Αντιεπιστημονική κατηγοριοποίηση ασθενών για «γρήγορη» παραπομπή σε ιδιώτες και λεηλασία της τσέπης τους
Δήλωση του προέδρου του σωματείου εργαζομένων ΠΑΓΝΗ, Δημήτρη Βρύσαλη, σχετικά με την έναρξη λειτουργίας της ψηφιακής λίστας χειρουργείου:
Ως «λύση» για τις πολύμηνες αναμονές για χειρουργικές επεμβάσεις παρουσιάζει η κυβέρνηση τη λεγόμενη Ενιαία Λίστα Χειρουργείων, για την οποία εκδόθηκε χτες σχετική Κοινή Υπουργική Απόφαση. Πρόκειται για ψηφιακό σύστημα αρχειοθέτησης, όπου απεικονίζεται η σειρά προτεραιότητας των προς εκτέλεση χειρουργικών επεμβάσεων στα δημόσια νοσοκομεία, με την κυβέρνηση να ισχυρίζεται ότι έτσι θα αντιμετωπίσει το πρόβλημα, ενώ αφήνει ανέγγιχτη την πηγή του, καταρχάς δηλαδή τις ελλείψεις προσωπικού. Στην πραγματικότητα, αποτελεί άλλον έναν «μοχλό» που θα ξεσκαρτάρει ασθενείς, οι οποίοι με την κατηγοριοποίηση που αποφάσισε το υπουργείο θα σπρώχνονται πλέον πιο αποφασιστικά προς τον ιδιωτικό τομέα.
Η λίστα λοιπόν που «ψηφιοποιείται» επί της ουσίας δεν αλλάζει τίποτα, αφού παραμένουν 3.500 στο ΠαΓΝΗ και περίπου 7000 σε όλη τη Κρητη καθώς η κυβέρνηση δεν κάνει προσλήψεις μόνιμου ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού έτσι ώστε να ανοίξουν τα δεκάδες κλειστά χειρουργικά τραπέζια, όπως και τα κλειστά κρεβάτια ΜΕΘ, από τα οποία εξαρτάται απόλυτα η έγκαιρη πραγματοποίηση των χειρουργικών πράξεων.
Με την ΚΥΑ, μάλιστα, όχι μόνο διατηρεί τις λίστες χειρουργείου, αλλά αποσιωπά όλες τις προηγούμενες λίστες αναμονής όπου πρέπει να ενταχθεί ένας ασθενής στο δημόσιο σύστημα Υγείας προκειμένου να εξεταστεί από μία, δύο ή και περισσότερες ειδικότητες.
Η κυβέρνηση εμπαίζει τον λαό, παρουσιάζοντας την ψηφιοποίηση ως «λύση» στις 6.500 κενές οργανικές θέσεις ιατρών, στις 20.000 κενές θέσεις νοσηλευτών, στην απουσία τουλάχιστον 2.500 κρεβατιών ΜΕΘ. Εξάλλου, όπως ανέφερε για πολλοστή φορά η κυβέρνηση – διά στόματος υπουργού Υγείας, Αδ. Γεωργιάδη, στη Βουλή – «τι θέλετε, μια ΜΕΘ σε κάθε γειτονιά;».
Κατηγοριοποίηση – «βούτυρο στο ψωμί» των ιδιωτών
Εξίσου αντιεπιστημονική κι επικίνδυνη είναι η κατηγοριοποίηση των περιστατικών που χρήζουν χειρουργείου, με τον εκτιμώμενο χρόνο να ξεπερνά ακόμη και τους 6 μήνες, χωρίς να παίρνει υπόψη ούτε τις ανάγκες των ασθενών ούτε τις δυνατότητες για άμεση, πλήρη και δωρεάν ικανοποίησή τους εν έτει 2024.
Ενδεικτικά, η ΚΥΑ παραθέτει τον εξής πίνακα εκτίμησης περιστατικών:
- Για περιστατικά που έχουν γρήγορη εξέλιξη και η καθυστέρηση επηρεάζει το αποτέλεσμα ο εκτιμώμενος χρόνος αναμονής για το χειρουργείο είναι μέχρι 2 βδομάδες
- Για περιστατικά με δυνητικά γρήγορη εξέλιξη και η καθυστέρηση μπορεί να επηρεάσει το αποτέλεσμα, ο χρόνος αναμονής φτάνει τον ενάμιση μήνα! (3 – 6 βδομάδες)
- Για περιστατικά με έντονα συμπτώματα ή δυσλειτουργία, χωρίς γρήγορη εξέλιξη η αναμονή για το χειρουργείο φτάνει τους 3 μήνες (7 – 12 βδομάδες)
- Για περιστατικά με ήπια/μέτρια συμπτώματα ή δυσλειτουργία, χωρίς γρήγορη εξέλιξη, η αναμονή είναι …13 – 24 βδομάδες!
- Για περιστατικά χωρίς συμπτώματα ή δυσλειτουργία, χωρίς γρήγορη εξέλιξη η αναμονή είναι 25 βδομάδες και πάνω!
Μόνο τυχαία λοιπόν δεν είναι η αναμονή για έξι και πλέον μήνες, για ένα χειρουργείο που πλέον θεωρείται κι αυτό πολυτέλεια. Στόχος και σε αυτήν την περίπτωση είναι η λεηλασία της τσέπης των ασθενών που θα σπρώχνονται είτε στον ιδιωτικό τομέα απευθείας είτε στα – επί πληρωμή – απογευματινά ιατρεία και χειρουργεία που λειτουργούν μέσα στα δημόσια νοσοκομεία.