Σχολιασμός της Κρήτης μας αλλιώς της ομιλίας του Σ. Αρναουτάκη στα Χανιά στις 1/10/2023
Κατά την ομιλία του στις 1/10/2023 στα Χανιά, ο Περιφερειάρχης Κρήτης και εκ νέου υποψήφιος κ. Σ. Αρναουτάκης, στην προσπάθειά του να καλύψει το διαπιστωμένο ελλιπές αναπτυξιακό αποτύπωμα της Περιφερειακής Ενότητας Χανίων σε έργα και βασικές υποδομές, πλειοδότησε στις αναφορές σε έργα τα οποία είτε δεν υλοποιούνται από την Περιφέρεια Κρήτης είτε υλοποιούνται από αυτήν με χαρακτηριστική όμως αναποτελεσματικότητα.
Συγκεκριμένα αναφέρθηκε:
⦁ Στην δημοπράτηση με ΣΔΙΤ του «Έργου Αξιοποίησης του Υδατικού Δυναμικού του Ποταμού Ταυρωνίτη», έργο το οποίο όμως υλοποιείται από το Υπουργείο Υποδομών, βρίσκεται ακόμη στο Α’ στάδιο του διαγωνισμού και για το οποίο δεν έχει ακόμη καν εκπονηθεί η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων.
⦁ Στην εκπόνηση μελετών για την κατασκευή της δεύτερης Λιμνοδεξαμενής στην Κουντούρα, οι οποίες επίσης υλοποιούνται από το Υπουργείο Υποδομών και οι οποίες ενώ έχουν συμβασιοποιηθεί από το 2019 το έργο δεν έχει ακόμη δημοπρατηθεί.
⦁ Στην ολοκλήρωση της Λιμνοδεξαμενής του Ομαλού, έργο για το οποίο παρέλειψε όμως να αναφέρει ότι υλοποιείται από την Περιφέρεια και το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης τα τελευταία 15 χρόνια. Το ίδιο προβληματικό μοντέλο ακολουθήθηκε επίσης και στην κατασκευή του προβληματικού φράγματος Βαλσαμιώτη για το οποίο προφανώς δεν έγινε καμία αναφορά.
⦁ Στην εκπόνηση της μελέτης για την αποκατάσταση της Λιμνοδεξαμενής των Αγίων Θεοδώρων στην περιοχή της Χρυσοσκαλίτισσας, μελέτη η οποία όμως προκηρύχθηκε μόλις τον Απρίλιο 2022 ενώ είναι γνωστή η σημασία του έργου για την άρδευση στη συγκεκριμένη περιοχή.
⦁ Στην τελική φάση ολοκλήρωσης της λιμνοδεξαμενής του Έλους, έργο για το οποίο παρέλειψε να αναφέρει ότι υλοποιείται τα τελευταία 10 χρόνια.
⦁ Στην ολοκλήρωση του βιολογικού καθαρισμού της Παλαιόχωρας, έργο για το οποίο παρέλειψε να αναφέρει ότι η μόνη συμβολή της Περιφέρειας εξαντλείται στην τυπική χρηματοδότηση του έργου, ενώ όλη η ωρίμανση των μελετών και η επίβλεψη των εργασιών έγινε από τρίτους και το κυριότερο η επίλυση των νομικών/περιβαλλοντικών προβλημάτων του έργου έγινε με τις παρεμβάσεις του πρ. Υπουργού Περιβάλλοντος Γ. Σταθάκη.
⦁ Στην εκπόνηση ολοκληρωμένων μελετών αντιπλημμυρικής προστασίας στους ποταμούς Κερίτη, Τυφλό, Καμαριανό, καθώς και στα Ρέματα Σταλού και Αγίας Μαρίνας, μελέτες οι οποίες αναμένεται να εκπονηθούν στη νέα προγραμματική περίοδο ενώ η κρισιμότητα υλοποίησής τους ήταν γνωστή τουλάχιστον από το 2019 με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την αντιπλημμυρική θωράκιση των ευρύτερων περιοχών που διασχίζουν τα ρέματα αυτά.
⦁ Η πλέον προκλητική όμως πλειοδοσία αφορούσε στο έργο του νέου ΒΟΑΚ και άλλων οδικών συνδέσεων. Αναφέρθηκε λοιπόν:
⦁ Στον υπό συμβασιοποίηση διαγωνισμό κατασκευής του νέου ΒΟΑΚ στο τμήμα Χανιά – Κίσσαμος, έργο για το οποίο η Περιφέρεια Κρήτης αρκέστηκε μάλλον στο ρόλο κομπάρσου μη διεκδικώντας ούτε καν την υλοποίηση ορθολογικών αιτημάτων των τοπικών κοινωνιών και φορέων για επιμέρους παρεμβάσεις στην περιοχή των Χανίων, ούτε καν την απαίτηση υλοποίησης ως συνοδών έργων του ΒΟΑΚ των απαραίτητων τεχνικών απορροής ομβρίων και αποστράγγισης υδάτων, προς αποφυγή πλημμυρικών φαινομένων.
⦁ Στην παράκαμψη Κισάμου και στη μελέτη για την σύνδεση του ΒΟΑΚ με το Αεροδρόμιο Χανίων, μελέτες οι οποίες εκπονούνται εν κρυπτώ από το Υπουργείο Υποδομών χωρίς καμία διαβούλευση και ενημέρωση ούτε καν με το ΤΕΕ, το θεσμοθετημένο σύμβουλο της Πολιτείας.
⦁ Στο έργο της Βελτίωσης Οδικής Ασφάλειας στο Τμήμα Γεωργιούπολη – Πετρές του ΒΟΑΚ, έργο το οποίο αφορά στον Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης και του οποίου η υλοποίηση θα μπορούσε να έχει ήδη ξεκινήσει.
⦁ Στο επαρχιακό οδικό έργο της Παράκαμψης Τοπολίων, για το οποίο παρέλειψε να αναφέρει ότι το έργο εντάχθηκε ήδη σε δύο προγραμματικά πλαίσια χρηματοδοτήσεων, υλοποιείται τα τελευταία 10 χρόνια με συνεχώς αυξανόμενο κόστος και μάλλον θα ενταχθεί και στη νέα προγραμματική περίοδο στερώντας πολύτιμους πόρους από αυτήν.
⦁ Στην ολοκλήρωση αλλά και υλοποίηση έργων βελτίωσης και αποκατάστασης του επαρχιακού και εθνικού οδικού δικτύου στην Π.Ε. Χανίων που το ύψος ξεπερνά τα 100 εκ. €, έργα για τα οποία παρέλειψε να αναφέρει ότι σε πολύ μεγάλο βαθμό αποτελούν έκτακτες χρηματοδοτήσεις λόγω της θεομηνίας του 2019 από την τότε κυβέρνηση και όχι έργα προγραμματισμένα από την Περιφέρεια για τη διασφάλιση μιας επαρκούς και οικονομικά βιώσιμης συντήρησης του εθνικού και επαρχιακού δικτύου.
Η τακτική της δημιουργίας εντυπώσεων με αναφορές σε έργα άλλων ή σε έργα τα οποία αποτελούν μνημεία αναποτελεσματικότητας πρέπει να παρέλθουν ανεπιστρεπτί. Είναι καιρός πλέον να περάσουμε σε ένα νέο μοντέλο λειτουργίας της περιφερειακής διοίκησης και σε ένα διαφανές, επιστημονικά σχεδιασμένο και στοχευμένο πλαίσιο άσκησής της, με καθαρές πολιτικές που να συνδιαμορφώνονται με την τοπική κοινωνία και συνεχείς διεκδικήσεις χωρίς διάθεση χειραγώγησης από την κεντρική διοίκηση και την εκάστοτε κυβέρνηση.