Ο Μανώλης Συντυχάκης, μέλος της Επιτροπής Περιοχής Κρήτης και βουλευτής Ηρακλείου του ΚΚΕ συμμετείχε στην σύσκεψη του Δήμου Ηρακλείου για τον ΒΟΑΚ και έκανε την ακόλουθη παρέμβαση:
«Η παρουσίαση της πρότασης της δημοτικής αρχής από τον Δήμαρχο είχε αρκετά ενδιαφέροντα στοιχεία, που έχουν αξία να μελετηθούν, παρόλο που δεν συμφωνούμε σε κρίσιμα σημεία της πρότασης. Σε κάθε περίπτωση, ως Κόμμα θα την αξιολογήσουμε και θα προβούμε και σε αντίστοιχες κοινοβουλευτικές παρεμβάσεις.
Το βασικό πολιτικό ζήτημα που δεν το αγγίζει η πρόταση της δημοτικής αρχής με το πρόσχημα να μην κατηγορηθεί από την κυβέρνηση για μαξιμαλιστικές και ανέφικτες προτάσεις, είναι ότι πρόκειται για έναν ιδιωτικό δρόμο από την κατασκευή μέχρι τη λειτουργία και συντήρησή του, που κινείται στη λογική κόστους – οφέλους. Διότι αν πράγματι το κριτήρια ήταν η κάλυψη των ασφαλών μετακινήσεων των κατοίκων και των τουριστών και όχι το κέρδος των παραχωρησιούχων, ή οι «δημοσιονομικές αντοχές της οικονομίας» όπως μας υπενθυμίζει κάθε λίγο και λιγάκι, τότε το κόστος κατασκευής δεν θα πρέπει να αποτελεί εμπόδιο, ούτε να χαρακτηρίζεται ως «μαξιμαλισμός».
Άλλωστε, η απάντηση του αρμόδιου υπουργού σε σχετική ερώτηση του ΚΚΕ ήταν ακριβώς στη λογική των «δημοσιονομικών αντοχών» και συγκεκριμένα ότι «για την εκ νέου μελέτη και την κατασκευή ανισόπεδων κόμβων και κάτω διαβάσεων θα απαιτούταν επιπρόσθετο κόστος (…) για το Δημόσιο».
Στην πράξη, η πρόταση της δημοτικής αρχής εναρμονίζεται με την κυβερνητική πολιτική επιλογή ενός ιδιωτικού κλειστού αυτοκινητόδρομου με διόδια, που πρακτικά σημαίνει ότι θα δημιουργήσει σοβαρά κυκλοφοριακά προβλήματα στο Ηράκλειο, θα επιβαρύνει την τσέπη των Κρητικών και θα εγκλωβίσει τους κατοίκους του Ηρακλείου σαν τα ποντίκια μέσα στον αστικό ιστό, χωρίς ελεύθερες, γρήγορες και ασφαλείς μετακινήσεις προς και από τις δουλειές τους από το ένα προάστιο στο άλλο, κ.ο.κ. Δεν θα επιτρέπει παράλληλες μετακινήσεις, που λειτουργούν ανταγωνιστικά, στο νέο αυτοκινητόδρομο. Υποχρεώνει κοντινές, αστικές μετακινήσεις, να γίνονται μέσω αυτοκινητόδρομου.
Ακόμη και η κατασκευή τεχνικών έργων cut and cover, τα γνωστά στέγαστρα, σε επιλεγμένα αστικά τμήματα του αυτοκινητοδρόμου εντός Ηρακλείου που προτείνει η δημοτική αρχή, δεν θα αντιμετωπίσουν το πρόβλημα. Η πρότασή της είναι η πρόταση του υφυπουργού Ν. Ταχιάου που την διατύπωσε εδώ στο Ηράκλειο κατά την επίσκεψή του, αναφερόμενος στην «αναγκαιότητα ένας κλειστός αυτοκινητόδρομος νέου τύπου με διόδια, που να μη διχοτομεί τον αστικό ιστό και επιπλέον με την υπογειοποίησή του με στέγαστρα να αποδοθούν ελεύθεροι χώροι πάνω από αυτό»!
Οι μελέτες που υπάρχουν για το νέο σχέδιο χάραξης του νέου ΒΟΑΚ, συνδέονται με την επιδίωξη να διοχετευτούν και να εγκλωβιστούν όσο γίνεται περισσότερες μετακινήσεις στο ΒΟΑΚ, και ταυτόχρονα να αποκλειστεί κάθε δυνατότητα να χρησιμοποιείται εναλλακτικά κάποιος άλλος δρόμος για από όσους θέλουν να αποφύγουν τα διόδια. Αυτό εκτός άλλων σημαίνει ο όρος «κλειστός αυτοκινητόδρομος». Με βάση αυτό το κριτήριο έγινε η επιλογή των τμημάτων που διατηρείται η υφιστάμενη χάραξη του ΒΟΑΚ και των τμημάτων με νέα χάραξη. Το κριτήριο δεν είναι τεχνικό, αλλά πολιτικό!
Νέα χάραξη γίνεται στα εντελώς απαραίτητα τμήματα – κύρια λόγω γεωγραφικών δυσκολιών- και από την άλλη χρησιμοποιούνται όσο γίνεται περισσότερα τμήματα της παλιάς χάραξης, με τρόπο, που να μην αφήνει περιθώρια να συνεχίσει να χρησιμοποιείται ο παλιός ΒΟΑΚ παρά μόνο για κάποιες τοπικές μετακινήσεις, αλλά να πηγαίνουν αναγκαστικά από το νέο ΒΟΑΚ.
Κατά τη γνώμη του ΚΚΕ, η υπογειοποίηση του νέου αυτοκινητόδρομου κατά μήκος από το Μαλεβίζι μέχρι και τον Καρτερό, είναι πιο ορθή και πιο αποτελεσματική, δίνοντας έτσι την δυνατότητα να αξιοποιηθεί η μία λωρίδα του υφιστάμενου ΒΟΑΚ ως περιφερειακός δρόμος και η άλλη να αξιοποιηθεί για να γίνουν αναπλάσεις με πράσινο, αθλητικές εγκαταστάσεις, κ.ά. που έχει ανάγκη η πόλη του Ηρακλείου.
Όλες οι Κυβερνήσεις είναι υπεύθυνες για την άθλια κατάσταση του ΒΟΑΚ και του οδικού δικτύου σε όλη την Κρήτη. Είναι εγκληματικές οι πολιτικές τους ευθύνες για τους δεκάδες θανάτους και τραυματισμούς κάθε χρόνο από τροχαία.
Το δίλλημα που πάντα έθετε και θέτει και σε αυτή την περίπτωση το ΚΚΕ είναι ανάπτυξη από ποιον και για ποιο σκοπό. Νέος ΒΟΑΚ από ποιον και για ποιον;
Για το ΚΚΕ, αυτό που έχει ο ανάγκη ο Κρητικός λαός είναι ένας αυτοκινητόδρομος και συνολικά οδικό δίκτυο σύγχρονο, ασφαλές, με την αποκλειστική ευθύνη του κράτους (χρηματοδότηση – κατασκευή – λειτουργία), χωρίς διόδια που θα εξυπηρετεί τις οικονομικές, παραγωγικές, ψυχαγωγικές ανάγκες των Κρητικών, από την Κίσσαμο μέχρι τη Σητεία.»