Διόδια κανονικά και …σκιώδη στον ΒΟΑΚ

Η τιμή του διοδίου θα είναι αυτή που ισχύει για το υπόλοιπο οδικό δίκτυο της χώρας και ανέρχεται σε 0,063 ευρώ ανά χιλιόμετρο, ενώ το ποσοστό του «σκιώδους διοδίου» που θα αναλάβει το Δημόσιο, δεν έχει αποσαφηνιστεί ακόμα αφού θα προκύψει στο πλαίσιο του σχετικού διαγωνισμού

Με διόδια, το αντίτιμο των οποίων θα καταβάλλουν οι διερχόμενοι οδηγοί και επιπλέον επιδότηση διοδίου, την οποία θα πληρώνει το Δημόσιο θα κινητροδοτηθεί ο παραχωρησιούχος που θα κατασκευάσει και θα λειτουργήσει τον Βόρειο Οδικό Αξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο μήκους 107 χιλιομέτρων (συν 50 χλμ παραπλευρου δικτύου).

Η τιμή του διοδίου θα είναι αυτή που ισχύει για το υπόλοιπο οδικό δίκτυο της χώρας και ανέρχεται σε 0,063 ευρώ ανά χιλιόμετρο, ενώ το ποσοστό του «σκιώδους διοδίου» που θα αναλάβει το Δημόσιο, όπως ανέφερε την Τρίτη ο υφυπουργός Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης δεν έχει αποσαφηνιστεί ακόμα αφού θα προκύψει στο πλαίσιο του σχετικού διαγωνισμού. Ο ίδιος δικαιολόγησε την ανάγκη ύπαρξης και σκιώδους διοδίου αναφέροντας πως πρόκειται για ένα δύσκολο έργο με χαμηλούς φόρτους, καθώς οι μετακινήσεις μεταξύ Χανίων και Ηρακλείου είναι λιγες: «Πρόκειται για δύο ξεχωριστούς πόλους, οι οποίοι προσεγγίζονται χωριστά είτε με πλοίο ή με αεροπλάνο. Ως εκ τούτου οι μετακινήσεις είναι λίγες. Εάν ήταν περισσότερες, δε θα χρειαζόμαστε σκιώδη διόδια», ανέφερε χαρακτηριστικά προσθέτοντας πως με το συγκεκριμένο μοντέλο «ό,τι περνάει θα παίρνει ένα ακόμα σκιώδες διόδιο ώστε να μπορεί να ισορροπεί το χρηματοοικονομικό μοντέλο».

Τις ανακοινώσεις έκανε ο υφυπουργός κατά τη διάρκεια ενημερωτικής συνάντησης με δημοσιογράφους για την πορεία των έργων υποδομών κατά την τετραετία διακυβέρνησης της ΝΔ.

Σε ό,τι αφορά τον ΒΟΑΚ να σημειωθεί ότι η κατάθεση προσφορών για το έργο παραχώρησης έχει προγραμματιστεί για τις 8 Μαίου. Το Δημόσιο χρηματοδοτεί με 800 εκατ. ευρώ (600 εκατ. ευρώ ΕΣΠΑ και 200 Ταμείο Ανάκαμψης).

Τα διόδια στον ΒΟΑΚ θα είναι πλευρικά και το σύστημα λειτουργίας θα είναι ηλεκτρονικό – αναλογικό, κάτι το οποίο θα λειτουργήσει και στους υπόλοιπους αυτοκινητοδρόμους, όπως πολλάκις έχει διακηρύξει το υπουργείο χωρίς ωστόσο να έχει εφαρμοστεί ακόμα.

Τωρα όμως, σύμφωνα με τα όσα είπε ο κ. Καραγιάννης, το υπουργείο βρίσκεται κοντά στην κατάληξη της οριστικής λύσης. Αλλά απ΄αυτο το σημείο μέχρι την πλήρη εφαρμογή του συστήματος και χρήση από τους διερχόμενους από τους αυτοκινητοδρόμους θα απαιτηθεί περίοδος τουλάχιστον 2 – 3 ετών.

Αναφορικά με τον Ε65 ο υφυπουργός επεσήμανε ότι το βόρειο τμήμα Τρίκαλα – Εγνατία έχει ξεπεράσει το 23%. Εντός του 2023 θα παραδοθεί το τμήμα Τρίκαλα – Καλαμπάκα και στις αρχές του 2024 θα ολοκληρωθεί και το σύνολο του Νότιου Τμήματος, ΠΑΘΕ – Ξυνιάδα που έχει ξεπεράσει το 90%. Εκκρεμεί, πάντως, η πληρωμή αποζημίωσης στον παραχωρησιούχο, καθώς σύμφωνα με τον κ. Καραγιάννη, κέρδισε τη σχετική διαιτησία που προηγήθηκε για το ζήτημα της αλλαγής χάραξης. Ο ίδιος ωστόσο δεν αναφέρθηκε στο ποσό που θα κληθεί το Δημόσιο να πληρώσει ως αποζημίωση.

Συνολικά, βάσει των στοιχείων που παρουσιάστηκαν, προχωρούν 19 έργα ΣΔΙΤ εκ των οποίων τα 3 έχουν συμβασιοποιηθεί, στα 2 υπάρχει προσωρινός ανάδοχος, τα 2 βαίνουν προς δημοπράτηση και 12 βρίσκονται σε διαγωνιστική διαδικασία.

Σύμφωνα με τον κ. Καραγιάννη, το διάστημα 2019 – 2023 δημοπρατήθηκαν έργα 14 δισεκ. € και συμβασιοποιήθηκαν έργα ύψους 5,5 δισεκ. €

«Η επόμενη τετραετία θα είναι η τετραετία των κατασκευών», σημείωσε. Συμπλήρωσε ότι τίθεται ζήτημα με τις εγγυητικές επιστολές των κατασκευαστικών εταιριών, για το οποίο το υπουργείο βρίσκεται ήδη σε συζητήσεις με τις τράπεζες και το υπουργείο Οικονομικών. Σχέδιο αναμένεται να ανακοινωθεί και για τον τρόπο, με τον οποίο θα λυθεί το θέμα της έλλειψης εργατικού δυναμικού καθώς υπολογίζεται ότι απαιτείται η κάλυψη 180.000 – 200.000 νέων θέσεων εργασίας προκειμένου να προχωρήσει το πρόγραμμα των έργων.

Στα σχέδια του υπουργείου βρίσκεται και η ανακοίνωση της πρότασης γα την αντιμετώπιση του κρίσιμου ζητήματος της συντήρησης των γεφυρών και γενικότερα των γηρασμένων υποδομών της χώρας, η οποία καταρτίζεται αυτήν την περίοδο και θα χρηματοδοτηθεί μέσω της εξασφάλισης κονδυλίων από την Ευρωπαική Τράπεζα Επενδύσεων.

Παράταση στο διαγωνισμό για την παραχωρηση της Αττικής Οδού

Τη ρευστότητα στην πολιτική κατάστασης στη χώρα καταδεικνύει και η αναμενόμενη απόφαση του ΤΑΙΠΕΔ, η οποία ανακοινώθηκε σήμερα και αφορά την παράταση της προθεσμίας υποβολής δεσμευτικών προσφορών στον διαγωνισμό αναφορικά με την ανάθεση σύμβασης παραχώρησης υπηρεσιών για τη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Αττικής Οδού για 25 χρόνια έως την 10η Ιουλίου 2023, ώρα 17:00.

Υπενθυμίζεται ότι ως αρχική καταληκτική ημερομηνία υποβολής δεσμευτικών προσφορών είχε οριστεί η 29η Μαΐου 2023. Αλλά θεβρύνταν σχεδόν βέβαιο ότι λίγο πριν την εκπνοή της θα ανακοινωνόταν η παράτασή της.

Στο μεταξύ, όπως είχε ήδη ανακοινωθεί από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών πριν λίγους μήνες, στη νέα συμβαση παραχώρησης το αντίτιμο του διοδίου θα είναι μειωμένο στα 2,5 από τα 2,8 ευρώ που ειναι σήμερα. Ο παραχωρησιούχος που θα προκύψει από τη διαγωνιστική διαδικασία, θα έχει το δικαίωμα να το αυξήσει εκ νέου σε πέντε χρόνια από την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης εφόσον είναι σε θέση να τεκμηριώσει το αίτημα από τις κυκλοφοριακές συνθήκες του αυτοκινητοδρόμου.

Η τρέχουσα σύμβαση ολοκληρώνεται τον Οκτώβριο του 2024 και δεδομένης της παράτασης, αλλά και των πιθανών προσφυγών που θα ακολούθήσουν, είναι μάλλον αβέβαιο εάν ο χρόνος έως τον Οκτώβριο του 2024 θα είναι επαρκής.

Σε έναν διαγωνισμό οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού

Την ισχυρή πιθανότητα οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού να προχωρήσουν και μέσων των πρότυπων προτάσεων έργων που θεσμοθετήθηκαν πρόσφατα, υπογράμμισε ο κ. Καραγιάννης προσθέτοντας ότι το ενδιαφέρον είναι μεγάλο.

Ο ίδιος ξεκαθάρισε πως το έργο των επεκτασεων θα προχωρήσει με έναν ενιαίο διαγωνισμό και δεν πρόκειται σε καμία περίπτωση να προχωρήσει ως δημόσιο έργο αφού δεν υπάρχει η χρηματοδοτική δυνατότητα για έργα τόσο υψηλού προυπολογισμού. Θα προχωρήσει μέσω παραχώρησης ή ΣΔΙΤ χωρίς να έχει αποφασιστεί ακόμα ποιο από τα δύο μοντέλα θα ακολουθηθεί.

Σε κάθε περίπτωση ο διαγωνισμός για τις επεκτάσεις προς Ραφήνα και Λαύριο, αλλά και τη Σηραγγα Ηλιούπολης θα προχωρήσει ενιαία.

Καθυστερήσεις στη Γραμμή 4

Την εκτίμηση ότι ο πρώτος μετροπόντικας για την κατασκευή της Γραμμής 4 του μετρό της Αθήνας θα πιάσει δουλειά τις προσεχείς ημέρες, έκανε ο κ. Καραγιάννης, ο οποίος, πάντως, απαντώντας σε σχετική ερώτηση του «Εθνους» παραδέχτηκε τις καθυστερήσεις που έχουν καταγραφεί έως σήμερα: «Ο εχθρός του καλού είναι το καλύτερο. Εμείς πήραμε έναν διαγωνισμό ο οποίος ήταν στα δικαστήρια ήμαστε από προσφυγή σε προσφυγή κι από προδικαστική σε προδικαστική. Τον ξεδιαλύναμε και ξεκινήσαμε το έργο. Το έργο είχε μια συγκεκριμένη αρχιτεκτονική. Είχε πρόδρομες εργασίες και το κυρίως έργο τα οποία με το πέρασμα του χρόνου και με τα κωλύματα που υπήρχαν στα δικαστήρια ήρθαν μαζί. Αυτό δημιουργεί πρόβλημα κι αυτό προσπαθούμε να το ξεπεράσουμε. Αυτήν τη στιγμή έχουμε πλήρη ανάπτυξη εργοταξίων. Ηδη ο ένας μετροπόντικας ήρθε, τον άλλον τον αναμένουμε τέλη καλοκαιριού με αρχές φθινοπώρου να ξεκινήσει κι αυτός. Υπάρχουν προβλήματα. Καθυστερήσαμε, ειδικά στα Εξάρχεια καθυστερήσαμε. Εμείς δεν πρόκειται να κρύψουμε πράγματα. Υπήρχαν καθυστερήσεις και στον Ευαγγελισμό. Αυτό που μας ενδιαφέρει είναι να πραγματοποιηθεί αυτό το μεγαλύτερο δημόσιο έργο στην Αθήνα», σημείωσε ο κ. Καραγιάννης.

Προσέθεσε ότι κάθε υπόγειο έργο, κάθε μετρό έχει δυσκολίες, ενώ τόνισε ότι τόσο στα Εξάρχεια όσο και στη Ριζάρη πρόθεση του Δημοσίου είναι να προχωρήσουν τα έργα, αλλά με σεβασμό στις αποφάσεις του ΣτΕ.

Να σημειωθεί, πάντως, ότι οι δύο μετροπόντικες αναμενόταν να έχουν φτάσει στην Ελλάδα το περασμένο φθινόπωρο ώστε ο πρώτος να πιάσει δουλειά περί τα τέλη του 2022. Εως τώρα οι εργασίες του πρώτου δεν έχουν αρχίσει, ενώ ο δεύτερος δεν έχει φτάσει ακόμα, γεγονός που γεννά ερωτηματικά ως προς το εάν θα τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα της 8ετούς κατασκευής του έργου της Γραμμής 4, το οποίο θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί έως τα τέλη του 2029.

Ο υφυπουργός Υποδομών, πάντως, εκτίμησε ότι ο χαμένος χρόνος μπορεί να κερδηθεί: «Το ζήτημα είναι αν οι καθυστερήσεις μας μεταβάλλουν το χρονοδιάγραμμα παράδοσης του έργου. Είναι πολύ σημαντικό το ότι ξεκινά μετροπόντικας. Οι υπολοιποι χρόνοι μπορούν να κερδηθούν στα έργα. Η εκτίμηση που έχω αυτή τη στιγμή είναι ότι η καθυστέρηση που υπάρχει θα <μαζευτεί> στην κρίσιμη διαδρομή».

Στο μεταξύ αύριο Τετάρτη αναμένεται και η κατάθεση των προσφορών για την επέκταση προς το Ιλιον, η οποία προκηρύχτηκε τελικά χωρίς να περιλαμβάνει την προμήθεια νέων διρρευματικών συρμών που θα μπορούσαν να κινηθούν και στο υπέργειο τμήμα του δικτύου. Σε σχετική ερώτηση του «Εθνους» ο κ. Καραγιάννης σημείωσε ότι το προσεχές διάστημα αναμένεται να προκηρυχθεί διαγωνισμός και για την αγορά συρμών, ο αριθμός των οποίων μάλιστα θα υπερβαίνει τους 7 προκειμένου να αντιμετωπιστεί και το ζήτημα της αύξησης της επιβατικής κίνησης και των αναγκών ύστερα και από την παράδοση του συνόλου της επέκτασης στον Πειραιά.

Επιπλέον το υπουργείο έχει στραμμένο το βλέμμα και στις επεκτάσεις προς το Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος αλλά και τα βόρεια προάστια της Αττικής. Στο προσεχές διάστημα αναμένεται να ανακοινωθεί ποιος διαγωνισμός εκ των δύο θα προχωρήσει πρώτος.

Η πορεία των έργων, σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών

Αυτοκινητόδρομος Πατρών – Πύργου

Το έργο στο τέλος του 2023 θα φτάσει στο 30% υλοποίησής του

Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ)

Έχουν συμβασιοποιηθείτο ΣΔΙΤ Χερσόνησος – Νεάπολη και το Δημόσιο έργο Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος

Στις 8 Μαΐου αναμένεται να υποβληθούν και οι προσφορές για το μεγάλο έργο Χανιά – Ηράκλειο

Οι μελέτες για την προαίρεση Κίσσαμος – Χανιά προχωρούν και μετά το καλοκαίρι θα κατατεθεί η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων

Προχωρούν οι μελέτες για το Σούδα – Αεροδρόμιο και αναμένεται η θετική γνωμοδότηση του ΓΕΝ για την οριστικοποίηση της χάραξης του δρόμου που θα κινείται οριακά εντός του χώρου του Ναυστάθμου της Σούδας

Προχωρούν προς χρηματοδότηση και τα τμήματα ανατολικά του Αγίου Νικολάου τμήμα Καλό Χωριό – Γέφυρα Φρουζή

τμήμα Γέφυρα Φρουζή – Παράκαμψη Παχιάς Άμμου

Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδος (Ε65)

Το Βόρειο Τμήμα Τρίκαλα – Εγνατία έχει ξεπεράσει το 23%.

Εντός του 2023 θα παραδοθεί το τμήμα Τρίκαλα – Καλαμπάκα και στις αρχές του 2024 θα ολοκληρωθεί και το σύνολο του Νότιου Τμήματος, ΠΑΘΕ – Ξυνιάδα που έχει ξεπεράσει το 90%

Αυτοκινητόδρομος Αμβρακία – Άκτιο

Εντός του 2023 ολοκληρώνεται το μεγάλο έργο

Η παράκαμψη Αμφιλοχίας παραδόθηκε από το περασμένο καλοκαίρι.

Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη

Ολοκληρώθηκε ο διαγωνισμός και υπεγράφη η σύμβαση ΣΔΙΤ στις 21/4/2023.

Ανατολική Εσωτερική Περιφερειακή Θεσσαλονίκης (flyover)

Υπεγράφη η σύμβαση του μεγάλου έργου για τη Θεσσαλονίκη

Ξεκίνησαν ήδη οι γεωτεχνικές έρευνες, ενώ οι τελικές μελέτες ήδη εκπονούνται

Οι πρώτες εργασίες θα ξεκινήσουν στις αρχές του φθινοπώρου

Καστέλι

Το νέο αεροδρόμιο θα αριθμεί πλέον 92.000 τετραγωνικά μέτρα, από 68.000 τετραγωνικά μέτρα που ήταν ο αρχικός σχεδιασμός.

Η πρόοδος εκτέλεσης του έργου σήμερα έχει ξεπεράσει το 22%.

Ύδρευση Πρέβεζας – Άρτας – Λευκάδας και Φράγμα Τσικνιά στη Λέσβο

Τα έργα δημοπρατήθηκαν στα τέλη του 2022.

Σήμερα υπάρχει προσωρινός ανάδοχος και για τα δύο έργα και στόχος είναι το φθινόπωρο να έχουν ξεκινήσει οι εργασίες.

Παράκαμψη Χαλκίδας – Ψαχνών και Μπράλος-Άμφισσα

Δημοπρατήθηκαν τέλη του 2021 και εντός του πρώτου τριμήνου του 2023 υπεγράφησαν οι συμβάσεις.

Για το έργο της Παράκαμψης Χαλκίδας, στο επόμενο τρίμηνο θα ενεργοποιηθούν και οι 2 από τις 3 προαιρέσεις του έργου, που αφορούν στην Παράκαμψη Ψαχνών και στη οδική σύνδεση αρτηρίας Βόρειας-Νότιας Εύβοιας.

Έχουν ήδη ξεκινήσει στα έργα αυτά οι οριστικές μελέτες και έως το τέλος του έτους θα εκκινήσουν και οι κατασκευαστικές εργασίες.

Εντός του καλοκαιριού η εγκατάσταση του εργοταξίου

Κατασκευή Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας

Είναι σε εξέλιξη οι πρόδρομες εργασίες και η πρόοδος είναι σχεδόν 50%

Τις επόμενες μέρες ο πρώτος μετροπόντικας θα ξεκινήσει την εκσκαφή της σήραγγας από την Κατεχάκη, ενώ ο δεύτερος αναμένεται να ξεκινήσει το φθινόπωρο.

Μετρό Θεσσαλονίκης

Πρόοδος του έργου 90% στη Βασική Γραμμή και της Επέκτασης προς Καλαμαριά

Σε εξέλιξη ο διαγωνισμός για τον φορέα λειτουργίας με ΣΔΙΤ

Έχει ξεκινήσει η επανατοποθέτηση των αρχαίων στο Σταθμό Βενιζέλου, ενώ παράλληλα οι συρμοί μπορούν και κινούνται σε όλη τη γραμμή από ΝΣΣ έως το Αμαξοστάσιο.

Παράλληλα με την ολοκλήρωση της βασικής γραμμής και της επέκτασης προς Καλαμαριά, η κυβέρνηση αυτή έχει θέσει ως άμεση προτεραιότητά της τη βορειοδυτική επέκταση του δικτύου του Μετρό Θεσσαλονίκης, ώστε να καλύψει τις ανάγκες των μετακινήσεων στους πολυπληθείς και αναπτυσσόμενους δήμους Αμπελοκήπων και Μενεμένης, Κορδελιού και Ευόσμου, Παύλου Μελά και Νεάπολης-Συκεών προς Εύοσμο και Σταυρούπολη.

Κατασκευή επέκτασης Γραμμής 2 του Μετρό της Αθήνας προς Ίλιον

Η Α’ φάση του Διαγωνισμού θα ολοκληρωθεί εντός του Μαΐου

Η Β’ Φάση θα ξεκινήσει το φθινόπωρο

Ετοιμάζονται οι διαγωνισμοί μελετών για τις νέες επεκτάσεις προς το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, τη Γλυφάδα, αλλά και την συνέχιση της Γραμμής 4 προς Μαρούσι.

Έθνος

Σχετικά Άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

* Το email σας δεν θα εμφανιστεί