Πύλος: «750 άτομα επέβαιναν στο σκάφος και ζητούσαν να διασωθούν από οποιαδήποτε χώρα» καταγγέλλει η ακτιβίστρια που ενημέρωσε τις ελληνικές και ιταλικές αρχές

H Ναουάλ Σουφί, ακτιβίστρια και η πρώτη που ενημέρωσε τις ελληνικές και ιταλικές αρχές για την κατάσταση στο πλοίο, αναφέρει ότι το σκάφος ήταν φορτωμένο με 750 άτομα, τα οποία δεν αρνήθηκαν τη διάσωση όπως ισχυρίζεται το ελληνικό Λιμενικό, αντιθέτως ζητούσαν να διασωθούν από οποιαδήποτε χώρα.

Σύμφωνα με το Alarm Phone, η πρώτη που εντόπισε το πλοίο και συνομιλούσε με επιβάτες του ήταν η Nawal Soufi, ακτιβίστρια που βρίσκεται στην Κατάνια.

Με μία ανάρτηση στο Facebook η ακτιβίστρια Ναουάλ Σουφί αναφέρει πως ήταν η πρώτη που ενημέρωσε τις ελληνικές και ιταλικές αρχές για την κατάσταση στην οποία βρίσκονταν οι μετανάστες πάνω στο πλοίο το οποίο τελικά βυθίστηκε ανοιχτά τη Πύλου.

Η Ναουάλ Σουφί έγραψε όσα της μετέφεραν μέσα από το πλοίο εξουσιοδοτώντας τους δημοσιογράφους να το αξιοποιήσουν ως μαρτυρία.

« Εξουσιοδοτώ τους δημοσιογράφους που επικοινωνούν μαζί μου αυτές τις ώρες να χρησιμοποιήσουν αυτή τη δήλωση για να καταγράψουν μέρος της δυναμικής των γεγονότων που έλαβαν χώρα χθες.

Στις 13 Ιουνίου 2023, τις πρώτες πρωινές ώρες, μετανάστες που επέβαιναν σε σκάφος φορτωμένο με 750 άτομα επικοινώνησαν μαζί μου και μου μίλησαν για την κατάστασή τους. Μετά από πέντε ημέρες ταξιδιού, το νερό είχε τελειώσει, ο καπετάνιος του πλοίου τους είχε εγκαταλείψει στην ανοιχτή θάλασσα και υπήρχαν επίσης έξι πτώματα στο σκάφος. Οι μετανάστες δεν γνώριζαν ακριβώς πού βρίσκονταν, αλλά χάρη στον άμεσο εντοπισμό του τηλεφώνου Turaya, μπόρεσα να μάθω την ακριβή τους θέση και να ειδοποιήσω τις αρμόδιες αρχές.

Ωστόσο, η κατάσταση περιπλέχθηκε όταν ένα πλοίο πλησίασε το σκάφος, έδεσε σχοινιά σε δύο σημεία του σκάφους και άρχισε να πετάει μπουκάλια με νερό. Οι μετανάστες αισθάνθηκαν μεγάλο κίνδυνο, καθώς φοβόντουσαν ότι τα σχοινιά θα μπορούσαν να προκαλέσουν ανατροπή του πλοίου και ότι η προσπάθεια επί του σκάφους για να πάρουν νερό θα μπορούσαν να προκαλέσουν τη βύθισή της. Για το λόγο αυτό, απομακρύνθηκαν ελαφρώς από το πλοίο για να αποφύγουν ένα ναυάγιο.

Κατά τη διάρκεια της νύχτας, η κατάσταση στο σκάφος έγινε ακόμη πιο δραματική: οι μετανάστες ήταν μπερδεμένοι και δεν καταλάβαιναν αν επρόκειτο για επιχείρηση διάσωσης ή για έναν τρόπο να θέσουν τη ζωή τους σε ακόμη μεγαλύτερο κίνδυνο. Παρέμεινα σε επαφή μαζί τους μέχρι τις 11 το βράδυ ώρα Ελλάδας, προσπαθώντας να τους καθησυχάσω και να τους βοηθήσω να βρουν μια λύση. Όλη την ώρα με ρωτούσαν τι έπρεπε να κάνουν και τους έλεγα συνεχώς ότι η ελληνική βοήθεια θα ερχόταν. Σε αυτό το τελευταίο τηλεφώνημα, ο άνθρωπος με τον οποίο μιλούσα μου είπε ρητά: “Νιώθω ότι αυτή θα είναι η τελευταία μας νύχτα στη ζωή”.

Όταν οι μετανάστες απομακρύνθηκαν ελαφρώς από το πλοίο, δεν υπήρχε πρόθεση να συνεχίσουν το ταξίδι τους προς την Ιταλία, γιατί δεν θα ήξεραν πώς να πλεύσουν στα ιταλικά ύδατα, καθώς ο πραγματικός καπετάνιος του πλοίου έλειπε και ρωτούσαν συνεχώς τι να κάνουν. Χρειάζονταν οπωσδήποτε βοήθεια στα νερά όπου βρίσκονταν, και αν μου είχαν εκφράσει την πρόθεσή τους να συνεχίσουν το ταξίδι τους προς την Ιταλία, προφανώς θα είχα στείλει ενημέρωση στη Μάλτα, την Ελλάδα και την Ιταλία, αλλά οι μετανάστες δεν είπαν ποτέ κάτι τέτοιο.

Είναι ποτέ δυνατόν η φυγή των μεταναστών από την κατάσταση κινδύνου στην οποία βρίσκονταν να ερμηνεύτηκε από τις ελληνικές αρχές ως φυγή από τη διάσωση; Αυτά είναι ερωτήματα που δεν μπορώ να απαντήσω, αλλά μπορώ να βεβαιώσω ότι αυτοί οι άνθρωποι ζητούσαν πάντα να διασωθούν από οποιαδήποτε χώρα.

Αυτή είναι η τελευταία ακριβής θέση που εστάλη από το τηλέφωνο Turaya και κοινοποιήθηκε στη Μάλτα, την Ελλάδα και την Ιταλία

  • Θέση στις 15.10 ώρα Ελλάδας.
  • Lat N 036 Deg 008’059.660″ Lon E 021 Deg 002’009.749″


Καθ’ όλη τη διάρκεια του απογεύματος και μέχρι τις 11 το βράδυ δεν έκανα τίποτα άλλο από το να καθησυχάζω τους ανθρώπους που τηλεφωνούσαν από το σκάφος, εξηγώντας τους ότι οι αρμόδιες αρχές είχαν τη θέση του σκάφους εδώ και πολλές ώρες και ότι σίγουρα θα έφτανε βοήθεια. Το μόνο που είχαν να κάνουν ήταν να διαχειριστούν την κατάσταση πανικού που επικρατούσε στο πλοίο».

Νωρίτερα ο εκπρόσωπος Τύπου του Λιμενικού, Νίκος Αλεξίου είπε: «Το εξωτερικό τμήμα του πλοίου ήταν γεμάτο με κόσμο, το ίδιο εικάζουμε και για το εσωτερικό. Μιλάμε για αρκετούς ανθρώπους, χωρίς να μπορούμε να δώσουμε όμως ακριβή αριθμό. (…) Αυτό που αντίκρυσαν οι συνάδελφοί μου όταν πήγαν στο σημείο, αποδεικνύει ότι το πλοίο ήταν υπερφορτωμένο, αφού οι άνθρωποι ήταν στιβαγμένοι στο κατάστρωμα. Δεν μπορεί να δοθεί ακριβής αριθμός με ασφάλεια, αλλά σίγουρα το νούμερο είναι πολύ μεγάλο».

Πού βρίσκονται οι επιζώντες – Σε πλοίο του ΠΝ οι σοροί που έχουν ανασυρθεί

Είκοσι έξι άτομα νοσηλεύονται στο νοσοκομείο της Καλαμάτας με ελαφρά τραύματα ή υποθερμία, είναι όλοι άνδρες, νέοι και μεσήλικες, σύμφωνα με την ΕΡΤ. Εβδομήντα οκτώ άτομα βρίσκονται σε χώρους του Λιμενικού και αύριο (15/6) θα μεταφερθούν σε δομή φιλοξενίας στην Μαλακάσα. Οι σοροί που έχουν εντοπιστεί είναι σε σκάφος του Πολεμικού Ναυτικού και αναμένεται να μεταφερθούν για ιατροδικαστική εξέταση στην Κόρινθο. Επίσης τρία άτομα μεταφέρθηκαν στο Λιμεναρχείο Καλαμάτας για ανάκριση.

Διεθνή ΜΜΕ για ναυάγιο

Το γαλλικό δίκτυο France24 μετέδωσε ότι τουλάχιστον 78 μετανάστες έχουν χάσει την ζωή τους στο ναυάγιο. Παράλληλα σημείωσε ότι μεγαλώνουν οι φόβοι πως ο αριθμός των νεκρών μπορεί να αυξηθεί.

Στον Guardian ήταν πρώτο θέμα με τίτλο: «Τουλάχιστον 78 νεκροί, καθώς βυθίστηκε προσφυγικό σκάφος ανοιχτά της Ελλάδας».

Δεκάδες άνθρωποι έχουν πνιγεί αφού ένα αλιευτικό σκάφος που μετέφερε μετανάστες αναποδογύρισε ανοιχτά των ακτών της Ελλάδας, ανέφερε το γερμανικό δίκτυο Deutsche Welle. Επιπλέον σημειώνει ότι πηγή του ελληνικού υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου εξέφρασε φόβους πως οι νεκροί και οι αγνοούμενοι θα αυξηθούν.

Το αμερικανικό ειδησεογραφικό δίκτυο ABC News σε ανάρτηση του, τονίζει ότι βρίσκεται σε εξέλιξη η επιχείρηση διάσωσης ενώ κάνει λόγο για 700 επιβαίνοντες σύμφωνα με εκτιμήσεις στο αλιευτικό σκάφος.

To Reuters αναφέρει:

Η Ελλάδα είναι ένας από τους κύριους δρόμους προς την Ευρωπαϊκή Ένωση για πρόσφυγες και μετανάστες από τη Μέση Ανατολή, την Ασία και την Αφρική. Αλλά από τη στιγμή που η προηγούμενη συντηρητική κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη εισήγαγε σκληρότερους ελέγχους στους καταυλισμούς μεταναστών της χώρας, περισσότεροι άνθρωποι επέλεξαν να κάνουν ένα μακρύτερο, πιο επικίνδυνο θαλάσσιο ταξίδι από την Τουρκία στην Ιταλία μέσω Ελλάδας.

Το ελληνικό υπουργείο Μετανάστευσης κατηγόρησε τα διεθνή δίκτυα λαθρεμπορίας ότι θέτουν σε κίνδυνο τις ζωές των μεταναστών, ενώ ο Filippo Grandi, Ύπατος Αρμοστής του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες, κάλεσε τις κυβερνήσεις να συνεργαστούν για τη δημιουργία ασφαλών οδών για τους ανθρώπους που ξεφεύγουν από τη φτώχεια και τον πόλεμο.

Περίπου 72.000 πρόσφυγες και μετανάστες έχουν φτάσει μέχρι στιγμής φέτος στις μεσογειακές χώρες της πρώτης γραμμής της Ευρώπης, σύμφωνα με στοιχεία των Ηνωμένων Εθνών, με την πλειοψηφία να καταλήγει στην Ιταλία και περίπου 6.500 στην Ελλάδα. Σχεδόν 1.000 άνθρωποι εκτιμάται ότι πέθαναν ή χάθηκαν στη Μεσόγειο φέτος, σύμφωνα με τον ΟΗΕ.

«Η χειρότερη θαλάσσια τραγωδία στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια»

Με κοινή τους ανακοίνωση, η Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες και ο ΔΟΜ (Διεθνής Οργανισμός Μετανάστευσης) εκφράζουν φόβους για εκατοντάδες νεκρούς και αγνοούμενους πρόσφυγες και μετανάστες στη χειρότερη θαλάσσια τραγωδία στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια, και ζητούν συντονισμένη δράση και ασφαλείς οδούς.

Ποια είναι η Ναουάλ Σουφί

Η Ναουάλ Σουφί είναι Μαροκινοϊταλίδα ακτιβίστρια για τα ανθρώπινα δικαιώματα εστιάζοντας στο μεταναστευτικό και στον παλαιστινιακό αγώνα. Γεννήθηκε στο Μαρόκο από Μαροκινούς γονείς το 1988 και έπειτα η οικογένεια μετακόμισε στην Κατάνια στους πρόποδες της Αίτνας στη Σικελία. Ξεκίνησε την κοινωνική της σταδιοδρομία 14 χρονών βοηθώντας Μαροκινούς μετανάστες και Ιταλούς άστεγους. Πήρε πτυχίο στις πολιτικές επιστήμες και τις διεθνείς σχέσεις, ενώ παράλληλα εργαζόταν ως διερμηνέας σε δικαστήρια και φυλακές της Σικελίας.

Επηρεάστηκε από τον αγώνα των Παλαιστινίων και την Αραβική Άνοιξη. Τον Δεκέμβριο του 2012 ταξίδεψε στη Συρία και ήταν επικεφαλής μιας ανθρωπιστικής αυτοκινητοπομπής που βοήθησε περίπου 800 οικογένειες εκεί, που προσπαθούσαν να βρουν καταφύγιο στην Ιταλία. Το 2013 βοήθησε σε διάσωση στην Μεσόγειο με εκατοντάδες Σύρους πρόσφυγες στο πλοίο, οι οποίοι κινδύνευαν να πνιγούν.

Εχει κερδίσει πολλά βραβεία για τα ντοκιμαντέρ που γύρισε στη Συρία και τη Λιβύη το 2014. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται τα βραβεία ” Pioneer Woman – Donna di Frontiera ” και “Border Woman” από τους κριτές του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Συνόρων Marzamemi και τιμήθηκε με το βραβείο των Ευρωπαίων πολιτών. Κέρδισε το βραβείο πρωτοβουλίας “τεχνίτες της ελπίδας” το 2017 υπό την προεδρία του εμίρη Mohammed bin Rashid Al Maktoum στο Ντουμπάι μια διάκριση που αποσκοπεί στην προώθηση των αραβικών δεξιοτήτων που εργάζονται για θετική αλλαγή μέσω έργων και πρωτοβουλιών. Η αξιοσημείωτη πρόθεση μιας νεαρής γυναίκας είναι το θέμα του βιβλίου Nawal, ο άγγελος των προσφύγων, που κυκλοφόρησε το 2015 στην Ιταλία.

Σχετικά Άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

* Το email σας δεν θα εμφανιστεί