ΕΚΠΑ: Η πρώτη τυφλή απόφοιτος του Μαθηματικού εδώ και 40 χρόνια

Αποδεικνύοντας πως το πείσμα, η επιμονή και η προσήλωση στο στόχο ξεπερνούν και τα μεγαλύτερα εμπόδια

Αποφοίτησε η Ανδριάννα Σαμοΐλη από το τμήμα Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Αθηνών. Πρόκειται για την πρώτη τυφλή απόφοιτο του τμήματος μετά από 40 χρόνια, αποδεικνύοντας πως το πείσμα, η επιμονή και η προσήλωση στο στόχο ξεπερνούν και τα μεγαλύτερα εμπόδια.

Η Ανδριάνα αντιμετώπισε επιπλέον δυσκολίες στη φοίτησή της όχι μόνο γιατί δεν βλέπει αλλά και γιατί αποφάσισε να σπουδάσει μαθηματικά, αφού δε υπήρχαν πανεπιστημιακά βιβλία μαθηματικών που να μπορούσε να διαβάσει.11.png

Τα μαθηματικά έχουν την επιπλέον ιδιαιτερότητα ότι αποτελούνται και από ένα τεράστιο πλήθος συμβόλων, τύπων και διαγραμμάτων και έτσι η ίδια με τη βοήθεια εθελοντών που της διάβαζαν τα βιβλία προσπάθησε να τα πληκτρολογήσει στην ειδική γραφομηχανή της, ώστε να μπορέσει να τα μελετήσει αργότερα με την ησυχία της, πράγμα όμως υπερβολικά δύσκολο και χρονοβόρο.

Ο πρόεδρος του τμήματος, καθηγητής κ. Κοντογεώργης, μόλις συνειδητοποίησε τις δυσκολίες της φοιτήτριας του, απευθύνθηκε στον καθηγητή του Πανεπιστημίου Αιγαίου κ.Τσολομύτη, ειδικό του TeX στην Ελλάδα (γλώσσα προγραμματισμού) και τον παρακάλεσε να μετατρέψει το TeX, ώστε να μπορεί να στοιχειοθετεί τα βιβλία των διδασκόντων του τμήματος σε κώδικα Braille με μαθηματικά.

Ο κώδικας Braille (σύστημα γραφής και ανάγνωσης των τυφλών με εφευρέτη τον Λουδοβίκο Louis Braille που είχε τυφλωθεί από μικρός) αναπτύχθηκε για πρώτη φορά το 1824 για τη γαλλική γλώσσα, ενώ η επίσημη καθιέρωση του για την ελληνική γλώσσα έγινε το 1948.

Στο εκπαιδευτικό σύστημα, επειδή εκτός από τα γράμματα και τους αριθμούς υπάρχει και πλήθος ειδικών επιστημονικών συμβόλων, τόσο στα Μαθηματικά, όσο και στις υπόλοιπες Θετικές Επιστήμες, κατά καιρούς αναπτύχθηκαν διάφορα συστήματα αναπαράστασης τέτοιων συμβόλων κατά Braille, τα οποία όμως αναθεωρήθηκαν πολλές φορές, μόλις διαπιστωνόταν ότι δεν κάλυπταν όλες τις περιπτώσεις και τις ανάγκες των χρηστών.

Πολλές χώρες, έχοντας ως βάση τη γραφή Braille που υπάρχει στη γλώσσα τους, δημιούργησαν δικά τους συστήματα αντιστοίχησης μαθηματικών συμβόλων, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει κάποιος διεθνής ενιαίος τρόπος αντιστοίχισης.

ΣτηνΕυρώπη αρκετές χώρες έχουν περισσότερα από ένα συστήματα κωδικοποίησης, άλλες χώρες βρίσκονται στη διαδικασία κατασκευής και μόνο οι χώρες της Βόρειας Αμερικής χρησιμοποιούν ενιαίο σύστημα με την ονομασία Nemeth Code for Mathematics and Science Notation 1972. 

Το σύστημα αυτό αναπτύχθηκε από τον καθηγητή μαθηματικών Abraham Nemeth το 1946 στο πλαίσιο της διδακτορικής του διατριβής και σήμερα διδάσκεται σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης και χρησιμοποιείται ευρέως.

ΣτηνΕλλάδα, παρά τις προσπάθειες που έχουν γίνει, δεν υπάρχει σύστημα μαθηματικών συμβόλων κατά Braille, το οποίο να είναι πλήρες και να καλύπτει όλες της βαθμίδες εκπαίδευσης.

Η σημαντικότερη προσπάθεια είχε γίνει τη δεκαετία του 1990, από τον μαθηματικό Ι.Μενεϊδη, η οποία όμως δεν καλύπτει όλα τα μαθηματικά σύμβολα, όπως πίνακες, ορίζουσες, ακολουθίες κ.α. Ο ίδιος αποφοίτησε το 1960 και μαζί με την κ. Οικονομάκου που αποφοίτησε το 1980 ήταν οι τελευταίοι τυφλοί απόφοιτοι μαθηματικού τμήματος πριν την Ανδριάννα.

Το 1999 το υπουργείο παιδείας ανέθεσε στο Κ.Ε.Α.Τ.(Κέντρο Εκπαίδευσης και Αποκατάστασης Τυφλών) τη διασκευή και μεταγραφή των βιβλίων του δημοτικού σχολείου και χρησιμοποιήθηκε το ελληνικό σύστημα Μενεϊδη, το οποίο χρησιμοποιείται μέχρι και σήμερα στα βιβλία πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Σήμερα η δουλειά του κ. Τσολομύτη και του συνεργάτη του στο Πανεπιστήμιο Πατρών, επίκουρου καθηγητή κ. Παπασαλούρου, άνοιξε τον δρόμο ώστε, σχεδόν όλα τα βιβλία διδασκόντων του μαθηματικού τμήματος του Πανεπιστημίου Αθηνών, να είναι διαθέσιμα με τον κώδικα Braille, ανοίγοντας το δρόμο σε φοιτητές με σοβαρά προβλήματα όρασης να πραγματοποιήσουν το όνειρο τους για πτυχιακές και μεταπτυχιακές σπουδές στα μαθηματικά.

alfavita.gr

Σχετικά Άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

* Το email σας δεν θα εμφανιστεί