Την εκπαιδευτική εγκατάλειψη της Γαύδου, ένα ακόμη πανευρωπαϊκό σκάνδαλο της Κυβέρνησης Μητσοτάκη, φέρνει στα όργανα της ΕΕ ο Κώστας Αρβανίτης, ενώ ανάλογη παρέμβαση έχει κάνει στο ελληνικό κοινοβούλιο ο Παύλος Πολάκης.
Ο Ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ / The Left Κ. Αρβανίτης στη γραπτή ερώτησή που απευθύνει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, εκθέτει τις αποφάσεις του Υπουργείου Παιδείας που έχουν ως αποτέλεσμα να μείνει χωρίς εκπαιδευτική δομή το νοτιότερο σημείο της Ευρώπης.
Η απόφαση να μην λειτουργήσει σχολείο στο νησί είναι αντίθετη με ρητές επιταγές του Ενωσιακού Δικαίου που ορίζει πως οι νησιωτικές περιοχές έχουν ανάγκη ιδιαίτερης προσοχής από την Ένωση, η οποία οφείλει να μεριμνά για τη μείωση των διαφορών μεταξύ των επιπέδων ανάπτυξης των διαφόρων περιοχών εντός των Κρατών-Μελών.
Αντί για την εφαρμογή των παραπάνω, η Ελληνική Πολιτεία καταδικάζει τους τρεις μαθητές του νησιού σε μια ιδιότυπη «εκπαιδευτική προσφυγιά», αναγκάζοντας τους να εγκαταλείψουν τον τόπο τους. Όχι μόνον αυτό, αλλά στέλνει ξεκάθαρο μήνυμα εγκατάλειψης μιας κρίσιμης εθνικά ακριτικής γωνιάς της χώρας μας, σε μια κομβική στιγμή γεωπολιτικών ανακατατάξεων και ανατροπών στην ευρύτερη περιοχή.
Για όλα αυτά, έπειτα και από ενημέρωση από τον Βουλευτή Χανίων & Αναπλ. Τομεάρχη Διαφάνειας της Διοικητικής Δράσης του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ, Παύλο Πολάκη, ζητείται από την Κομισιόν να διασφαλιστεί η ουσιαστική ισοτιμία των κατοίκων της Γαύδου με τους υπόλοιπους πολίτες της Ελλάδας αλλά και ολόκληρης της ΕΕ, αλλά και επιπλέον μέτρα και δράσεις για την στήριξη και ενίσχυση των ακριτικών και νησιωτικών περιοχών.
«Γνωρίζαμε ότι κεντρικός πυλώνας των δεξιών νεοφιλελεύθερων πολιτικών είναι η απόσυρση του Κράτους από κρίσιμες για την κοινωνία δράσεις και η παραχώρησή τους σε ιδιώτες», επισημαίνει ο Κώστας Αρβανίτης. «Η κυβέρνηση Μητσοτάκη προχωρά ακόμη παραπέρα και χωρίς να υπάρχει κάποιο οικονομικό συμφέρον που επωφελείται, απλά εγκαταλείπει στην τύχη τους τους ακρίτες του Νοτιότερου σημείου της χώρας μας, αλλά και της Ευρώπης! Ο κ. Μητσοτάκης στην πραγματικότητα «μικραίνει» την Ελλάδα και την Ευρώπη! Αυτό η ΕΕ δεν μπορεί και δεν πρέπει να το επιτρέψει».
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της Ερώτησης του Κώστα Αρβανίτη προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή:
Ερώτηση με αίτημα γραπτής απάντησης προς την Επιτροπή
Άρθρο 138 του Κανονισμού
Κωνσταντίνος Αρβανίτης (The Left)
Θέμα: Ερώτηση για τη διακοπή λειτουργίας του δημοτικού σχολείου Γαύδου και τη μη ίδρυση σχολικών τάξεων Γυμνασίου
Η Γαύδος, ένα μικρό νησί με πληθυσμό 151 κατοίκων (80 μόνιμοι),1 αποτελεί το νοτιότερο έδαφος της Ελλάδας και της Ευρώπης, σε απόσταση 26 ναυτικών μιλίων (48 χιλιομέτρων) από την Κρήτη. Η ελληνική κυβέρνηση και το Υπουργείο Παιδείας αποφάσισαν για το σχολικό έτος 2022-2023 τη διακοπή λειτουργίας του δημοτικού σχολείου του νησιού και τη μη ίδρυση σχολικών τάξεων Γυμνασίου.2 Ως αποτέλεσμα, τρεις μαθητές του νησιού αναγκάζονται να αλλάξουν τόπο κατοικίας μαζί με τις οικογένειές τους ή μέλη αυτών.
Οι ανωτέρω ενέργειες προσκρούουν στο πνεύμα και το γράμμα του πρωτογενούς (άρθρα 174 ΣΛΕΕ και 14 ΧΘΔ)3 και του παράγωγου ενωσιακού δικαίου [Κανονισμός (ΕΕ) 1303/2013]. Ειδικότερα, το δίκαιο της ΕΕ ορίζει τις νησιωτικές περιοχές ως χρήζουσες ιδιαίτερης προσοχής από την Ένωση, η οποία οφείλει να μεριμνά για τη μείωση των διαφορών μεταξύ των επιπέδων ανάπτυξης των διαφόρων περιοχών εντός των Κρατών-Μελών.
Ερωτάται η Επιτροπή:
1 Τι προτίθεται να πράξει ώστε να διασφαλιστεί ότι οι κάτοικοι της Γαύδου θα απολαύουν των δικαιωμάτων τους ισότιμα προς τους υπόλοιπους πολίτες της ΕΕ, ιδιαίτερα το θεμελιώδες δικαίωμα της εκπαίδευσης, η οποία μάλιστα είναι υποχρεωτική μέχρι και την ολοκλήρωση της φοίτησης στο Γυμνάσιο;
2 Τι γενικότερα μέτρα σκοπεύει να λάβει προσεχώς προκειμένου να ενδυναμώσει τις ακριτικές και νησιωτικές περιοχές και να αντιμετωπίσει την πληθυσμιακή τους αφαίμαξη, ιδίως δε την απομάκρυνση των νέων;
1 https://elstat-outsourcers.statistics.gr/Census2022_GR.pdf
2 https://www.cnn.gr/ellada/story/324841/gaydos-kleinei-to-dimotiko-sxoleio-oyte-gymnasio-sto-nisi-logoelleipsis-mathiton
3 Ήτοι, «Η Ένωση, προκειμένου να προαχθεί η αρμονική ανάπτυξη του συνόλου της, αναπτύσσει και εξακολουθεί τη δράση της με σκοπό την ενίσχυση της οικονομικής, κοινωνικής και εδαφικής της συνοχής.Η Ένωση αποσκοπεί, ιδιαίτερα, στη μείωση των διαφορών μεταξύ των επιπέδων ανάπτυξης των διαφόρων περιοχών και στη μείωση της καθυστέρησης των πλέον μειονεκτικών περιοχών. Μεταξύ των εν λόγω περιοχών, δίδεται ιδιαίτερη προσοχή στις αγροτικές περιοχές, τις περιοχές που συντελείται βιομηχανική μετάβαση και τις περιοχές που πλήττονται από σοβαρά και μόνιμα φυσικά ή δημογραφικά προβλήματα όπως οι υπερβόρειες περιοχές που είναι ιδιαίτερα αραιοκατοικημένες και οι νησιωτικές, διασυνοριακές και ορεινές περιοχές».
Οι παρεμβάσεις Πολάκη
Δείτε τα βίντεο με τις παρεμβάσεις Πολάκη στη Βουλή για το θέμα του σχολείου στη Γαύδο: