Η πρώτη μηνυτήρια αναφορά η οποία βάζει στο κάδρο των ποινικών ευθυνών την πολιτική ηγεσία και το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών κατατέθηκε αναφορικά με το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη.
Σύμφωνα με το dikastiko.gr, η μήνυση που κατέθεσε 19χρονη επιβάτης του δεύτερου βαγονιού του τρένου που συγκρούστηκε με εμπορική αμαξοστοιχία, υποβλήθηκε την Παρασκευή από τους δικηγόρους της Θεόδωρο Μαντά και Λουκά Αποστολίδη.
«Με την μηνυτήρια αναφορά που καταθέσαμε, ζητάμε την πλήρη διερεύνηση σε σχέση με την τέλεση πληθώρας ποινικών αδικημάτων, τελεσθέντων εξ οιουδήποτε υπαιτίου, φυσικού ή ηθικού αυτουργού και συμμετόχου, με πράξεις ή δια παραλείψεως ανεξαρτήτως της θέσεως τους, είτε στην ιεραρχία των διοικήσεων του τριχοτομημένου ΟΣΕ είτε στα πολιτικά πρόσωπα που έχουν την ευθύνη και την εποπτεία του, αφενός σε βάρος της εντολέως μας και αφετέρου εις βάρος των επιβατών του μοιραίου τραίνου “Intercity 62”», αναφέρουν οι συνήγοροι της 19χρονης.
Με σαφή και κατηγορηματικό τρόπο η μήνυση θέτει ζήτημα αναζήτησης ποινικών ευθυνών πολιτικών προσώπων, ενώ ζητεί συγκεκριμένα να διερευνηθούν τα εξής πέντε αδικήματα: Παράβασης καθήκοντος, κατ’ άρθρο 259 ΠΚ, επικίνδυνης παρέμβασης στη συγκοινωνία μέσων σταθερής τροχιάς, κατ’ άρθρο 291 ΠΚ, σωματικής βλάβης από αμέλεια, κατ’ άρθρο 314 ΠΚ, βαριάς σωματικής βλάβης, κατ’ άρθρο 310 ΠΚ, έκθεσης, κατ’ άρθρο 306 ΠΚ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι περιγράφοντας όσα έζησε η 19χρονη από την Αθήνα που φοιτά στη Θεσσαλονίκη αναφέρει μεταξύ άλλων: «Άκουγα εκκωφαντικούς θορύβους και κρότους και τα φώτα έσβησαν. Επικρατούσε παντού χάος και το μόνο που μπορούσα να διακρίνω ήταν εστίες φωτιάς και φλόγες που πλήθαιναν διαρκώς. Άπαντες οι επιβάτες, χτυπημένοι και σοκαρισμένοι από τη σύγκρουση, προσπαθούσαμε μανιωδώς να βρούμε τρόπο να εξέλθουμε του τρένου, πράγμα ιδιαιτέρως δυσχερές ένεκα της προηγηθείσας ανατροπής του. Κατάφερα να πετάξω μερικές από τις αποσκευές μου από ένα παράθυρο και προσπάθησα να πηδήξω έξω από το τραίνο. Το παράθυρο απείχε αρκετά μέτρα από το έδαφος και η πτώση ήταν πολύ επικίνδυνη, ωστόσο ουδεμία άλλη επιλογή είχα, καθώς ο καπνός από τη φωτιά εντός του βαγονιού ήταν πολύ πυκνός και η φωτιά -απόρροια της σύγκρουσης- είχε ήδη περάσει στο βαγόνι, στο οποίο βρισκόμουν. Κατάφερα να πηδήξω από το φλεγόμενο τραίνο κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή. Ενδεικτικά αναφέρω ότι, κατά την έξοδό μου από το παράθυρο του βαγονιού, τα μαλλιά μου και το σώμα μου κάηκαν από τις φλόγες της φωτιάς. Η πτώση μου στο έδαφος ήταν σφοδρή. Αποτέλεσμα αυτής ήταν να υποστώ βαρύτατες σωματικές βλάβες, μεταξύ των οποίων εγκαύματα και κάταγμα στον αριστερό μου αγκώνα».
Αναλυτικά η ανακοίνωση των συνηγόρων και η περιγραφή της 19χρονης:
«Οι εταιρείες Θεόδωρος Π. Μαντάς και Συνεργάτες και Λουκάς Θ. Αποστολίδης και Συνεργάτες αναλάβαμε καθήκοντα νομικής εκπροσώπησης για μία εκ των πολλών τραυματιών από το φονικό δυστύχημα στα Τέμπη. Καταθέσαμε σήμερα, 17/03/2023 μηνυτήρια αναφορά κατά παντός υπευθύνου ενώπιον της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Αθηνών για λογαριασμό της εντολέως μας και επιφυλασσόμαστε να προβούμε σε περαιτέρω ενέργειες για την προάσπιση των δικαιωμάτων της.
Με την μηνυτήρια αναφορά που καταθέσαμε, ζητάμε την πλήρη διερεύνηση σε σχέση με την τέλεση πληθώρας ποινικών αδικημάτων, τελεσθέντων εξ οιουδήποτε υπαιτίου, φυσικού ή ηθικού αυτουργού και συμμετόχου, με πράξεις ή δια παραλείψεως ανεξαρτήτως της θέσεως τους, είτε στην ιεραρχία των διοικήσεων του τριχοτομημένου ΟΣΕ είτε στα πολιτικά πρόσωπα που έχουν την ευθύνη και την εποπτεία του, αφενός σε βάρος της εντολέως μας και αφετέρου εις βάρος των επιβατών του μοιραίου τραίνου “Intercity 62””.
Η περιγραφή της 19χρονης:
Στην αναφορά της η 19χρονη φοιτήτρια, κάτοικος Αθηνών που φοιτά στη Θεσσαλονίκη περιγράφει πως ταξίδευε διαρκώς με το τρένο. Αυτό έγινε και στις 23 Φεβρουαρίου όταν κατεβαίνοντας προς Αθήνα «σε σημείο της διαδρομής, το οποίο δεν δύναμαι να προσδιορίσω, ενημερωθήκαμε από τα μεγάφωνα ότι η μηχανή του τραίνου υπέστη βλάβη. Ως εκ τούτου, παραμείναμε στο σημείο κυριολεκτικά στη μέση του πουθενά για 3 περίπου ώρες».
Στο ταξίδι της επιστροφής προς Θεσσαλονίκη βρισκόταν στο δεύτερο βαγόνι. Κάποια στιγμή στο σταθμό των Παλιοφαρσάλων, υπήρξε ενημέρωση εκ του οδηγού ότι το τραίνο θα καθυστερούσε να ξεκινήσει εκ νέου το προγραμματισμένο δρομολόγιο για περίπου 15 λεπτά, «δίχως οιαδήποτε περαιτέρω διευκρίνιση ως προς το λόγο της καθυστέρησης». Και στη συνέχεια περιγράφει:
«….Άκουγα εκκωφαντικούς θορύβους και κρότους και τα φώτα έσβησαν. Επικρατούσε παντού χάος και το μόνο που μπορούσα να διακρίνω ήταν εστίες φωτιάς και φλόγες που πλήθαιναν διαρκώς. Άπαντες οι επιβάτες, χτυπημένοι και σοκαρισμένοι από τη σύγκρουση, προσπαθούσαμε μανιωδώς να βρούμε τρόπο να εξέλθουμε του τραίνου, πράγμα ιδιαιτέρως δυσχερές ένεκα της προηγηθείσας ανατροπής του. Κατάφερα να πετάξω μερικές από τις αποσκευές μου από ένα παράθυρο και προσπάθησα να πηδήξω έξω από το τραίνο. Το παράθυρο απείχε αρκετά μέτρα από το έδαφος και η πτώση ήταν πολύ επικίνδυνη, ωστόσο ουδεμία άλλη επιλογή είχα, καθώς ο καπνός από τη φωτιά εντός του βαγονιού ήταν πολύ πυκνός και η φωτιά –απόρροια της σύγκρουσης- είχε ήδη περάσει στο βαγόνι, στο οποίο βρισκόμουν. Κατάφερα να πηδήξω από το φλεγόμενο τραίνο κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή. Ενδεικτικά αναφέρω ότι, κατά την έξοδό μου από το παράθυρο του βαγονιού, τα μαλλιά μου και το σώμα μου κάηκαν από τις φλόγες της φωτιάς. Η πτώση μου στο έδαφος ήταν σφοδρή. Αποτέλεσμα αυτής ήταν να υποστώ βαρύτατες σωματικές βλάβες, μεταξύ των οποίων εγκαύματα και κάταγμα στον αριστερό μου αγκώνα.
» Η κατάσταση που επικρατούσε εκτός του τραίνου ήταν ακόμη χειρότερη αυτής που υφίστατο στο εσωτερικό του. Επικρατούσε το απόλυτο χάος, με επιβάτες να τρέχουν σοκαρισμένοι και πανικόβλητοι, δίχως να γνωρίζουν που βρίσκονται και πως φτάσαμε σε αυτή την κατάσταση. Οι περισσότεροι εξ αυτών δε ήταν βαρύτατα τραυματισμένοι. Ενδεικτικά αναφέρω την χαραγμένη στη μνήμη μου εικόνα μιας κοπέλας, η οποία κατά την προσπάθειά της να εξέλθει του τραίνου ακρωτηριάστηκε, χάνοντας το ένα της πόδι.
Λίγο αργότερα έφτασαν στο σημείο η Πυροσβεστική και μερικά ασθενοφόρα που μας μετέφεραν στο Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο της Λάρισας. Η συνέχεια και δη ο απολογισμός της τραγωδίας της 28ης Φεβρουαρίου του έτους 2023 τυγχάνουν γνωστά σε όλους. Δεκάδες νεκροί και αγνοούμενοι. Βαρύτατα τραυματισμένοι συμπολίτες μας – επιβάτες του μοιραίου τραίνου, οικογένειες που θρηνούν τα μέλη τους και μια χώρα που βυθίστηκε στο πένθος. Εντούτοις, άπαντες οι αρμόδιοι φορείς αποποιούνται τον ευθυνών τους, σε μια απέλπιδα προσπάθεια να μετακυλήσουν την ευθύνη τους, καθώς με πράξεις ή δια των παραλείψεών τους τυγχάνουν συνυπεύθυνοι για την τραγωδία αυτή. Αποτελεί χρέος της Δικαιοσύνης και των αρμοδίων Αρχών να επιληφθούν του ζητήματος και να διερευνήσουν την τέλεση των τελεσθέντων εις βάρος μου και εις βάρος των συνεπιβατών μου αδικημάτων.
Καθίσταται δε σαφές το γεγονός ότι η τραγωδία των Τεμπών την 28η Φεβρουαρίου του έτους 2023 είναι απόρροια πρωτίστως των παράνομων και υπαίτιων πράξεων και παραλείψεων των διοικήσεων του τριχοτομημένου ΟΣΕ (ΕΡΓΟΣΕ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ – ΗELLENIC TRAIN, ΓΑΙΑΟΣΕ) και ακολούθως αφενός των πλημμελών πράξεων και παραλείψεων μηχανοδηγών, σταθμαρχών και υπαιτίων για την κίνηση, τον έλεγχο της πορείας και τον εν γένει χειρισμό του τραίνου και αφετέρου πράξεων και παραλείψεων υψηλά ιστάμενων στελεχών και πολιτικών προσώπων, τα οποία ευθύνονται στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους για την εύρυθμη και ασφαλή λειτουργία των τραίνων, αλλά και για την επιτήρηση και διασφάλιση της αρτιότητας των υποδομών που χρησιμοποιούνται προς επίτευξη του ανωτέρω σκοπού.
Δια της παρούσης, αιτούμαι τη διερεύνηση τυχόν τέλεσης πληθώρας ποινικών αδικημάτων, τελεσθέντων εξ οιουδήποτε υπαιτίου, φυσικού ή ηθικού αυτουργού ή συμμετόχου, με πράξεις ή δια παραλείψεως, αφενός σε βάρος μου και αφετέρου εις βάρος των επιβατών του μοιραίου τραίνου “Intercity 62”».