Του Γιώργου Λογιάδη*
Το θέμα της γραφής επικεντρώνεται γενικότερα στην Εκπαίδευση. Ο όρος εκπαίδευση σχετίζεται με την μαθητική και πανεπιστημιακή κοινότητα, και την δια βίου εκπαίδευση ενηλίκων.
Ο Πολιτισμός της Γραφής σχετίζεται με την απαρχή της, η οποία είναι η Ελληνική Γραμμική Β που είναι πρώτη Ευρωπαϊκή Γραφή και αποκρυπτογραφήθηκε το 1952 από τον M. Ventris.
Στο εφαρμοσμένο πιλοτικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα, της δράσης του Επιχειρησιακού Προγράμματος του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων (ΥΠΑΝΕΠ) σε μαθητές Γυμνασίου και μεγαλύτερων τάξεων του Δημοτικού με τίτλο: «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση 2014 – 2020» το οποίο ενέταξε σημαντική δράση με τίτλο: «Ιστορίες Γραφής: άνθρωποι, πολιτεύματα, θεσμοί, λατρείες, οικονομία», παρατηρούμε ότι δυστυχώς απουσιάζει η Κρήτη.
Για την υλοποίηση της δράσης με επίκεντρο την Ελληνική Γραφή επιλέχθηκαν το Επιγραφικό Μουσείο της Περιφέρειας Αττικής και τα πέντε αρχαιολογικά μουσεία Περιφερειών της ελληνικής Επικράτειας τα εξής: τα Αρχαιολογικά Μουσεία: Δράμας, Θάσου και Σαμοθράκης (Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης) αλλά και τα μουσεία Αιανής Κοζάνης (Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας), Λήμνου, Λέσβου και Αρχαιολογική Συλλογή Ερεσού (Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου), Αρχαιολογικό Μουσείο Νικόπολης (Περιφέρεια Ηπείρου). Αρχαιολογικά Μουσεία Πάρου, Κέας, Μήλου, Καλύμνου και Κω (Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου).
Σε αυτό το σημαντικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα, δεν αναφέρεται η Περιφέρεια Κρήτης και το Μουσείου Ηρακλείου το οποίο έχει την μοναδική συλλογή των μινωικών εκθεμάτων γραφής στον κόσμο.
Στόχος του προγράμματος είναι ο σχεδιασμός πρότυπων και βιώσιμων εκπαιδευτικών εργαλείων ως μέσων ενίσχυσης της διδασκαλίας των μαθητών της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Στοχεύοντας να ολοκληρωθεί η παραγωγή ενός εκπαιδευτικού φακέλου και διαδραστικών εφαρμογών, με βασικό σκοπό την ανάδειξη της μακρόχρονης ιστορίας του ελληνικού αλφαβήτου και τη γνωριμία των μαθητών με την ιστορία του τόπου τους, με βάση τις πληροφορίες που έχουμε από αρχαίες ελληνικές επιγραφές (ενημερωτικά στάλθηκε σε κάθε Εκπ/κη περιφέρεια ένα φάκελος με ενδιαφέρον υλικό και ένα cd με θέμα η Ιστορία της Γραφής).
Βέβαια σε όλα τα ανωτέρω απούσα είναι και η αναφορά στην πρώτη ελληνική γραφή που εμφανίζεται σε κείμενα από την 2η χιλιετία π.Χ.
Τελικά το θέμα μέχρι σήμερα είναι ότι οι «Ειδικοί» στα θέματα εκπαίδευσης είτε αγνοούν ή σκόπιμα δεν έχουν εντάξει ουσιαστικά μέχρι σήμερα στο σχολικό έτος 2022-23 επιμορφωτικά σεμινάρια εκπαιδευτικών, σχετικά με την Ιστορία της Ελληνικής Γραφής και την Επιγραφική Επιστήμη με στόχο να διδαχτούν στη συνέχεια οι μαθητές.
Από το 2015 εκπαιδεύτηκαν δωρεάν από το Σωματείο Μινωικός Πολιτισμός και Γραφές μέχρι σήμερα 300 καθηγητές και διδάσκαλοι καθώς και 700 επαγγελματίες σχετικοί με τον Τουρισμό.
Εύχομαι την νέα σχολική Περίοδο 2023-24 στο πλαίσιο της διευρυμένης εν λόγω δράσης που χρηματοδότησε το παλαιό ΕΣΠΑ 2014-20, θα περιληφθούν, στην εκπαίδευση η υλοποίηση του εκπαιδευτικού προγράμματος της «Επιγραφικής», ως γνωστικό αντικείμενο – έστω σε πιλοτική και προαιρετική μορφή ώστε οι μαθητές και κάθε ενδιαφερόμενος να γίνουν κοινωνοί της μακρόχρονης ιστορίας της ελληνικής γραφής, και να δοθεί έμφαση στην πρώτη γραφή του Ευρωπαϊκού πολιτισμού που είναι η Ελληνική Γραμμική Β’ .
*Ο Γιώργος Λογιάδης είναι οικονομολόγος, υποψήφιος βουλευτής του ΜέΡΑ25-Συμμαχία για τη Ρήξη, και επίτιμος αντιπρόεδρος του Μ.Κ. Σωματείου ¨Μινωικός Πολιτισμός και Γραφές¨