Παρακολουθούν τους πάντες εκτός από τον Αγιαβέφε
Σύµφωνα µε ασφαλείς πληροφορίες του Documento, κλιµάκιο της Α∆ΑΕ πραγµατοποίησε έλεγχο στην Αντιτροµοκρατική Υπηρεσία της ΕΛΑΣ στο πλαίσιο του ετήσιου ελέγχου που διενεργεί για τη σύνταξη της έκθεσής της. Σκοπός του ελέγχου ήταν µεταξύ άλλων να διαπιστωθεί σε ποιο βαθµό τα αιτήµατα νόµιµης επισύνδεσης που υποβάλλονταν από την υπηρεσία της ΕΛΑΣ γίνονταν δεκτά από την ει-σαγγελέα της Αντιτροµοκρατικής Σταµατίνα Περιµένη. Τα ευρήµατα που έγιναν γνωστά στο κλιµάκιο της Α∆ΑΕ είναι συγκλονιστικά. Και αυτό γιατί, σύµφωνα µε ασφαλείς πληροφορίες του Documento, όλα τα αιτήµατα που υποβλήθηκαν από την Αντιτροµοκρατική προς την εισαγγελέα Στ. Περιµένη έγιναν δεκτά. Ολα. Τροµακτικό.
Βάσει αποφάσεων που έχουν αναρτηθεί στη ∆ιαύγεια στις 28 Φεβρουαρίου 2023, η Α∆ΑΕ αποφάσισε την έγ-κριση της έκθεσης διενέργειας έκτακτου ελέγχου στις εγκαταστάσεις και στον εξοπλισµό τόσο της ∆ιεύθυνσης Αντιµετώπισης Ειδικών Εγκληµάτων Βίας (∆ΑΕΕΒ) όσο και στη ∆ιεύθυνση ∆ιαχείρισης και Ανάλυσης Πληροφο-ριών της Ελληνικής Αστυνοµίας (∆Ι∆ΑΠ). Σύµφωνα µάλιστα µε τις δύο σχετικές αποφάσεις, οι οποίες φέρουν την υπογραφή του προέδρου της Αρχής Χρήστου Ράµµου, η Α∆ΑΕ έχει καλέσει και τις δύο υπηρεσίες της ΕΛΑΣ να παραλάβουν τις επίµαχες εκθέσεις από την έδρα της Α∆ΑΕ. Παραµένει άγνωστο αν αυτό έχει συµβεί.
Αυτό που αντιθέτως είναι γνωστό είναι ότι ο επίµαχος έλεγχος είχε αποφασιστεί οµόφωνα από την ολοµέλεια της Α∆ΑΕ εδώ και πολλούς µήνες και συγκεκριµένα από τις 29 Αυγούστου 2022. Τότε κύκλοι του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη είχαν σχολιάσει ότι είναι «θεσµικά προβλεπόµενοι και απολύτως καλοδεχούµενοι οι έλεγ-χοι της Α∆ΑΕ». Αραγε σήµερα που γίνεται γνωστό πως όσα αιτήµατα… νόµιµης επισύνδεσης υποβλήθηκαν έγιναν δεκτά, τι έχουν να σχολιάσουν οι ίδιοι κύκλοι του υπουργείου;
Πώς γίνονται οι επισυνδέσεις
∆εν πρόκειται για ερώτηµα ήσσονος σηµασίας. Τα ευρήµατα της Α∆ΑΕ προκαλούν εύλογους φόβους για το πώς και πόσοι άνθρωποι ενδέχεται να παρακολουθούνται από την Αντιτροµοκρατική Υπηρεσία της ΕΛΑΣ, χωρίς όµως να έχουν την παραµικρή σχέση µε το οργανωµένο έγκληµα. Μάλιστα, σύµφωνα µε καταγγελίες που έχουν φτάσει στο Documento, υπάρχουν κατά κύριο λόγο δύο τρόποι µέσω των οποίων η Αντιτροµοκρατική προβαίνει σε νόµιµη επισύνδεση προσώπων που δεν σχετίζονται µε το οργανωµένο έγκληµα.
Ο πρώτος αφορά τη σωρεία ανώνυµων επιστολών που στέλνονται στην Αντιτροµοκρατική από ανθρώπους άγνωστων στοιχείων. Αυτές οι ανώνυµες επιστολές –είναι άγνωστο προφανώς αν είναι όλες πραγµατικές και όχι κατασκευασµένες– µπορούν να χρησιµοποιηθούν από κάποιους µεµονωµένους επίορκους αστυνοµικούς προκειµένου να αρχίσουν να παρακολουθούνται άνθρωποι οι οποίοι φαίνεται ότι δεν έχουν ουδεµία σχέση µε το οργανωµένο έγκληµα.
Υπάρχει όµως και δεύτερος τρόπος. Σύµφωνα µε ασφαλείς πληροφορίες του Documento, υπάρχουν περιπτώ-σεις που έχουν φτάσει στα χέρια της εισαγγελέα της Αντιτροµοκρατικής ονόµατα τα οποία φαίνεται ότι όντως σχετίζονται µε το οργανωµένο έγκληµα. Υπάρχουν όµως και άλλες περιπτώσεις που σε αυτό τον κατάλογο, ο ο-ποίος φτάνει στην εισαγγελέα της Αντιτροµοκρατικής, στον οποίο παρατίθενται οι τηλεφωνικοί αριθµοί προσώ-πων τα οποία ενδεχοµένως είναι ποινικοί εγκληµατίες, µπαίνει και κάποιος άλλος τηλεφωνικός αριθµός που δεν φαίνεται να σχετίζεται µε κανέναν τρόπο µε την εκάστοτε υπόθεση. Αλλωστε, όπως είναι ήδη γνωστό, στις επίµαχες σχετικές εισαγγελικές διατάξεις αναγράφονται µόνο τηλεφωνικοί αριθµοί και όχι ονόµατα.
Με αυτό τον τρόπο είναι δυνατό για κάποιον επίορκο αστυνοµικό να κατορθώσει την παρακολούθηση ενός προσώπου το οποίο δεν σχετίζεται µε κάποια έρευνα της Αντιτροµοκρατικής Υπηρεσίας αλλά είναι στόχος κά-ποιου άλλου ενδιαφεροµένου. Είναι προφανές ότι εφόσον ευσταθούν οι καταγγελίες που έχουν έρθει σε γνώση του Documento, ο αριθµός των φυσικών ανθρώπων που µπορεί να παρακολουθούνται από την Αντιτροµοκρατική χωρίς να συντρέχει απολύτως κανένας λόγος είναι ανυπολόγιστος.
«Μόνο σε χώρες µε έλλειµµα δηµοκρατίας»
Πρόκειται για ζήτηµα τεράστιας σηµασίας, το οποίο αφορά την κατάρρευση κάθε δηµοκρατικής διαδικασίας και την παραβίαση κάθε έννοιας προσωπικού απορρήτου. Αλλωστε η υπόθεση γίνεται ακόµη χειρότερη, καθώς σκοπίµως δεν γνωστοποιείται το ποσοστό απόρριψης των αιτηµάτων που υποβάλλονται στους εισαγγελείς που υπογράφουν τις εισαγγελικές διατάξεις που οδηγούν στις νόµιµες επισυνδέσεις.
Στη µελέτη µε τίτλο «Ο κούφιος πυρήνας του δικαιώµατος για το απόρρητο της επικοινωνίας και η εθνική ασ-φάλεια» του καθηγητή ΕΚΠΑ και δικηγόρου Γιάννη Α. Τασόπουλου, η οποία δηµοσιεύτηκε στα τέλη του περασµένου καλοκαιριού, αναγράφεται µεταξύ άλλων: «Στο πρωθυπουργοκεντρικό σύστηµα, η εκάστοτε κυβέρ-νηση έχει ευρύτατα περιθώρια να ασκήσει αυταρχικά τη δηµόσια εξουσία. Απέναντι σε αυτήν την πραγµατικότητα, οι ανεξάρτητες αρχές γεφυρώνουν εν µέρει το χάσµα ανάµεσα στο κράτος και την κοινωνία. Αυτό δεν αρκεί πλέον να γίνεται µόνο µέσα από τον παραδοσιακό σύνδεσµο της διοίκησης µε την κυβέρνηση, υπό τον κοινοβουλευτικό έλεγχο της τελευταίας».
Σύµφωνα µε τον Γ. Τασόπουλο, «στην εποχή µας, το χάσµα µεταξύ κράτους και κοινωνίας διευρύνεται από τις τάσεις αυταρχισµού των κοινοβουλευτικών πλειοψηφιών. ∆εν είναι τυχαίο ότι οι χώρες που έχουν καταργήσει την εγγύηση γνωστοποίησης της άρσης του απορρήτου στον θιγόµενο πολίτη είναι χώρες που διακρίνονται για το έλλειµµα δηµοκρατίας και σεβασµού των ατοµικών δικαιωµάτων και ελευθεριών (σ.σ.: πρόκειται για τη Βο-υλγαρία, τη Ρωσία και την Ουγγαρία). Οι ανεξάρτητες αρχές είναι θεσµικά αντίβαρα απέναντι στον πλειοψηφικό κυβερνητικό αυταρχισµό που κυριαρχεί σε πολλές χώρες του κόσµους και δυστυχώς ήδη και της Ευρώπης».
Τον κίνδυνο που απορρέει από το γεγονός ότι στις εισαγγελικές διατάξεις δεν αναγράφονται τα ονόµατα των ανθρώπων για τα οποία υποβάλλονται αιτήµατα νόµιµης επισύνδεσης είχε θίξει και η ίδια η Α∆ΑΕ στην έκθεση πεπραγµένων του 2021. Σύµφωνα µε όσα αναγράφονταν στην επίµαχη έκθεση, «στη διάταξη, διά της οποίας επιβάλλεται η άρση του απορρήτου για λόγους εθνικής ασφάλειας, δεν προβλέπεται εκ του νόµου υποχρέωση αναγραφής του ονόµατος του προσώπου ή των προσώπων κατά των οποίων λαµβάνεται το µέτρο της άρσης. Αυτό πρακτικά οδηγεί στη δυνατότητα άρσης του απορρήτου χαρακτήρα της επικοινωνίας για αόριστο αριθµό φυσικών προσώπων (µη ατοµικών προσδιορισµένων). Στην περίπτωση ωστόσο τέτοιων “µαζικών ή χωρικών” άρσεων ανακύπτουν ζητήµατα συµβατότητας της εγχώριας διαδικασίας µε τους όρους και τις προϋποθέσεις της ΕΣ∆Α. Οµοίως, στην άρση του απορρήτου για λόγους εθνικής ασφάλειας, ο νόµος δεν προβλέπει υποχρέωση αιτιολόγησης της σχετικής απόφασης… Ειδικότερα, η παράλειψη αιτιολογίας αποκλείει τον δικαστικό έλεγχο ως προς την τήρηση των άκρων ορίων της διακριτικής ευχέρειας και της αρχής της αναλογικότητας – γεγονός που θέτει αυτοτελή ζητήµατα σε σχέση µε τις αρχές και τα Minima του κράτους δικαίου».
Η ΕΥΠ παρακολουθούσε και Αμερικανίδα πολίτη
Αλλη μια απόδειξη για ενιαίο κέντρο παρακολουθήσεων αποτελεί το γεγονός ότι η Αρτεμις Σίφορντ, πρώην στέλεχος του Facebook, περιλαμβανόταν στη λίστα παρακολουθούμενων από το Predator
Τεράστια επιτυχία. Η ΕΥΠ ανακοίνωσε την περασμένη Πέμπτη ότι η φερόμενη ως «Μαρία Τσάλλα», η οποία από το 2018 είχε ελληνική υπηκοότητα και ταυτότητα, ήταν στην πραγματικότητα η πράκτορας «Irina A.S.», η οποία χρησιμοποιούσε «βαθύ κάλυμμα» μέσω της παραποίησης ατομικών εγγράφων και χρήσης πιστοποιητικών που προέρχονταν από στοιχεία θνησιγενών βρεφών. Λίγη ώρα αργότερα ήρθε και νέα διαρροή από την ΕΥΠ: η συγκεκριμένη πράκτορας εδώ και λίγους μήνες έχει διαφύγει στη Ρωσία. Επομένως προς τι οι διθυραμβικές ανακοινώσεις της ΕΥΠ αναφορικά με το πώς εντόπισε τη δράση μιας πράκτορα, η οποία όμως διέφυγε στο εξωτερικό; Είναι δυνατόν να πανηγυρίζει η ΕΥΠ για το φιάσκο της διαφυγής της πράκτορα;
Μέχρι στιγμής παραμένουν άγνωστοι οι λόγοι των τραγελαφικών διαρροών και ανακοινώσεων της ΕΥΠ. Το μόνο σίγουρο προσώρας είναι ότι η ΕΥΠ επιδιώκει μεταξύ άλλων να πείσει την κοινωνία ότι ο ρόλος της δεν εξαντλείται στην παρακολούθηση πλήθους Ελλήνων πολιτών και θεσμικών παραγόντων επί διακυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη. Εις μάτην όμως. Και αυτό επειδή, σύμφωνα με νέα στοιχεία που φέρνει σήμερα στο φως της δημοσιό-τητας το Documento, η ΕΥΠ παρακολουθούσε Αμερικανίδα πολίτη, η οποία μάλιστα, όπως είχε αποκαλύψει στο παρελθόν η εφημερίδα, είχε επιμολυνθεί με το παράνομο λογισμικό Predator. Το γεγονός αυτό αποδεικνύει ακόμη μια φορά αυτό που εδώ και μήνες έχει διαφανεί ξεκάθαρα: οι παρακολουθήσεις, είτε πραγματοποιούνταν μέσω της ΕΥΠ είτε μέσω του Predator, είχαν ενιαίο κέντρο. Και το κέντρο αυτό ήταν το Μέγαρο Μαξίμου.
Τα πράγματα γίνονται ακόμη χειρότερα για την κυβέρνηση, καθώς το Documento προβαίνει σήμερα σε άλλη μια συγκλονιστική αποκάλυψη για το καθεστώς παρακολουθήσεων επί Μητσοτάκη: όλα τα αιτήματα που έχει υποβάλει η Αντιτρομοκρατική Υπηρεσία της ΕΛΑΣ για την παρακολούθηση –αμέτρητων– προσώπων έχουν γίνει δεκτά. Ολα. Ολη η Ελλάδα υπό παρακολούθηση. Αυτή είναι η Ελλάδα του Κυρ. Μητσοτάκη.
Παρακολουθούν τους πάντες εκτός από τον Αγιαβέφε
Ολα αυτά την ώρα που, όπως παραδέχτηκε από το βήμα της Βουλής την περασμένη Παρασκευή ο υπουργός Εσωτερικών Μάκης Βορίδης, δεν είχε ενημερωθεί από την ΕΥΠ για το γεγονός ότι ο Τούρκος υπήκοος Γιασάμ Αγι-αβέφε είχε συλληφθεί στο παρελθόν με πλαστά και ψευδή νομιμοποιητικά έγγραφα τα οποία είχε λάβει από την Greek Mafia. Σύμφωνα με όσα δήλωσε ο υπουργός που έβαλε την υπογραφή του στην τιμητική πολιτογράφηση του Γιασάμ Αγιαβέφε –είχε δοθεί συστατική επιστολή από τον υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων Αδωνη Γεωργιάδη–, ο Αγιαβέφε έχει λευκό ποινικό μητρώο και «η ενημέρωση από τις αρμόδιες υπηρεσίες δεν αναφέρει τίποτα σχετικό».
Μάλιστα, ο Μ. Βορίδης εξέθεσε ακόμη περισσότερο την ΕΥΠ, καθώς συμπλήρωσε: «Στον φάκελο που εξέτασα εγώ δεν υπήρχε κανένα νεότερο στοιχείο, αλλά και στις απόρρητες εκθέσεις δεν προκύπτει τίποτα επιλήψιμο». Οπως προκύπτει, η τιμητική πολιτογράφηση ενός προσώπου το οποίο καταζητούσε στο παρελθόν η Interpol δεν απασχολούσε την ΕΥΠ. Είχε την προσοχή και… τα αυτιά της στραμμένα αλλού.
Ενιαίο κέντρο ΕΥΠ και Predator
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του Documento, η Αρχή Διασφάλισης του Απορρήτου των Επικοινωνιών (ΑΔΑΕ) διενέργησε πριν από περίπου ένα μήνα έλεγχο στον πάροχο τηλεπικοινωνίας Vodafone. Σκοπός του ελέγχου ήταν να διαπιστωθεί κατά πόσο η Αμερικανίδα πολίτης Αρτεμις Σίφορντ βρισκόταν υπό παρακολούθηση από την ΕΥΠ. Οπως είναι ήδη γνωστό, η Αρτεμις Σίφορντ είναι πολιτική επιστήμονας και νομικός, έχει εργαστεί μεταξύ άλλων ως μάνατζερ κυβερνοασφάλειας του Facebook, ενώ είναι μέλος στο ευρωπαϊκό κέντρο του αμερικανικού think tank Atlantic Council.
Ο έλεγχος πραγματοποιήθηκε έπειτα από αίτημα που είχε υποβάλει στην ΑΔΑΕ η ίδια η Αρτεμις Σίφορντ, καθώς όπως είχε αποκαλύψει το Documento από τις 13 Νοεμβρίου 2022 περιλαμβανόταν μεταξύ των πολλών προσώπων που βρίσκονταν υπό παρακολούθηση μέσω του παράνομου λογισμικού Predator. Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες, την Παρασκευή η Αρτεμις Σίφορντ κατέθεσε μήνυση κατά παντός υπευθύνου για την παρακολούθησή της με το Predator. Το γεγονός ότι και η ΕΥΠ την παρακολουθούσε αποδεικνύει με τον πλέον ξεκάθαρο τρόπο ότι το Predator δεν λειτουργούσε για τις υπηρεσίες κάποιων ιδιωτών, όπως είχε δηλώσει στο παρελθόν ο πρωθυπουργός, αλλά για τον ίδιο.
Επιμόλυνση μέσω λινκ για εμβολιασμό
Υπάρχει και χειρότερο: σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του Documento, προκύπτουν πολύ σοβαρά ζητήματα αναφορικά με τον τρόπο που η Αρτεμις Σίφορντ επιμολύνθηκε με το Predator. Οπως προκύπτει, στο κινητό τηλέ-φωνό της δεν στάλθηκε ένα από τα… γνωστά λινκ επιμόλυνσης. Αντιθέτως, της εστάλη ένα λινκ το οποίο προσομοίαζε με τα αυθεντικά λινκ που σχετίζονταν με τον εμβολιασμό, τα οποία εστάλησαν σε όλους τους Ελληνες πολίτες που εμβολιάστηκαν.
Μάλιστα, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του Documento, το συγκεκριμένο λινκ που έλαβε η Αρτεμις Σίφορντ περιείχε πραγματικά στοιχεία αναφορικά με το πότε θα εμβολιαζόταν. Προκύπτουν επομένως εύλογα και αγωνιώδη ερωτήματα: Ποιος ήταν αυτός ο οποίος γνώριζε πότε επρόκειτο να εμβολιαστεί η Αρτεμις Σίφορντ, από τη στιγμή που τα εν λόγω στοιχεία ήταν σε γνώση μόνο του κρατικού μηχανισμού, και συγκεκριμένα μπορούσαν να προέλθουν αποκλειστικά και μόνο από τη βάση ψηφιακών δεδομένων του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης;
Η καταγγελία Ραγκούση στη Βουλή
Στις 26 Ιανουαρίου 2023 ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Γιάννης Ραγκούσης είχε αποκαλύψει από το βήμα της Βουλής ότι «πολίτης του οποίου το κινητό παγιδεύτηκε με Predator δέχτηκε μήνυμα με παραποιημένη τη διεύθυνση emvolio.gov.gr», ο οποίος «αντί να πάρει το κανονικό SMS για το ραντεβού του εμβολιασμού πήρε SMS με Predator… Ο πολίτης πάτησε το link και επιμολύνθηκε». Ως αποτέλεσμα, ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ αναρωτήθηκε: «Πώς γνώριζαν οι χειριστές του Predator το αυστηρό προσωπικό δεδομένο του πολίτη», καθώς και «αν υπάρχει ενιαίο κέντρο με το Predator και τη βάση δεδομένων του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης». Μάλιστα, ο Γ. Ραγκούσης είχε κάνει τότε λόγο για «ενιαίο κέντρο διαχείρισης των προσωπικών δεδομένων των πολιτών μέσω του gov.gr και τις άλλες πλατφόρμες με το παράνομο σύστημα και τους εγκεφάλους του Predator».
Από την πλευρά του, ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης είχε απαντήσει από το βήμα της Βουλής στις καταγγελίες Ραγκούση ότι μπορεί όντως να έχει υπάρξει διαρροή στοιχείων από την πλατφόρμα emvolio.gov.gr, επιδίδοντας όμως τις ευθύνες της τυχόν διαρροής τους στους… γιατρούς και τους φαρμακοποιούς.
Οπως είχε χαρακτηριστικά δηλώσει ο Κυρ. Πιερρακάκης: «Με βάση αυτό που κατάλαβα από την καταγγελία, αυτό που αναφέρατε έχει να κάνει με κάποιο μήνυμα που έχει ληφθεί από πολίτη. Το header αυτών των μηνυμάτων μπορεί κάποιος να το παραποιήσει… Θα σας πω πως υπάρχουν εκατοντάδες τρόποι να μπορέσει κάποιος να αποκτήσει αυτά τα προσωπικά δεδομένα. Χαρακτηριστικότερο όλων είναι ότι στο Εθνικό Σύστημα Εμβολιασμού έχουν πρόσβαση 40.000 φαρμακοποιοί, γιατροί και ΚΕΠ. Αυτή είναι η αρχιτεκτονική του συστήματος και είναι ομοειδής με άλλων χωρών. Τι να πω για τον ισχυρισμό ότι οι άνθρωποι του gov.gr είναι άνθρωποι του Predator; Οι άνθρωποι που το δούλεψαν αυτό το σύστημα δεν είναι όλοι Νέα Δημοκρατία. Είναι από όλο το πολιτικό σύστημα». Μάλιστα.
Οσα αποκαλύπτει σήμερα το Documento φαίνεται ότι καθιστούν ξεκάθαρο πλέον το πώς δρούσε το συγκεκριμένο κύκλωμα υπό τις οδηγίες του Μαξίμου. Η ΕΥΠ έθετε, όπως είναι ήδη γνωστό, σε επισύνδεση χιλιάδες πρόσωπα. Σε πλείστες περιπτώσεις μάλιστα οι επίμαχες επισυνδέσεις είχαν μακρά διάρκεια και ανανεώνονταν συνεχώς ανά δίμηνο μέσω των σχετικών διατάξεων, τις οποίες υπέγραφε (βροχηδόν!) η εισαγγελέας της ΕΥΠ Βασιλική Βλάχου. Με αυτό τον τρόπο οι κοινοί χειριστές ΕΥΠ και Predator μπορούσαν να έχουν γνώση αναρίθμητων προσωπικών δεδομένων του εκάστοτε θύματος παρακολούθησης. Στην περίπτωση –τουλάχιστον– της Αρτέμιδος Σίφορντ, ένα από αυτά τα προσωπικά δεδομένα αφορούσε το πότε θα εμβολιαζόταν. Κάπως έτσι έφτασε στο κινητό της τηλέφωνο το λινκ επιμόλυνσης.
«Θεέ μου, τι μπορεί να είδαν και να πήραν;»
Οταν το Documento είχε αποκαλύψει ότι η Αρτεμις Σίφορντ συμπεριλαμβανόταν στη μεγάλη λίστα εκείνων που επιμολύνθηκαν από το παράνομο λογισμικό παρακολούθησης Predator, η ίδια είχε γράψει ένα εκτενές άρθρο το οποίο δημοσιεύτηκε από την εφημερίδα «Καθημερινή». Σύμφωνα με όσα έγραψε τότε μεταξύ άλλων η Αρτεμις Σίφορντ: «Ημουν και εγώ λοιπόν στην περίφημη λίστα. Θυμίζω ότι το Predator δεν είναι μόνο σύστημα παρακολούθησης κλήσεων, αλλά δίνει έλεγχο στην κάμερα και το μικρόφωνο – δηλαδή δυνατότητα ηχογράφησης, λήψης video και φωτογραφιών, ακόμη και των πιο ιδιωτικών και προσωπικών στιγμών ενός θύματος, της οικογένειάς του και των παιδιών του. […] Για αυτό και η χρήση τέτοιων λογισμικών είναι χαρακτηριστικό απολυταρχικών καθεστώτων. Το εύρος της συζήτησης για τον ρόλο τους σε δημοκρατικά καθεστώτα κυμαίνεται από επικλήσεις για απόλυτη απαγόρευση μέχρι επιχειρήματα ότι θα πρέπει να επιτρέπεται η χρήση τους κάτω από προσεκτικούς ελέγχους ενάντια σε σοβαρούς εγκληματίες, ξένους πράκτορες εχθρικών δυνάμεων και τρομοκράτες». Κάτι που είναι προφανές ότι δεν συμβαίνει στην Ελλάδα.
Παράλληλα, η Αρτεμις Σίφορντ επισήμανε σε ό,τι αφορά την παρακολούθησή της: «Οταν βγήκε η λίστα της πρώτης Κυριακής δεν την πολυπίστεψα. Δεν προερχόταν από πηγές που προσωπικά διαβάζω ή εμπιστεύομαι […] Οταν είδα το όνομά μου στη δεύτερη λίστα, πάγωσα. Γιατί εμένα; […] Το δεύτερο συναίσθημα είναι ο τρόμος. Μπορεί η Ελλάδα να μην είναι Ανατολική Γερμανία, αλλά ο φόβος, η ανημποριά και η μοναξιά που αισθάνεται κάποιος που βρίσκει τον εαυτό του σε μια τέτοια θέση θυμίζει μαρτυρίες από πολίτες απολυταρχικών καθεστώτων. Θεέ μου, τι μπορεί να είδαν και να πήραν; Θα χρησιμοποιήσουν κάτι στο μέλλον για να με εκβιάσουν; Αραγε ποιος ήταν εκεί και τι έκανε όταν πιθανώς παρακολουθούσε τις πιο προσωπικές στιγμές μου; […] Μετά έρχεται ο θυμός. Δεν νοείται τέτοια πράγματα να συμβαίνουν στη χώρα μας – μια δυτική δημοκρατία, με τα προβλήματά της μεν, αλλά με ισχυρή δημοκρατική παράδοση. Σήμερα μπορεί να είσαι εσύ, αύριο μπορεί να είναι ο καθένας…».
Και συνέχιζε: «Ακούς για εφόδους που δεν έγιναν ποτέ και για κατεστραμμένα επίσημα αρχεία. Διαβάζεις άφωνη ότι το κράτος αφαίρεσε το δικαίωμα που είχαν οι πολίτες στην ενημέρωση για πιθανή επισύνδεση εκεί πάνω που βγήκε το πρώτο θύμα, και τώρα αρνείται να το επαναφέρει πριν περάσει τριετία. Εκεί κάπου αποπροσανατολίζεσαι. Μα τι έγινε το κράτος δικαίου, με όλα τα κουσούρια του, στο οποίο νόμιζες ότι μεγάλωσες; Πού είναι οι φωνές που στηρίζουν την αλήθεια, τα προσωπικά δικαιώματα και τη Δικαιοσύνη, πέρα από κομματικά ένστικτα, είτε αυτοπροβολής είτε αυτοπροστασίας; Και περιμένεις να έρθει επιτέλους το αίσθημα της ελπίδας. […] Οτι ο πρωθυπουργός θα πράξει το αυτονόητο και θα κάνει ό,τι περνάει από το χέρι του ώστε κανένας εμπλεκόμενος στην υπόθεση να μην παραμείνει πάνω από τον νόμο…».
Δεδομένου ότι η Αρτεμις Σίφορντ είναι Αμερικανίδα πολίτης, το Documento απευθύνθηκε στην πρεσβεία των ΗΠΑ θέτοντας μεταξύ άλλων το ερώτημα αν το γεγονός της παρακολούθησής της «είναι σε γνώση σας, αν έχετε προχωρήσει σε οποιαδήποτε ενέργεια ή αν προτίθεστε να το κάνετε το αμέσως επόμενο διάστημα». Η πρεσβεία των ΗΠΑ δεν έδωσε κάποια απάντηση. Αντίστοιχα, το Documento προσπάθησε να επικοινωνήσει και με την Αρτέμιδα Σίφορντ, αλλά αυτό δεν κατέστη δυνατό.