα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (EΛΣΤΑΤ). Ειδικότερα, ο Γενικός Δείκτης Τιμών Υλικών Κατασκευής τον μήνα Σεπτέμβριο 2021, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Σεπτεμβρίου 2020, παρουσίασε ποσοστιαίες αυξήσεις τιμών στο πετρέλαιο κίνησης κατά 24,8%, στον σίδηρο οπλισμό 17%, στους χάλκινους αγωγούς 14,3%, στα θερμαντικά σώματα 8,7% και στα τούβλα 6,1%. Αποτέλεσμα αυτών των αυξήσεων, είναι οι ΜμΕ τεχνικές και κατασκευαστικές εταιρείες να αδυνατούν να απορροφήσουν το αυξημένο κόστος κατασκευής, ενώ ενδεχόμενη μετακύλισή του στον τελικό καταναλωτή, ενδέχεται να οδηγήσει σε απώλεια του μεριδίου αγοράς τους και εν τέλει της βιωσιμότητά τους.
Για αυτό και ζητούνται απαντήσεις από τους συναρμόδιους Υπουργούς, σχετικά με τον τρόπο που σκοπεύουν να ελέγξουν αυτό το «ράλι» των τιμών, για το εάν προτίθενται να δημιουργήσουν παρατηρητήριο τιμών για τα υλικά κατασκευής, καθώς και για το ποια είναι τα μέτρα που σκοπεύουν να λάβουν, έτσι ώστε ενισχυθούν οικονομικά οι μικρές και μεσαίες τεχνικές και κατασκευαστικές επιχειρήσεις.
H σχετική ερώτηση
Προς τους κ.κ. Υπουργούς Ανάπτυξης και Επενδύσεων
&
Υποδομών και Μεταφορών
Θέμα: «Ράλι τιμών στα υλικά κατασκευής και αναγκαιότητα στήριξης μικρομεσαίων κατασκευαστικών και τεχνικών επιχειρήσεων».
Ο κατασκευαστικός κλάδος είναι από τους σημαντικότερους της Ελληνικής οικονομίας και η διασύνδεσή του με λοιπές βιομηχανικές και εμπορικές δραστηριότητες είναι υψηλή. Ωστόσο, τόσο η εμφάνιση του Covid-19, και συνακόλουθα τα μέτρα περιορισμού της διασποράς του, όσο και η αλματώδης αύξηση στις τιμές των οικοδομικών υλικών έχουν αρνητική επίπτωση στην κατασκευαστική δραστηριότητα. Ειδικά, οι μικρές και μεσαίες κατασκευαστικές και τεχνικές εταιρείες είναι πιο ευάλωτες στον κλυδωνισμό της οικονομίας και ως εκ τούτου θα πρέπει να ληφθούν μέτρα για τη στήριξή τους.
Πιο συγκεκριμένα, η αλματώδης αύξηση των τιμών των υλικών κατασκευής έχει δημιουργήσει πρόβλημα στην κατασκευαστική δραστηριότητα, με την αύξηση του κόστους να φτάνει το 30% περίπου. Την εκρηκτική άνοδο στο κόστος των οικοδομικών υλικών επιβεβαιώνουν και τα πρόσφατα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (EΛΣΤΑΤ). Έτσι, σύμφωνα με την ΕΛ.ΣΤΑΤ. ο Γενικός Δείκτης Τιμών Υλικών Κατασκευής τον μήνα Σεπτέμβριο 2021, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Σεπτεμβρίου 2020, παρουσίασε αύξηση 5,1%. Ενδεικτικά αναφέρονται οι ποσοστιαίες αυξήσεις τιμών σε: Πετρέλαιο κίνησης (diesel) κατά 24,8%, Σίδηρο οπλισμού 17%, Αγωγούς χάλκινους 14,3%, Θερμαντικά σώματα 8,7% και Τούβλα 6,1%. Οι μικρομεσαίες τεχνικές και κατασκευαστικές εταιρείες αντιμετωπίζουν ιδιαίτερο πρόβλημα καθώς από τη μία αδυνατούν να απορροφήσουν το αυξημένο κόστος κατασκευής και από την άλλη η ενδεχόμενη μετακύλισή του στον τελικό καταναλωτή, είτε ιδιώτη, είτε δημόσιο, ενδέχεται να οδηγήσει σε απώλεια του μεριδίου αγοράς τους και εν τέλει της βιωσιμότητά τους.
Ωστόσο, η διατήρηση ενός ικανού αριθμού βιώσιμων κατασκευαστικών επιχειρήσεων είναι κρίσιμη καθώς θα «διασφαλίσει» συνθήκες αποτελεσματικού ανταγωνισμού. Επιπλέον, και αφού στο επίκεντρο της αναπτυξιακής προσπάθειας βρίσκονται οι υποδομές, η Πολιτεία θα πρέπει να θέσει ως προτεραιότητα την ενίσχυση και στήριξη των μικρομεσαίων τεχνικών, κατασκευαστικών επιχειρήσεων.
Με δεδομένα τα παραπάνω ερωτώνται οι αρμόδιοι κ.κ. Υπουργοί:
- Προτίθεστε να ελέγξετε το «ράλι» τιμών που σημειώνονται στα οικοδομικά υλικά προκειμένου να διαπιστωθεί η πραγματική αιτία αυτών των αυξήσεων;
- Προτίθεστε να δημιουργήσετε παρατηρητήριο τιμών για τα υλικά κατασκευής;
- Ποια ειδικά μέτρα προτίθεστε να λάβετε προκειμένου να στηρίξετε οικονομικά τις μικρές και μεσαίες τεχνικές και κατασκευαστικές επιχειρήσεις;
Οι Ερωτώντες Βουλευτές
Μαμουλάκης Χάρης
Παππάς Νίκος
Χαρίτσης Αλέξης
Αμανατίδης Γιάννης
Αναγνωστοπούλου Σία
Αυγέρη Δώρα
Αυλωνίτης Αλέξανδρος-Χρήστος
Βέττα Καλλιόπη
Γκαρά Αναστασία
Γκιόλας Γιάννης
Δραγασάκης Γιάννης
Ζαχαριάδης Κώστας
Ζεϊμπέκ Χουσεϊν
Ηγουμενίδης Νίκος
Θραψανιώτης Μανόλης
Καφαντάρη Χαρά
Κόκκαλης Βασίλης
Μάλαμα Κυριακή
Μάρκου Κώστας
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Μπαλάφας Γιάννης
Μπάρκας Κώστας
Μωραϊτης Θάνος
Νοτοπούλου Κατερίνα
Παπαδόπουλος Σάκης
Πέρκα Πέτη
Πούλου Γιώτα
Ραγκούσης Γιάννης
Σαντορινιός Νεκτάριος
Σαρακιώτης Γιάννης
Σκουρλέτης Πάνος
Συρμαλένιος Νίκος
Τόλκας Άγγελος
Τριανταφυλλίδης Αλέξανδρος
Φάμελλος Σωκράτης
Φίλης Νίκος
Φωτίου Θεανώ
Χαρίτου Δημήτρης
Χρηστίδου Ραλλία
Ψυχογιός Γιώργος