Ερώτηση στη Βουλή κατέθεσαν σήμερα ο βουλευτής Ηρακλείου του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Ηγουμενίδης και η τομεάρχης Πολιτισμού και βουλευτής Αχαΐας του ΣΥΡΙΖΑ Σία Αναγνωστοπούλου σχετικά με τα ερωτηματικά που προκύπτουν για τη στάση του Υπουργείου Πολιτισμού από τον Σεπτέμβριο του 2019 για το ζήτημα του 3ου κλεμμένου πίνακα από την Εθνική Πινακοθήκη όταν τότε εντοπίστηκαν για πρώτη φορά ίχνη του κλεμμένου πίνακα, δηλαδή του θρησκευτικού σχεδίου σε χαρτί που τιτλοφορείται «Ο Άγιος Diego de Alcala σε έκσταση με την Αγία Τριάδα και Σύμβολα του Πάθους» και που φιλοτέχνησε ο Γουλιέλμο Κάτσια -γνωστός με το ψευδώνυμο Moncalvo- στις αρχές του 17ου αιώνα.
Όπως τονίζουν οι 2 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, έχει γίνει γνωστό ήδη από δημοσίευμα του Νοεμβρίου του 2020, ότι η ιστορικός τέχνης Serena D’Italia εντόπισε τον Σεπτέμβριο του 2019, το έργο του Moncalvo σε ηλεκτρονικό κατάλογο γνωστού οίκου δημοπρασιών με έδρα τη Φλωρεντία. «Για το θέμα ενημερώθηκε άμεσα η ηγεσία του Υπουργείου Πολιτισμού καθώς και η Διεύθυνση Τεκμηρίωσης και Προστασίας Πολιτιστικών Αγαθών του Υπουργείου. Την ίδια περίοδο η τελευταία σε συνεργασία με την Εθνική Πινακοθήκη διαβεβαίωνε πως προχώρησε άμεσα σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες μέσω των αρμοδίων αστυνομικών αρχών (Interpol) προκειμένου να επιτευχθεί η πλήρης τεκμηρίωση του έργου».
Ωστόσο, όπως αναφέρεται, ο εν λόγω πίνακας-σχέδιο μετά τον εντοπισμό του από τη Serena D’Italia, κατέβηκε από τον ηλεκτρονικό κατάλογο του οίκου δημοπρασιών, και όπως επισημαίνουν οι βουλευτές, παρά τις προτάσεις που διατυπώθηκαν προς το ΔΣ της Εθνικής Πινακοθήκης για να αποσταλεί ειδικός με στόχο να εξετάσει από κοντά το έργο, «για άγνωστο λόγο το ΔΣ δεν έκρινε εκείνη την περίοδο απαραίτητο να αποσταλεί από πλευράς της χώρας ή της Εθνικής Πινακοθήκης ειδικός ως θα όφειλε».
Ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί Πολιτισμού και Προστασίας του Πολίτη:
- Σε ποιες ενέργειες προχώρησαν τα 2 Υπουργεία το επίμαχο διάστημα του 2019 όταν επισημάνθηκε η ομοιότητα του κλεμμένου πίνακα με τον πίνακα που αναρτήθηκε σε κατάλογο ξένου οίκου δημοπρασιών;
- Για ποιο λόγο δεν κρίθηκε απαραίτητο να αποσταλεί άμεσα ειδικός να εξετάσει το ζήτημα και το σοβαρό ενδεχόμενο ταύτισης του κλεμμένου πίνακα με τον πίνακα που εμφανιζόταν στον κατάλογο δημοπρασιών;
- Σε ποια συμπεράσματα κατέληξε η αρμόδια Διεύθυνση του Υπουργείου Πολιτισμού όταν δήλωνε δημοσίως ότι προχώρησε άμεσα σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες μέσω των αρμοδίων αστυνομικών αρχών προκειμένου να επιτευχθεί η πλήρης τεκμηρίωση του έργου;
- Σε ποιες ενέργειες προέβησαν τα 2 Υπουργεία όταν έγινε γνωστό ότι ο εν λόγω πίνακας αποσύρθηκε από τον ηλεκτρονικό κατάλογο μετά τις επισημάνσεις που διατυπώθηκαν και έφθασαν στα αρμόδια Υπουργεία και τις αντίστοιχες Διευθύνσεις, συμπεριλαμβανομένου και του ΔΣ της Εθνικής Πινακοθήκης;
Το πλήρες κείμενο της ερώτησης
«Ποια η στάση του Υπουργείου Πολιτισμού όταν το 2019 εμφανίστηκαν τα ίχνη του κλεμμένου σχεδίου του Moncalvo;»
Αναφορικά με το θέμα της κλοπής των 3 περίφημων πινάκων της Εθνικής Πινακοθήκης, ερωτηματικά προκαλεί η πορεία της κλοπής σχετικά με τον 3ο πίνακα που μέχρι σήμερα δεν έχει εντοπιστεί, δηλαδή το θρησκευτικό σχέδιο σε χαρτί που τιτλοφορείται «Ο Άγιος Diego de Alcala σε έκσταση με την Αγία Τριάδα και Σύμβολα του Πάθους» και που φιλοτέχνησε ο Γουλιέλμο Κάτσια -γνωστός με το ψευδώνυμο Moncalvo- στις αρχές του 17ου αιώνα.
Όπως έχει γίνει γνωστό ήδη από δημοσίευμα του Νοεμβρίου του 2020, η ιστορικός τέχνης Serena D’Italia εντόπισε τον Σεπτέμβριο του 2019, το έργο του Guglielmo Caccia (Moncalvo) σε ηλεκτρονικό κατάλογο γνωστού οίκου δημοπρασιών με έδρα τη Φλωρεντία. Για το θέμα ενημερώθηκε άμεσα η ηγεσία του Υπουργείου Πολιτισμού καθώς και η Διεύθυνση Τεκμηρίωσης και Προστασίας Πολιτιστικών Αγαθών του Υπουργείου. Την ίδια περίοδο η τελευταία σε συνεργασία με την Εθνική Πινακοθήκη διαβεβαίωνε πως προχώρησε άμεσα σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες μέσω των αρμοδίων αστυνομικών αρχών (Interpol) προκειμένου να επιτευχθεί η πλήρης τεκμηρίωση του έργου. Ωστόσο, ο εν λόγω πίνακας-σχέδιο μετά τον εντοπισμό του από τη Serena D’Italia, κατέβηκε από τον ηλεκτρονικό κατάλογο του οίκου δημοπρασιών. Επισημαίνεται μάλιστα ότι παρά τις προτάσεις που διατυπώθηκαν προς το ΔΣ της Εθνικής Πινακοθήκης για να αποσταλεί ειδικός με στόχο να εξετάσει από κοντά το έργο, για άγνωστο λόγο το ΔΣ δεν έκρινε εκείνη την περίοδο απαραίτητο να αποσταλεί από πλευράς της χώρας ή της Εθνικής Πινακοθήκης ειδικός ως θα όφειλε.
Επειδή η προστασία των έργων τέχνης δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται με όρους επικοινωνιακούς
Επειδή ακόμη και σήμερα προκαλεί έντονα ερωτηματικά η στάση των αρμοδίων για την επίμαχη περίοδο όταν δηλαδή υπήρξαν σοβαρές ενδείξεις που μπορούσαν να οδηγήσουν έγκαιρα στον εντοπισμό του κλεμμένου πίνακα.
Ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:
- Σε ποιες ενέργειες προχώρησαν τα 2 Υπουργεία το επίμαχο διάστημα του 2019 όταν επισημάνθηκε η ομοιότητα του κλεμμένου πίνακα με τον πίνακα που αναρτήθηκε σε κατάλογο ξένου οίκου δημοπρασιών;
- Για ποιο λόγο δεν κρίθηκε απαραίτητο να αποσταλεί άμεσα ειδικός να εξετάσει το ζήτημα και το σοβαρό ενδεχόμενο ταύτισης του κλεμμένου πίνακα με τον πίνακα που εμφανιζόταν στον κατάλογο δημοπρασιών;
- Σε ποια συμπεράσματα κατέληξε η αρμόδια Διεύθυνση του Υπουργείου Πολιτισμού όταν δήλωνε δημοσίως ότι προχώρησε άμεσα σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες μέσω των αρμοδίων αστυνομικών αρχών προκειμένου να επιτευχθεί η πλήρης τεκμηρίωση του έργου;
- Σε ποιες ενέργειες προέβησαν τα 2 Υπουργεία όταν έγινε γνωστό ότι ο εν λόγω πίνακας αποσύρθηκε από τον ηλεκτρονικό κατάλογο μετά τις επισημάνσεις που διατυπώθηκαν και έφθασαν στα αρμόδια Υπουργεία και τις αντίστοιχες Διευθύνσεις, συμπεριλαμβανομένου και του ΔΣ της Εθνικής Πινακοθήκης;
Οι ερωτώντες βουλευτές
Ηγουμενίδης Νίκος
Αναγνωστοπούλου Σία