Της Γεωργίας Πιστόλλα*
Στη σημερινή εποχή που χαρακτηρίζεται από την αυξημένη χρήση των τεχνολογιών της πληροφόρησης και της στιγμιαίας επικοινωνίας πολλά ερωτήματα δημιουργούνται όπως : ασχολούνται οι νέοι με τα κοινά – με την πολιτική ανά επίπεδο εκπαίδευσης τους; Οι τρόποι άραγε ασχολίας τους είναι οι ίδιοι με άλλων εποχών; Όλα αυτά και πολλά άλλα μας απασχολούν και γι αυτό παρουσιάζονται στο συγκεκριμένο κείμενο στοιχεία από την ΕυρωπαΪκή Στατιστική Υπηρεσία (Eurostat) που ευελπιστώ να μας προβληματίσουν.
Τα στοιχεία αυτά συλλέγονται συνήθως το πρώτο εξάμηνο του έτους αναφοράς σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και σύντομα δημοσιοποιούνται τα αποτελέσματα της. Η έρευνα αυτή απευθύνεται σε νοικοκυριά και άτομα με μόνη προϋπόθεση η ύπαρξη ενός τουλάχιστον μέλους ηλικίας 16-74 ετών. Το ερωτηματολόγιο που χρησιμοποιείται, η μεθοδολογία οι έννοιες και οι ορισμοί είναι κοινά για όλες τις χώρες της Ένωσης ώστε να εξασφαλίζεται η συγκρισιμότητα των αποτελεσμάτων. Η μέθοδος συλλογής των δεδομένων είναι η τηλεφωνική συνέντευξη. Σκοπός αυτής της έρευνας είναι να αποτυπωθεί η χρήση Τεχνολογιών Πληροφόρησης και Επικοινωνίας το πρώτο τρίμηνο του έτους αναφοράς ανάλογα με τα δημογραφικά χαρακτηριστικά , την εκπαίδευση και την ασχολία του ερευνώμενου μέλους του νοικοκυριού. Περισσότερες πληροφορίες για όποιον ενδιαφέρεται μπορεί να βρει στις ιστοσελίδες που δίνονται στο τέλος του κειμένου.
Έτσι μελετώντας τα παρακάτω διαγράμματα τα οποία προέκυψαν από δεδομένα της παραπάνω έρευνας προκύπτουν πολλά ερωτήματα και προβληματισμοί όπως:
Οι πολίτες 16-24 ετών δραστηριοποιούνται στο διαδίκτυο για θέματα που αφορούν τα κοινά και την πολιτική ( μάλιστα πάνω από το μέσο ευρωπαϊκό δείκτη) σε αντίθεση με τις άλλες ηλικιακές ομάδες. Να σχολιάσω ότι σε αυτή την ηλικία ανήκουν κυρίως μαθητές, σπουδαστές και φοιτητές αλλά κυρίως νέα άτομα που προσπαθούν να βρουν το βηματισμό τους στη κοινωνία ανεξαρτήτως επιπέδου εκπαίδευσης.
Στις άλλες δύο ηλικιακές ομάδες παρατηρείται μείωση του ποσοστού δραστηριοποίησης στο διαδίκτυο για θέματα που αφορούν τα κοινά-πολιτική και μάλιστα πολύ κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο. Ερωτήματα πολλά που μπορεί ο κάθε αναγνώστης να έχει και να συζητήσει. Όμως οι νέοι ασχολούνται με τη πολιτική και τα κοινά, έχουν άποψη αλλά την εκφράζουν με διαφορετικό τρόπο αντίστοιχο της εποχής μας. Οι μεγαλύτερες ηλικιακές ομάδες γιατί άραγε δεν εκφράζονται για τα κοινά και την πολιτική; πολλές υποχρεώσεις, έντονη δυσαρέσκεια για τη πολιτική κατάσταση στη χώρα μας, απογοήτευση, έλλειψη αισθητικής και βάθους της εποχής; Ας προβληματιστούμε και ας συμβάλουμε για μια άλλη καθημερινότητα με ηθική, δημοκρατία και πεδίο ανάπτυξης ιδεών και δράσεων.
Για την καλύτερη κατανόηση των διαγραμμάτων κρίνονται απαραίτητες οι παρακάτω διευκρινίσεις:
- Σύμφωνα με τη διεθνής ταξινόμηση της εκπαίδευσης:
- Η χαμηλή τυπική εκπαίδευση περιλαμβάνει το πολύ τη κατώτερη δευτεροβάθμια εκπαίδευση (0,1 ή 2)
- Η μέση τυπική εκπαίδευση περιλαμβάνει την ανώτερη δευτεροβάθμια ή μεταδευτεροβάθμια μη τριτοβάθμια εκπαίδευση (3 και 4)
- Η τυπική εκπαίδευση υψηλής ποιότητας περιλαμβάνει προγράμματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης που συνήθως χρειάζονται επιτυχή ολοκλήρωση ή τριτοβάθμιας εκπαίδευσης που οδηγεί σε πτυχίο προηγμένης έρευνας ( 5 και 6)
- Η κατηγορία χρήση διαδικτύου για συμμετοχή στα κοινά και τη πολιτική συμπεριλαμβάνει την έκφραση απόψεων για αυτά τα ζητήματα σε ιστότοπους ή σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης (π.χ. Facebook,Twitter, Instagram, YouTube), ή σε άρθρα σε ειδησεογραφικούς ιστότοπους. Επίσης τη συμμετοχή σε διαδικτυακές διαβουλεύσεις ή ψηφοφορία για τον καθορισμό κοινών ή πολιτικών ζητημάτων .
- Για να προκύψει ο δείκτης ποσοστό τα μεγέθη πρέπει να διαιρεθούν με τον συνολικό πληθυσμό ή υποπληθυσμό π.χ αριθμός ατόμων ηλικίας 16-24 ετών που χρησιμοποίησαν το διαδίκτυο του τρεις τελευταίους μήνες του έτους που διεξήχθη η έρευνα διά του συνολικού αριθμού ατόμων ηλικίας 16-24 ετών που συμμετείχε στην έρευνα.
https://www.statistics.gr/el/statistics/-/publication/SFA20/-
https://ec.europa.eu/eurostat/cache/metadata/en/isoc_i_esms.htm
https://ec.europa.eu/eurostat/web/main/data/database
*Γεωργία Πιστόλλα, Δρ Πανεπιστημίου Κρήτης