Το ΚΕΣΑΝ για την Παγκόσμια Ημέρα κατά των Ναρκωτικών και της Παράνομης Διακίνησής τους:
Η Παγκόσμια Ημέρα κατά των Ναρκωτικών μας βρίσκει και φέτος στην ίδια δύσκολη συνθήκη της πανδημία Covid-19 και επιπλέον περισσότερο κουρασμένους και κάποιους συνανθρώπους μας εξαντλημένους οικονομικά αλλά και ψυχολογικά από το άγχος, την ανασφάλεια, τους πρωτόγνωρους περιορισμούς …
Η διαχείριση της πανδημίας ανάδειξε και διόγκωσε όλα τα προϋπάρχοντα ψυχοκοινωνικά προβλήματα. Επίσης, όλα τα αίτια στα οποία αναφερόμασταν σχετικά με τη χρήση και την κατάχρηση εξαρτησιογόνων ουσιών αυξήθηκαν σε ένταση και προστέθηκαν νέα.
Ταυτόχρονα, η παραγωγή και η διακίνηση ναρκωτικών προσαρμόστηκε πολύ γρήγορα στους πανδημικούς περιορισμούς, ενώ οι ομάδες οργανωμένου εγκλήματος, ακόμα και κατά τη διάρκεια της πανδημίας, παρέμειναν και παραμένουν ενεργές και ευέλικτες τόσο ως προς τις μεθόδους διακίνησης όσο και ως προς τις μεθόδους απόκρυψης των ουσιών.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιεύθηκαν από το Ε.Κ.ΤΕ.Π.Ν (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης και Πληροφόρησης για τα Ναρκωτικά) στην «Ετήσια Έκθεση για την κατάσταση του προβλήματος των ναρκωτικών και οινοπνευματωδών ποτών στην Ελλάδα», η χρήση και η διακίνηση ουσιών μειώθηκε στην αρχή της πανδημίας, ενώ κατά τη διάρκεια του δεύτερου και τρίτου κύματος αυξήθηκε ραγδαία η χρήση του αλκοόλ καθώς και η ατομική χρήση άλλων ουσιών.
Όμως, όταν μιλάμε για την εξάρτηση, εκτός από την κατάχρηση ουσιών αναφερόμαστε και σε άλλες συμπεριφορές όπως η εξάρτηση από το διαδίκτυο. Τα αποτυπώματα της υπερβολικής έκθεσης των παιδιών και των εφήβων στο διαδίκτυο κατά τη διάρκεια της πανδημίας τώρα αρχίζουν να διακρίνονται.
Είναι φανερό πως ο ρόλος της πρόληψης -των Κέντρων Πρόληψης- είναι αυξημένος και ιδιαίτερα σημαντικός αυτήν τη δύσκολη περίοδο. Η Ευρωπαϊκή Έκθεση για τα ναρκωτικά του 2021 καταδεικνύει ότι το θέμα των εξαρτήσεων, μέσα σε συνθήκες πανδημίας και επακόλουθης υγειονομικής, οικονομικής και κοινωνικοπολιτισμικής κρίσης, παραμένει ζωντανό και, πιθανότατα, ιδιαίτερα ενισχυμένο.
Από την αρχή της πανδημίας, στο ΚΕΣΑΝ θεωρήσαμε πως είχαμε χρέος με κάθε τρόπο, με κάθε μέσο να συνεχίσουμε να βρισκόμαστε δίπλα στην κοινότητά μας: στους εκπαιδευτικούς, τους γονείς, τους μαθητές, τους νέους, τους συνεργάτες μας… Θεωρήσαμε πως έπρεπε να κρατάμε «ζωντανή» την επαφή, την επικοινωνία, την ανταλλαγή, το μοίρασμα, τη σύνδεση. Γιατί αυτή η «σύνδεση» πιστεύουμε πως θα μας βοηθήσει να τα καταφέρουμε στα δύσκολα και να συνεχίσουμε…
Σ΄ αυτό το ταξίδι (κατά των εξαρτήσεων) που τόσο καλά γνωρίζουμε τη δύσκολη διαδρομή του οι άνθρωποι της πρόληψης αλλά και της θεραπείας, χρειάζεται η συνεργασία, η διευκόλυνση και η συνδρομή των ανθρώπων της εξουσίας που λαμβάνουν τις αποφάσεις για θεσμικές αλλαγές σ’ αυτή την κρίσιμη καμπή. Γιατί κάθε αλλαγή όσο αναγκαία κι αν είναι, για να είναι στη σωστή κατεύθυνση και να πετύχει χρειάζεται συνεννόηση, διάλογος, να «ακούγονται» με σεβασμό οι έχοντες εμπειρία και γνώση του θέματος και να υπάρχει αβίαστη συμφωνία.
Μέσα σ’ αυτό το πλαίσιο στο ΚΕΣΑΝ – Κέντρο Πρόληψης Ηρακλείου, όπως κάθε χρόνο, στις 26 Ιουνίου – με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα κατά των Ναρκωτικών, δημοσιοποιούμε τον ετήσιο απολογισμό των δράσεών μας και με αυτή την ευκαιρία ευχαριστούμε θερμά όλους τους συνεργάτες και συνοδοιπόρους μας.
Συνοπτικός Απολογισμός δράσεων ΚΕΣΑΝ – Κέντρου Πρόληψης Ηρακλείου
(Ιούνιος 2020 – Ιούνιος 2021)
1. Επιμόρφωση Γονέων Μαθητών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
– Ένα Διαδικτυακό Διαδραστικό Εργαστήριο (11 γονείς).
Θέμα: “Διαχείριση άγχους κατά την περίοδο των Πανελλήνιων εξετάσεων. Πώς οι γονείς μπορούν να προσφέρουν ψυχοσυναισθηματική στήριξη στα παιδιά τους”.
2. Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
(67 εκπαιδευτικοί)
– Μια Διαδικτυακή Διαδραστική Ομάδα Νηπιαγωγών.
– Μια Διαδικτυακή Διαδραστική Ομάδα Καθηγητών.
– Συμμετοχή στο Διαδικτυακό Επιμορφωτικό Σεμινάριο Ανατροφοδότησης, στο πλαίσιο του Εκπαιδευτικού – Διεπιστημονικού Προγράμματος Μετάβασης για τα διδακτικά Αντικείμενα, με κεντρικό θέμα: “Μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο, σε συνεργασία με εκπαιδευτικούς, Συντονιστές/ Συντονίστριες Εκπαιδευτικού Έργου και υποστηρικτικές Δομές Εκπαίδευσης – Διδακτικές και παιδαγωγικές Παρεμβάσεις“.
Θέματα: “Ενδυνάμωση του ρόλου του νηπιαγωγού και διαχείριση της σχέσης με τους γονείς”. “Στα χρόνια της εφηβείας”. “Προετοιμάζοντας το ταξίδι της Μετάβασης σε γνώριμα και άγνωστα τοπία: Η βαλίτσα μου”.
3. Εκπαίδευση Μαθητών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
(231 μαθητές)
– Δέκα Διαδικτυακές Διαδραστικές Συναντήσεις σε Μαθητές Β’ και Γ’ Λυκείου.
– Ένα Διαδικτυακό Διαδραστικό Σεμινάριο.
– Συμμετοχή στην Εικονική Κοινωνική Επιχείρηση – Καινοτόμα Ηλεκτρονική Πλατφόρμα “StandbyMe” μαθητών και εκπαιδευτικών του Γενικού Λυκείου Επισκοπής, που παρέχει δωρεάν ψυχολογική στήριξη σε εφήβους νέους σε ζητήματα άγχους, ενδοοικογενειακής βίας, εξαρτήσεων/εθισμού και κατάθλιψης (https://standby-me.weebly.com).
Θέματα: “Διαχείριση άγχους πανελλαδικών εξετάσεων εν μέσω πανδημίας”. “Διαχείριση άγχους εν μέσω πανδημίας”. “Αλλαγές, σχέσεις, αξίες”. “Πρόληψη των Εξαρτήσεων” .
4. Τριτοβάθμια Εκπαίδευση
(88 φοιτητές)
– Μια Διαδικτυακή Διαδραστική Ενημερωτική Συνάντηση σε Φοιτητές Κοινωνικής Εργασίας για την πρόληψη των εξαρτήσεων, στο πλαίσιο του μαθήματος “Κοινωνική Πολιτική για ευάλωτες ομάδες”.
– Εκπαίδευση μίας σπουδάστριας Κοινωνικής Εργασίας, στο πλαίσιο της πρακτική της άσκησης.
5. Δικτύωση με Κοινότητα – Φορείς
– Τέσσερις Διαδικτυακές Διαδραστικές Ομάδες Νέων (36 νέοι).
– Δημιουργικές Κοινότητες στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση (25 μαθητές).
– Πρόγραμμα ενδυνάμωσης της σχολικής ζωής στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (22 μαθητές, 4 εκπαιδευτικοί).
– Μια Ενημερωτική Συνάντηση σε Επαγγελματίες Υγείας (10 άτομα).
– Μια Διαδικτυακή Εκπαιδευτική Ημερίδα σε Επαγγελματίες Υγείας (27 άτομα).
– Συμμετοχή στην Επιστημονική και στην Οργανωτική Επιτροπή των προγραμμάτων: “Πρόληψη και Διαχείριση της Χρήσης Καπνού στα Σχολεία” και “Παρεμβάσεις Πρόληψης: Αλκοόλ και Νέοι”, που συντονίζει η 7η Υγειονομική Περιφέρεια Κρήτης, με στόχο τη διοργάνωση εκπαιδευτικού σεμιναρίου, μέσω διαδικτυακής πλατφόρμας, για τους Επαγγελματίες Υγείας όλων των Υγειονομικών Περιφερειών της Ελλάδας, που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον να υλοποιήσουν παρεμβάσεις πρόληψης της χρήσης αλκοόλ στο μαθητικό πληθυσμό της χώρας.
– Συμμετοχή στην Επιστημονική Επιτροπή “Ηράκλειο, η πόλη που μαθαίνει”.
Θέματα: “Ψυχική ενδυνάμωση νέων 18-30 ετών”. “Ενδυνάμωση της σχολικής ζωής μέσω της παρεμβατικής Τέχνης και της συμμετοχικής δράσης“. “Διαδρομές μέσα από την τέχνη και την συνύπαρξη. Ένα πρόγραμμα ενδυνάμωσης της σχολικής ζωής μέσω της συμμετοχικής τέχνης”. “Καλλιεργώ και ΖΩγραφίΖΩ: το ταξίδι μιας ελπίδας που ριζώνει και απλώνει τα κλαδιά της στον κόσμο”. “Ενημέρωση για την πρόληψη των εξαρτήσεων”, Πρόληψη του Καπνίσματος στο Σχολείο: “Κάπνισμα: Όχι Εμείς!”.
6. Παρεμβάσεις σε ΜΜΕ / Κοινωνικά Δίκτυα
– Δύο φορές παρουσίαση των δράσεων του ΚΕΣΑΝ – Κέντρου Πρόληψης στην εκπομπή “Καλό Μεσημέρι”, του Κρήτη TV.
– Δημιουργία – ενημέρωση πλατφόρμας “Κε-σαν …στο σπίτι σου!”, με προτάσεις έγκυρης και έγκαιρης ενημέρωσης για τον Covid-19, υποστήριξης, επικοινωνίας, διασύνδεσης, αλλά και δημιουργικής αξιοποίησης του ελεύθερου χρόνου για όλες αυτές τις ημέρες που μένουμε σπίτι και για τις ανάγκες που φέρει η πανδημία (https://kesanstospitisou.wordpress.com/).
7. Πανελλήνιο Δίκτυο Φορέων Πρόληψης της Εξάρτησης
– Συμμετοχή σε δώδεκα συναντήσεις της οκταμελούς Συντονιστικής Επιτροπής.
– Συμμετοχή σε δύο Διαδικτυακές Ολομέλειες.
– Διοργάνωση δύο Εκπαιδευτικών Σεμιναρίων στη χρήση του εργαλείου Zoom Meeting, για Στελέχη Πρόληψης Φορέων – Μελών του Δικτύου.
– Κοινωνική Δικτύωση: Διαχείριση – ενημέρωση: Ιστολογίου, Πλατφόρμας Wiki, και Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης (Facebook, Youtube).
8. Ατομικά ραντεβού:
Σε θέματα που αφορούν την πρόληψη της εξάρτησης από νόμιμες και παράνομες ουσίες (καπνός, αλκοόλ, ναρκωτικά) και συμπεριφορές (διαδίκτυο) και ζητήματα διαχείρισης συναισθημάτων, σχέσεων, επικοινωνίας (7 άτομα).
9. Πενταετής Προγραμματισμός Δράσεων ΚΕΣΑΝ – Κέντρο Πρόληψης (2020-2025)
Σύνταξη και κατάθεση στον Τομέα Πρόληψης του ΟΚΑΝΑ του Πενταετούς Προγράμματος Πρόληψης του ΚΕΣΑΝ – Κέντρου Πρόληψης, σύμφωνα με τις Ευρωπαϊκές Προδιαγραφές ποιότητας στην Πρόληψη της Χρήσης Ουσιών (ΕυΠρο).
Συνεργασίες με Φορείς της Τοπικής Κοινότητας
– 7η Υγειονομική Περιφέρεια Κρήτης
– Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο, Σχολή Επιστημών Υγείας, Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας
– Δήμος Ηρακλείου – Αντιδημαρχία Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Νέας Γενιάς
– ΚΕΘΕΑ “Αριάδνη”
– Αλκοολογικό Ιατρείο ΠΑΓΝΗ
– Σύλλογος Στήριξης Εξαρτημένων από το Αλκοόλ “Επιστροφή”
– Κοινωνική Υπηρεσία ΠαΓΝΗ
– Ψυχιατρική Υπηρεσία ΠαΓΝΗ
– Κοινοτικό Κέντρο Ψυχικής Υγείας Παιδιών και Εφήβων Ηρακλείου (πρώην Ιατροπαιδαγωγικό Κέντρο Ηρακλείου)
– Υπεύθυνη του Γραφείου Σχολικών Δραστηριοτήτων της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κρήτης
– Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου της 3ης Ενότητας Κρήτης ΠΕ60
– Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου Φιλολόγων
– Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου ΠΕ70
– Γυμνάσια Καστελλίου, Θραψανού, Αρκαλοχωρίου
– Σύλλογοι Διδασκόντων και τους Σύλλογοι Γονέων και Κηδεμόνων των 36ου και 52ου Δημοτικών Σχολείων Ηρακλείου
– “The Tipping Point in Education (TTP)” (εγκεκριμένο πρόγραμμα από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο)
Η Επιστημονική Ομάδα του ΚΕΣΑΝ – Κέντρου Πρόληψης
Ειρήνη Στρατάκη, Επιστημονικά Υπεύθυνη, MSc
Σοφία Περακάκη, Στέλεχος Πρόληψης, Κοινωνική Λειτουργός, MEd