Ερώτηση Α. Ξανθού για το σοβαρό έλλειμα διαβούλευσης με τις τοπικές κοινωνίες για την χάραξη του ΒΟΑΚ
Ο Βουλευτής Ρεθύμνου και Τομεάρχης Υγείας του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία κ. Ανδρέας Ξανθός κατέθεσε σήμερα γραπτή ερώτηση προς τον κ. Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών με θέμα το σοβαρό έλλειμα διαβούλευσης με τις τοπικές κοινωνίες για την χάραξη του ΒΟΑΚ στην Π.Ε. Ρεθύμνου.
Ο κ. Α. Ξανθός στην ερώτηση του επισημαίνει:
«Μετά από δεκαετίες ολιγωρίας και έλλειψης πολιτικής βούλησης για να προχωρήσει ένα έργο ζωτικής σημασίας όπως ο ΒΟΑΚ, στη διάρκεια της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ δρομολογήθηκαν παρεμβάσεις που ανέτρεψαν αυτό το κλίμα και για πρώτη φορά έθεσαν τις βάσεις μιας ρεαλιστικής και βιώσιμης προοπτικής για την αναβάθμιση του οδικού δικτύου της Βόρειας Κρήτης. Όλοι πλέον αναγνωρίζουν ότι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ παρέδωσε το «φάκελο ΒΟΑΚ» σε ασύγκριτα καλύτερο βαθμό από άποψη ωριμότητας, εκκρεμοτήτων και μετρήσιμων βημάτων, σε σχέση με το παρελθόν.
Στα 4 χρόνια της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ ο ΒΟΑΚ προχώρησε με συγκριμένα βήματα όσο δεν είχε προχωρήσει επί 40 χρόνια. Η κυβέρνηση της ΝΔ ανεύθυνα καθυστέρησε τις διαδικασίες για τον ΒΟΑΚ για 2 έτη μιλώντας για «γονατογραφήματα ή μολυβιές στο χάρτη» του ΣΥΡΙΖΑ, καταλήγοντας σε μια λύση που η βασική διαφορά της είναι τα διόδια και το έλλειμα διαβούλευσης με τις τοπικές κοινωνίες.
Το 2019 οι ώριμες προωθημένες αναγνωριστικές μελέτες ήταν έτοιμες να έρθουν για διαβούλευση με την αυτοδιοίκηση, τις τοπικές κοινωνίες και το Τεχνικό Επιμελητήριο από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, πριν οριστικοποιηθεί η χάραξη και κατατεθεί για ΜΠΕ, αλλά αυτό δεν πρόλαβε να συμβεί λόγω των εκλογών του Ιουλίου 2019.
Ενώ στην Π.Ε. Ρεθύμνου πολίτες καταθέτουν ενστάσεις ως προς την χάραξη του ΒΟΑΚ τόσο στα ανατολικά (από τον κόμβο Αμαρίου έως την περιοχή Λατζιμά), όσο και δυτικά (από την περιοχή Δράμια ως το Γεράνι), η απάντηση των εκπροσώπων του Υπουργείου Μεταφορών είναι ότι μόνο μικρές τοπικές παρεμβάσεις μπορούν να συζητηθούν και όχι η χάραξη.
Επειδή αυτό το τεράστιας αναπτυξιακής σημασίας, αλλά και από πλευράς Δημόσιας Υγείας, έργο για όλη την Περιφέρεια Κρήτης, είναι απαραίτητο να προχωρήσει.
Επειδή έχουν εκφραστεί σοβαρές και τεκμηριωμένες ενστάσεις από πολίτες περιοχών της Π.Ε. Ρεθύμνου για την επιλεγείσα χάραξη.
Επειδή η διαβούλευση με τις τοπικές κοινωνίες είναι απαραίτητη για να διορθωθούν λάθη στην χάραξη του ΒΟΑΚ και να διασφαλιστεί η κοινωνική συναίνεση για την ολοκλήρωση του έργου».
Καταλήγοντας ο κ. Α. Ξανθός ρωτά τον κ. Υπουργό Υποδομών:
Αν προτίθεται να οργανώσει ουσιαστική διαβούλευση για την αναζήτηση της βέλτιστης και κοινωνικά αποδεκτής χάραξης στις περιοχές που οι τοπικές κοινωνίες έχουν εκφράσει αντιρρήσεις;
Και επίσης ποιες πρωτοβουλίες θα πάρει το Υπουργείο Υποδομών για την ενεργό συμμετοχή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Α’ και Β’ βαθμού), των επαγγελματικών-κοινωνικών φορέων και των κατοίκων αυτών των περιοχών, σε μια ανοικτή και παραγωγική συζήτηση για τη χάραξη του ΒΟΑΚ στην Π.Ε. Ρεθύμνου;
Το κείμενο της ερώτησης
Μετά από δεκαετίες ολιγωρίας και έλλειψης πολιτικής βούλησης για να προχωρήσει ένα έργο ζωτικής σημασίας όπως ο ΒΟΑΚ, στη διάρκεια της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ δρομολογήθηκαν παρεμβάσεις που ανέτρεψαν αυτό το κλίμα και για πρώτη φορά έθεσαν τις βάσεις μιας ρεαλιστικής και βιώσιμης προοπτικής για την αναβάθμιση του οδικού δικτύου της Βόρειας Κρήτης. Όλοι πλέον αναγνωρίζουν ότι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ παρέδωσε το «φάκελο ΒΟΑΚ» σε ασύγκριτα καλύτερο βαθμό από άποψη ωριμότητας, εκκρεμοτήτων και μετρήσιμων βημάτων, σε σχέση με το παρελθόν:
- Έλυσε τις διχογνωμίες σχετικά με τη χάραξη και τη μελλοντική φυσιογνωμία του ΒΟΑΚ. Οι επιλογές της προηγούμενης κυβέρνησης συνετέλεσαν ώστε η χρηματοδότηση να καθίσταται εφικτή και εθνικά επωφελής, καθώς με την δημοπράτηση-κατασκευή ανά τμήματα (και όχι με ενιαία δημοπράτηση όπως «έταζε» προεκλογικά ο κ. Μητσοτάκης), παρακάμπτεται η απαίτηση της Eurostat για εγγραφή του κόστους των συμβάσεων παραχώρησης στο δημόσιο χρέος και στο έλλειμμα της χώρας. Συνετέλεσε στο να είναι εφικτή η δέσμευση για ΒΟΑΚ από την Κίσσαμο μέχρι τη Σητεία, χωρίς διόδια για τους κατοίκους της Κρήτης.
- Προχώρησε δραστικά και επικαιροποίησε τις μελέτες βιωσιμότητας και κυκλοφοριακού φόρτου, που με τη σειρά τους οδήγησαν σε ασφαλέστερη επιλογή μοντέλου χρηματοδότησης.
- Οι Υπηρεσίες του Υπουργείου Υποδομών κινήθηκαν με εντατικούς ρυθμούς και σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα προκήρυξαν και ανέθεσαν τις μελέτες Γεωμετρικών Σχεδιασμών για τη σύνταξη της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων και την περιβαλλοντική αδειοδότηση του έργου. Χρονικός ορίζοντας ολοκλήρωσης της περιβαλλοντικής αδειοδότησης τέθηκε ο Οκτώβριος του 2019.
- Η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ προκήρυξε τον Ιούνιο 2016 διεθνή διαγωνισμό «Μελέτη-κατασκευή-χρηματοδότηση-λειτουργία-συντήρηση και εκμετάλλευση ΒΟΑΚ» για το τμήμα Χανιά -Ηράκλειο.
- Τον Οκτώβριο 2018 ολοκληρώθηκε η φάση εκδήλωσης ενδιαφέροντος από εταιρίες και κοινοπραξίες με ικανοποιητικό αριθμό συμμετοχών.
- Μόλις τρεις μήνες μετά, το Φεβρουάριο 2019, η Επιτροπή Διενέργειας του Διαγωνισμού ολοκλήρωσε την αξιολόγηση των προσφορών. Η αξιολόγηση εγκρίθηκε από τον Υπουργό με ειδική ΚΥΑ στις 22-3-2019.
- Κατά της απόφασης του Υπουργού για την αξιολόγηση των προσφορών ασκήθηκαν, ως συνήθως, προσφυγές και αιτήσεις αναστολής, που έχουν ήδη απορριφθεί. Συνεπώς, σήμερα ο κατάλογος των προεπιλεγέντων εταιρειών είναι οριστικός και δεν υπάρχει νομικό κώλυμα για την έναρξη της β΄ φάσης του διαγωνισμού.
- Σ’ αυτό το χρονικό σημείο ανακοίνωσε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ ότι θα κάνει χρήση του δικαιώματος προαίρεσης και ότι, έτσι, θα συμπεριληφθεί δεσμευτικά στο διαγωνισμό και το τμήμα Χανιά-Κίσσαμος.
- Προκηρύχθηκε παράλληλα και δεύτερος διεθνής διαγωνισμός για την ανάθεση του τμήματος Χερσόνησος- Νεάπολη με ΣΔΙΤ. Και για τον διαγωνισμό αυτόν ισχύουν όλα τα παραπάνω, συνεπώς δεν υπάρχει ούτε εδώ νομικό κώλυμα για την έναρξη της β΄ φάσης του διαγωνισμού.
- Προχώρησαν μέχρι την τελική φάση οι διαδικασίες ανάθεσης συμβάσεων τεχνικού, χρηματοοικονομικού και νομικού συμβούλων.
- Προχώρησαν οι διαδικασίες μελετητικής ωρίμανσης (απαλλοτριώσεις, κλπ) για το τμήμα Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος.
Από τα παραπάνω γίνεται ολοφάνερο ότι στα 4 χρόνια της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ ο ΒΟΑΚ προχώρησε με συγκριμένα βήματα όσο δεν είχε προχωρήσει επί 40 χρόνια. Η κυβέρνηση της ΝΔ ανεύθυνα καθυστέρησε τις διαδικασίες για τον ΒΟΑΚ για 2 έτη μιλώντας για «γονατογραφήματα ή μολυβιές στο χάρτη» του ΣΥΡΙΖΑ, καταλήγοντας σε μια λύση που η βασική διαφορά της είναι τα διόδια και το έλλειμα διαβούλευσης με τις τοπικές κοινωνίες.
Το 2019 οι ώριμες προωθημένες αναγνωριστικές μελέτες ήταν έτοιμες να έρθουν για διαβούλευση με την αυτοδιοίκηση, τις τοπικές κοινωνίες και το Τεχνικό Επιμελητήριο από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, πριν οριστικοποιηθεί η χάραξη και κατατεθεί για ΜΠΕ, αλλά αυτό δεν πρόλαβε να συμβεί λόγω των εκλογών του Ιουλίου 2019.
Ενώ στην Π.Ε. Ρεθύμνου πολίτες καταθέτουν ενστάσεις ως προς την χάραξη του ΒΟΑΚ τόσο στα ανατολικά (από τον κόμβο Αμαρίου έως την περιοχή Λατζιμά), όσο και δυτικά (από την περιοχή Δράμια ως το Γεράνι), η απάντηση των εκπροσώπων του Υπουργείου Μεταφορών είναι ότι μόνο μικρές τοπικές παρεμβάσεις μπορούν να συζητηθούν και όχι η χάραξη.
Επειδή αυτό το τεράστιας αναπτυξιακής σημασίας, αλλά και από πλευράς Δημόσιας Υγείας, έργο για όλη την Περιφέρεια Κρήτης, είναι απαραίτητο να προχωρήσει.
Επειδή έχουν εκφραστεί σοβαρές και τεκμηριωμένες ενστάσεις από πολίτες περιοχών της Π.Ε. Ρεθύμνου για την επιλεγείσα χάραξη.
Επειδή η διαβούλευση με τις τοπικές κοινωνίες είναι απαραίτητη για να διορθωθούν λάθη στην χάραξη του ΒΟΑΚ και να διασφαλιστεί η κοινωνική συναίνεση για την ολοκλήρωση του έργου.
Ερωτάται ο αρμόδιος κ. Υπουργός:
- Προτίθεται να οργανώσει ουσιαστική διαβούλευση για την αναζήτηση της βέλτιστης και κοινωνικά αποδεκτής χάραξης στις περιοχές που οι τοπικές κοινωνίες έχουν εκφράσει αντιρρήσεις;
- Ποιες πρωτοβουλίες θα πάρει το Υπουργείο Υποδομών για την ενεργό συμμετοχή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Α’ και Β’ βαθμού), των επαγγελματικών-κοινωνικών φορέων και των κατοίκων αυτών των περιοχών, σε μια ανοικτή και παραγωγική συζήτηση για τη χάραξη του ΒΟΑΚ στην Π.Ε. Ρεθύμνου;
Ο ερωτών βουλευτής
Ξανθός Ανδρέας