Η Τομεακή Επιτροπή Ηρακλείου του ΚΚΕ και η Τομεακή Οργάνωση Σπουδάζουσας της ΚΝΕ διοργάνωσαν τις εκδηλώσεις με θέμα «Με το ΚΚΕ στον αγώνα για το πανεπιστήμιο των σύγχρονων αναγκών και δυνατοτήτων της εποχής», με ομιλητή τον Πάνο Καραγιώργο, μέλος της Επιτροπής Περιοχής Κρήτης του ΚΚΕ , την Παρασκευή 1 Μάρτη στο Πανεπιστήμιο Κρήτης και την Δευτέρα 4 Μάρτη στο ΕΛΜΕΠΑ.
Ξεκινώντας την εισηγητική ομιλία ο Πάνος Καραγιώργος ανέφερε: «Χαιρετίζουμε τους χιλιάδες φοιτητές, πανεπιστημιακούς, εργαζόμενους στα πανεπιστήμια, εσάς, που και στις 28 Φλεβάρη, αλλά και εδώ και 2 μήνες, διεξάγετε έναν δίκαιο αγώνα, με αιχμή να πάρει πίσω η κυβέρνηση της ΝΔ το άδικο νομοσχέδιο που μετατρέπει την πανεπιστημιακή εκπαίδευση σε μια αγορά πτυχίων, και φωτίζει τις διεκδικήσεις για αυτό που είναι πραγματικά σύγχρονο και δίκαιο στον 21ο αιώνα.
Ο αγώνας αυτός έχει στριμώξει την κυβέρνηση, παρά τη στήριξη των ΣΥΡΙΖΑ – ΠΑΣΟΚ. Προσπαθώντας από κάπου να πιαστεί, παίζει το χαρτί της προβοκάτσιας, τους εισαγγελείς και τις πρόθυμες πλειοψηφίες σε Γενικές Συνελεύσεις Τμημάτων στον ρόλο μπαμπούλα, δηλαδή την κάθε μορφής καταστολή, για να σπείρει φόβο και υποχώρηση.»
Στην συνέχεια το μέλος της Επιτροπής Περιοχής Κρήτης του ΚΚΕ σημείωσε: «Αν κάτι επιβεβαιώνει το ότι από τα 200περίπου άρθρα του νομοσχεδίου τα 170 αφορούν τα δημόσια πανεπιστήμια, είναι την τοποθέτηση του ΚΚΕ: Ότι επιδίωξη είναι να συνυπάρχουν τα αμιγώς ιδιωτικά και τα “βιώσιμα”, αυτοχρηματοδοτούμενα δημόσια. Δηλαδή και τα μεν και τα δε να λειτουργούν υπό την ανταποδοτική λογική κόστους – οφέλους. Εκεί έγκειται η επιμονή της κυβέρνησης να αναδεικνύει ότι τα δημόσια πανεπιστήμια θα παραμείνουν η “ναυαρχίδα” της πολιτικής της. Δηλαδή, ότι τα δημόσια πανεπιστήμια θα έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο στην αγορά πτυχίων! Έτσι, κυβέρνηση ολοκληρώνει την εμπορευματοποίηση, αφού ικανοποιεί την πάγια απαίτηση του κεφαλαίου, που δεν αρκείται σε επιχειρηματικές συναλλαγές και επενδυτικές ευκαιρίες σε ερευνητικά προϊόντα μέσω του δημόσιου πανεπιστήμιου, αλλά απαιτεί κέρδη από επένδυση στα ιδιωτικά πανεπιστήμια.»
Στην συνέχεια το στέλεχος του ΚΚΕ τόνισε: «Με την κατάθεση του νομοσχεδίου στη βουλή, ως ΚΚΕ απαιτήσαμε την απόσυρσή του στη συνεδρίαση της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων, όπως θα κάνουμε και στην Ολομέλεια. Απαιτούμε την απόσυρσή του γιατί είναι βαθιά άδικο, ταξικό, αντιδραστικό, μα και για λόγους αντισυνταγματικότητας. Δεν είναι, όμως, η αντισυνταγματικότητα η βασική μας αντίθεση στο νομοσχέδιο. Το λαϊκό κίνημα δεν μπορεί να εγκλωβίζεται σε έναν νομικό αγώνα με επίδικο την υπεράσπιση του αστικού Συντάγματος. Εξάλλου, η αναθεώρηση του άρθρου 16 είναι διακηρυγμένος στόχος –κρυφός ή φανερός– των ΝΔ – ΠΑΣΟΚ – ΣΥΡΙΖΑ, ενώ έχουμε χάσει το μέτρημα των βουλευτών – λαγών του ΣΥΡΙΖΑ που τη ζητάνε δημόσια ή που κάνουν λόγο για πτυχία με δίδακτρα. Ή μήπως με μια απόρριψη προσφυγής αντισυνταγματικότητας από ανώτατο δικαστήριο ή με μια επικείμενη αναθεώρηση του άρθρου 16 τελειώνει ο αγώνας για πραγματικά δημόσιο, δωρεάν πανεπιστήμιο; Το να στραφεί ο λαϊκός – νεολαιίστικος αγώνας στη γραμμή υπεράσπισης του Συντάγματος, σημαίνει την υπεράσπιση σειράς αντιλαϊκών νόμων, όπως η αναχρονιστική σχέση κράτους – εκκλησίας, τα προνόμια του εφοπλιστικού κεφαλαίου, τις έννοιες – «λάστιχο» οι οποίες θεσμοθετούν τις νόμιμες παρακολουθήσεις, μέχρι τον τραγικά επίκαιρο νόμο περί ευθύνης υπουργών. Τελικά και ουσιαστικά σημαίνει εγκλωβισμό της λαϊκής πάλης στο πλαίσιο της νομικής ρύθμισης της λειτουργίας ενός βάρβαρου εκμεταλλευτικού συστήματος, του καπιταλιστικού.»
Τέλος, ανάφερε ότι «οι βασικές αιχμές, με τις οποίες παρεμβαίνουμε στο κίνημα, για “πτυχία με αξία κι όχι με τιμή”, οι “φοιτητές να μην είναι πελάτες” και απέναντι στην αδικία, για τους πολλούς να υπάρχει “ελάχιστη βάση εισαγωγής” και για κάποιους λίγους “ελάχιστη βάση πληρωμής”, δεν είναι απλά συνθήματα. Το περιεχόμενο τους είναι γραμμή συσπείρωσης, που φωτίζει την ταξική ουσία του νομοσχεδίου, ως κομμάτι της αστικής στρατηγικής για τα πανεπιστήμια και βάζει στο “κάδρο” η στρατηγική της ΕΕ για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, την οποία υπηρέτησαν όλες διαχρονικά οι κυβερνήσεις στην Ελλάδα. Με αυτή τη γραμμή δε μπορεί να τα “βάλει” η ΔΑΠ, που υπερασπίζεται αυτό το άδικο νομοσχέδιο, ούτε μπορούν να τη θολώσουν τα ΕΑΑΚ, που επιδιώκουν το φοιτητικό κίνημα να γίνει σκαλοπάτι κυβερνητικής εναλλαγής. Το ποτάμι, λοιπόν, πίσω δεν γυρνά! Είναι η ώρα να φουσκώσει ακόμα περισσότερο, με νέα ρυάκια στήριξης, συμπαράστασης και αλληλεγγύης από όλο τον λαό. Για να απευθυνθούμε ακόμα πιο αποφασιστικά σε αυτή τη μεγάλη μάζα που βρίσκεται σε αγωνιστική κίνηση και βλέπει δίπλα της μόνο το ΚΚΕ και την ΚΝΕ, για να χτίσουμε πιο στέρεους δεσμούς συμφωνίας και έμπνευσης από την πολιτική πρόταση του ΚΚΕ.»
Στα πλαίσια της εκδήλωσης στο ΕΛΜΕΠΑ μίλησε ο Κώστας Κονταξάκης Πρόεδρος του Συλλόγου Μελών ΔΕΠ ΕΛΜΕΠΑ, ο οποίος, αφού ευχαρίστησε το ΚΚΕ για την διοργάνωση της εκδήλωσης, σημείωσε ότι «δεν υπάρχει κάποιο άρθρο του νομοσχεδίου που να μην είναι σε αντιδραστική κατεύθυνση. Στην ουσία το νομοσχέδιο έρχεται να εξυπηρετήσει κάποια επιχειρηματικά συμφέροντα, γιατί περί αυτού πρόκειται το νομοσχέδιο αυτό, όπως είπε και ο βασικός εισηγητής εδώ της εκδήλωσης. Υποβιβάζει την τριτοβάθμια εκπαίδευση σε μία παροχή υπηρεσίας και την εκχωρεί σε κάποιες επιχειρήσεις.» Ανέλυσε στην συνέχεια τις συνέπειες που θα έχει όλη η κοινωνία από το συγκεκριμένο νομοσχέδιο. Στην συνέχεια αναφέρθηκε στα ψηφίσματα που έχει εκδώσει πανελλαδικά η ΠΟΣΔΕΠ ενάντια στο νομοσχέδιο και ότι η πλειοψηφία των καθηγητών στέκεται ενάντια στο νομοσχέδιο. Σημείωσε επίσης ότι είναι ακόμα πιο ενθαρρυντικό οι δύο 48ώρες απεργίες των καθηγητών που προκηρύχθηκαν την προηγούμενη και αυτήν την εβδομάδα τις ημέρες που θα ψηφίζεται το νομοσχέδιο στην Βουλή. Τέλος αναφέρθηκε και στην σημασία του ψηφίσματος του Περιφερειακού Συμβουλίου Κρήτης ενάντια στην ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων.
Στην συνέχεια η Εύα Στρατάκη, Πρόεδρος του συλλόγου διοικητικών υπαλλήλων στο ΕΛΜΕΠΑ, αναφέρθηκε στο μεγάλο πρόβλημα υποστελέχωσης και υποχρηματοδότησης των πανεπιστημίων, που δεν είναι τυχαία. Τα τελευταία χρόνια τα τελευταία 10 με 15 χρόνια υπάρχουν μειώσεις της τάξης του 47,4% στις λειτουργικές δαπάνες. Έχουμε μείωση της μισθοδοσίας του έκτακτου προσωπικού, της τάξης του 84,1%. Τα νούμερα είναι τρομακτικά. Έχουμε μείωση στα μέλη ΔΕΠ και διοικητικού υπάλληλοι στα τελευταία 10 χρόνια της τάξης του 36,6%. Είμαστε μόλις 128 μόνιμοι και ορισμένου χρόνου υπάλληλοι στο ΕΛΜΕΠΑ. Είναι ουτοπικό να σκεφτεί κανείς ότι 128 υπαλλήλους μπορούν να φέρουμε εις πέρας όλο αυτό το φόρτο εργασίας. Η κυβέρνηση σαφώς τα γνωρίζει αυτά γνωρίζει πάρα πολύ καλά. Επίσης γνωρίζει ότι το πρόβλημα της εκπαίδευσης είναι πολύ πιο βαθύ. Αντί λοιπόν η κυβέρνηση να σκύψει πάνω σε αυτά τα προβλήματα και να τα λύσει και να στηρίξει την παιδεία μας στο σύνολό της, αυτό που επιδιώκει είναι ένα να απαλλάξει από την ευθύνη της το οικονομικό βάρος της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης μετακυλίοντας τα έξοδα της εκπαίδευσης των παιδιών, ακόμα και στην τριτοβάθμια εκπαίδευση στα νοικοκυριά και τα παιδιά τους. Ολοκληρώνοντας την παρέμβαση της σημείωσε ότι όλοι οι διοικητικοί υπάλληλοι του ΕΛΜΠΕΠΑ βρίσκονται στο πλευρό των φοιτητών και των μαθητών που βρίσκονται στους δρόμους.