Του δίνονται δέκα επιπλέον χώροι, με την απευθείας αδειοδότηση του ΥΠΠΟ, χωρίς να υποβληθεί το αίτημά του έστω για τυπικούς λόγους στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο
Όχι έναν, όχι δύο, αλλά δέκα επιπλέον αρχαιολογικούς χώρους, μνημεία και μουσεία ζήτησε και πήρε ο Οίκος Dior για βιντεοσκοπήσεις και φωτογραφήσεις, παρακάμπτοντας το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του NEWS 24/7. Τους: Αρχαιολογικό χώρο της Ελευσίνας (14/6) που εμπίπτει στην Εφορεία Αρχαιοτήτων Δυτικής Αττικής. Ανάκτορο της Κνωσού και Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου (13/6) που εμπίπτουν στην Εφορεία Αρχαιοτήτων του Ηρακλείου. Μουσείο της Θήρας και Ακρωτήρι της Σαντορίνης (13/6) που εμπίπτουν στην Εφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων. Αρχαιολογικό Χώρο Δελφών και Μουσείο Δελφών (14/6) που εμπίπτουν στην Εφορεία Αρχαιοτήτων Φωκίδος. Πλατεία Μοναστηρακίου και Flea Market που εμπίπτει στην Εφορεία Βυζαντινών Μνημείων Πόλης Αθηνών (16/6). Και τέλος Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης (15/6). Και τους πήρε αφού το σχετικό αίτημα της εταιρείας που εκπροσωπεί τον Οίκο στάλθηκε απευθείας στο Υπουργείο Πολιτισμού και τη Γενική Διεύθυνση Αρχαιοτήτων, χωρίς να υποβληθεί έστω για τυπικούς λόγους στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο.
Δείτε επίσης: Το ΚΑΣ έδωσε άδεια στον οίκο Dior για φωτογράφιση σε πλήθος αρχαίων μνημείων
Η Μαρέβα του Μητσοτάκη πίσω από την απρέπεια του οίκου Dior στην Ακρόπολη
Αποτέλεσμα; Η φωτογράφιση και βιντεοσκόπηση σ΄αυτούς τους χώρους αλλά και σε όσους είχε αρχικώς συμφωνηθεί, δηλαδή σε Ακρόπολη, Ηρώδειο, Αρχαία Αγορά, Ναό του Ποσειδώνα στο Σούνιο και αρχαία Νεμέα (σ΄αυτή την περίπτωση και με την θετική γνωμοδότηση του ΚΑΣ) καθώς και η επίδειξη μόδας «Cruise 2022» που θα γίνει με εορταστικούς όρους στην λαμπερή εκδήλωση στο Καλλιμάρμαρο, τείνει να υποκαταστήσει υπέρ ενός ιδιωτικού φορέα ό,τι θα έκανε υπό κανονικές συνθήκες ένα Υπουργείο Τουρισμού κι ένα Υπουργείο Πολιτισμού: μία σχεδόν πλήρη διαφημιστική εκστρατεία των σημαντικότερων μνημείων και μουσείων της Ελλάδας!
Κι όλα αυτά θα κοστίσουν στον ιστορικό οίκο μόδας ένα αστείο ποσόν για ένα τέτοιο brand, μάλιστα, που καλείται να καταβάλλει μόνο τα τέλη για τη χρήση των μνημείων και το αντίτιμο των εισιτηρίων για όσες ημέρες παραμένουν οι χώροι κλειστοί, στέλνοντας το μήνυμα ότι η χώρα επιτρέπει έναντι πινακίου φακής. τη χρήση των μνημείων της, συμπεριλαμβανομένου και του κορυφαίου (Ακρόπολη) αλλά και όσων άλλων παραχωρούνται.
Το αίτημα για τη χορήγηση άδειας κινηματογράφησης και βιντεοσκόπησης στα 10 επιπλέον μνημεία, μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους στάλθηκε από την ελληνική εταιρεία που έχει αναλάβει την παραγωγή του γιγαντιαίου εγχειρήματος του Οίκου προς τη Γενική Διεύθυνση Αρχαιοτήτων. Ζητούσε τους επιπλέον χώρους «με παρεμβολή προσώπου» (των μοντέλων προφανώς) για «ταινία πολιτιστικού, επιστημονικού, εκπαιδευτικού, ενημερωτικού περιεχομένου»
Για την χρήση όλων των χώρων η αίτηση ανέφερε ότι «το θέμα αφορά στην εισαγωγή και γνωριμία με τις γυναικείες θεότητες της αρχαίας Ελλάδας». Και συνοδευόταν από τη διευκρίνιση ότι η βιντεοσκόπηση αφορά σε «ξενάγηση και συνεντεύξεις στους αρχαιολογικούς χώρους και τα μουσεία βασισμένες στις γυναικείες θεότητες της Αρχαίας Ελλάδας» και ότι το «το editorial film θα διαρκέσει 3 λεπτά και θα δημοσιευτεί στους ιστότοπους Dior Social Networks, Dior.com και Digital Press την εβδομάδα μετά την παράσταση Cruise στην Αθήνα. Δεν έχουν προγραμματιστεί φωτογραφίες. Πρόκειται μόνο για βίντεο».
Τί υλικό όμως θα είναι τελικά αυτό; Με ευχαριστήρια επιστολή της προς την Εφορεία Αρχαιοτήτων Κορινθίας για την παραχώρηση καταρχάς του αρχαιολογικού χώρου της Νεμέας, η εταιρεία παραγωγής ζητά την άδεια να χρησιμοποιήσει τον χώρο αναγκαστικά, «λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών», επιπλέον ημέρες και κάνει λόγο και για «τα στοιχεία ποίησης και της χορογραφίας» που θα πραγματοποιηθεί στις 21 και 22 Ιουνίου. Αλλά προφανώς αυτές είναι λεπτομέρειες που δεν χρειάζεται να γνωρίζουν οι κοινοί θνητοί.
Εντύπωση προκαλεί όμως η τόσο πρόθυμη παραχώρηση καθώς σε άλλες ανάλογες και μάλιστα αμιγώς πολιτιστικές εκδηλώσεις υπήρξαν κατά καιρούς έντονες διαφωνίες. Πιο πρόσφατο και χαρακτηριστικό παράδειγμα η περίπτωση της παρουσίας στις 6 Ιουνίου στο αρχαίο θέατρο των Δελφών του Θεόδωρου Κουρεντζή, της ορχήστρας του musicAeterna και της σπουδαίας Γερμανίδας χορογράφου Σάσα Βαλτς για την ερμηνεία της Έβδομης Συμφωνίας του Μπετόβεν στο πλαίσιο της πανευρωπαϊκής γιορτής «Η Ευρώπη γιορτάζει τον Beethoven». Η εκτέλεση της, εμπνευσμένης ειδικά για την εκδήλωση, χορογραφίας της Σάσα Βαλτς από τους χορευτές της κινδύνεψε να μη γίνει καθώς η Εφορεία Αρχαιοτήτων Φωκίδας είχε σύμφωνα με έγκυρες πηγές ενστάσεις μέχρι την τελευταία στιγμή.
Και κάτι ακόμα. Η χρήση των μνημείων από το Dior με κατά το δοκούν αλλαγές ημερομηνιών λόγω των κακών καιρικών συνθηκών έχουν προκαλέσει.. σοβαρά παράπλευρα ζητήματα. Στο Ηρώδειο όπου δεν έχει ολοκληρωθεί η φωτογράφιση και κινηματογράφηση του Dior, έχει δημιουργηθεί πρόβλημα με τις πρόβες και κυρίως με την μεγάλη γενική πρόβα της Φιλαρμόνια Ορχήστρας Αθηνών ενόψει τη συναυλίας της υπό τον Βύρωνα Φιδετζή στις 19 Ιουνίου. Με λίγα λόγια η Φιλαρμόνια καλείται να προσαρμοστεί στα δεδομένα της φωτογράφισης του Οίκου και όχι η εταιρεία παραγωγής στα δεδομένα του προγράμματος του Φεστιβάλ.
Αυτός είναι κι ο λόγος της διαφωνίας μας με την κυβερνητική αντιμετώπιση του συνολικού αιτήματος του Οίκου Dior. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι πρόκειται για ένα ιστορικό όνομα στο χώρο της Μόδας και γιατί όχι και της προσέγγισής της δια της τέχνης. Όμως πουθενά στον κόσμο δεν θα του παραχωρούσαν γη και ύδωρ και…Ακρόπολη χωρίς κανόνες, όρια και ένα χρηματικό ποσό ανάλογο του αιτήματος. Απομένει να δούμε πώς θα χειριστεί εφεξής το ΥΠΠΟ και το ΚΑΣ τα χιλιάδες ανάλογα αιτήματα εταιρειών με ανάλογα ισχυρά brand names που όταν πληροφορηθούν το ελάχιστο κόστος της χρήσης των ελληνικών μνημείων και τη «χαλαρότητα» ως προς τους όρους, θα σπεύσουν να υποβάλλουν ανάλογα αιτήματα.