Στα συντρίμμια του μοιραίου Τ-2Ε Buckeye ψάχνουν οι εμπειρογνώμονες της ειδικής επιτροπής που συστήθηκε από την Πολεμική Αεροπορία τις απαντήσεις για τα αίτια της συντριβής του εκπαιδευτικού αεροσκάφους και της τραγικής απώλειας του έμπειρου επισμηναγού Επαμεινώνδα Κωστέα. Ο 40χρονος ιπτάμενος, που έχασε τη ζωή του στην τελευταία πτήση της καριέρας του με τον συγκεκριμένο τύπο αεροσκάφους, αφού επρόκειτο να μετατεθεί στα εκπαιδευτικά Τ-6 Texan II, κηδεύεται αύριο Παρασκευή, στις 11:00 στον ιερό ναό Κοιμήσεως της Θεοτόκου στη Μεγάλη Μαντίνεια του Δήμου Δυτικής Μάνης.
Δείτε: Συναγερμός για πτώση εκπαιδευτικού αεροπλάνου στην Καλαμάτα
Δύο είναι τα βασικά σενάρια που είναι στο τραπέζι: η μηχανική βλάβη ή η λάθος εκτίμηση του χειριστή. Άλλωστε, η άσκηση στην οποία συμμετείχε ο επισμηναγός δεν ήταν ρουτίνας, αλλά αφορούσε μεγάλη κλήση και πολλά G. Αν κανείς υπερβεί τα μέγιστα επιτρεπτά G της άσκησης, ενδέχεται το αεροσκάφος να έχει απώλεια στήριξης – μη ελεγχόμενη πτήση δηλαδή. Λόγω του ύψους, ο επισμηναγός υπάρχει περίπτωση να μην πρόλαβε να εκτιναχθεί, ώστε να εγκαταλείψει το αεροσκάφος ή να μην ήθελε να ρίξει το αεροσκάφος σε κατοικημένη περιοχή.
Το έργο των εμπειρογνωμόνων αναμένεται να βοηθήσουν οι μαρτυρίες των ανθρώπων στην περιοχή, που σύμφωνα με πληροφορίες είδαν ένα κομμάτι του αεροσκάφους να φεύγει στον αέρα λίγο πριν την πτώση του και μετά να ακολουθεί έκρηξη.
«Έπρεπε το αεροπλάνο να είχε αντικατασταθεί»
«Βαριά χρονιά για την Πολεμική Αεροπορία, είναι η έκτη απώλεια που έχουμε φέτος», είπε, μιλώντας στο MEGA, ο αεροναυπηγός Φαίδων Καραϊωσηφίδης.
«Το συγκεκριμένο αεροσκάφος δεν έχει πολλές απώλειες. Είναι ένα παλιό αεροπλάνο, παραγγέλθηκε το 1974, υπηρετούν από τότε ανελλιπώς. Είναι αυτά που εκπαίδευσαν όλους τους χειριστές των μαχητικών και μη αεροσκαφών της ΠΑ όλα αυτά τα χρόνια. Η προηγούμενη απώλεια είναι το 2018, αλλά τότε είχαμε δύο πτώσεις, η μία ήταν θανατηφόρα, η άλλη όχι. Και αμέσως προηγουμένως πρέπει να πάμε στο 1996. Ήταν, είναι αξιόπιστο αεροπλάνο και τα εκπαιδευτικά, ιδιαίτερα αυτού του τύπου με δύο κινητήρες, είναι αυτό που λένε ότι συγχωρούν λάθη» ανέφερε.
«Δεν πετάει τίποτα στην ελληνική Πολεμική Αεροπορια αλλά και σε όλες τις αεροπορίες αν δεν είναι ασφαλές. Όταν το πρωί χθες ο μηχανικός παρέδωσε το αεροπλάνο στον πιλότο και υπογράψανε, ο πιλότος είχε την εμπιστοσύνη ότι το αεροπλάνο ήταν αξιόπλοο. Τι συνέβη στη συνέχεια είναι θέμα διερεύνησης, όλα τα ενδεχόμενα είναι ανοιχτά» συνέχισε. «Το παλιό αυτό αεροπλάνο θα έπρεπε να έχει αντικατασταθεί. Υπάρχει διαδικασία ήδη αντικατάστασης» τόνισε.
Τι ανέφεραν οι αυτόπτες μάρτυρες
Όπως ανέφερε ρεπορτάζ του Star, η ηγεσία της Πολεμικής Αεροπορίας έχει στα χέρια της φωτογραφίες μέσα από το αεροδρόμιο της Καλαμάτας που δείχνουν ένα κομμάτι του μοιραίου αεροσκάφους Τ-2, με μήκος ένα-ενάμισι μέτρο, να είναι πεσμένο στην πίστα του αεροδρομίου. Το κομμάτι αυτό, που δεν είναι καμένο, είναι μέρος πτέρυγας του εκπαιδευτικού αεροσκάφους, πιθανότατα από το κάθετο σταθερό που βρίσκεται στο πίσω μέρος και περιλαμβάνει τα πηδάλια διεύθυνσης. Το υπόλοιπο αεροσκάφος έχει συντριβεί πολύ μακριά, σε απόσταση περίπου 500 μέτρων έξω από το αεροδρόμιο.
Το τραγικό δυστύχημα συνέβη χθες το πρωί, μπροστά στα μάτια της οικογένειας του επισμηναγού που είχε πάει να παρακολουθήσει την αποχαιρετιστήρια πτήση του με το Τ-2. Ο 40χρονος, μαζί με δύο ακόμη συναδέλφους του που πετούσαν σε σχηματισμό, συμμετείχε σε άσκηση πάνω από το αεροδρόμιο της Καλαμάτας, με σκοπό τη συντήρηση των πτητικών τους ικανοτήτων.
48 χρόνια κύριο εκπαιδευτικό αεροσκάφος
Τα Τ-2Ε Buckeye, που συμπληρώνουν σε λίγο καιρό 48 χρόνια ως κύριο εκπαιδευτικό αεροσκάφος της Πολεμικής Αεροπορίας, αποσύρονται και θα τα διαδεχθούν τα νέα αεροσκάφη προκεχωρημένης εκπαίδευσης Μ-346 που παραλαμβάνονται από τη χώρα μας στο πλαίσιο της σύμβασης με την ισραηλινή Elbit για τη δημιουργία Διεθνούς Κέντρου Αεροπορικής Εκπαίδευσης στην Καλαμάτα. Ήδη τα πρώτα τέσσερα νέου τύπου εκπαιδευτικά Μ-346 βρίσκονται στη χώρα μας. Το πρώτο τρίμηνο του 2024 αναμένεται να γίνουν έξι, με τις παραλαβές να συνεχίζονται με ρυθμό παράδοσης δύο αεροσκαφών ανά εξάμηνο. Σταδιακά θα αυξηθούν και οι διαθεσιμότητες των Τ-6, καθώς οι Ισραηλινοί αναμένεται να αποδώσουν 25 αεροσκάφη σε πτήσιμη κατάσταση με εξασφαλισμένη υποστήριξη για τα επόμενα είκοσι χρόνια.
Οι τελευταίοι Ίκαροι ολοκλήρωσαν την εκπαίδευσή τους σε T-2 πριν από λίγες εβδομάδες και από τον Μάρτιο, η επόμενη σειρά αναμένεται να ξεκινήσει την εκπαίδευση σε Μ-346, το οποίο αποτελεί ένα σύγχρονο οπλικό σύστημα με διευρυμένες δυνατότητες.
Η Ελλάδα είναι η μοναδική χώρα στον κόσμο που διαθέτει ακόμη λειτουργικά Τ-2E Buckeye. Η Πολεμική Αεροπορία παρέλαβε 40 Τ-2 το 1976 για να αντικαταστήσει τα παρωχημένα Τ-33. Από τότε, σε Τ-2 με τις χαρακτηριστικές δεξαμενές καυσίμου στα ακροπτερύγια έχουν εκπαιδευτεί όλοι οι εν ενεργεία πιλότοι της Πολεμικής Αεροπορίας.
Σημειώνεται ότι το μοιραίο Τ-2 του επισμηναγού Επαμεινώνδα Κωστέα είναι το τρίτο που χάνεται τα τελευταία χρόνια. Τον Ιανουάριο του 2018 ένα T-2 Buckeye κατέπεσε λόγω μηχανικής βλάβης με το πλήρωμα να εγκαταλείπει επιτυχώς, ενώ τον Αύγουστο του ίδιου έτους ένα Τ-2 κατέπεσε κατά τη διάρκεια εκπαιδευτικής πτήσης με έναν χειριστή να χάνει τη ζωή του και τον δεύτερο να χρησιμοποιεί επιτυχώς το σύστημα εκτίναξης.