Η παράταξη “Όνειρο είναι τα Χανιά” στην ειδική συνεδρίαση λογοδοσίας του δήμου

Στην ειδική συνεδρίαση λογοδοσίας της 24 Ιουλίου 2024 η παράταξη «Όνειρο είναι τα Χανιά» έθεσε για άλλη μια φορά στη δημοτική αρχή ερωτήματα και προβληματισμούς τόσο για θέματα που απασχόλησαν την πρόσφατη επικαιρότητα όσο και για ζητήματα που διαχρονικά ο Δήμος Χανίων επιδεικνύει έλλειψη πολιτικής βούλησης για την αντιμετώπιση και επίλυσή τους. Συγκεκριμένα:

ΕΡΩΤΗΣΗ ΠΡΩΤΗ

ΕΙΣΗΓΗΤΡΙΑ: Τούλα Βερυκάκη

Σε προηγούμενες συνεδριάσεις είχαμε καταθέσει προβληματισμό και προτάσεις αναφορικά με το μεταναστευτικό-προσφυγικό θέμα και τις συνθήκες πρώτης υποδοχής από τον Δήμο μας. Η επικαιρότητα ωστόσο επιτάσσει να επανερχόμαστε και να αναζητούμε απαντήσεις για τις οποίες θα είμαστε όλοι, τώρα και στο μέλλον, περήφανοι.

Γνωρίζουμε ότι η ευθύνη βαραίνει πρώτιστα το υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου και την κεντρική εξουσία, όμως ο Δήμος πρέπει να διαχειριστεί την πρώτη υποδοχή με όρους ανθρωπιάς και αξιοπρέπειας. Τώρα που οι κατασκηνώσεις του Καλαθά δεν μπορούν να αξιοποιηθούν, γίνεται επιτακτικότερη η εξεύρεση χώρων αξιοπρεπούς προσωρινής υποδοχής-φιλοξενίας. Αναγνωρίζουμε ότι οι αρμόδιες αρχές [Δήμος – Περιφέρεια] ενεργοποιηθήκατε άμεσα στην πρόσφατη άφιξη των 280 ανθρώπων, για την εξεύρεση προσωρινού χώρου και την παροχή κάποιας ανθρωπιστικής βοήθειας, αλλά όλοι συνειδητοποιούμε ότι ο Δήμος καλείται να διαχειριστεί μια ευθύνη μεγαλύτερη ίσως από αυτήν που του αναλογεί, καθώς εκκρεμούν απαντήσεις για ζητούμενα όπως η νομική υποστήριξη-ενημέρωση των μεταναστών-προσφύγων, η συνδρομή μεταφραστικών υπηρεσιών, η ειδική μέριμνα για τα παιδιά, ασυνόδευτα ή μη και η διαφύλαξη της οικογενειακής ενότητας σε κάθε στάδιο της μετακίνησής τους και φυσικά η διαμόρφωση ή αξιοποίηση εγκαταστάσεων-χώρων προσωρινής έστω αλλά ανθρώπινης διαβίωσης.

Σύμφωνα με τις δηλώσεις του αρμόδιου υπουργού κ. Καιρίδη, σε σύσκεψη εδώ στο δημαρχείο την 1η Απριλίου 2024, το υπουργείο μπορεί να χρηματοδοτήσει τους Δήμους που υποδέχονται μεταναστευτικούς πληθυσμούς. Έχουμε διανύσει 2,5 μήνες όμως από τις δηλώσεις αυτές και η αμηχανία κορυφώνεται όταν ακούμε τις πρόσφατες δηλώσεις σας κ. Ζερβουδάκη και κ. δήμαρχε, ότι αναζητάτε χρηματοδότηση από το σχετικό ταμείο, είπατε χαρακτηριστικά ότι «το υπουργείο θα πρέπει να καταλάβει… είναι ένα ανθρωπιστικό ζήτημα και ως τέτοιο θα πρέπει να το αντιμετωπίσουμε», «θέλουμε να απευθύνουμε αίτημα και έκκληση προς το υπουργείο να αναλάβει τις ευθύνες του».

Επομένως θα θέλαμε να μας ενημερώσετε:

Πώς προτίθεστε να κλιμακώσετε την άσκηση πίεσης προς το κεντρικό κράτος και το αρμόδιο υπουργείο προς την κατεύθυνση αυτή.

Σε ποιο σημείο βρίσκεται η συζήτηση για έναν κοινό σχεδιασμό και άσκηση πίεσης όλων των Δήμων του νησιού και της Περιφέρειας Κρήτης; [ως γραμματέας της ΠΕΔ Κρήτης]

ΕΡΩΤΗΣΗ ΔΕΥΤΕΡΗ

ΕΙΣΗΓΗΤΗΣ: Μιχάλης Μπαλαντίνος

Στις τελευταίες συνεδριάσεις του Δημοτικού Συμβούλιου, με έντονο τρόπο και ύφος, εκφράζοντας όλο το ΔΣ αλλά και την τοπική κοινωνία, επικρίνατε τον τρόπο που η Εκκλησία διαχειρίζεται την περιουσία της χωρίς να έρχεται σε συνεννόηση με τη δημοτική αρχή ώστε αυτή να διατεθεί για τις ανάγκες των δημοτών. Η διεκδίκηση είναι θεμιτή αλλά ταυτόχρονα εγείρεται το ερώτημα αν ο Δήμος έχει κάνει ό,τι πρέπει για να αξιοποιήσει τη δική του περιουσία και τα δικά του ακίνητα.

Μετά από ερωτήσεις μας, σε προηγούμενο Δημοτικό Συμβούλιο ο αντιδήμαρχος Πολεοδομίας, κ. Χαζιράκης μας ανέφερε πως ο Δήμος έχει στην κατοχή του 931 ακίνητα και ότι τρέχει η διαδικασία καταγραφής, αποτύπωσης και κτηματογράφησης αυτών.

Θα θέλαμε να τεθεί σε γνώση όλων αυτή τη λίστα για να μάθουν και οι πολίτες αν πρόκειται για γήπεδα, οικόπεδα, ακίνητα κ.λπ.

Πόσα από αυτά μετά από 5 χρόνια έχετε καταφέρει να τα φέρετε σε μορφή που να είναι αξιοποιήσιμα;  Υπάρχουν σκέψεις για το πώς θα μπορούσε να τα εκμεταλλευτεί ο Δήμος για χάρη των δημοτών ή για να μειώσει τον αριθμό των κτιρίων που ενοικιάζει για τις υπηρεσίες του ή για δομές αναγκαίες όπως το Κοινωνικό Παντοπωλείο, τα ΚΔΑΠ;

Η τουριστική ανάπτυξη της πόλης και η έλλειψη κτιρίων που να μπορούν να αξιοποιηθούν για τις ανάγκες φοιτητών, καθηγητών, ιατρών αλλά ακόμα και για σχολική στέγη (θυμόμαστε όλοι τη συζήτηση για το πρώην δημαρχείο Ν. Κυδωνίας), για αθλητικούς χώρους, για παιδικές χαρές κ.λπ., κάνουν επιτακτική την ανάγκη καταρχάς να γνωρίζουν οι δημότες τη δημοτική περιουσία αλλά και να επισπευσθούν οι ενέργειες που οφείλει να κάνει ο Δήμος ώστε αυτή να αξιοποιηθεί για όφελος όλων μας.

ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΡΙΤΗ

ΕΙΣΗΓΗΤΡΙΑ: Σοφία Ελευθεριάδου

Τον τελευταίο χρόνο, γίνεται μεγάλη συζήτηση για τα κίνητρα δόμησης των άρθρων 10, 15, 19 και 25 του ΝΟΚ, και κατά πόσο τα άρθρα αυτά είναι δυνατόν να χρησιμοποιηθούν συνδυαστικά.

Πρώτοι ξεκίνησαν τις αντιδράσεις Δήμοι της Αττικής και συγκεκριμένα η Δ.Ε. Φιλοθέης, Παλαιού Ψυχικού και Εκάλης, οι οποίες πέτυχαν μάλιστα τη γενική κατάργηση των κινήτρων δόμησης του ΝΟΚ με νομοθετική ρύθμιση του υπουργείου Περιβάλλοντος, που ψηφίστηκε με τροπολογία στο νόμο για τις ρυθμίσεις σχετικά με τους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης α’ και β’ βαθμού, το Ν.5043/2023, ΦΕΚ 91α’/13.04.2023.

Τη ρύθμιση αυτή πήρε ως βάση αναφοράς το Δ.Σ. της ΚΕΔΕ και με ομόφωνη απόφασή του ζήτησε από το υπουργείο Περιβάλλοντος να ληφθούν τα απαραίτητα μετρά για την προστασία του συνόλου των περιοχών της επικράτειας, που έχουν ιδιαίτερα πολεοδομικά χαρακτηριστικά ήδη από το Μάιο του 2023.

Ακολούθησαν πολλοί Δήμοι της Αττικής, που με σχετικές αποφάσεις τους ζητούν την κατάργηση των κινήτρων δόμησης του ΝΟΚ.

Πρόσφατα, και ο Δήμος Αθηναίων, πήρε σχετική απόφαση, την οποία ακύρωσε η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αττικής αλλά με προσφυγή στο ΣΤΕ, ο Δήμος Αθηναίων δικαιώθηκε για μη χρήση των ειδικών διατάξεων κινήτρων του ΝΟΚ, μέχρι την έκδοση του Προεδρικού Διατάγματος για την έγκριση του ΤΠΣ που εκπονείται.

Το θέμα της κατάργησης των κινήτρων δόμησης, λόγω της σοβαρότητάς του, παραπέμφθηκε στην ολομέλεια του ΣΤΕ, με μείζονα σύνθεση, για τη συνταγματικότητα ή μη των βασικών διατάξεων, για τα κίνητρα στη δόμηση και στα ύψη των κτιρίων.

Οι Υπηρεσίες Δόμησης πολλών Δήμων τηρούν στάση αναμονής, δηλώνοντας αδυναμία να εκδίδουν προεγκρίσεις οικοδομικών αδειών, μετά τις δικαστικές αποφάσεις που έχουν προηγηθεί και εν όψει των εξελίξεων την παραπομπής του θέματος στην ολομέλεια του ΣΤΕ.

Υπό το φως των παραπάνω, ερωτάστε:

Ποια στάση τηρεί η Υπηρεσία Δόμησης του Δήμου μας, εκδίδει προεγκρίσεις οικοδομικών αδειών με βάση τις διατάξεις του ΝΟΚ για κίνητρα δόμησης και ύψη κτιρίων;

Έχει εκδώσει κάποιες εγκρίσεις με εφαρμογή των  συγκεκριμένων διατάξεων;

Μήπως πρέπει να προχωρήσουμε και εμείς, με σχετική απόφασή μας, στην αναστολή εφαρμογής των άρθρων για τα κίνητρα δόμησης του ΝΟΚ, στα Χανιά, με δεδομένο ότι το μεγαλύτερο μέρος της πόλης μας πέραν των άλλων χαρακτηριστικών, έχει κηρυχθεί αρχαιολογικός χώρος από το 2011 με σχετική απόφαση του υπουργείου Πολιτισμού;

Και στο ερώτημα πώς θέλουμε την πόλη μας, να απαντήσουν και οι πολίτες στη φάση της δημόσιας διαβούλευσης κατά τη διάρκεια εκπόνησης του ΤΠΣ και μέχρι την έκδοση του σχετικού ΠΔ για την έγκρισή του;

Και αλήθεια που βρίσκεται το θέμα της σύνταξης των τευχών δημοπράτησης για την ανάθεση της μελέτης του Τοπικού Πολεοδομικού Σχεδίου;

Ο καιρός περνάει πολύ γρήγορα…

ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΕΤΑΡΤΗ

ΕΙΣΗΓΗΤΡΙΑ: Ζωή Γεωργούλα

Aγαπητοί συνάδελφοι, η λογοδοσία μένει κενή νοήματος όταν περιορίζεται αποκλειστικά σε χώρο και χρόνο συγκεκριμένους. Η λογοδοσία είναι μια διαρκής ανοικτή διαδικασία στην οποία εμπίπτουμε όλοι, με το μερίδιο ευθύνης που μας αναλογεί. Πριν μία εβδομάδα δημοσιοποιήσαμε ένα δελτίο Τύπου για ένα σοβαρό θέμα που συνεχίζει με καίριο τρόπο να επηρεάζει τις ζωές μας, θέτοντας ερωτήματα. Ερωτήματα για τα οποία καμία δημόσια απάντηση δεν δόθηκε. Την ίδια στιγμή πολλοί συνδημότες μας συνεχίζουν να αντιμετωπίζουν σοβαρό πρόβλημα με την υδροδότηση και την άρδευση χωρίς να έχουν την παραμικρή επίσημη ενημέρωση για τις αιτίες και τις λύσεις που τυχόν επιλέγονται.

Βρισκόμαστε λοιπόν σήμερα εδώ στη θέση να επαναλάβουμε συνοπτικά τα ερωτήματα και να επαναλάβουμε τη βούληση μας να συμβάλουμε σε λύσεις, πιο ανήσυχοι και πιο επιτακτικά. Διεκδικούμε μια νηφάλια και ειλικρινή πρώτη συζήτηση για ένα θέμα που επηρεάζεται πολύ αρνητικά από την παγκόσμια συνθήκη της κλιματικής κρίσης και απαιτεί συνολική διαχείριση και προβλέψεις ανατρεπτικές.

Από τότε που διατυπώσαμε τα ερωτήματα αυτής της συνεδρίασης έχουν μεσολαβήσει πέντε μέρες τόσο πυκνές σε προβλήματα υδροδότησης ώστε τα αρχικά ερωτήματα δεν φτάνει να απαντηθούν. Η αλυσίδα των προβλημάτων έχει αποκτήσει τόσους κρίκους, ίσως και εξαιτίας της αρχικής διαχείρισης, που το εδώ και τώρα χρειάζεται να αποτελέσει μόνο την αρχή. Προφανώς όλοι μας κρινόμαστε από τις πράξεις και τις παραλείψεις μας, από τα λόγια και τις σιωπές μας. Προφανώς και η επαρκής ύδρευση, όπως και η ειλικρινής  λογοδοσία, δεν είναι κάνουλες που ο καθένας ανοιγοκλείνει όπως και όποτε θέλει, είναι θέματα στοιχειώδους δημοκρατικής λειτουργίας και σεβασμού στοιχειωδών δικαιωμάτων.

Επειδή λοιπόν οι χρόνοι είναι περιορισμένοι και ασφυκτικοί συχνά στις διαδικασίες μας, επειδή αυτές τις μέρες έχουμε μιλήσει με δεκάδες ανθρώπους σε όλες τις θέσεις στη στελέχωση της διαχείρισης της ύδρευσης, θα σας καλέσουμε με ιδιαίτερη έγνοια να μείνουμε στην ουσία και να παρακάμψουμε τις κουβέντες εντυπωσιασμού και τις αχρείαστες επιθέσεις. Θα σας καλέσουμε ειλικρινά να μην διατυπώσουμε εδώ ως λύσεις προτάσεις που γίνονταν πριν 15 χρόνια νίπτοντας τας χείρας μας.

Διαβάζω την αρχική διατύπωση της ερώτησης:

Το Σάββατο 13 Ιουλίου, μεγάλο μέρος των περιαστικών δημοτικών ενοτήτων που ανήκουν στον Δήμο Χανίων έμειναν χωρίς νερό για αρκετές ώρες, ενώ η παροχή νερού δεν ομαλοποιήθηκε σε κάποιες περιοχές ακόμα και τις επόμενες μέρες, έως και σήμερα.

To πρόβλημα προκύπτει ότι ξεκίνησε από προγραμματισμένη διακοπή ρεύματος για εργασίες αναβάθμισης του δικτύου ηλεκτροδότησης, σε περιοχές που περικλείουν αντλιοστάσια που τροφοδοτούν περιαστικές περιοχές των Χανίων και η οποία, όπως όλες οι ανάλογες διακοπές, ήταν μέρες πριν αναρτημένη στο διαδίκτυο.

Θέτουμε λοιπόν τα ερωτήματα:

Υπάρχει από την πλευρά της ΔΕΥΑΧ σχέδιο αντιμετώπισης βλάβης στο δίκτυο ηλεκτροδότησης; Αν δηλαδή εξέλιπε η όποια αλλότρια ευθύνη για την ενημέρωση της διακοπής, ποιο είναι το σχέδιο αντιμετώπισης μιας προγραμματισμένης ή απρόοπτης διακοπής ρεύματος από την πλευρά της ΔΕΥΑΧ;

Υπάρχει το απαιτούμενο και αναγκαίο ανθρώπινο εργατικό δυναμικό στη ΔΕΥΑΧ –εν εργασία ή σε επιφυλακή, καθημερινές και αργίες– για να ανταποκριθεί στη διαχείριση μιας προγραμματισμένης ή απρόοπτης διακοπής ρεύματος;

Έχει απασχολήσει το Γραφείο Πολιτικής Προστασίας η αντιμετώπιση τέτοιων ή παρόμοιων συμβάντων που μπορεί να άπτονται ή να δυσχεράνουν την επίλυση μιας καταστροφής;

Είναι πολύ πιθανό οι απαντήσεις σε κάποια από τα παραπάνω ερωτήματα να ανάγονται σε κεντρικές κυβερνητικές πολιτικές που σταθερά, συστηματικά και σχεδιασμένα αφαιρούν πόρους και δυνατότητες από την τοπική αυτοδιοίκηση. Είναι επείγον όμως να κατανοήσει η κάθε δημοτική αρχή, ανεξάρτητα πού τάσσεται πολιτικά, ότι είναι το ίδιο της το έργο που υπονομεύεται από τέτοιες κυβερνητικές πολιτικές και ότι δεν αρκεί καμία τυχόν εύνοια, με αντίστοιχη προνομιακή παροχή κονδυλίων, για να αντιστρέψει τα αποτελέσματα που έχει μια τέτοια κυβερνητική πολιτική για τους δημότες όλης της χώρας και του Δήμου μας συγκεκριμένα. Είναι επίσης επείγον να γίνει σαφές στους πολίτες ότι κάθε επιλογή είναι πολιτική και ότι επιλέγουμε κάθε μέρα.

Ας μην ξεχνάμε ότι ετούτη τη φορά ήμασταν πολύ τυχεροί: ο συνδυασμός διακοπής ύδρευσης και καύσωνα δεν συνέπεσε με άλλα μη προγραμματισμένα συμβάντα που θα μπορούσαν να επιφέρουν μεγαλύτερο κόστος από αυτό που κληθήκαμε να πληρώσουμε.

Σχετικά Άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

* Το email σας δεν θα εμφανιστεί