Στην αντεπίθεση περνάει ο δημοσιογράφος και εκδότης της εφημερίδας Documento Κώστας Βαξεβάνης μετά το καταφανώς άδικο πρόστιμο, ύψους 270.000 ευρώ, που του επιδίκασε η ΑΑΔΕ μετά από έλεγχο διάρκειας τριών χρόνων.
Και αυτό γιατί το πρόστιμο που επιβλήθηκε αφορούσε μια κοινή και συνηθισμένη πρακτική στα εμπορικά τμήματα των ΜΜΕ, δηλαδή τις μεγάλες εκπτώσεις, ιδίως σε μεγάλους και καλούς πελάτες που καταχωρίζουν συχνά τις διαφημιστικές καμπάνιες τους στο πλαίσιο της ευρύτερης διαφημιστικής προβολής των προϊόντων και των υπηρεσιών τους.
Γράφει αναλυτικά στην ΑΥΓΗ η Αγγέλα Νταρζάνου:
Απόπειρα λογοκρισίας
Ωστόσο, οι υψηλές εκπτώσεις θεωρήθηκαν από το Ελεγκτικό Κέντρο της ΑΑΔΕ ως ένδειξη για υπόγειες συναλλαγές και μαύρο χρήμα -σαν να ήταν κάτι καινοφανές στη διαφημιστική αγορά- και o Κ. Βαξεβάνης τιμωρήθηκε με ένα καταφανώς άδικο πρόστιμο, το οποίο καταδίκασε ακόμη και η συντηρητικών καταβολών Ένωση Ιδιοκτητών Ημερησίων Εφημερίδων Αθηνών (ΕΙΗΕΑ), σημειώνοντας: «Η εμπορική πολιτική που ακολουθούν οι εφημερίδες και τα άλλα ΜΜΕ, και οι εκπτώσεις που κατά καιρούς προσφέρουν στους διαφημιζομένους, εντάσσονται στο πλαίσιο μίας καθ’ όλα νόμιμης διαδικασίας που ακολουθείται εδώ και δεκαετίες». Και προσθέτει: «Κάθε εφημερίδα έχει το δικαίωμα να επιλέγει την τιμολογιακή πολιτική που θεωρεί ότι είναι η καταλληλότερη για να προσελκύσει τα διαφημιστικά έσοδα που θα εξασφαλίσουν τη βιωσιμότητά της».
Διότι εάν πράγματι λαμβάνει μαύρο χρήμα το Documento και είναι υπόλογο στις φορολογικές Αρχές, τότε αυτός που δίνει αντίστοιχα το μαύρο χρήμα δεν είναι και εκείνος υπόλογος; Οι διαφημιζόμενες εταιρείες, δηλαδή, όπως η Coca-Cola, η Unilever, η Vodafon και ολόκληρο το τραπεζικό σύστημα της χώρας. Είναι και όλες αυτές οι εταιρείες υπόλογες; Την καταγγελία του Κ. Βαξεβάνη έχει υιοθετήσει, επίσης, το Διεθνές Ινστιτούτο Τύπου (IPI) και τη δημοσίευσε στην πλατφόρμα του Παρατηρητηρίου Mapping Media Freedom. Η καταγγελία εντάχθηκε στις παρεμβάσεις που αφορούν «απόπειρα λογοκρισίας» και «εμπορική παρέμβαση».
Η «εγκληματική οργάνωση» ΑΑΔΕ
Ο Κώστας Βαξεβάνης δεν πιστεύει ότι πρόκειται περί πλάνης των υπηρεσιακών υπαλλήλων της ΑΑΔΕ, ακριβώς το αντίθετο. Και κατηγορεί τα στελέχη της ΑΑΔΕ για ψευδή βεβαίωση, παράβαση καθήκοντος, κατάχρηση εξουσίας. Με κοινή μήνυση που κατέθεσε αφενός στον οικονομικό εισαγγελέα, αφετέρου στον Ευρωπαίο εισαγγελέα στρέφεται κατά του διοικητή της ΑΑΔΕ Γιώργου Πιτσιλή και κατά πέντε ακόμη στελεχών (διευθυντικών στελεχών, ελεγκτών κ.λπ.) της ΑΑΔΕ, τους οποίους κατηγορεί ως «εγκληματική οργάνωση» η οποία δρα είτε για πολιτικούς σκοπούς -και με εντολή της κυβέρνησης για να φιμώσει και να κλείσει την εφημερίδα, όπως έχει δηλώσει κατ’ επανάληψη ο Κ. Βαξεβάνης-είτε για προσπορισμό ιδίου οφέλους, χρηματικού ή επαγγελματικού.
Στην πραγματικότητα, ο Κ. Βαξεβάνης κατηγορεί την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων ότι δρα σε βάρος του δημόσιου και του ευρωπαϊκού συμφέροντος ως «εγκληματική οργάνωση», η οποία, όπως υποστηρίζει, προχώρησε σε επίθεση εναντίον της εφημερίδας Documento προκειμένου να τη στραγγαλίσει οικονομικά και να τη φιμώσει, καθώς έχει φέρει στο φως μέσα από πλήθος δημοσιευμάτων της τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί: από το πιο πρόσφατο σκάνδαλο των υποκλοπών με το παράνομο λογισμικό μέχρι παλαιότερα τη ματαίωση των φορολογικών ελέγχων της λίστας Λαγκάρντ και της λίστας Μπόργιανς (τις οποίες είχε φέρει στη δημοσιότητα το 2012 το Documento). Με τον τρόπο αυτόζημίωσε οικονομικά και το ελληνικό κράτος και την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Ενα γερό «χαρτί» που κρατάει στα χέρια του ο Κ. Βαξεβάνης για να αποδείξει το αβάσιμο των κατηγοριών για μαύρο χρήμα λόγω της έκπτωσης είναι τα τιμολόγια που εξασφάλισε από άλλες εφημερίδες, αλλά και από τηλεοπτικούς σταθμούς, που δείχνουν ότι οι εκπτώσεις επί των τιμοκαταλόγων των ΜΜΕ ξεπερνούν όχι μόνο το 80%, αλλά και το 90% και το 95%. Για παράδειγμα, η Alter Ego (Τα Νέα, Το Βήμα, in.gr κ.ά.) φαίνεται να κάνει εκπτώσεις 95% επί αρχικής τιμής τιμοκαταλόγου 200.000 ευρώ και να εισπράττει μόλις 10.000, κάτι που αποτελεί μια συνηθισμένη πρακτική. Αντίστοιχα και η Καθημερινή, με έκπτωση 90,91% χρεώνει έναν πελάτη της, αντί 10.000 ευρώ, μόλις 1.000 ευρώ. Ανάλογη είναι η εμπορική πρακτική στα Παραπολιτικά, στο Πρώτο Θέμα και στη Real.