Σε δίκη παραπέμπονται έξι κορυφαία στελέχη της εταιρείας «Αττική Οδός Α.Ε.» και της θυγατρικής της, «Αττικές Διαδρομές», για τον εγκλωβισμό χιλιάδων πολιτών στον χιονισμένο αυτοκινητόδρομο κατά τη διάρκεια της κακοκαιρίας «Ελπίδα» τον Ιανουάριο του 2022.
Δείτε:
Όπως αναφέρει η ΕΦ.ΣΥΝ., οι έξι αναμένεται να δικαστούν στις 15 Φεβρουαρίου 2024 ενώπιον του Μονομελούς Πλημμελειοδικείου Αθηνών με απευθείας κλήση της Εισαγγελέως Πρωτοδικών Αθηνών. Πρόκειται για τέσσερα στελέχη της εταιρείας «Αττικές Διαδρομές» και δύο της «Αττικής Οδού» που ως υπεύθυνοι ασφαλείας θα δικαστούν σε βαθμό πλημμελήματος, δύο χρόνια μετά την πολύωρη σωματική και ψυχική ταλαιπωρία των οδηγών μέσα σε πολικές θερμοκρασίες.
Μετά την αυτεπάγγελτη προκαταρκτική εξέταση της Εισαγγελίας, στην οποία συσχετίστηκαν και μηνύσεις των εγκλωβισμένων οδηγών, η αρμόδια εισαγγελική αρχή συνέταξε κατηγορητήριο σε βαθμό πλημμελήματος, με τα έξι στελέχη να αντιμετωπίζουν την κατηγορία των «επικίνδυνων παρεμβάσεων στην οδική συγκοινωνία από αμέλεια» που επισύρει ποινές φυλάκισης έως 2 χρόνια.
Η εισαγγελέας, αν και μελέτησε τις καταγγελίες των οδηγών που έκαναν λόγο για το κακούργημα της έκθεσης ανθρώπων σε κίνδυνο, έκρινε πως δεν προκύπτει δόλος εκ μέρους των υπευθύνων, επισημαίνει ωστόσο στο σκεπτικό της πως οι παραλείψεις τους -ενώ χιλιάδες αυτοκίνητα και οδηγοί βρίσκονταν στη μέση του χιονιά- μπορούσαν να οδηγήσουν σε «κοινό κίνδυνο για ξένα πράγματα και για άνθρωπο».
Περίπου 45 μάρτυρες αναμένεται να καταθέσουν στο Μονομελές Πλημμελειοδικείο Αθηνών, ενώ τα έξι στελέχη θα κληθούν να απαντήσουν γιατί οι εταιρείες δεν υλοποίησαν καμία από τις προβλεπόμενες ενέργειες που περιλαμβάνονται στο ειδικό εγχειρίδιο της κοινοπραξίας σε περιπτώσεις χιονιά. Το εγχειρίδιο απαριθμεί αναλυτικές λεπτομέρειες για τη χρήση των μηχανημάτων, τον τρόπο αξιοποίησής τους όπως και την αξιοποίηση του προσωπικού των εταιρειών για κάθε πιθανό σενάριο, που ωστόσο παρέμειναν στα χαρτιά κατά τις κρίσιμες ώρες της 24ης Ιανουαρίου 2022. Από το κάδρο των ευθυνών βγαίνουν εντελώς η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας, που έχει βασικό πρώτο ρόλο να προειδοποιεί, όπως και η Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής, που σύμφωνα με το εγχειρίδιο προχωρά στην απαγόρευση της κυκλοφορίας.
Το μεγαλύτερο μέρος του κατηγορητηρίου αναφέρεται στις ευθύνες της «Αττικές Διαδρομές», την εταιρεία στην οποία η Αττική Οδός έχει αναθέσει τη λειτουργία και συντήρηση του αυτοκινητόδρομου. Δηλαδή, αυτή που όφειλε να κάνει τα πάντα: να λάβει υπόψη της το μετεωρολογικό δελτίο, να ζητήσει την απαγόρευση εισόδου φορτηγών-βαρέων οχημάτων, να αποκλείσει την είσοδο, να εκδώσει δελτίο Τύπου για την κατάσταση στον αυτοκινητόδρομο προκειμένου να ενημερωθούν οι πολίτες.
Συγκεκριμένα, τα τέσσερα στελέχη της «Αττικές Διαδρομές» κατηγορούνται πως δεν εφάρμοσαν έγκαιρα τη διαδικασία απαγόρευσης κυκλοφορίας των φορτηγών και δεν αιτήθηκαν έγκαιρα προς το Τμήμα Τροχαίας κατά την εκδήλωση της κακοκαιρίας τον αποκλεισμό του δρόμου. Ταυτόχρονα δεν έκαναν «ορθολογιστικό καταμερισμό του μηχανισμού αποχιονισμού»: ο εξοπλισμός αξιοποιήθηκε προς το τμήμα Ελευσίνα – Δημοκρατίας (Τομέας 1), ενώ μεγάλο τμήμα αυτού έπρεπε να επιχειρεί σε άλλα σημεία. Η εισαγγελέας αναφέρει πως οι κατηγορούμενοι δεν ενήργησαν ώστε να γίνει έγκαιρα ρίψη άλατος ούτε έδωσαν κατάλληλες εντολές παρακολούθησης ώστε να διευκολυνθούν οι οδηγοί για να αποφευχθεί ο εγκλωβισμός τους: «Δεν χορηγήθηκαν κατάλληλες οδηγίες στους εισερχόμενους οδηγούς για χρήση αλυσίδων και δεν υπήρξε συνεχής ροή ενημερώσεων».
Τα δύο στελέχη της «Αττική Οδός» αντιμετωπίζουν την ίδια κατηγορία γιατί, κατά το κατηγορητήριο, «δεν άσκησαν τη δέουσα εποπτεία και τον προσήκοντα έλεγχο» στη θυγατρική εταιρεία που ήταν επιχειρησιακά υπεύθυνη για τη διαχείριση της κυκλοφορίας.
Στις δύο εταιρείες είχαν επιβληθεί και πρόστιμα ύψους 2 εκατομμυρίων, που διαφημίστηκαν ως ένδειξη αυστηρότητας από τον τότε υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Κ. Καραμανλή. Η επιβολή τους -από 1 εκατομμύριο ευρώ στις δύο εταιρείες- είχε ανακοινωθεί επισήμως από τον ίδιο ένα μήνα μετά την κακοκαιρία «για την υπαιτιότητά τους σχετικά με τη διακοπή της κυκλοφορίας και τα παρεπόμενα προβλήματα που προέκυψαν». Η τύχη των προστίμων αγνοείται.