Δύο τρένα που ήταν γεμάτα κόσμο, βρέθηκαν να κινούνται σε αντίθετες κατευθύνσεις και σε πορεία μετωπικής σύγκρουσης με ταχύτητα περίπου 60 χιλιομέτρων ανά ώρα.
Στο «παρά ένα» αποφεύχθηκε σήμερα το πρωί, στις 9.13, μετωπική σύγκρουση δύο τρένων του προαστιακού σιδηροδρόμου, έξω από την Αθήνα. Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες της Εφημερίδας των Συντακτών, δύο αμαξοστοιχίες βρέθηκαν να κινούνται σε αντίθετη κατεύθυνση και σε σημείο όπου η κίνηση γίνεται σε μονή γραμμή, μετά τα έργα υπογειοποίησης στα Σεπόλια, στην πλευρά του σταθμού των Αγίων Αναργύρων.
Η παραλίγο νέα τραγωδία αποδίδεται σε αδιανόητο λάθος του ρυθμιστή κίνησης του ΟΣΕ στο Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών (ΣΚΑ), ο οποίος θεώρησε ότι η μία αμαξοστοιχία, η 1210 που ερχόταν από Αθήνα προς Αεροδρόμιο είχε ήδη περάσει από το τμήμα της μονής γραμμής και έδωσε εντολή στην άλλη, την 1307 που ερχόταν από Κιάτο, να «περάσει ελεύθερα».
Τα δύο τρένα που ήταν γεμάτα κόσμο, βρέθηκαν έτσι να κινούνται σε αντίθετες κατευθύνσεις και σε πορεία μετωπικής σύγκρουσης με ταχύτητα περίπου 60 χιλιομέτρων ανά ώρα.
Κατά τις ίδιες πληροφορίες, η σύγκρουση αποφεύχθηκε από τύχη και χάρη στα αντανακλαστικά του μηχανοδηγού της 1210 που άκουσε από τον ασύρματο VHF την συνομιλία του σταθμάρχη στο ΣΚΑ και την εντολή προς τον μηχανοδηγό της 1307. Σημειωτέον ότι μηχανοδηγός στην 1210 ήταν ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Προσωπικού Έλξης (ΠΕΠΕ) Δημήτρης Κουτσιαύτης.
Το περιστατικό αξιολογείται ως σοβαρό και ήδη αναζητείται το υλικό από τις συνομιλίες μέσω ασυρμάτου, όπως επίσης οι καταγραφές από τις εντολές που δόθηκαν από τους σταθμάρχες του ΟΣΕ. Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες, έχει ήδη δοθεί εντολή για την απομάκρυνση του ρυθμιστή του ΟΣΕ στο ΣΚΑ από την θέση ευθύνης του.
Συγκεχυμένες είναι οι πληροφορίες σχετικά με την απόσταση στην οποία σταμάτησαν τα δύο τρένα πριν να συγκρουστούν. Άλλοι μιλούν για απόσταση κάτω του ενός χιλιομέτρου, δηλαδή λίγων δευτερολέπτων και άλλοι για απόσταση σχεδόν τριών χιλιομέτρων.
Η εντολή που δόθηκε από τον κεντρικό ρυθμιστή κυκλοφορίας ήταν προφανώς εσφαλμένη και παραλίγο να οδηγήσει σε τραγικές συνέπειες καθώς και τα δύο τρένα ήταν γεμάτα κόσμο. Το δυστύχημα αποφεύχθηκε επειδή οι μηχανοδηγοί εκφώνησαν, σύμφωνα με τον Κανονισμό Κυκλοφορίας, το σημείο που βρίσκονταν και την πορεία που θα ακολουθούσαν και ο Δ. Κουτσιαύτης αντελήφθη πρώτος ότι κάτι δεν πήγαινε καλά και άρχισε να φωνάζει στον συνάδελφό του να σταματήσει. Κατά άλλες πληροφορίες, την συνομιλία άκουσε και ο σταθμάρχης της Αθήνας που επίσης κινητοποιήθηκε και επικοινώνησε με το ΣΚΑ μέσω του τηλεφώνου GSM-R.
Η τύχη έπαιξε επίσης σημαντικό ρόλο διότι το σύστημα ασυρμάτου VHF δεν εξασφαλίζει απρόσκοπτη επικοινωνία και είναι συχνό το φαινόμενο να εμφανίζει παράσιτα ή να κόβει φράσεις. Με άλλα λόγια θα μπορούσαν να μην έχουν ακουστεί καθαρά οι επίμαχες φράσεις των εντολών και οι εκφωνήσεις των μηχανοδηγών και τα τρένα να συνεχίσουν να κινούνται προς την μετωπική σύγκρουση.
Υπενθυμίζεται ότι τον περασμένο Ιούνιο, ο πρόεδρος των μηχανοδηγών Δ. Κουτσιαύτης είχε δεχθεί προσωπική επίθεση από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Σταϊκούρα με αφορμή περιστατικό που είχε σημειωθεί πριν τα Χριστούγεννα του 2023 και πάλι κοντά στο ΣΚΑ. Στους μήνες που ακολούθησαν, η Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης, είχε εκδώσει σειρά ανακοινώσεων για την κατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου και την ελλιπή λειτουργία των συστημάτων διαχείρισης της κυκλοφορίας και ο κ. Σταϊκούρας δήλωσε ότι «το ίδιο πρόσωπο που, ως μηχανοδηγός αμαξοστοιχίας, παραβιάζει σηματοδότη θέτοντας σε κίνδυνο την ασφάλεια των πολιτών, με τη συνδικαλιστική του ιδιότητα υπογράφει ανακοινώσεις για την ασφάλεια των επιβατών» ζητώντας από την Hellenic Train να πράξει τα δέοντα. Προφανώς, εάν «τα δέοντα» ήταν να απολυθεί οριστικά ο κ. Κουτσιαύτης (του είχαν ήδη επιβληθεί άλλες κυρώσεις), σήμερα δεν θα ήταν εκείνος να εντοπίσει εγκαίρως το σφάλμα ώστε να αποτραπεί η σύγκρουση.