Ανακοίνωση εξέδωσε ο Σύλλογος Ποιότητας Ζωής Ηρακλείου-«Πολίτες κατά της Ηχορύπανσης» για την ηχορύπανση που προκαλείται στον ΒΟΑΚ.
Αναλυτικά η ανακοίνωση:
Άγρυπνος στον… ΒΟΑΚ
(και σε άλλους δρόμους μεγάλης κυκλοφορίας του Ηρακλείου…)
Σε όλους τους αστικούς ιστούς του αναπτυσσόμενου κόσμου, παρατηρείται περιβαλλοντικός θόρυβος που υποβαθμίζει κατά κόρον καθημερινά την ποιότητα ζωής και τον ύπνο των ανθρώπων, με αρκετές επιβλαβές επιπτώσεις και στην υγεία, όπως άγχος, ακουστικές βλάβες, αύξηση της αρτηριακής πίεσης, αγγειακά, γαστρεντερικά, νοσήματα, μείωση της παραγωγικότητας στον εργασιακό τομέα, ψυχολογικές αντιδράσεις, και οικονομική υποβάθμιση οικιστικών και εμπορικών κέντρων.
¨Έτσι, η Ευρωπαϊκή Ένωση, στο πλαίσιο της καταπολέμησης και το περιορισμό των ηχητικών οχλήσεων, με κατάλληλη Οδηγία (2002/49/ΕΚ-εθνικό δίκαιο Κ.Υ.Α.13586/724/2006-ΦΕΚ Β΄384), υποχρεώνει για πόλεις άνω των 250000 κατοίκων, με μεγάλα αεροδρόμια, ή με οδικούς άξονες ημερήσιας κυκλοφορίας άνω των 16.500 οχημάτων, να σχεδιασθούν «Στρατηγικοί χάρτες θορύβου», και να γίνει αξιολόγηση-διαχείριση του περιβαλλοντικού θορύβου.
Η πόλη του Ηρακλείου, φιλοξενεί, 177.064 μόνιμους κατοίκους, που τουλάχιστον το ¼ εξ αυτών χρησιμοποιεί καθημερινά κάποιο ιδιωτικό μεταφορικό μέσο, που αυξάνονται κατά τη θερινή περίοδο.
Επίσης, φιλοξενεί το Διεθνές αεροδρόμιο «Ν. Καζαντζάκης», που εξυπηρετώντας ετησίως έως 755.720 πτήσεις (εσωτερικού-εξωτερικού), είναι το 2ο πιο πολυσύχναστο αεροδρόμιο της Ελλάδος. (και επίσης 2ο χειρότερο αεροδρόμιο της Ευρώπης..)
Δημιουργείται λοιπόν καθημερινά, ένας τεράστιος όγκος θορυβωδών οχημάτων, όπως ενοικιαζόμενα, Ι.Χ, λεωφορεία, μοτοσυκλέτες, γουρούνες, ταξί, πολυαξονικά φορτηγά, που μετακινούνται, χρησιμοποιώντας κατά κόρον τον ΒΟΑΚ. Το κεντρικό οδικό άξονα των 300 χλμ, που διαπερνάει και χωρίζει τη πόλη του Ηρακλείου στα δυο, στο Βόρειο και στο Νότιο τμήμα της, ενώνοντας τους Νομούς Χανίων – Ρεθύμνου – Αγίου Νικολάου, και παρέχοντας μια συνεχή ροή αγαθών και πολιτών.
Θα πρέπει να επισημανθεί, ότι στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες όπου διαθέτουν θορυβώδεις εθνικές οδούς με αντίστοιχα μεγάλο κυκλοφοριακό φόρτο όπως του Ηρακλείου, (12.016 Ετήσια Μέση Ημερήσια Κυκλοφορία (ΕΜΗΚ), ΑΠΟΦΕΥΓΕΤΑΙ να τοποθετούνται δρόμοι τέτοιας κλίμακας κοντά στον αστικό ιστό, πόσο μάλλον, να τον τέμνουν. Επίσης όπου δίνεται δυνατότητα, συχνά γίνονται ακόμα και υπογειοποιήσεις. Υπάρχουν παραδείγματα πολλών πόλεων, όπως για παράδειγμα, τη Λάρισα, όπου εκεί, ενώ αρχικά η εθνική οδός διέσχιζε την πόλη, με τη νέα χάραξη (εκτός πόλης) της Εγνατίας Οδού πριν 25 χρόνια, υπήρξε σημαντική ακουστική ανακούφιση των κατοίκων που μένανε κοντά στην εθνική οδό.
Παραπλεύρως και σε απόσταση έως και 500 μέτρα από τον άξονα του ΒΟΑΚ στο Ηράκλειο, από τη Νέα Αλικαρνασσό έως το Γάζι, υπάρχουν εκατοντάδες σπίτια που οι κάτοικοι τους, ενοχλούνται μέρα-νύχτα από τον αερόφερτο θόρυβο των οχημάτων, ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια της καλοκαιρινής τουριστικής περιόδου, με την αυξημένη πυκνότητα κυκλοφορίας. Αυτό έχει σαν επακόλουθο, σοβαρές επιπτώσεις στην υγεία τους.
Έτσι, αρκετοί κάτοικοι πλησίον του ΒΟΑΚ, για να μπορούν να ξεκουράζονται ή να κοιμούνται, καταφεύγουν στη λύση είτε να μετακομίσουν αλλού, είτε (με το ανάλογο οικονομικό κόστος), να τοποθετήσουν διπλά-τριπλά κουφώματα και να ενισχύσουν την ηχομόνωση της τοιχοποιίας τους, είτε στη λύση των ωτοασπίδων. ίσως ακόμα κάποιοι να μείνουν άγρυπνοι!
Σε παρόμοια περίπτωση γειτνίασης κατοικιών με θορυβώδη δρόμους ταχείας κυκλοφορίας στην Αθήνα (λεωφόρους Ποσειδώνος, Κηφισιάς, Β.Σοφίας), έχει παρατηρηθεί να πέφτουν οι αξίες- τιμές πώλησης-ενοικίασης των κατοικιών κατά 30%, και αντίστροφα, να πωλούνται-ενοικιάζονται 35% έως 45% ακριβότερα όταν χρησιμοποιούνται σαν γραφεία (επισήμανση αντιπρόεδρου του Συλλόγου Κτηματομεσιτών Αθήνας κ. Μίνα Χαρμπαλή).
Ο θόρυβος παράγεται κυρίως από τους κινητήρες καύσης, και από τις τριβές των ελαστικών των οχημάτων με την άσφαλτο, ιδιαιτέρως των βαρέων οχημάτων και τα κορναρίσματα. Η τεχνολογία υλικών, έχει συμβάλλει μερικώς στη μείωση του θορύβου, με νέα λιγότερο θορυβώδη ελαστικά, καθώς και αντιολισθητικούς ασφαλτοτάπητες αθόρυβης κύλισης (όταν τοποθετούνται..). Αλλά αυτά μπορούν μόνο να περιορίσουν, και δεν εξαφανίζουν το θόρυβο.
Δε ξεχνάμε να αναφερθούμε στην ύπαρξη των μοτοσυκλετών παλιάς τεχνολογίας, δίχρονων ή αυτόματων-χωρίς ταχύτητες, που ενώ παράγουν περισσότερο θόρυβο, για κάποιο λόγο περνάνε από ΚΤΕΟ και επιτρέπεται η κυκλοφορία τους..
Συχνό είναι το φαινόμενο των «φτιαγμένων» αυτοκινήτων και μοτοσυκλετών, που οι κάτοχοι τους, ανεβάζουν τις επιδόσεις τους με «aftermarket» εξατμίσεις, μεγαλύτερους κινητήρες και νιτρώδη καύσιμα, που συχνά δοκιμάζουν το «κατόρθωμα» τους, μαζί την υπομονή και τα νεύρα των κατοίκων, γκαζώνοντας αναίτια τα οχήματα τους.
Ακόμα και παράνομοι αυτοσχέδιοι αγώνες ταχύτητας συχνά οργανώνονται, συνήθως τις νυχτερινές ώρες, όταν τότε η εποπτεία της τροχαίας είναι μειωμένη και ούτε γίνονται αρκετές εποπτεύσεις ταχύτητας-θορύβου συχνά λόγω έλλειψης προσωπικού-εξοπλισμού (π.χ. κάμερες, ηχόμετρα, ταχύμετρα laser, ψηφιακοί ταχογράφοι με εντοπισμό GPS) ..
Τα Ηχοπετάσματα είναι μια αρκετά καλή λύση, για να μετριαστεί ο θόρυβος. Παρόλο που κάποια έχουν τοποθετηθεί σε μερικά σημεία κατά μήκος του ΒΟΑΚ, αυτά συχνά δεν επαρκούν, καθώς δεν έχουν αρκετό ύψος, είτε δεν είναι ηχοαπορροφητικού τύπου (π.χ. πετροβάμβακα) όπου υπάρχει δυνατότητα τοποθέτησης (χωρίς αποκοπή της οπτικής επαφής που δημιουργεί αίσθημα αποκλεισμού).
Επίσης, δεν υπάρχουν αρκετά φυτεμένα ψηλά αειθαλή δέντρα (π.χ κυπαρίσσια) κατά μήκος του ΒΟΑΚ, ούτε πυκνά φυτεμένα πρανή, που θα μπορούσαν να σχηματίσουν ένα φυσικό ηχητικό φράγμα.
Εδώ πρέπει να αναφέρουμε πως και μέσα στην πόλη του Ηρακλείου, σε ορισμένες περιοχές, υπάρχει μεγάλη ενόχληση από δρόμους βαρειάς κυκλοφορίας, όπως για παράδειγμα στη Ν. Αλικαρνασσό από το τμήμα της Λεωφ. Καζαντζίδη ανάμεσα στο εμπορικό λιμάνι και στη Λεωφ. Ικάρου. Στη συγκεκριμένη περίπτωση η κατάσταση μπορεί να βελτιωθεί με ηχοπετάσματα και κατάλληλες φυτεύσεις. Υπάρχουν και πολλές άλλες περιοχές με παρόμοια προβλήματα.
Κάποια στιγμή στο προσεχές μέλλον, το αεροδρόμιο θα φύγει. Τα οχήματα θα μεταλλαχθούν στη πλειοψηφία τους σε ηλεκτροκίνητα, με λιγότερους θορύβους λόγω των κινητήρων καύσης. Όμως ο θόρυβος από τη κυκλοφοριακή κίνηση στο ΒΟΑΚ θα παραμείνει, καθώς είναι ένας πολύ σημαντικός δρόμος που ενώνει Ανατολική και Δυτική Κρήτη, και πάντα θα υπάρχει κίνηση οχημάτων με μεγάλες ταχύτητες, άρα και ηχορύπανση.
Προτρέπουμε τη Πολιτεία, να αξιοποιήσει κατάλληλα το εξειδικευμένο ανθρώπινο δυναμικό της, και να συν-υπολογίσει επαρκώς στις μελέτες της για τη νέα χάραξη του ΒΟΑΚ εκτός αστικού ιστού, τις επίκαιρες μετρήσεις-μελέτες περιβαλλοντικού θορύβου, αξιοποιώντας βέλτιστα τις νέες διαθέσιμες μεθόδους και υλικά (Ηχοπετάσματα-αθόρυβους ασφαλτοτάπητες).
Παροτρύνουμε την Τροχαία και τα ΚΤΕΟ, να εφαρμόσουν με περισσότερη επιμέλεια το ελεγκτικό έργο τους. Αν όλοι οι αρμόδιοι Φορείς εκτελέσουν επιμελώς το έργο τους, θα συνδράμουν πολύ στην ευζωία και στην αύξηση της παραγωγικότητας των κατοίκων, και θα έχουν την αμέριστη ευγνωμοσύνη τους.