Συζητήθηκε η Επίκαιρη Ερώτηση προς τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών
Συζητήθηκε στη Βουλή η Επίκαιρη Ερώτηση που κατέθεσε ο Τομεάρχης Οικονομικών & Ανάπτυξης της Κ.Ο. ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία, Βουλευτής Ηρακλείου, Χάρης Μαμουλάκης προς τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών, ζητώντας απαντήσεις αναφορικά με το πότε επιτέλους θα προχωρήσει η διαδικασία, έτσι ώστε να μπορέσει να ωφεληθεί η τοπική κοινωνία.
Ο Χάρης Μαμουλάκης αναφέρθηκε στο ιστορικό της ιδιωτικοποίησης του ΟΛΗ ΑΕ από την Κυβέρνηση της ΝΔ, υπενθύμισε τις δημόσιες δεσμεύσεις της Κυβέρνησης για ρύθμιση με νομοθετικό τρόπο της μεταβίβασης της χερσαίας ζώνης προς τον Δήμο Ηρακλείου, δέσμευση που μέχρι σήμερα παραμένει χωρίς αντίκρισμα και επεσήμανε: «Έχουμε το εξής παράδοξο και συνάμα οξύμωρο: Μια ολόκληρη ζώνη, μια μεγάλη αρτηρία της πόλης του Ηρακλείου, η λεωφόρος Νεάρχου, να είναι «ορφανή» όσο αναφορά την αρμοδιότητα. Υπάρχει δομικό κενό αρμοδιότητας. Ζητάμε να ξεκαθαρίσει το τοπίο και η χερσαία ζώνη, όπως είχατε δεσμευτεί ως Κυβέρνηση, να έρθει στην κυριότητα του Δήμου Ηρακλείου για να μπορέσει να ενισχύσει το δημόσιο χώρο.».
Αναφερόμενος στο ζήτημα της πώλησης του λιμανιού, ο Χάρης Μαμουλάκης ανέφερε ότι η Κυβέρνηση τη ΝΔ εκποιεί τη δημόσια περιουσία επί πινακίου φακής, λέγοντας: «80 εκατομμύρια ευρώ για τόσο μεγάλο πλήθος υποδομών, κτηρίων, λιμένων, κρηπιδωμάτων μαρίνας, λιμενικών καταφυγίων τρία συν δυο τον αριθμό, όλα αυτά όσο κοστίζει μισό καράβι των Μινωικών Γραμμών. Όλα αυτά, όσο κοστίζουν μόνο οι αποζημιώσεις που καταβάλλονται με δική σας υπαιτιότητα, στον ανάδοχο στον δρόμο Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος. Αυτό και μόνο λέει πάρα πολλά. Το τίμημα είναι ευτελές.».
Απαντώντας ο Υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών Χρήστος Δήμας αναφέρθηκε στα οφέλη που, κατά την Κυβέρνηση, έχει η ιδιωτικοποίηση του λιμανιού του Ηρακλείου και ανέφερε ότι το συγκοινωνιακό έργο της παραλιακής οδού περνάει σύμφωνα με την νομοθεσία στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, γεγονός για το οποίο η Κτηματική Εταιρεία έχει ενημερώσει τόσο την Περιφέρεια Κρήτης, όσο και τον Δήμο Ηρακλείου. Παράλληλα, τόνισε ότι γνωρίζει το πάγιο αίτημα του Δήμου Ηρακλείου για την παραχώρηση της χερσαίας ζώνης και ότι το Υπουργείο εξετάζει το ζήτημα της παραχώρησης έτσι ώστε «το αμέσως επόμενο διάστημα, εφόσον είναι απαραίτητο, να αρθεί με τον προσφορότερο τρόπο κάθε τυχόν αμφιβολία και να μπορεί η χερσαία ζώνη του Ηρακλείου να αξιοποιηθεί κατά τον βέλτιστο τρόπο προς όφελος της κοινωνίας.».
Η σχετική ερώτηση:
Θέμα: «Η ΝΔ για πάνω από δύο χρόνια σχεδιάζει: Τελικώς άφησε τμήμα της χερσαίας ζώνης Ηρακλείου “Ορφανό”».
Η εταιρεία Οργανισμός Λιμένα Ηρακλείου Α.Ε. (Ο.Λ.Η. Α.Ε.) το 2012 μεταφέρθηκε από τη κυβέρνηση της ΝΔ στο ΤΑΙΠΕΔ που το 2021 δημοσίευσε πρόσκληση υποβολής εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την πώληση του πλειοψηφικού ποσοστού 67% του μετοχικού της κεφαλαίου. Το Σεπτέμβριο του 2024 ολοκληρώθηκε η μεταβίβαση του πλειοψηφικού ποσοστού του μετοχικού κεφαλαίου του Ο.Λ.Η έναντι τιμήματος 80 εκατ. ευρώ στην κοινοπραξία που αποτελείται από τις εταιρείες «Grimaldi Euromed S.p.A.» και «Μινωικές Γραμμές Α.Ν.Ε.». Κατόπιν, με το ν.5126 (Α΄115/26.7.2024) κυρώθηκε η από 30.1.2024 Σύμβαση Παραχώρησης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της ΟΛΗ Α.Ε. αναφορικά με τη χρήση και την εκμετάλλευση ορισμένων χώρων και περιουσιακών στοιχείων εντός του Λιμένα Ηρακλείου.
Μείζον ζήτημα το οποίο έχει αποτελέσει αντικείμενο πληθώρας παρεμβάσεων του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ ήδη από το 2020 όταν υπήρξαν τα πρώτα δημοσιεύματα για την κυβερνητική πρόθεση ιδιωτικοποίησης του ΟΛΗ ήταν ο προσδιορισμός των ακριβών ορίων της παραχωρούμενης περιοχής της Χερσαίας Ζώνης του Λιμένος Ηρακλείου. Πάγια θέση μας ήταν ο αποχαρακτηρισμός και o επανακαθορισμός της χερσαίας ζώνης σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο ν.2971/2001 και κατόπιν η απόδοση της αποχαρακτηρισμένης περιοχής συμπεριλαμβανομένων των ακινήτων του πρώην θεατρικού σταθμού και του πρώην ΚΤΕΛ στο Δήμο Ηρακλείου. Τα κυβερνητικά στελέχη διαβεβαίωναν από το 2020 για την ολοκλήρωση της προβλεπόμενης στο ν.2971/2001 διαδικασίας περί τροποποίησης, αποχαρακτηρισμού και επανακαθορισμού της χερσαίας ζώνης που βρίσκονταν στο στάδιο της συλλογής σύμφωνων γνωμών και η κατόπιν εξέταση του ζητήματος της ενδεχόμενης παραχώρησης στο Δήμο Ηρακλείου. Το 2021 με την με αριθμ. 11 απόφαση του Δ.Σ. του ΟΛΗ επανακαθορίστηκε η Χερσαία Ζώνη, ελήφθησαν οι σύμφωνες γνώμες και η έγκριση της Συντονίστριας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Κρήτης (ΦΕΚ Δ’ 547/30.8.2022).
Κατά την κύρωση με το ν.5126 της σύμβασης παραχώρησης στην οποία περιλαμβάνεται στο Παράρτημα 3.3. (α) το σύνολο των χερσαίων χώρων της περιοχής παραχώρησης του Λιμένα Ηρακλείου θα αναμέναμε να έχουν ολοκληρωθεί εκ παραλλήλου, αν όχι σε πρότερο στάδιο, και όλες οι απαιτούμενες ενέργειες προκειμένου για την εφαρμογή της εγκριτικής απόφασης Δ’547/2022 για την παραχώρηση στο Δήμο Ηρακλείου των περιοχών που αποχαρακτηρίστηκαν και δεν περιλαμβάνονται στο ως άνω Παράρτημα. Εντούτοις, ο σχεδιασμός της Ν.Δ δεν ακολούθησε τη λογική αυτή διαδικασία. Έτσι, παρατηρείται το παράδοξο της μετατροπής επί παραδείγματι του παραλιακού δρόμου (Λεωφόρος Νεάρχου) σε ζώνη «ορφανή». Μάλιστα, η διοίκηση του ΟΛΗ γνωστοποιεί εγγράφως ότι δεν αποτελούν πλέον αντικείμενο αρμοδιοτήτων και ευθύνης του η συντήρηση και ασφαλής λειτουργία των εγκαταστάσεων δικτύων φωτισμού, φωτεινής σηματοδότησης, πρασίνου, καθαριότητας και δικτύων όμβριων και αποχέτευσης.
Με δεδομένα τα ανωτέρω και σε συνδυασμό με την επί δύο ετών καθυστέρηση της διαδικασίας παράδοσης της χερσαίας ζώνης στο Δήμο Ηρακλείου που δημιουργεί σοβαρά προβλήματα τα οποία απαιτούν άμεσης αντιμετώπισης προκειμένου για την εύρυθμη λειτουργία της πόλης αλλά και την αποφυγή κάποιου ατυχήματος ως απόρροια του υφιστάμενου διαχειριστικού κενού ερωτάται ο αρμόδιος Κ. Υπουργός:
- Πότε θα ολοκληρωθούν οι απαιτούμενες ενέργειες για τη παραχώρηση στο Δήμο Ηρακλείου της περιοχής που δεν περιλαμβάνεται στην παραχωρημένη στον ΟΛΗ περιοχή της Χερσαίας Ζώνης Ηρακλείου;
- Ποιος θα φέρει την ευθύνη σε περίπτωση ατυχήματος ένεκα του υφιστάμενου διαπιστωμένου διαχειριστικού κενού;