Η ασφάλεια των σιδηροδρομικών μεταφορών στο προσκήνιο με πρωτοβουλία Μαμουλάκη

Το μείζον ζήτημα της ασφάλειας των σιδηροδρομικών μεταφορών της χώρας φέρνει ξανά στο προσκήνιο ο Τομεάρχης Υποδομών & Μεταφορών Κ.Ο. ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία, Βουλευτής Ηρακλείου, Χάρης Μαμουλάκης, με την κατάθεση σχετικής Ερώτησης προς τους Υπουργούς Υποδομών & Μεταφορών και Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών, με την συνυπογραφή 22 ακόμη Βουλευτών.

Με την Ερώτηση, γίνεται αναφορά στις σημαντικές ζημιές που υπέστη το σιδηροδρομικό δίκτυο της Θεσσαλίας μετά τα ακραία καιρικά φαινόμενα του Σεπτεμβρίου του 2023, καθώς και στη δέσμη πολιτικών που ανακοινώθηκε για την αποκατάστασή τους, με ειδική αναφορά να γίνεται στην ανάταξη του σιδηροδρομικού δικτύου που θα χρηματοδοτηθεί κατά 185 εκατ. ευρώ από τους πόρους του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

Τονίζεται επίσης η αναγκαιότητα αποκατάστασης των εκτεταμένων ζημιών στις υποδομές προκειμένου για την επαναφορά, κατά το δυνατόν, σε φυσιολογικούς ρυθμούς της κοινωνικής και οικονομικής ζωής των πληττόμενων περιοχών αλλά και την ύψιστη σημασία ανάταξης του σιδηροδρόμου με όρους που δε θα θέτουν σε επισφάλεια τη ζωή των πολιτών προς αποφυγή επανάληψης ενός τραγικού δυστυχήματος όπως αυτού στα Τέμπη.

Ο Χάρης Μαμουλάκης ζητάει απαντήσεις σχετικά με:

1. Με ποιο κωδικό του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος του Ταμείου Ανάκαμψης έχει γίνει η ένταξη του έργου της ανάταξης του σιδηροδρομικού δικτύου;

2. Ποια στοιχεία λάβατε υπόψη προκειμένου για τον καθορισμό του ποσού των  185 εκατ. ευρώ για την ανάταξη του σιδηροδρομικού δικτύου;

3. Πως σχεδιάζετε να γίνει η αποκατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου; Ποιες μελέτες θα πρέπει να διενεργηθούν πριν τις όποιες εργασίες ανάταξης του σιδηροδρόμου; Θα αφορούν σε όλη την έκταση του δικτύου;

4. Θα εντάξετε έργα σχετικά με την ανάταξη του σιδηροδρόμου στις fast track διαδικασίες ανάθεσης και εκτέλεσης του άρθρου 25 του ν.5049/2023 και εάν ναι ποια είναι αυτά;

5. Ποιες εμπλεκόμενες υπηρεσίες, φορείς, εταιρείες κ.ά. θα πρέπει να συνεργαστούν για την ανάταξη του σιδηροδρομικού δικτύου αλλά και συνοδών έργων που συνδέονται με την «ασφαλή» κατασκευή του; Υφίσταται διάγραμμα ροής επικοινωνίας μεταξύ των εμπλεκομένων προκειμένου για τον αποτελεσματικό και ασφαλή σχεδιασμό και υλοποίηση ανάταξης του σιδηροδρόμου;

6. Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα της τμηματικής αποκατάστασης της σιδηροδρομικής γραμμής ανόδου και καθόδου στον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη ως προς τις εμπορευματικές και τις επιβατικές μεταφορές; Πότε αναμένεται να αποκατασταθεί πλήρως;

7. Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα αποκατάστασης της γραμμής Λάρισα- Βόλος και Παλαιοφάρσαλος- Καλαμπάκα;

8. Ποιο είναι το συνολικό κόστος πλήρους ανάταξης του σιδηροδρομικού δικτύου;

9. Ποια πρόσθετα μέτρα σχεδιάζετε να λάβετε για να διασφαλίσετε την ασφάλεια των επιβατών όταν θα τεθεί σε λειτουργία ο σιδηρόδρομος;

ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς τους κ.κ. Υπουργούς Υποδομών και Μεταφορών 

και Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών

Θέμα: «Η σημασία πλήρους ανάταξης του σιδηροδρομικού δικτύου με γνώμονα την ασφάλεια.»

Τα πρωτοφανή ακραία καιρικά φαινόμενα με την ονομασία «Daniel» και «Elias» που έπληξαν το Σεπτέμβριο του 2023 και την ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλίας προκάλεσαν το θάνατο δεκαεπτά συνανθρώπων μας και ανυπολόγιστες υλικές καταστροφές σε υποδομές και ιδιωτικές περιουσίες. Οι καταστροφικές πλημμύρες δεν άφησαν ανεπηρέαστο το σιδηροδρομικό δίκτυο του οποίου οι ζημιές είναι εκτεταμένες, (μετατοπίστηκαν γραμμές, καταστράφηκαν σταθμοί κ.ά.). Η πολιτεία οφείλει να σχεδιάσει και να υλοποιήσει ένα σχέδιο ανάταξης  για το σιδηρόδρομο έγκαιρα και φυσικά με γνώμονα την ασφάλεια των επιβατών.

Στο από 17 Οκτωβρίου 2023 δελτίο τύπου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών σχετικά με τον 1ο τριμηνιαίο απολογισμό του έργου του Υπουργείου περιλαμβάνεται συγκεκριμένη δέσμη πολιτικών για την άμεση αποκατάσταση των ζημιών στις υποδομές των πληγεισών περιοχών. Ειδικότερη αναφορά γίνεται στην ανάταξη του σιδηροδρομικού δικτύου που θα χρηματοδοτηθεί κατά 185 εκατ. ευρώ από τους πόρους του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Σημειώνεται ότι τα έργα τα οποία εντάσσονται για χρηματοδότηση από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί έως την 31η Δεκεμβρίου 2025. 

Παράλληλα, με το άρθρο 25 του ν.5049/2023 προβλέφθηκε η υπαγωγή στις αρμοδιότητες του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών του σχεδιασμού, της ανάθεσης και της εκτέλεσης κατεπειγόντων έργων αποκατάστασης εκτεταμένων ζημιών, που προκαλούνται σε υποδομές περιοχών που κηρύσσονται σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης και θεσπίστηκε ειδική ταχύτερη διαδικασία εκτέλεσης των έργων αυτών. Με τη με αριθμ.21/12.10.2023  Πράξη του Υπουργικού Συμβουλίου έγινε η σχετική ανάληψη των εν λόγω αρμοδιοτήτων από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Ν. Ταχιάος σε δηλώσεις του κατά την 13η Σεπτεμβρίου 2023 ανέφερε ως προς την αποκατάσταση του σιδηροδρόμου ότι: «Θα χρειαστεί να κάνουμε παραδοχές, κατασκευαστικές και αντιπλημμυρικές παρεμβάσεις ώστε να μην επαναληφθούν τέτοια φαινόμενα στο μέλλον.»

Με δεδομένα τα ανωτέρω, την αναγκαιότητα αποκατάστασης των εκτεταμένων ζημιών στις υποδομές προκειμένου για την επαναφορά, κατά το δυνατόν, σε φυσιολογικούς ρυθμούς της κοινωνικής και οικονομικής ζωής των πληττόμενων περιοχών αλλά και την ύψιστη σημασία ανάταξης του σιδηροδρόμου με όρους που δε θα θέτουν σε επισφάλεια τη ζωή των πολιτών προς αποφυγή επανάληψης ενός τραγικού δυστυχήματος όπως αυτού στα Τέμπη  ερωτώνται οι αρμόδιοι κ.κ. Υπουργοί:

  1. Με ποιο κωδικό του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος του Ταμείου Ανάκαμψης έχει γίνει η ένταξη του έργου της ανάταξης του σιδηροδρομικού δικτύου; 
  2. Ποια στοιχεία λάβατε υπόψη προκειμένου για τον καθορισμό του ποσού των  185 εκατ. ευρώ για την ανάταξη του σιδηροδρομικού δικτύου;
  3. Πως σχεδιάζετε να γίνει η αποκατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου; Ποιες μελέτες θα πρέπει να διενεργηθούν πριν τις όποιες εργασίες ανάταξης του σιδηροδρόμου; Θα αφορούν σε όλη την έκταση του δικτύου;
  4. Θα εντάξετε έργα σχετικά με την ανάταξη του σιδηροδρόμου στις fast track διαδικασίες ανάθεσης και εκτέλεσης του άρθρου 25 του ν.5049/2023 και εάν ναι ποια είναι αυτά; 
  5. Ποιες εμπλεκόμενες υπηρεσίες, φορείς, εταιρείες κ.ά. θα πρέπει να συνεργαστούν για την ανάταξη του σιδηροδρομικού δικτύου αλλά και συνοδών έργων που συνδέονται με την «ασφαλή» κατασκευή του; Υφίσταται διάγραμμα ροής επικοινωνίας μεταξύ των εμπλεκομένων προκειμένου για τον αποτελεσματικό και ασφαλή σχεδιασμό και υλοποίηση ανάταξης του σιδηροδρόμου;
  6. Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα της τμηματικής αποκατάστασης της σιδηροδρομικής γραμμής ανόδου και καθόδου στον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη ως προς τις εμπορευματικές και τις επιβατικές μεταφορές; Πότε αναμένεται να αποκατασταθεί πλήρως;
  7. Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα αποκατάστασης της γραμμής Λάρισα- Βόλος και Παλαιοφάρσαλος- Καλαμπάκα;
  8. Ποιο είναι το συνολικό κόστος πλήρους ανάταξης του σιδηροδρομικού δικτύου;
  9. Ποια πρόσθετα μέτρα σχεδιάζετε να λάβετε για να διασφαλίσετε την ασφάλεια των επιβατών όταν θα τεθεί σε λειτουργία ο σιδηρόδρομος;

Οι Ερωτώντες Βουλευτές

Μαμουλάκης Χάρης

Αυλωνίτης Αλέξανδρος-Χρήστος

Βέττα Καλλιόπη

Γαβρήλος Γεώργιος

Γεροβασίλη Όλγα

Δούρου Ειρήνη (Ρένα)

Θρασκιά Ουρανία (Ράνια)

Καλαματιανός Διονύσιος-Χαράλαμπος

Καραμέρος Γεώργιος

Κασιμάτη Ειρήνη (Νίνα)

Κόκκαλης Βασίλειος

Λινού Αθηνά

Μάλαμα Κυριακή

Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος

Μπάρκας Κωνσταντίνος

Νοτοπούλου Αικατερίνη (Κατερίνα)

Ξανθόπουλος Θεόφιλος

Παναγιωτόπουλος Ανδρέας

Παπαηλιού Γεώργιος

Πολάκης  Παύλος

Πούλου Παναγιού (Γιώτα)

Σαρακιώτης Ιωάννης

Χρηστίδου Ραλλία

Σχετικά Άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

* Το email σας δεν θα εμφανιστεί