Το ζήτημα των στρεβλώσεων στο διδακτικό ωράριο των νηπιαγωγών επαναφέρει με νέα ερώτηση στη Βουλή ο βουλευτής Ηρακλείου του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία Νίκος Ηγουμενίδης. Η ερώτηση έρχεται σε συνέχεια κοινοβουλευτικών ερωτήσεων του ίδιου βουλευτή και ελλιπών απαντήσεων από πλευράς του Υπουργείου Παιδείας, αφού «εξακολουθεί», όπως τονίζει ο βουλευτής», «το Υπουργείο Παιδείας να μην προχωρά σε καμία ενέργεια για την θεσμοθέτηση ενός δίκαιου και ορθολογικού διδακτικού ωραρίου των Νηπιαγωγών».
Την ερώτηση συνυπογράφουν συνολικά 29 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ σημειώνοντας χαρακτηριστικά ότι οι Προϊστάμενοι των Νηπιαγωγείων έχουν στη διάθεσή τους μόνο 50 λεπτά για τη διεκπεραίωση του ιδιαίτερα βεβαρημένου διοικητικού έργου της σχολικής μονάδας, ενώ αν το πρόγραμμα στο οποίο έχουν τοποθετηθεί περιλαμβάνει την πρόωρη προσέλευση μαθητών, τότε δεν παρέχεται ούτε αυτός ο ελάχιστος χρόνος, με αποτέλεσμα να φέρνουν εις πέρας το διοικητικό έργο εκτός εργασιακού ωραρίου, δηλαδή με απλήρωτη εργασία.
Ειδικά για τα ολιγοθέσια νηπιαγωγεία είναι αποκαλυπτική η επίσημη απάντηση που δίδεται στην τελευταία κοινοβουλευτική ερώτηση βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ που κατατέθηκε από τον Νίκο Ηγουμενίδη (ερώτηση με αριθ. πρωτ. 5601/3-6-2022) στην οποία η αρμόδια Υφυπουργός Ζέττα Μακρή παραδέχεται ότι η «θεσμοθέτηση μειωμένου ωραρίου στα ολιγοθέσια νηπιαγωγεία θα επέφερε προβλήματα στη λειτουργία τους, λαμβάνοντας υπόψη το ωρολόγιο πρόγραμμα και τον αριθμό των εκπαιδευτικών που υπηρετούν σ’ αυτά, καθώς για λίγες ώρες δεν θα ήταν δυνατή η κάλυψη του πλήρους ωρολογίου προγράμματος λόγω δυσχέρειας στην εύρεση ωρομισθίου εκπαιδευτικού όπως π.χ. για 1-4 ώρες σε ένα μονοθέσιο νηπιαγωγείο».
Όπως τονίζει σε σχετική του δήλωση ο βουλευτής, «με την απάντηση της, η Υφυπουργός παραδέχεται τόσο τις τεράστιες ελλείψεις σε προσωπικό και την ολιγωρία της Κυβέρνησης στο ζήτημα, αλλά και την αδικία σε βάρος μιας σημαντικής μερίδας νηπιαγωγών, χωρίς, ωστόσο, το Υπουργείο να προτείνει ή να προχωρά σε κάποια ενέργεια για άρση αυτής της αδικίας με πρόσληψη του αναγκαίου προσωπικού ή σε λύσεις που έχουν προταθεί από τους συνδικαλιστικούς φορείς”.
Οι βουλευτές ρωτούν για μια ακόμη φορά την αρμόδια Υπουργό Παιδείας σε ποιές ενέργειες θα προβεί προκειμένου να αρθούν οι παραπάνω στρεβλώσεις του διδακτικού ωραρίου των νηπιαγωγών που υπηρετούν σε ολιγοθέσια νηπιαγωγεία και να εφαρμοσθεί η θεσμοθέτηση ενιαίου διδακτικού ωραρίου ανάλογα με τα χρόνια εκπαιδευτικής υπηρεσίας για όλους ανεξαιρέτως τους εκπαιδευτικούς.
Το πλήρες κείμενο της ερώτησης:
Προς την κα Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων
Θέμα: «Άρση των στρεβλώσεων στο διδακτικό ωράριο των Νηπιαγωγών»
Σε συνέχεια κοινοβουλευτικών ερωτήσεων και ελλιπών απαντήσεων από πλευράς του Υπουργείου Παιδείας, εξακολουθεί το Υπουργείο Παιδείας να μην προχωρά σε καμία ενέργεια για την θεσμοθέτηση ενός δίκαιου και ορθολογικού διδακτικού ωραρίου των Νηπιαγωγών.
Ενδεικτικό των διαφορετικών «ταχυτήτων» που προωθεί το Υπουργείο Παιδείας είναι ότι σύμφωνα με το υφιστάμενο ωρολόγιο πρόγραμμα:
- οι Νηπιαγωγοί που τοποθετούνται στο Υποχρεωτικό πρόγραμμα χωρίς πρόωρη υποδοχή (8:15-13:00) παραμένουν στη σχολική μονάδα 4 ώρες και 45 λεπτά
- οι Νηπιαγωγοί που τοποθετούνται στο Υποχρεωτικό πρόγραμμα με πρόωρη υποδοχή (7:45-12:10) παραμένουν στη σχολική μονάδα 4 ώρες και 25 λεπτά
- οι Νηπιαγωγοί που τοποθετούνται στο Ολοήμερο προαιρετικό πρόγραμμα (12:10 – 16:00) παραμένουν στη σχολική μονάδα 3 ώρες και 50 λεπτά
- οι Νηπιαγωγοί που τοποθετούνται στο νέο αναβαθμισμένο πρόγραμμα Ολοήμερου Νηπιαγωγείου (13:30-17:30) παραμένουν στη σχολική μονάδα 4 ώρες.
Επιπλέον, οι Προϊστάμενοι των Νηπιαγωγείων έχουν στη διάθεσή τους μόνο 50 λεπτά για τη διεκπεραίωση του ιδιαίτερα βεβαρημένου διοικητικού έργου της σχολικής μονάδας, ενώ αν το πρόγραμμα στο οποίο έχουν τοποθετηθεί περιλαμβάνει την πρόωρη προσέλευση μαθητών, τότε δεν παρέχεται ούτε αυτός ο ελάχιστος χρόνος, με αποτέλεσμα να φέρνουν εις πέρας το διοικητικό έργο εκτός εργασιακού ωραρίου, δηλαδή με απλήρωτη εργασία.
Στα παραπάνω έρχεται να προστεθεί η αδικία της μη μείωσης του ωραρίου στους εκπαιδευτικούς που διδάσκουν σε 1/θέσια, 2/θέσια και 3/θέσια σχολεία (Νηπιαγωγεία- Δημοτικά) ανάλογα με τα χρόνια υπηρεσίας τους, όπως άλλωστε ισχύει στους εκπαιδευτικούς της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Αλλά και στην περίπτωση των εκπαιδευτικών που υπηρετούν σε 4/θέσια και άνω σχολεία (Νηπιαγωγεία- Δημοτικά) η μείωση του ωραρίου δεν εφαρμόζεται, λόγω της έλλειψης προσωπικού για την κάλυψη των ωρών.
Στην περίπτωση των Νηπιαγωγών η μείωση του ωραρίου θα μπορούσε να επιτευχθεί, έστω με έμμεσο τρόπο, με τη μη υποχρεωτική παραμονή τους στην ώρα που οι μαθητές διδάσκονται Αγγλικά.
Χαρακτηριστικό αυτών των διαφορετικών ταχυτήτων είναι η επίσημη απάντηση που δίδεται στην τελευταία κοινοβουλευτική ερώτηση βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ που κατατέθηκε (ερώτηση με αριθ. Πρωτ. 5601/3-6-2022) στην οποία η αρμόδια Υφυπουργός παραδέχεται για τα ολιγοθέσια νηπιαγωγεία ότι η «θεσμοθέτηση μειωμένου ωραρίου στα ολιγοθέσια νηπιαγωγεία θα επέφερε προβλήματα στη λειτουργία τους, λαμβάνοντας υπόψη το ωρολόγιο πρόγραμμα και τον αριθμό των εκπαιδευτικών που υπηρετούν σ’ αυτά, καθώς για λίγες ώρες δεν θα ήταν δυνατή η κάλυψη του πλήρους ωρολογίου προγράμματος λόγω δυσχέρειας στην εύρεση ωρομισθίου εκπαιδευτικού όπως π.χ. για 1-4 ώρες σε ένα μονοθέσιο νηπιαγωγείο». Με άλλα λόγια, η Υφυπουργός παραδέχεται και τις ελλείψεις σε προσωπικό αλλά και την αδικία σε βάρος μιας σημαντικής μερίδας νηπιαγωγών, χωρίς, ωστόσο, το Υπουργείο να προτείνει ή να προχωρά σε κάποια ενέργεια για άρση αυτής της αδικίας με πρόσληψη του αναγκαίου προσωπικού ή σε λύσεις που έχουν προταθεί από τους συνδικαλιστικούς φορείς.
Κατόπιν των ανωτέρω, θα πρέπει να επαναλάβουμε ότι:
– Υπάρχει άνιση κατανομή του χρόνου παραμονής των εκπαιδευτικών στο Νηπιαγωγείο που εξαρτάται από τον τύπο του προγράμματος που υλοποιείται στο Νηπιαγωγείο.
– Ταυτόχρονα, η/ο Προϊσταμένη/ος του Νηπιαγωγείου εκτελεί διοικητικό έργο και ο ελάχιστος χρόνος που έχει στη διάθεσή του τον εξαναγκάζει σε εργασία εκτός ωραρίου και λειτουργίας σχολείου, δηλαδή σε ώρες απλήρωτης εργασίας.
– Η παροχή διοικητικού έργου από την/τον Προϊσταμένη/ο του Νηπιαγωγείου εξαρτάται από τον τύπο του Νηπιαγωγείου. Έτσι, λοιπόν, αν στη σχολική μονάδα λειτουργεί τμήμα πρόωρης υποδοχής ή αν πρόκειται για μονοθέσιο Νηπιαγωγείο, τότε δεν υπάρχει ο απαραίτητος χρόνος για την διεκπεραίωση των γραφειοκρατικών διαδικασιών από τις/τους Προϊσταμένες/ους.
Ερωτάται η αρμόδια Υπουργός:
Σε ποιες ενέργειες θα προβεί προκειμένου να αρθούν οι παραπάνω στρεβλώσεις του διδακτικού ωραρίου των νηπιαγωγών που υπηρετούν σε ολιγοθέσια νηπιαγωγεία και να εφαρμοσθεί η θεσμοθέτηση ενιαίου διδακτικού ωραρίου ανάλογα με τα χρόνια εκπαιδευτικής υπηρεσίας για όλους ανεξαιρέτως τους εκπαιδευτικούς;
Οι ερωτώντες βουλευτές
Ηγουμενίδης Νίκος
Αλεξιάδης Τρύφων
Αραχωβίτης Σταύρος
Αυλωνίτης Αλέξανδρος
Βαγενά Άννα
Βαρδάκης Σωκράτης
Βέττα Καλλιόπη
Γιαννούλης Χρήστος
Δρίτσας Θεόδωρος
Θραψανιώτης Μανώλης
Καλαματιανός Διονύσης
Κασιμάτη Νίνα
Καφαντάρη Χαρά
Λάππας Σπύρος
Μαμουλάκης Χάρης
Μάρκου Κώστας
Μπουρνούς Γιάννης
Μωραΐτης Θάνος
Νοτοπούλου Αικατερίνη
Ξενογιαννακοπούλου Μαριλίζα
Παπαδόπουλος Αθανάσιος
Παπαηλιού Γεώργιος
Πούλου Παναγιού
Ραγκούσης Γιάννης
Σκούφα Μπέττυ
Συρμαλένιος Νικόλαος
Τόλκας Άγγελος
Φάμελλος Σωκράτης
Ψυχογιός Γεώργιος