Επενδύσεις 600 εκατομμυρίων ευρώ από την Hellenic Train μαζί με την υποχρέωση του κράτους να ολοκληρώσει τα συστήματα σηματοδότησης / τηλεδιοίκησης και ETCS, που θα απέτρεπαν την τραγωδία των Τεμπών, απάλειψε από την τελική σύμβαση με την ιταλική εταιρεία για τις άγονες γραμμές ο πρώην υπουργός Μεταφορών Κ. Αχ. Καραμανλής, όπως αποδεικνύεται αδιαμφισβήτητα πλέον από τα έγγραφα που φέρνει στο φως της δημοσιότητας σήμερα η ΑΥΓΗ.
Το έγκλημα των Τεμπών, που, όπως έχουν προσδιορίσει όλα τα μέχρι σήμερα πορίσματα των ειδικών εμπειρογνωμόνων, θα είχε αποτραπεί αν λειτουργούσαν τα συστήματα ασφαλείας, ακολούθησε καταπώς φαίνεται ένα άλλο μεγάλο έγκλημα σε βάρος του δημόσιου συμφέροντος, καθώς η κυβέρνηση της Ν.Δ. διά του αρμόδιου υπουργού Κ. Αχ. Καραμανλή χάρισε σχεδόν 600 εκατ. ευρώ στην Hellenic Train, που περιλαμβανόταν ως υποχρέωση επενδύσεων εκ μέρους της ιταλικής εταιρείας σε δύο αδιαμφισβήτητα γραπτά τεκμήρια: στο μνημόνιο συνεργασίας, που υπέγραψε τον Νοέμβριο του 2019 το υπουργείο Μεταφορών με την Hellenic Train, αλλά και στο προσχέδιο της σύμβασης για τις άγονες γραμμές, που κατατέθηκε την 1η Δεκεμβρίου του 2020 στο υπουργείο Μεταφορών, υπογεγραμμένο μάλιστα από την ίδια την ιταλική εταιρεία μετά από έναν ολόκληρο χρόνο διαπραγμάτευσης.
Και στα δύο αυτά κείμενα που αποκαλύπτει η ΑΥΓΗ οι επενδύσεις που υποχρεούται να υλοποιήσει η Hellenic Train προς όφελος του Δημοσίου στο πλαίσιο της σύμβασης παραχώρησης των άγονων γραμμών, με συνολική επιδότηση από το ελληνικό κράτος 930 εκατ. ευρώ σε βάθος 15ετίας, ανέρχονται κατ’ ελάχιστον σε 645 εκατ. ευρώ και κατά μέγιστο σε 810 εκατ. ευρώ! Αναλυτικότερα, όπως περιγράφεται στα εν λόγω έγγραφα και ειδικότερα στο Παράρτημα Δ του μνημονίου συνεργασίας αλλά και στο άρθρο 20.4 του προσχεδίου της σύμβασης για τις άγονες γραμμές, οι επενδύσεις της ιταλικής εταιρείας αφορούν: 1. Νέο Τροχαίο Υλικό (Τ.Υ.) – Υβριδικά τρένα, Ανακατασκευασμένο Τ.Υ. υψηλών ταχυτήτων (400-450 εκατ.), 2. επενδύσεις σε νέες τεχνολογίες (100-150 εκατ.), 3. επενδύσεις σε ακίνητα (100-150 εκατ.), 4. επενδύσεις στα Ακίνητα Σιδηροδρομικής Εξυπηρέτησης (25-35 εκατ.), 5. επενδύσεις Αξιοποίησης των Κτηρίων Κ1 & Κ2 στο Θριάσιο Πεδίο (επενδύσεις 20-25 εκατ.). Μάλιστα, τα συνολικά οφέλη για την ελληνική οικονομία από τη 15ετή αυτή προς υπογραφή νέα σύμβαση, όπως περιγράφεται, θα έφθαναν έως το ύψος των 2,52 δισ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένων και των επενδύσεων της ιταλικής εταιρείας. Εντούτοις, και για άγνωστους μέχρι στιγμής λόγους, που οφείλει να εξηγήσει στην ελληνική κοινωνία η κυβέρνηση της Ν.Δ., η πολυαναμενόμενη υπογραφή της τελικής σύμβασης δεν ήρθε στο τέλος του 2020, αλλά τον Απρίλιο του 2022, κι αφού, ως γνωστόν, είχε μεσολαβήσει με νομοθετική παρέμβαση η παράταση της προηγούμενης σύμβασης ΥΔΥ του 2016!
Ακόμη πιο εξωφρενικό, όμως, είναι το γεγονός ότι στη σύμβαση που υπογράφηκε μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης και της Ηellenic Train τον Απρίλιο του 2022 (και επικυρώθηκε στη Βουλή τον Ιούλιο του ίδιου έτους) έκαναν φτερά κοντά στα 600 εκατ. ευρώ από τις αρχικά συμφωνημένες επενδύσεις της ιταλικής εταιρείας!
Δώρο στους Ιταλούς
Και αυτό γιατί στο σχετικό παράρτημα Δ περί επενδυτικής δραστηριότητας του Ν. 4953/2022, που κύρωσε τη νέα σύμβαση, περιλαμβάνονται συνολικά επενδύσεις 163,5 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων μόλις τα 77,5 εκατ. ευρώ αφορούν αμιγείς επενδύσεις των Ιταλών. Οι υπόλοιπες επενδύσεις 86 εκατ. ευρώ αφορούν τη μίσθωση νέων υδρογονοκίνητων και ηλεκτροκίνητων τρένων, με συγχρηματοδότηση κατά 60% του Ταμείου Ανάκαμψης. Συγκρίνοντας, λοιπόν, τις κατ’ ελάχιστον επενδύσεις των 645 εκατ. ευρώ της αρχικής σύμβασης με τις πενιχρές επενδύσεις των 77,5 εκατ. ευρώ, που ανέλαβε τελικά η Hellenic Train, προκύπτει αβίαστα το συμπέρασμα ότι ουσιαστικά χαρίστηκε στην ιταλική εταιρεία το ποσό των 567 εκατ. ευρώ.
Απαλείφθηκε η υποχρέωση για τα συστήματα ασφαλείας
Εκτός, όμως, από το τεράστιο ποσό, απαλείφθηκε από την τελική σύμβαση που υπογράφηκε κάτι ίσως ακόμη πιο σημαντικό: η υποχρέωση της ελληνικής κυβέρνησης να ολοκληρώσει τα πολύτιμα συστήματα ασφαλείας στον σιδηρόδρομο. Όπως καταγράφεται αδιαμφισβήτητα στο προσχέδιο της σύμβασης, στο άρθρο 20.4. ορίζεται σαφώς ότι προκειμένου η ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε. να πραγματοποιήσει τις παραγγελίες νέου Τροχαίου Υλικού, καθώς και την ανακαίνιση εγκαταστάσεων συντήρησης, πρέπει να υπάρξει και η ανάλογη δέσμευση εκ μέρους του Ελληνικού Δημοσίου, με σαφές χρονοδιάγραμμα για την εκτέλεση και τη θέση σε λειτουργία μιας σειράς έργων που βρίσκονται σε εξέλιξη είτε προγραμματίζεται να εκτελεστούν, με τα δύο πρώτα εκ των οποίων να είναι:
* «1. Ολοκλήρωση της σηματοδότησης στον άξονα Πειραιάς – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Ειδομένη (Σύμβαση 717 της ΕΡΓΟΣΕ) μέχρι το τέλος του 2021» και
* «2. Θέση σε λειτουργία του ETCS στον άξονα Πειραιάς – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Ειδομένη (Σύμβαση 10005 της ΕΡΓΟΣΕ) μέχρι το τέλος του 2021».
Δηλαδή, τα δύο συγκεκριμένα έργα, η μη ολοκλήρωση των οποίων συντέλεσε στο να μην είναι εφικτή η αποτροπή της τραγωδίας των Τεμπών.
Θ. Τζάκρη: Ο κ. Καραμανλής χάρισε 567 εκατ. ευρώ
Το θέμα ανέδειξε χθες στην Εξεταστική Επιτροπή η βουλεύτρια του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. Θεοδώρα Τζάκρη, η οποία εξαπέλυσε σφοδρή κριτική κατά του πρώην υπουργού Μεταφορών. Όπως ανέφερε, μάλιστα, σε δήλωσή της, «ο κύριος Καραμανλής χάρισε, με έγγραφο που κατέθεσα προηγουμένως στην Εξεταστική Επιτροπή, στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ την υποχρέωση πραγματοποίησης επενδύσεων ύψους 567 εκατ. ευρώ. Και μάλιστα στην τελική σύμβαση απαλείφεται και η υποχρέωση από την πλευρά του Ελληνικού Δημοσίου να φέρει σε πέρας το έργο της τηλεδιοίκησης και της σηματοδότησης, ασφαλιστικών δικλίδων οι οποίες, αν υπήρχαν, δεν θα βρισκόμασταν σήμερα εδώ».
Το ζήτημα του δώρου της κυβέρνησης προς την ιταλική εταιρεία έχει φέρει στο προσκήνιο πολλαπλώς ο ΣΥΡΙΖΑ στο πρόσφατο παρελθόν, όπως κι αμέσως μετά την τραγωδία των Τεμπών, με κοινοβουλευτικές ερωτήσεις και αιτήματα κατάθεσης εγγράφων, ενώ το θέμα ανέδειξε δημοσιογραφικά πρώτη η Εφ.Συν.
Αναλυτικά τα έγγραφα