Eπιστολή των μαθητών του 10ου ΓΕΛ Ηρακλείου με αφορμή την κατάργηση ολιγομελούς τμήματος στο σχολείο τους:
Αξιότιμε Κύριε Υπουργέ,
Ως ενεργά μέλη της σχολικής μας κοινότητας αισθανόμαστε την ανάγκη να καταθέσουμε με αγωνία τον προβληματισμό μας, όσον αφορά το μέλλον του σχολείου μας, το οποίο θεωρούμε ότι πλήττεται άμεσα από τις τελευταίες υπουργικές αποφάσεις.
Αποτελεί πραγματικότητα, η αιφνιδιαστική και απροειδοποίητη αλλαγή σχολικής μονάδας εννέα συμμαθητών μας. Απομάκρυνση η οποία θα επιφέρει οδυνηρές συνέπειες στον ψυχισμό και ενδεχόμενο στην μαθητική απόδοση των παιδιών . Σε μια περίοδο που οι αξίες κλυδωνίζονται, ο ανθρωπισμός περνά κρίση και οι κοινωνικές ανισότητες οξύνονται, είναι επίπονο να παραγκωνίζεται η παιδεία μας . Η συμμετοχή στις πανελλήνιες εξετάσεις απαιτεί πρωτίστως ψυχική ηρεμία και σταθερότητα, αγαθά τα οποία διαταράσσονται στην παρούσα φάση στο σχολείο μας .
Αναμφισβήτητα, η αλλαγή αυτή προσθέτει έναν ακόμα παράγοντα άγχους και ανασφάλειας μιας και τα συγκεκριμένα παιδιά βιώνουν την αδικία αφού καλούνται να μπουν στη μάχη των πανελλαδικών υπό άνισους όρους σε σχέση με τα υπόλοιπα. Είναι δεδομένο ότι, η προσαρμογή στη νέα πραγματικότητα απαιτεί χρόνο, ο οποίος δεν περισσεύει σε έναν υποψήφιο . Αν μάλιστα προστεθεί και η απώλεια φίλων και οικείων εκπαιδευτικών αντιλαμβάνεστε την τραγική κατάσταση των συμμαθητών μας και ταυτόχρονα τις επιπτώσεις που θα επιφέρει στον ψυχισμό τους.
Παράλληλα, τα νέα αυτά δεδομένα της συγχώνευσης τμημάτων και της μη έγκρισης ολιγομελών, τα οποία πληροφορηθήκαμε τις πρώτες μέρες της έναρξης της σχολικής χρονιάς και όχι νωρίτερα που θα ήταν το θεμιτό, το αναμενόμενο και το δίκαιο, θεωρούμε πως θα επιφέρει σταδιακή υποβάθμιση του σχολείου μας και ενδεχόμενη διαρροή μαθητών προς άλλα μεγαλύτερα σχολεία της πόλης .
Δεν θα πρέπει να παραλείψουμε, την γενικότερη αναστάτωση των οικογενειών των παιδιών αφού η μετακίνηση σε πιο απομακρυσμένα σχολεία δύναται να διαταράξει την καθημερινότητα των γονέων . Βέβαια, να σημειωθεί ότι το σχολείο μας συγκεντρώνει ήδη παιδιά που έρχονται με λεωφορείο από χωριά και προάστια του Ηρακλείου (Προφήτης Ηλίας, Μαλάδες, Φοινικιά), χωρίς να γνωρίζουμε αν θα υπάρξει η αντίστοιχη μέριμνα στα σχολεία που θα μετακινηθούν.
Αξίζει επίσης να επισημανθεί ότι, η αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος την οποία καλούνται να υποστούν τα εννέα αυτά παιδιά και συμμαθητές μας αντιστοιχεί με την υψίστη των ποινών στη σχολική ζωή. Με απόφαση λοιπόν, του ίδιου του Υπουργείου, εφαρμόζεται νόμος, ο οποίος υλοποιείται σε περίπτωση που έχει εκδηλωθεί βαρύνουσας σημασίας παράπτωμα, που εναντιώνεται στην νομοθεσία.
Εύλογα λοιπόν συνάγουμε το συμπέρασμα, ότι όλα αυτά συμβαίνουν για την εξοικονόμηση πόρων. Ωστόσο , η αλήθεια είναι πως η εκπαίδευση προάγει τον πολιτισμό, η εκπαίδευση προωθεί την ελεύθερη σκέψη και έκφραση, η εκπαίδευση προετοιμάζει τους αυριανούς πολίτες που θα πάνε τη χώρα μας μπροστά . Γι’ αυτό δεν υπάρχει χώρος για εκπαίδευση δύο ταχυτήτων, δεν υπάρχει χώρος για εκπαίδευση που αποκλείει κάποιος μαθητές και τους στερεί από το ανθρώπινο δικαίωμα των ίσων ευκαιριών . Δεν υπάρχει χώρος για εκπαίδευση που εναντιώνεται στις αρχές της ηθικής και του ανθρωπισμού . Ως μελλοντικοί πολίτες λοιπόν, αυτής της χώρας, ζητούμε να ακουστεί ο λόγος μας και τα δίκαια αιτήματά μας , στηριζόμενοι πάντα στις αρχές του δημοκρατικού πολιτεύματος .
Κύριοι, με την παρούσα επιστολή ευελπιστούμε να καταστήσαμε σαφές το μέγεθος του προβλήματος. Παρακαλούμε θερμά προς αποφυγήν αυτής ακριβώς της δυσάρεστης κατάστασης, να αναθεωρήσετε την απόφασή σας για το σχολείο μας, δεδομένου ότι έχουμε πληροφορηθεί την ανάκλησή της σε άλλα σχολεία της χώρας μας, επιτείνοντας το αίσθημα ανισότητας που βιώνουμε αυτή τη στιγμή.
Με εκτίμηση,
Οι Μαθητές και οι Μαθήτριες του, 10ου Γενικού Λυκείου Ηρακλείου