Τα ζητήματα που αντιμετωπίζουν οι εγκαταστημένες επιχειρήσεις, σε Βιομηχανικές Περιοχές (ΒΙΠΕ) -και της ΒΙΠΕ Ηρακλείου, φέρνει στη Βουλή ο Φραγκίσκος Παρασύρης, Βουλευτής του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής, με ερώτηση που κατέθεσε στον Υπουργό Ανάπτυξης κ. Θεοδωρικάκο.
Ο Βουλευτής, επισημάνει ότι τη διαχείριση των περισσοτέρων ΒΙΠΕ, έχει αναλάβει η ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ Α.Ε., η οποία αποτελεί μετεξέλιξη της κρατικής ΕΤΒΑ, που ελέγχεται από το Ελληνικό Δημόσιο, αλλά φέρεται να ανήκει κατά πλειοψηφία σε ένα αλλοδαπό fund, το οποίο επένδυσε στην αγορά των μετοχών της και προφανώς προσδοκά τα αναμενόμενα οφέλη.
«Από την κυβέρνηση ψηφίστηκε πριν από δύο χρόνια το ρυθμιστικό καθεστώς των βιομηχανικών περιοχών, ο νόμος 4982/2022, ο οποίος είναι ένας νόμος ετεροβαρής και άδικος και έχει προκαλέσει οξεία και καθολική αντίδραση από επιχειρήσεις, συνδέσμους επιχειρήσεων και εκπροσωπευτικούς φορείς με αλλεπάλληλες διαμαρτυρίες, ως προς τις οποίες η Κυβέρνηση δείχνει να κωφεύει. Πρέπει να σημειωθεί δε ότι ως προς την διαμόρφωση του περιεχομένου του δεν λήφθηκαν υπόψη καθόλου οι προτάσεις των επιχειρήσεων και των συνδέσμων τους», υπογραμμίζει ο Βουλευτής και στη συνέχεια καλεί τον Υπουργό Ανάπτυξης να τον ενημερώσει αν εξετάζει το ενδεχόμενο άμεσης τροποποίησης του νόμου 4982/2022, όπως ζητούν οι εγκατεστημένες επιχειρήσεις και οι εκπροσωπευτικοί τους φορείς τους, ώστε να επιτραπεί εκ νέου η δυνατότητα αυτοδιαχείρισης, να εξασφαλιστεί η αντιπροσωπευτική συμμετοχή των ιδιοκτητών και των επιχειρήσεων στην διαμόρφωση των κανονισμών λειτουργίας και των επενδυτικών σχεδίων και για να προβλεφθεί δυνατότητα διαιτησίας σε περίπτωση διαφωνία.
Επιπλέον, τονίζεται στην ερώτηση ότι απαιτείται ένα θεσμικό ρυθμιστικό πλαίσιο, το οποίο θα επιτρέπει στις εγκατεστημένες επιχειρήσεις, είτε να επιλέγουν αυτοί τον φορέα παροχής διαχειριστικών υπηρεσιών είτε να προβαίνουν σε αυτοδιαχείριση, και βεβαίως αναδεικνύεται η ανάγκη για τη θέσπιση ενός εποπτικού φορέα – ρυθμιστικής αρχής, για την εποπτεία και τον τακτικό και έκτακτο έλεγχο της ασκούμενης διαχείρισης των βιομηχανικών περιοχών και των έλεγχο ενδεχόμενων καταγγελιών εκ μέρους των εγκατεστημένων επιχειρήσεων.
Ο Φραγκίσκος Παρασύρης, μεταξύ άλλων, ασκώντας κριτική στην πολιτική του Υπουργείου Ανάπτυξης για τις ΒΙΠΕ, τονίζοντας πως «με το νόμο αυτό παραχωρήθηκε κατ’ουσίαν ως μονοπώλιο η διαχείριση των Βιομηχανικών Περιοχών στην ΕΤΒΑ-ΒΙΠΕ Α.Ε., στερώντας από τους ιδιοκτήτες των εκτάσεων και από τις εγκατεστημένες επιχειρήσεις το δικαίωμα να επιλέξουν αυτοί τον διαχειριστή της επιλογής τους. Ενώ, δηλαδή, ο μέχρι τότε ισχύων νόμος 3982/2011 (άρθρο 58) παρείχε την δυνατότητα στην πλειοψηφία των εγκατεστημένων να προβούν σε σύσταση νέας εταιρείας, η οποία θα αναλάμβανε την διαχείριση της Βιομηχανικής Περιοχής με το νόμο 4982/2022 (άρθρο 27) η αλλαγή αυτή του φορέα διαχείρισης εναπόκειται στην ίδια την διακριτική βούληση της ΕΤΒΑ με αποτέλεσμα να μην υπάρχει πλέον η δυνατότητα οι επιχειρήσεις να αποδεσμευτούν και να δημιουργήσουν δικό τους φορέα διαχείρισης.Παράλληλα ο ν. 4982/2022 (άρθρα, 23, 46 και 47) επενέβη δραστικά στο καθεστώς των κανονισμών λειτουργίας των Βιομηχανικών Περιοχών: Οι Κανονισμοί δεν αποτελούν πλέον νομοθετικά κείμενα που εκδίδονται από την Πολιτεία με Υπουργικές Αποφάσεις αλλά ονομάζονται “ιδιωτικές συμβάσεις”, οι οποίες όμως κατ’ ουσίαν θεσπίζονται και αναθεωρούνται μονομερώς από την ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ Α.Ε. Ειδικότερα με βάση το άρθρο 23 του νόμου, η διαχειρίστρια υποβάλλει τις εκάστοτε τροποποιήσεις και αυτές γίνονται αυτοδίκαια δεκτές, εφόσον δεν αντιταχθούν ιδιοκτήτες που κατέχουν το 51% της συνολικής έκτασης της Βιομηχανικής Περιοχής και υπό την προϋπόθεση ότι αυτοί είναι ενήμεροι έναντι της ΕΤΒΑ – ΒΙΠΕ Α.Ε. Στην ουσία τέθηκαν δηλαδή προϋποθέσεις με τις οποίες οποιαδήποτε πρόταση θα εγκρίνεται αυτοδίκαια πάντα, καθώς για τον σχηματισμό του 51% λαμβάνεται υπόψη η συνολική έκταση, συμπερ. των κοινόχρηστων χώρων, των κοινωφελών υποδομών και των χώρων πρασίνου! Επιπρόσθετα δε απαιτείται όσοι αντιταχθούν στις προτεινόμενες νέες ρυθμίσεις να είναι και ενήμεροι, όχι μόνο ως προς τις οικονομικές, αλλά ως προς τις εν γένει υποχρεώσεις τους. Πρακτικά αυτό το ποσοστό είναι αδύνατον να εξευρεθεί και ιδίως λόγω της συμπερίληψης των κοινόχρηστων χώρων και των κοινωφελών υποδομών. Περαιτέρω καταργήθηκε καταργήθηκε η διάταξη του άρθρου 59 παρ. 3 και 4 του ν. 3982/2011 που είχε προστεθεί με το άρθρο 10 παρ. 6 του ν. 4605/2019 που προέβλεπε τη διαδικασία αναθεώρησης του κανονισμού λειτουργίας έπειτα από αίτημα του 20% των εγκατεστημένων επιχειρήσεων».
Κλείνοντας, τη συγκεκριμένη κοινοβουλευτική παρέμβαση, υπενθυμίζει ότι η πλειοψηφία των εγκατεστημένων επιχειρήσεων δεν ψήφισαν τα νέα επενδυτικά σχέδια της ΕΤΒΑ-ΒΙΠΕ Α.Ε., τα οποία προσαυξάνουν σημαντικά τις υποχρεώσεις για τις εγκατεστημένες επιχειρήσεις στις βιομηχανικές περιοχές, λόγω της υποχρέωσης συμμετοχής τους στις επενδυτικές δαπάνες, αναφέροντας στον Υπουργό, πως παρά τις συνεχείς διαμαρτυρίες από τις επιχειρήσεις και τους εκπροσωπευτικούς τους φορείς, οι οποίοι ομόφωνα και επανειλημμένα ζητάνε την άμεση τροποποίηση του ν. 4982/2022, δεν έχει υπάρξει ανταπόκριση από την Κυβέρνηση μέχρι τώρα.