Στη Βουλή το θέμα, με νέα παρέμβαση του Χάρη Μαμουλάκη
Τα σχέδια της Κυβέρνησης ΝΔ για την αξιοποίηση της έκτασης του αεροδρομίου Ηρακλείου «Νίκος Καζαντζάκης», μετά τη λειτουργία του αεροδρομίου Καστελίου, επιμένει να ζητά ο Τομεάρχης Υποδομών & Μεταφορών Κ.Ο. ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία, Βουλευτής Ηρακλείου Χάρης Μαμουλάκης.
Καταθέτοντας μια ακόμη Ερώτηση και Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων προς τον Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών, ο Χάρης Μαμουλάκης ζητάει ενημέρωση σχετικά με το εάν έχουν ολοκληρωθεί και παραληφθεί οι μελέτες σκοπιμότητας για την αξιοποίηση του πρώην αεροδρομίου Νίκος Καζαντζάκης, καθώς και αν η ανάθεσή τους συναρτάται με τις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει η χώρα απέναντι στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων – ΕΤΕπ, ως απόρροια της συναφθείσας δανειακής σύμβασης. Ταυτόχρονα, ζητάει να κατατεθούν στη Βουλή αντίγραφο της δανειακής σύμβασης και των συνοδευτικών παραρτημάτων της, όπως επίσης και αντίγραφο των μελετών σκοπιμότητας για την αξιοποίηση του αεροδρομίου Νίκος Καζαντζάκης.
«Από τον Ιανουάριο του 2020, όταν και η Κυβέρνηση της ΝΔ υπέγραψε τη δανειακή σύμβαση με την ΕΤΕπ ύψους 180.000.000 ευρώ, ζητάμε να πληροφορηθούμε τις δεσμεύσεις που αφορούν την επόμενη μέρα του Νίκος Καζαντζάκης» αναφέρει σε δήλωσή του ο Χάρης Μαμουλάκης, τονίζοντας: «Γνωρίζουμε ότι η ΕΤΕπ συναρτά την εκταμίευση των δόσεων του δανείου από ορόσημα που θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί, με κεντρική θέση να κατέχει η παράλληλη ωρίμανση και «αστική» ανάπτυξη της έκτασης του νυν Αεροδρομίου Νίκος Καζαντζάκης. Ωστόσο δεν προδικάζει τη μορφή και το φορέα που θα υλοποιήσει την ανάπτυξη της περιοχής του νυν αεροδρομίου. Η τοπική κοινωνία, που πρέπει να έχει πρωτεύοντα ρόλο για την επόμενη μέρα, έχει κάθε λόγο να ανησυχεί για αυτό το πέπλο μυστηρίου που εξακολουθεί να καλύπτει τον κυβερνητικό σχεδιασμό. Ζητάμε για πολλοστή φορά απαντήσεις. Θα τις δώσει η Κυβέρνηση της ΝΔ;».
ΕΡΩΤΗΣΗ ΚΑΙ ΑΙΤΗΣΗ ΚΑΤΑΘΕΣΗΣ ΕΓΓΡΑΦΩΝ (Α.Κ.Ε.)
Προς τον κ. Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών
Θέμα: «Τι σχεδιάζει η ΝΔ για την “αξιοποίηση” του πρώην αεροδρομίου Νίκος Καζαντζάκης;»
Επί κυβερνητικής θητείας του ΣΥΡΙΖΑ, με πλήρη διαφάνεια, διεξήχθη η διαγωνιστική διαδικασία για την κατασκευή του Νέου Διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου, ανακηρύχθηκε ο ανάδοχος, ορίστηκε το ύψος του ποσού της χρηματοδοτικής συμβολής του Δημοσίου και συνάφθηκε η σύμβαση παραχώρησης που κυρώθηκε με νόμο. Η ωρίμανση του εμβληματικού αυτού έργου που παρέλαβε η ΝΔ ήταν αδιαμφισβήτητα υψηλή. Κατόπιν, στις 23 Ιανουαρίου του 2020 υπεγράφη δανειακή σύμβαση, μετά των συνοδευτικών παραρτημάτων της, χρηματοδότησης του ελληνικού δημοσίου από την ΕΤΕπ το ύψος της οποίας ανέρχονταν στα 180 εκατ. €.
Σημειώνεται ότι από τα τότε δημοσιεύματα στο τύπο πληροφορηθήκαμε για τη συνοδευτική έκθεση με τίτλο «Environmental and Social Data Sheet». Μία έκθεση που συνοψίζει τις περιβαλλοντικές και κοινωνικές συνέπειες της κατασκευής και λειτουργίας του έργου του νέου διεθνούς αερολιμένα. Σύμφωνα δε με αυτήν η ΕΤΕπ συναρτά την εκταμίευση των δόσεων του δανείου από ορόσημα που θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί. Κεντρική θέση στα ορόσημα αυτά κατέχει η παράλληλη ωρίμανση και «αστική» ανάπτυξη της έκτασης του νυν Αεροδρομίου Ν. Καζαντζάκης. Ωστόσο δεν προδικάζει τη μορφή και το φορέα που θα υλοποιήσει την ανάπτυξη της περιοχής του νυν αεροδρομίου. Μάλιστα στις από 23/1/2020 δηλώσεις του Andrew McDowell, Αντιπροέδρου της ΕΤΕπ: «Η ΕΤΕπ χαιρετίζει τη δέσμευση που έχει αναληφθεί για ανάπλαση της περιοχής του υπάρχοντος αεροδρομίου του Ηρακλείου, από την οποία θα προκύψουν οικονομικά, περιβαλλοντικά και κοινωνικά οφέλη. Αυτή η ανάπλαση αποτελεί αναπόσπαστο μέρος των όρων του δανείου μας».
Τον Ιανουάριο του 2023 παρουσιάστηκε η στρατηγική της ΝΔ για την Κρήτη. Μεταξύ των έργων που παρουσιάστηκαν περιλαμβάνεται και αυτό του Νέου Διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου στο Καστέλι προϋπολογισμού 521,84 εκατ. € εκ των οποίων τα 250 εκατ. € προέρχονται από δημόσια χρηματοδότηση. Στην περιγραφή του έργου αναφέρονται: μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του Νέου Διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης και των οδικών του συνδέσεων με πρόοδο υλοποίησης 18% και εκτιμώμενο χρόνο ολοκλήρωσης το 2027. Παράλληλα, γίνεται αναφορά σε υπό εκπόνηση μελέτες σκοπιμότητας για την αξιοποίηση του πρώην αεροδρομίου «Νίκος Καζαντζάκης».
Με δεδομένα τα ανωτέρω και σε συνδυασμό με το δικαίωμα της τοπικής κοινωνίας να λάβει γνώση των δεσμεύσεων που έχουν αναληφθεί ως προς την ωρίμανση και ανάπλαση της έκτασης του νυν αεροδρομίου Ν. Καζαντζάκης ερωτάται ο αρμόδιος κ. Υπουργός:
- Έχουν ολοκληρωθεί και παραληφθεί οι μελέτες σκοπιμότητας για την αξιοποίηση του πρώην αεροδρομίου Νίκος Καζαντζάκης;
- Η ανάθεση των σχετικών μελετών συναρτάται με τις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει η χώρα απέναντι στην ΕΤΕπ ως απόρροια της συναφθείσας δανειακής σύμβασης;
Και παρακαλούμε όπως καταθέσετε στην εθνική αντιπροσωπεία.
- Αντίγραφο της δανειακής σύμβασης χρηματοδότησης καθώς και των συνοδευτικών παραρτημάτων της.
- Αντίγραφο των μελετών σκοπιμότητας για την αξιοποίηση του πρώην αεροδρομίου Ν. Καζαντζάκης.
Ο Ερωτών και Αιτών Βουλευτής
Μαμουλάκης Χάρης