Η επιλογή της κυβέρνησης να παραμείνει θεατής στο ράλι τιμών στα καύσιμα στην Ελλάδα, εις βάρος της τσέπης των πολιτών, αποτυπώνεται στην έρευνα για τις ενεργειακές τάσεις την περίοδο 2023-2024, του Ινστιτούτου Ενέργειας ΝΑ Ευρώπης (ΙΕΝΕ).
Συγκεκριμένα, όπως φαίνεται στην έρευνα του ΙΕΝΕ οι τιμές των καυσίμων (αμόλυβδη, πετρέλαιο και αέριο) στην Ελλάδα είναι από τις υψηλότερες στην Ευρώπη, παρά την μείωση των διεθνών τιμών πετρελαίου, όπως φαίνεται και στους παρακάτω πίνακες.
Επιπλέον, στα συμπεράσματα της έρευνας καταγράφεται κατακόρυφη πτώση των τιμών ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου σε Ευρώπη και Ελλάδα, ωστόσο λιγότερο εμφανής ήταν η μείωση των τιμών αργού πετρελαίου και προϊόντων.
Όπως επισημαίνει το Ινστιτούτο Ενέργειας ΝΑ Ευρώπης Βάσει πρόσφατων διαθέσιμων στοιχείων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, παρατηρείται ότι ο μέσος όρος τιμής για την απλή αμόλυβδη φτάνει στην Ελλάδα τα €1.82/λίτρο στα μέσα Ιανουαρίου του 2024, με χώρες όπως η Γαλλία και η Γερμανία να καταγράφουν χαμηλότερες τιμές, στα €1.80/λίτρο και στα €1.79/λίτρο αντίστοιχα.
Σε επίπεδο ΝΑ Ευρώπης, η Ελλάδα διαθέτει την υψηλότερη τιμή στην βενζίνη, όταν στην Βουλγαρία αυτή διαμορφώνεται στα €1.30/λίτρο, στη Ρουμανία στα €1.36/λίτρο και στην Κροατία στα €1.46/λίτρο.
Με βάση την ίδια έρευνα αναφορικά με τις τιμές διαφόρων πετρελαϊκών προϊόντων, όπως ανακοινώνονται από το Παρατηρητήριο Τιμών Υγρών Καυσίμων του υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, αυτές διαμορφώθηκαν κατά μέσο όρο το 2023 στα €1.70/λίτρο για το diesel κίνησης, στα €2.09/λίτρο για την αμόλυβδη των 100 οκτανίων, στα €1.90/λίτρο για την αμόλυβδη των 95 οκτανίων και στα €0.91/λίτρο για το υγραέριο κίνησης, καταγράφοντας μία πτώση της τάξεως των 5.2%, 9.2%, 6.7%, 7.6% και 12.2% αντίστοιχα, σε σύγκριση με το 2022.
Ομοίως, οι τιμές διαμορφώθηκαν κατά μέσο όρο το α’ τρίμηνο του 2024 στα €1.69/λίτρο για το diesel κίνησης, στα €2.07/λίτρο για την αμόλυβδη των 100 οκτανίων, στα €1.87/λίτρο για την αμόλυβδη των 95 οκτανίων και στα €0.89/λίτρο για το υγραέριο κίνησης, καταγράφοντας μία αύξηση 8.1% για το diesel θέρμανσης κατ’ οίκον, ενώ για τα υπόλοιπα καύσιμα υπήρξε πτώση της τάξεως των 2.8%, 0.5%, 1.0% και 10.0% αντίστοιχα, σε σύγκριση με το α’ τρίμηνο του 2023.
Ενδεικτικό της ευθύνης που φέρει η κυβέρνηση για τις υψηλότατες τιμές αποτελεί το γεγονός ότι μεγάλο μέρος των χρημάτων που δίνουν οι καταναλωτές αποτελούν τον Ειδικό Φόρο Καυσίμων (ΕΦΚ), τον οποίο επιλέγει να μην μειώνει στο χαμηλότερο όριο που επιτρέπει η ΕΕ, όπως έχει ήδη προτείνει ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ.
Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, η Ελλάδα βρίσκεται στη δεύτερη στην ΕΕ όσον αφορά στην υψηλότερη φορολογία καυσίμου, σε ισοβαθμία με την Ιταλία και την Ολλανδία. Και στις τρεις αυτές χώρες, το 59% της τιμής του καυσίμου αφορά φόρους.