Ενώ τρία πύρινα μέτωπα μαίνονταν σε Δυτική Αττική, Σπάρτη και Ρόδο, η κυβέρνηση δρομολόγησε ύπουλα τη διεύρυνση των κριτηρίων άρσης τηλεφωνικού απορρήτου μέσω της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου που «στρατικοποιεί» το ΕΚΑΒ.
Τρία σχέδια νόμου αναμένονται να ψηφιστούν στην Ολομέλεια την ερχόμενη εβδομάδα, πριν την παύση του νομοθετικού έργου λόγω θερινών διακοπών. Το ένα εξ αυτών αφορά την κύρωση της συγκεκριμένης ΠΝΠ, η οποία κατατέθηκε την Τετάρτη στη Βουλή και θα ψηφιστεί την ερχόμενη Πέμπτη.
Στο άρθρο 25, λοιπόν, προβλέπεται: «Άρση του απορρήτου των επικοινωνιών για τη διακρίβωση των κακουργημάτων των άρθρων 290 και 291 ΠΚ – Τροποποίηση περ. α’ παρ. 1 άρθρου 6 ν. 5002/2022».
Ποια είναι τα αδικήματα που θέλει να προσθέσει η κυβέρνηση στη γκάμα της άρσης απορρήτου; Αυτά που αφορούν τις «επικίνδυνες παρεμβάσεις στην οδική συγκοινωνία» (!) και «επικίνδυνες παρεμβάσεις στη συγκοινωνία μέσων σταθερής τροχιάς, πλοίων και αεροσκαφών».
Το άρθρο 25:
Κι αν για τα μέσα σταθερής τροχιάς, πλοία και αεροσκάφη μπορεί να βρεθεί κοινή συνισταμένη με όρους κοινής λογικής εξαιτίας της μαζικής μετακίνησης, μία ματιά στο περιεχόμενο του άρθρου 290 του ΠΚ για τις «επικίνδυνες παρεμβάσεις στην οδική συγκοινωνία» θα προκαλέσει αρκετές απορίες.
Ειδικότερα, το άρθρο 290 του ΠΚ προβλέπει τα εξής:
1. Όποιος διαταράσσει την ασφάλεια της συγκοινωνίας στους δρόμους: α) με καταστροφή, βλάβη ή μετακίνηση εγκαταστάσεων ή οχημάτων, β) με τοποθέτηση ή διατήρηση εμποδίων, γ) με αλλοίωση σημείων ή σημάτων ή με τοποθέτηση ή διατήρηση εσφαλμένων σημείων ή σημάτων ή δ) με άλλες, εξίσου επικίνδυνες για την ασφάλεια της συγκοινωνίας πράξεις, τιμωρείται: αα) με φυλάκιση έως τρία (3) έτη αν από την πράξη μπορεί να προκύψει κοινός κίνδυνος για ξένα πράγματα, ββ) με φυλάκιση τουλάχιστον ενός (1) έτους αν από την πράξη μπορεί να προκύψει κίνδυνος για άνθρωπο, γγ) με κάθειρξη έως δέκα (10) έτη αν η πράξη είχε ως αποτέλεσμα τη βαριά σωματική βλάβη άλλου ή προκάλεσε σημαντική βλάβη σε κοινωφελείς εγκαταστάσεις, δδ) με κάθειρξη τουλάχιστον δέκα (10) ετών αν η πράξη είχε ως αποτέλεσμα τον θάνατο άλλου. Αν προκλήθηκε ο θάνατος μεγάλου αριθμού ανθρώπων, το δικαστήριο μπορεί να επιβάλει ισόβια κάθειρξη.
2. Όποιος στις περιπτώσεις της προηγούμενης παραγράφου προκαλεί από αμέλεια τη διατάραξη της ασφάλειας της συγκοινωνίας από την οποία μπορεί να προκύψει κοινός κίνδυνος για ξένα πράγματα ή κίνδυνος για άνθρωπο, τιμωρείται με φυλάκιση έως δύο (2) έτη ή χρηματική ποινή.
Από πότε η μετακίνηση, τοποθέτηση ή διατήρηση εμποδίων αποτελεί αιτία παρακολούθησης; Σε ποια ευρωπαϊκή χώρα κάποιος που θα πάρει έναν κάδο και θα τον τοποθετήσει στη μέση του δρόμου -χωρίς αυτό να σημαίνει πως πρόκειται για a priori σύννομη συμπεριφορά- θα πρέπει να μετατραπεί στόχο της ΕΥΠ; Ποια ανάγκη οδηγεί τη συμπολίτευση στη ψήφιση της συγκεκριμένης διάταξης σε ένα από τα τρία πρώτα νομοσχέδια της νέας κοινοβουλευτικής περιόδου;
Με νωπή τη λαϊκή εντολή και με ποσοστό 40,8%, η νέα κυβέρνηση Μητσοτάκη επαναφέρει στο προσκήνιο τις υποκλοπές, οι οποίες χαρακτηρίστηκαν σκάνδαλο από τον ίδιο τον Κυριάκο Μητσοτάκη. Και μάλιστα, χωρίς να υπάρχουν σημάδια «ζωής» από τη σχετική εισαγγελική έρευνα, η οποία αδυνατεί να διαλευκάνει τη λειτουργία του παρακρατικού μηχανισμού που έθεσε στο στόχαστρο την ηγεσία των Ενόπλων Δυνάμεων, υπουργούς, πολιτικούς αντιπάλους, επιχειρηματίες, δημοσιογράφους και απλούς πολίτες, όπως η Άρτεμις Σίφορντ.
Όλα αυτά, τη στιγμή που η κοινωνία παρακολουθεί για άλλη μια χρονιά τις φωτιές να σβήνουν στη θάλασσα, με τη ΝΔ να προχωρά ακάθεκτη στην αλλαγή του εκλογικού νόμου μέσω της άρσης των υποτυπωδών προϋποθέσεων που είχαν θεσπιστεί για τους εκλογείς του εξωτερικού.